Trwa wysyłanie danych...
Proszę czekać.

Jak napisać życiorys zawodowy? Wzór, przykłady i 10 wskazówek

CV | 2017-04-06
Piotr Sosnowski
Konsultant kariery w InterviewMe

Jak napisać życiorys zawodowy, który zapewni Ci zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną i przekona pracodawcę, aby zatrudnił właśnie Ciebie?

 

Czy istnieje przykład albo gotowy wzór życiorysu, który tak działa?

 

Skuteczny życiorys oraz list motywacyjny powinny zapewnić Ci zaproszenie na rozmowę o pracę w przynajmniej jednej trzeciej firm, do których aplikujesz. 

 

Większość kandydatów otrzymuje średnio około 3-4 zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne na 50 wysłanych CV.

 

Jak często Ty chodzisz na rozmowy?

 

Możesz otrzymywać nawet 8x więcej ofert pracy!

 

Za chwilę Poznasz wskazówki, według których opracowuję profesjonalne CV dla naszych klientów (zobacz).

 

Czego dowiesz się po przeczytaniu tego artykułu:

 

  • pokażę Ci gotowe wzory życiorysu na różne stanowiska (tutaj);
  • dowiesz się, dlaczego pracodawcy nie są zainteresowani Twoim życiorysem; 
  • dowiesz się, jak otrzymywać kilka razy więcej ofert pracy;
  • poznasz 10 kroków, jak napisać przykładowy życiorys, który pomoże Ci szybko znaleźć pracę;
  • pokażę Ci 3 przykłady życiorysu prawdziwych kandydatów, które ulepszyliśmy dla nich.

 

Na początek, na przykładzie Grzegorza pokażę Ci, jak bardzo może różnić się Twój życiorys (zdjęcie zamieszczone za zgodą).

 

Jego CV stworzyliśmy w naszym kreatorze CV. Jeśli chcesz możesz stworzyć łatwo swoje CV  tutaj, ponieważ wygląd CV poprawia jego czytelność, podkreśla ważne informacje i zwiększa Twoje szanse na odpowiedź od pracodawcy.

 

Kreator CV zawiera też przewodnik, który krok po kroku pomoże Ci opisać Twoje umiejętności i doświadcznie.

 

życiorys przykład

Szablon CV Cascade - zobacz inne szablony i stwórz CV tutaj 

 

Dlaczego Twój życiorys nie działa?


Wydaje Ci się, że napisałeś staranny wzór życiorysu i zawarłeś w nim wszystkie potrzebne informacje. Na poprzednich stanowiskach wykonywałeś wiele ważnych obowiązków, ukończyłeś liczne szkolenia i masz ciekawe zainteresowania. Wpisujesz to wszystko do CV. Następnie sprawdzasz w Internecie, jak napisać poprawny list motywacyjny i wysyłasz aplikację na adres podany w ofercie.

 

Teraz pozostaję Ci jedynie czekać na telefon od pracodawcy. To się jednak nigdy nie dzieje. Dlaczego?


Wyobraź sobie, jak proces rekrutacji wygląda od strony pracodawcy.

 

Umieszczasz ofertę pracy, w której opisujesz swoje wymagania, jako x, y, z. Następnie otrzymujesz ponad 100 zgłoszeń od kandydatów. Co się okazuje?


Większość curriculum vitae jest kompletnie bezwartościowa. Kandydaci opisują swoje doświadczenie i umiejętności, które będą kompletnie nieprzydatne na stanowisku, na które planujesz zatrudnić. Nawet wśród kandydatów, którzy mają wymagane doświadczenie, trudno jest znaleźć wzór życiorysu, który zwróci Twoją uwagę. Czy naprawdę tak to wygląda?


Pracodawca nie ma czasu czytać dokładnie Twojego CV. Prawda jest taka, że jeśli życiorys nie przykuje jego uwagi w ciągu pierwszych kilku sekund, to trafi do kosza. Przeczytaj poniższe porady, a dowiesz się jak napisać życiorys zawodowy, z którym znajdziesz pracę znacznie szybciej.

 

Darmowy ebook: Chcesz upewnić się, że Twój życiorys pomaga Ci zdobywać najlepsze oferty pracy? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów: "24 błędy CV, przez które nie dostajesz pracy" (pobierz) i przeczytaj ten

 

profesjonalny życiorys


1. Jak pokazać, że jesteś idealnym kandydatem?


Pierwsze sekundy są decydujące. Chcesz przykuć uwagę pracodawcy? Podkreśl skutecznie, że jesteś wartościowym kandydatem. Jak?

 

Zdjęcie poniżej przedstawia wyniki badania, w którym po 2 różnych życiorysach wędruje wzrok 30 zawodowych rekruterów. Miejsca oznaczone kolorem czerwonym skupiają uwagę na najdłuższą chwilę. Kolor żółty oznacza szybkie czytanie w poszukiwaniu wymaganych informacji. Obszar oznaczony kolorem jasno-niebieskim i białym był praktycznie ignorowany.

 

jak napisać życiorys, który skupia wzrok

 

Możesz z łatwością wykorzystać tę wiedzę, aby stworzyć przykładowy życiorys. Zauważ, że góra i lewa strona CV jest praktycznie zawsze uważnie czytana przez pracodawcę.

 

To właśnie tutaj powienieneś umieścić najważniejsze informacje!

 

Po pierwsze, pod swoim imieniem i nazwiskiem wpisz nazwę poszukiwanego stanowiska. Dzięki temu informujesz pracodawcę, że CV wysyłasz w odpowiedzi na jego ofertę pracy, a nie masowo na dziesiątki innych. To drobny element, ale pozwala Ci spersonalizować Twój życiorys i przekonać pracodawcę, aby czytał dalej. 

 

Jak napisać przykładowy życiorys zawodowy, który da Ci więcej odpowiedzi od pracodawców? 

 

Koniecznie zamieść krótkie podsumowanie zawodowe.

 

W Polsce nadal niewielu kandydatów korzysta w życiorysie z sekcji ‘cele zawodowe’. Tymczasem to idealne miejsce, aby pokazać umiejętności i dokonania zawodowe oraz podkreślić swoją wartość na danym stanowisku.

 

Jak napisać skuteczne cele zawodowe?

 

Po pierwsze zachowaj odpowiednią długość. Około 50 słów oraz 3 do 4 linijek tekstu w zupełności wystarczy. Jeśli Twoje podsumowanie zawodowe będzie dłuższe, ryzykujesz, że pracodawca go nie przeczyta w całości.

 

Na CV Dominiki dodaliśmy nazwę poszukiwanego stanowiska oraz cele zawodowe na samej górze CV:

 

gotowy wzór życiorysu Dominik

Szablon CV Modern - zobacz inne szablony i stwórz CV tutaj  

 

Cele zawodowe powinny działać jak skuteczny slogan reklamowy. Wbrew pozorom umiejętne opisanie swoich dokonań w niewielkiej ilości słów jest niezwykle trudne. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak to zrobić, przeczytaj ten artykuł:

 

"Cele zawodowe w CV - 4 porady jak je opisać" (czytaj)

 

2. Ile stron ma Twój wzór życiorysu?

 

Słyszałeś pewnie, że CV powinno mieścić się na 1 stronie?

 

To nie jest do końca prawda. Trudno jest opisać swoje doświadczenie i umiejętności na jednej stronie, ale rzeczywiście powinieneś ograniczyć treść curriculum vitae do informacji naprawdę istotnych dla pracodawcy.

 

Zrezygnuj z podawania informacji, które nie są wymagane przez pracodawcę. Miejsce urodzenia, stan cywilny, profil klasy w liceum (chyba że szukasz pierwszej pracy), szczegółowy opis dawnych stanowisk (niezwiązanych z aktualnie poszukiwanym) tylko zaśmiecają Twój życiorys.

 

Większość kandydatów uważa, że warto dokładnie opisać swoje poprzednie doświadczenia oraz zdobyte umiejętności. Codziennie widzę, CV kandydatów, który szczegółowo opisują cały przebieg swojej kariery. W przypadku życiorysu zbyt duża ilość informacje wcale nie działa na Twoją korzyść. Im więcej ich podajesz, tym bardziej odciągasz uwagę od konkretów poszukiwanych przez pracodawcę.

 

Jeśli aplikujesz na stanowisko managera, Twoje pierwsze doświadczenia zawodowe jako asystentki, nie są dla pracodawcy zbyt ważne. Zwłaszcza jeśli nie są bezpośrednio związane z aktualnie poszukiwanym stanowiskiem. Zwięzłe CV jest szczególnie ważne, jeśli piszesz je po angielsku. Tutaj dowiesz się więcej na ten temat:


"Jak napisać CV po angielsku? Kompendium wiedzy" (czytaj)

 

Uwaga: Jeśli korzystasz z naszego kreatora CV (stwórz CV tutaj) przy zmianie języka na angielski, aplikacja automatycznie przetłumaczy stałe fragmenty Twojego CV. Możesz też je edytować ręcznie.

 

życiorys i cv po angielsku

Szablon CV Modern- zobacz inne szablony i stwórz CV tutaj  

 

3. Jak napisać życiorys lepszy niż 95% kandydatów?

 

Dopasuj go do oferty pracy. Co to oznacza?

 

Podobnie, jak nie istnieje kandydat idealny na każde stanowisko, nie istnieje też przykładowy życiorys, który zawsze zadziała. Twoje CV powinno być umiejętnie sprofilowane.

 

Na początku stwórz je dla pewnego typu stanowisk (np. CV dla specjalisty ds. logistyki etc.).

 

W następnym kroku dopasuj je do konkretnej branży (CV dla specjalisty ds. logistyki w branży FMCG etc.).

 

Jeśli naprawdę zależy Ci na stanowisku, na które aplikujesz, wyślij życiorys dopasowany specjalnie do niego. Jak to zrobić?

 

Każde ogłoszenie zawiera dokładny opis stanowiska oraz wymagań wobec kandydata. Idealnie, jeśli w życiorysie uda Ci się nawiązać do każdego punktu i wymagania z oferty pracy. Musisz upewnić się, że Twoje CV odpowiada na potrzeby pracodawcy.

 

Jak najwięcej elementów Twojego CV powinno oferować pracodawcy realną korzyść z zatrudnienia Ciebie. Jeśli potrzebujesz dodatkowych wskazówek przeczytaj poniżesz artykuł:

 

"Jak napisać CV, lepsze niż 95% kandydatów?" (czytaj)

 

jak napisać życiorys idealny

 

Upewnij się, że zastosowałeś porady z punktu 3 i Twój życiorys nie zawiera zbędnych informacji, które odciągają uwagę od konkretów.

 

Wiesz już, że powinieneś nawiązać do oferty pracy, teraz pokażę Ci jak to zrobić, abyś szybko znalazł pracy…

 

4. Jak opisać swoje doświadczenie i umiejętności?

 

To, czego brakuje w większości CV, to konkretne korzyści, jakie możesz zaoferować pracodawcy. Upewnij się, że Twój życiorys zawodowy zawiera poniższe 3 punkty i każdy z nich jasno pokazuje pracodawcy, że warto Cię zatrudnić.

 

• doświadczenie
• osiągnięcia
• umiejętności

 

Jak skutecznie przekonać pracodawcę, że jesteś idealnym kandydatem? Użyj liczb, procentów i konkretnych danych oraz przedstaw swoje osiągnięcia. Potrzebujesz przykładów?

 

Wyobraź sobie, że jesteś pracodawcą i właśnie poszukujesz do swojej firmy nowego specjalisty ds. marketingu. Który opis zakresu obowiązków kandydata jest dla Ciebie bardziej przekonujący?

 

Opis 1

 

  • realizacja kampanii marketingowych;
  • reklama w Google Adwords;
  • prowadzenie fanpage na Facebook.

 

Opis 2

 

  • realizowałam skuteczne kampanie marketingowe, które o zwiększyły ruch na stronie o 30% i przełożyły się na kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży w ciągu 6 miesięcy;
  • obniżyłam koszty reklamy w Google Adwords o ponad 20% przy jednoczesnym 15% wzroście ilości wejść na stronę;
  • w ciągu 6 miesięcy podwoiłam ilość fanów obserwujących firmowy fanpage, wyraźnie zwiększyłam zasięg postów i zaangażowanie fanów.

 

Opis 2 skutecznie wyróżnia kandydata na tle innych i pokazuję pracodawcy realną wartość z takiego pracownika!

 

Ważne: Umiejętności warto umieścić na pierwszej stronie CV. Wielu kandydatów dodaje je na końcu CV. To błąd. Jeśli korzystasz z naszego kreatora CV, możesz wybrać szablon CV, który pokazuje umiejętności w bocznej kolumnie. Dzięki temu zawsze będą widoczne na pierwszej stronie CV.  

 

życiorys - lista umiejętności

Szablon CV Cascade - zobacz inne szablony i stwórz CV tutaj  

 

Wiesz, dlaczego większość CV jest nieskuteczna, a ich właściciele rzadko chodzą na rozmowy kwalifikacyjne?


Ich życiorys nie oferuje pracodawcy żadnych korzyści. Uważasz, że spełniasz wymagania podane w ofercie pracy? Masz wymagane doświadczenie i umiejętności? Jest szansa, że duża część kandydatów, które aplikuje na dane stanowisko, też spełnia te kryteria. Wyróżnij się! Udowodnij, że posiadasz wymagane kwalifikacje i jesteś dobry w tym, co robisz!

 

UWAGA: Kiedy podajesz dane liczbowe, uważaj, aby nie zdradzać tajemnic firmy. Bezpieczniej jest też użyć procentów niż konkretnych liczb.

 

5. Jak napisać życiorys? Wzór, który przybliży Cię do pracy.

 

Nie lekceważ wyglądu swojego życiorysu i efektu pierwszego wrażenia. Wzór życiorysu powinien być przede wszystkim czytelny i estetyczny.

 

Dobrze zaprojektowany szablon CV może Ci w tym pomóc. Skuteczny życiorys przyciągnie uwagę do najważniejszych informacji: profilu zawodowego, ostatnich stanowisk oraz Twoich osiągnięć.

 

Upewnij się, że te miejsca są wyraźnie widoczne w Twoim życiorysie. Umiejętnie korzystaj z odstępów, pogrubień lub innego koloru.

 

przykładowy życiorys wzór

Szablon CV Cascade - zobacz inne szablony i stwórz CV tutaj   

 

6. Użyj tej magicznej zasady…

 

Jeśli na kilku stanowiskach zajmowałeś się tymi samymi lub podobnymi obowiązkami, nie wymieniaj ich w tej samej postaci na każdym stanowisku.

 

Pokaż pracodawcy jak kolejne obowiązki i stanowiska wynikały z poprzednich. Udowodnij jak kompetencje, które zdobyłeś na poprzedniej pozycji, pozwoliły Ci znaleźć pracę.

 

Opisz swój zakres obowiązków w ten sposób, a pokażesz, że jesteś pracownikiem, który posiada i realizuje wizję swojego rozwoju. Dla pracodawcy to najcenniejszy typ pracownika! Potrzebujesz przykładu? Zobacz, jak można opisać obowiązki na różnych etapach kariery przedstawiciela handlowego:

 

  • umawianie spotkań biznesowych (asystent działu sprzedaży)
  • wyszukiwanie nowych klientów i bezpośrednia sprzedaż usług firmy (przedstawiciel handlowy)
  • aktywne pozyskiwanie nowych klientów, negocjacje cenowe z kluczowym klientami, cross-selling (new business manager)

 

Jak może to wyglądać w przypadku pracownika agencji social media?

 

  • wyszukiwanie angażujących treści do umieszczenia w social media (junior account executive)
  • samodzielne prowadzenie profili w mediach społecznościowych oraz komunikacja z użytkownikami (account executive)
  • budowanie strategii komunikacji w social media dla kluczywch klientów (account manager)

 

Teraz użyj rad z punktu 5, aby pokazać pracodawcy, dlaczego właśnie Ty jesteś lepszy

 

7. Jak napisać życiorys, który przyciągnie pracodawcę?

 

Pokaż pracodawcy, że jesteś ciekawą osobą, która ma swoje pasje i chce się rozwijać. Nie lekceważ sekcji „zainteresowania” w swoim życiorysie. Niektórzy twierdzą, że nie warto jej dodawać do swojego CV. Jeśli masz ciekawe zainteresowania i umiesz o nich z pasją opowiadać, czemu nie?

 

Możesz ich użyć, aby zainteresować pracodawcę. Upewnij się tylko, że przestrzegasz rad, z tego artykułu:

 

"Zainteresowania w CV - 5 rad jak je opisać" (czytaj)

jak napisać życiorys

 

8. Jak wysyłać życiorys, aby zwiększyć swoje szanse na pracę?

 

Powiem Ci, jak większość kandydatów wysyła swoje CV.

 

Z reguły każdy ogranicza się do ogólnej skrzynki podanej w ogłoszeniu. Wielu kandydatów aplikuje bezpośrednio przez pracuj.pl albo podobne portale pracy. Wtedy do CV jest dołączana standardowa wiadomość. Niewiele osób zadaje sobie trud, aby ją zmienić i napisać kilka słów od siebie. Bardzo często zdarzają się też aplikacje niezawierające listu motywacyjnego, pomimo wyraźnej prośby pracodawcy.

 

Oczywiście wysłanie samego listu i skorzystanie z wiadomości dopisanej automatycznie przez portal pracy, pozwala Ci oszczędzić czas, który z kolei możesz przeznaczyć na aplikowanie na kolejne oferty.

 

Jeśli jednak naprawdę zależy Ci na danym stanowisku, poświeć chwilę i wyślij CV w odpowiedni sposób. Tutaj znajdziesz przewodnik, jak napisać wiadomość z CV i do kogo ją wysłać, aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjna.


"Jak znaleźć pracę wysyłając mail z CV? Zobacz 6 porad!" (czytaj)

 

życiorys wyślij odpowiednio

 

9. Dlaczego warto napisać list motywacyjny?

 

Upewnij się również, że posiadasz skuteczny list motywacyjny. Zwłaszcza jeśli pracodawca zaznacza, że list jest wymagany. Słyszałeś pewnie, że listów nikt nie czyta i to CV jest najważniejsze. To nie do końca prawda.

 

Twój życiorys zawodowy przedstawia Twoje doświadczenie i umiejętności. W liście motywacyjnym masz szansę pokazać realne korzyści, jakie chcesz zaoferować pracodawcy.

 

Poza tym dobrze napisany list motywacyjny może pomóc Ci się wyróżnić wśród innych dobrych kandydatów na dane stanowisko. Osobiście zawsze czytałem listy motywacyjne od kandydatów, na których zależało mi najbardziej. Tutaj dowiesz się jak napisać list motywacyjny, który pomoże Ci przekonać pracodawcę, aby zaprosił Cię na rozmowę:

 

"Jak napisać list motywacyjny, z którym szybko znajdziesz pracę?" (czytaj)

 

Darmowy ebook: Chcesz upewnić się, że Twój życiorys pomaga Ci zdobywać najlepsze oferty pracy? Sprawdź, czy nie popełniasz tych 24 błędów: "24 błędy CV, przez które nie dostajesz pracy" (pobierz)

 

O czym jeszcze warto pamiętać, kiedy piszemy życiorys? Masz swoje sposoby i rady, jak przykuć uwagę pracodawcy? Podziel się opinią i polub nasz artykuł, jeśli Ci się podobał.

Oceń mój artykuł. Średnia: 3.5 (40 głosów)
Komentarze
Piotr Sosnowski 2015-06-08 09:39:37

Dzięki za komentarz :) W takim razie czekamy na informacje dotyczące efektów :) Powodzenia!

Maciek 2015-06-06 12:00:28

Bardzo dobry artykuł. Ogólnie bardzo interesujący blog. Z chęcią przetestuje Twoje szablony bo sam aktualnie jestem w trakcie poszukiwania pracy.
Postaram się podzielić swoimi spostrzeżeniami, czy wasze PRO templatki są lepsze od mojej :)
Pozdrawiam
Maciej
-----------------------
http://4ac.pl

Piotr Sosnowski 2015-05-22 09:14:46

W mojej kolejce inspiracji jest wpis o tym jak napisać życiorys przy zmianie branży i typu pracy. Postaram się rozwinąć ten temat.

Piotr Sosnowski 2015-05-22 09:14:05

Cieszę się, jeśli mogłem pomóc :) Jaką pracę udało Ci się znaleźć? Czy poszukiwania trwały długo?

Pracaaaaa 2015-05-22 07:04:31

Dzięki tobie dostałem prace! Dziekuje!

Paulina Joanna 2015-04-15 09:51:37

Bardzo ciekawe porady, jednak brakuje mi wskazówek dla osób chcących zmienić swoje stanowisko. Np. ze sprzedawcy (PH) przejść na stanowisko specjalisty / administracji (np. również w dziale sprzedaży). Ciężko wydobyć w CV umiejętności potrzebne do zmiany charakteru pracy jeśli się robiło od początku kariery jedno :-) Czy mogę liczyć na jakąś poradę na blogu w tym zakresie?

Sebastian Matysik 2015-03-27 23:23:39

Warto zastanowić się nad stworzeniem kreatywnego CV. Często jest to skuteczna opcja ;)

ArturZ 2015-03-12 10:26:24

To była na pewno książka, jak zlokalizuję ją w domu to podrzucę tytuł i autorów :)

Piotr Sosnowski 2015-03-11 12:30:15

Ciekawe :) Z drugiej strony wielu kandydatów zaokrągla w życiorysie osiągnięcia do bardziej pełnych liczb.

Masz może jakiś link? Podziel się ze mną :) Z chęcią poczytam.

Dzięki za komentarz.

Artek 2015-03-11 12:06:55

Dorzucę swoje kilka groszy. Czytałem, że ludzie chętniej wierzą "nierównym" liczbom. Moim zdaniem zamiast np "realizowałam skuteczne kampanie marketingowe, które o zwiększyły ruch na stronie o 30%..." można napisać spokojnie np 28%, osoba czytająca będzie bardziej skłonna w to uwierzyć :)

 Powrót do wszystkich wpisów  Powrót do kategorii CV
Artykuły o podobnej tematyce