Jak napisać CV do pracy w 2024 roku? Wzór i porady
Stwórz CV terazPisanie CV warto zacząć od podzielenia go na podstawowe sekcje: dane osobowe, podsumowanie zawodowe, doświadczenie, wykształcenie, umiejętności oraz zainteresowania. Dodaj klauzulę CV. Nazwy nagłówków zapisz większą czcionką i pogrub. Sekcje powinieneś zapisać w punktach. Postaraj się też zmieścić CV na jednej stronie.
Nauczymy Cię, jak to zrobić krok po kroku. Stworzysz dokument, który zwróci uwagę rekrutera, a Tobie doda pewności siebie.
Z tego poradnika dowiesz się:
- jak napisać CV, aby zawsze otrzymywać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną
- z jakich sekcji składa się profesjonalne CV
- jak ułożyć treści każdej sekcji CV
- jak wygląda profesjonalne CV i dlaczego wygląd dokumentu ma ogromne znaczenie.
Nie wiesz, jak napisać dobre CV online? Skorzystaj z kreatora InterviewMe. Wybierz profesjonalny szablon CV tutaj, a następnie szybko uzupełnij sekcje dokumentu.
Zobacz też profesjonalny wzór CV dla 75+ zawodów tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
Wzór CV
Jan Tomczyk
Przedstawiciel handlowy
Tel.: 123 456 789
jantomczyk@mail.com
https://www.linkedin.com/in/jan-tomczyk
Podsumowanie zawodowe
Jestem przedstawicielem handlowym z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży farmaceutycznej. W ciągu 10 miesięcy pozyskałem ponad 900 klientów dla firmy Vox.
Szukam wyzwań zawodowych w zarządzaniu zespołem sprzedaży w branży medycznej.
Doświadczenie
10.2018 – obecnie Firma Fenix
Stanowisko: Przedstawiciel handlowy
Zakres obowiązków:
- aktywnie poszukiwałem klientów
- nawiązywałem i utrzymywałem relacje biznesowe z klientami
- prezentowałem ofertę handlową
- prowadziłem aktywną sprzedaż
- dopasowywałem ofertę do potrzeb klienta
- raportowałem bieżące działania
- dbałem o pozytywny wizerunek firmy
Osiągnięcia:
- Zrealizowałem cele sprzedażowe na poziomie 130%.
Umiejętności
- aktywnie poszukiwałem klientów
- nawiązywałem i utrzymywałem relacje biznesowe z klientami
- prezentowałem ofertę handlową
- prowadziłem aktywną sprzedaż
- dopasowywałem ofertę do potrzeb klienta
- raportowałem bieżące działania
- dbałem o pozytywny wizerunek firmy
- pozytywne nastawienie do pracy
Wykształcenie
2012–2017 Uniwersytet Warszawski
Kierunek: Zarządzanie
Uzyskany tytuł magistra
Zainteresowania
Pasjonuję się grą w tenisa. Gram w amatorskich turniejach, a także z rodziną i znajomymi.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (nazwa firmy) w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.
Tak wygląda profesjonalnie napisane i odpowiednio sformatowane CV. To wzór uniwersalny, który sprawdzi się dla każdego zawodu. Jeśli nie wiesz, jak napisać proste CV, dokument powyżej będzie dobrą inspiracją.
Zobacz też: Jak napisać CV bez doświadczenia?.
A jak wyglądają prawdziwe życiorysy Polaków? Żeby się tego dowiedzieć, poddaliśmy analizie 1,15 milionów CV napisanych w kreatorze InterviewMe. Dane pochodzą z ostatnich 12 miesięcy. Oto kluczowe wnioski.
Dane zebrane z analizy prawdziwych CV kandydatów do pracy
- Ponad 40% CV napisanych w kreatorze InterviewMe ma mniej niż 300 słów, a 30% — więcej niż 700 słów.
- 27% naszych użytkowników ma ponad 10 lat doświadczenia.
- Co czwarte CV napisane w kreatorze InterviewMe zawiera tylko jedną pozycję w sekcji z doświadczeniem.
- Nasi użytkownicy wpisują do CV średnio 6 umiejętności.
- Średni czas przygotowania CV w naszym kreatorze to tylko 17 minut.
1. Jak napisać CV, które zapewni Ci pracę?
Wszyscy rekruterzy mają te same wymagania względem CV — dokument ma odpowiadać na ofertę pracy. Dlatego Twoja aplikacja musi być kompletna a ważne informacje ułożone w odpowiednich sekcjach.
Dobre CV powinno składać się z takich sekcji, jak:
- Dane osobowe i kontaktowe — umieszczone w nagłówku: imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, a także nazwa stanowiska.
- Podsumowanie zawodowe — czyli krótki opis sylwetki kandydata. Powinien znaleźć się na górze CV.
- Doświadczenie zawodowe — musi zawierać nazwy firm i stanowisk, okresy pracy, a także wykonywane obowiązki i osiągnięcia.
- Umiejętności — warto podzielić listę umiejętności na umiejętności miękkie i twarde, wpisując specjalistyczne umiejętności, które interesują pracodawcę.
- Wykształcenie — w tej sekcji skup się przede wszystkim na edukacji, która ma związek z interesującym Cię stanowiskiem lub wymaganiami z oferty pracy.
- Kursy, szkolenia i certyfikaty — pokaż pracodawcy, że cały czas się dokształcasz i masz niezbędne uprawnienia do wykonywania danego zawodu.
- Zainteresowania — ten element nie jest obowiązkowy w CV, ale może zadziałać na Twoją korzyść. Ciekawe hobby wiele mówi o kandydacie.
- Klauzula do CV —czyli zgoda na przetwarzanie danych osobowych, która jest obowiązkowym elementem CV w Polsce.
Możesz również dodać swoje zdjęcie do CV. Nie jest to obowiązkowe. Pamiętaj jednak, że fotografia musi być profesjonalna. Jeśli takiej nie masz, nie ryzykuj, bo dodając przypadkowe lub nieodpowiednie zdjęcie tylko zniechęcisz rekrutera.
Wymienione wyżej sekcje (poza klauzulą o ochronie danych) to uniwersalne elementy każdego CV i resume. Bez względu na to, w jakim miejscu na świecie aplikujesz o pracę, punkty od 1 do 7 muszą się znaleźć w Twoim dokumencie.
A teraz poprowadzę Cię krok po krok przez proces pisania CV.
Zobacz też: Jak napisać dobre CV — Przepis na najlepsze CV od 12 ekspertów
2. Pisanie CV — jak się do tego zabrać?
Moment. Zanim zapełnisz pusty dokument treścią, obierz odpowiednią strategię. Dzięki temu nie będziesz musiał w nieskończoność poprawiać swojego dokumentu. Czas to pieniądz, pieniądz nie śmierdzi, a Ty chcesz przecież poczuć zapach sukcesu. Dlatego—
Pisanie CV zaplanuj następująco:
1. Wybierz odpowiedni rodzaj CV.
Rodzaj CV dobieraj w zależności od tego, co chcesz uwypuklić i jak się zaprezentować. Możesz zdecydować się na:
CV chronologiczne — czyli standardowy dokument, który jest dobrze znany rekruterom. Może nie jest to kreatywny format, ale za to bezpieczny.
CV funkcjonalne — wyróżnia umiejętności kluczowe z punktu widzenia pracodawcy. Świetny format CV dla osób z niewielkim doświadczeniem. Piszesz więcej o tym, co umiesz i jakie masz kompetencje, niż o tym, gdzie pracowałeś dotychczas.
CV mieszane — czyli format łączący oba powyższe rodzaje CV. Masz możliwość przedstawić się w sposób najkorzystniejszy, uwypuklając w CV to, co uważasz za swoje największe zalety.
2. Przeczytaj dokładnie oferty pracy.
Tam jest wszystko napisane! Większość ogłoszeń zawiera listę dokładnych wymagań względem kandydatów, w tym konkretne umiejętności, doświadczenie czy znajomość języków obcych. W CV musisz umieścić informacje, których spodziewa się rekruter, dlatego starannie czytaj oferty pracy i w swoim życiorysie używaj tych samych sformułowań — oczywiście o ile rzeczywiście posiadasz dane kompetencje (kłamstwo w CV zawsze wyjdzie na jaw).
Pierwszą rzeczą, która szybko pokazuje nam, czy dane zawarte w CV są prawdziwe, są informacje zamieszczone w mediach społecznościowych kandydata. Zdarza się, że role i/lub obowiązki zawarte w CV oraz te na LinkedIn znacząco się różnią i widać, że kandydat trochę w CV nakłamał, tak by pasowało pod konkretną rolę. To podstawa do odrzucenia takiej aplikacji. A jeśli informacje w CV z innego powodu wydają nam się podejrzane, usiłujemy wykryć takie kłamstwo podczas pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej. Np. czasami kandydaci w CV deklarują, że określone obowiązki stanowiły trzon ich pracy, a po zadaniu im odpowiednich pytań wychodzi na jaw, że tak naprawdę wypełniały je inne osoby i dany kandydat nie ma określonych kompetencji.
3. Przygotuj odpowiednie zdjęcie.
Jeśli zamierzasz umieścić fotografię w CV (nie musisz, jeśli nie chcesz), zadbaj o to, by była profesjonalna. Odpadają zdjęcia niewyraźne i takie, na których wyglądasz zbyt prywatnie.
Teraz pokażę Ci, jak dobrze napisać każdą z sekcji CV.
Zobacz też: 24 darmowe szablony CV + Gotowy wzór CV do wypełnienia i pobrania.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
3. Jak wypełnić wszystkie sekcje CV?
Zaczynamy od samej góry dokumentu. Ostatnia opisana tutaj sekcja CV powinna znajdować się na dole.
Dane osobowe / kontaktowe — krótko i na temat
Na samej górze CV, czyli w nagłówku, dodaj podstawowe informacje o sobie. Możesz też wyśrodkować tę część dokumentu. Ważne, żeby Twoje imię i nazwisko oraz stanowisko od razu rzucało się w oczy, więc warto zapisać je większym fontem
Co wpisać w nagłówku CV?
- imię i nazwisko
- nazwę stanowiska
- adres e-mail
- numer telefonu
- link do profilu na LinkedIn (jeśli taki posiadasz)
Jeśli chodzi o adres zamieszkania, to możesz go spokojnie pominąć. W dzisiejszych czasach nikt nie będzie wysyłał do Ciebie oferty pracy pocztą. A o wpisywaniu stanu cywilnego w CV zupełnie zapomnij. To już pieśń przeszłości i zupełnie zbędna informacja.
Podsumowanie zawodowe
Podsumowanie zawodowe (cel zawodowy) to krótki opis sylwetki kandydata. Wystarczą 3–4 zdania. Tę sekcję dodaje do CV tylko 62% kandydatów, co oznacza, że możesz mieć lepszy dokument, niż ponad ⅓ Twoich konkurentów w wyścigu o zdobycie pracy.
Pisząc podsumowanie zawodowe, zastosuj się do tego schematu:
- Napisz, kim jesteś (np. „Jestem menedżerem sprzedaży z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży IT.”)
- Wymień 2–3 dokonania zawodowe lub ważne umiejętności (np. „W ciągu 10 miesięcy pozyskałem ponad 900 klientów.”)
- Napisz, gdzie chcesz się rozwijać zawodowo (np. „Szukam wyzwań zawodowych w zarządzaniu zespołem sprzedaży w branży IT.”)
Doświadczenie zawodowe w CV
Twoje poprzednie stanowiska pracy — oto treść sekcji z doświadczeniem w CV. Na górze listy firm, powinna znaleźć się ta, w której pracowałeś ostatnio. Potem kolejno wstecz opisuj swoje doświadczenie zawodowe. Podam Ci przykład.
Oto jak opisać doświadczenie w CV:
10.2018 – obecnie Firma Księgowość Plus
Stanowisko: Główna księgowa
Zakres obowiązków:
- prowadzenie pełnej księgowości zgodnie z obowiązującymi przepisami, organizacja i nadzór nad poprawnością obiegu dokumentów księgowych
- optymalizowanie i usprawnianie w zakresie organizacji procesów księgowych
- przygotowywanie sprawozdań finansowych oraz miesięcznych, kwartalnych i rocznych raportów
- nadzór nad poprawnością rozliczeń podatkowych, odpowiedzialność za sporządzanie deklaracji podatkowych
- kontakt z instytucjami zewnętrznymi oraz przygotowywanie sprawozdań
Osiągnięcia:
- przygotowałam roczny raport księgowo-kadrowy, co zaowocowało obniżeniem kosztów działu o 25%
Jak widzisz, nie wystarczy podać tylko daty i nazwy firmy. W tej sekcji CV trzeba koniecznie wymienić stanowisko, jakie zajmowałeś w danej firmie, i dodać lista obowiązków. Pracodawca chce wiedzieć, czym się dokładnie zajmowałeś w poprzednich pracach.
Warto również dodać wybrane osiągnięcia zawodowe do CV. Nie muszą być to jakieś szczególne fajerwerki. Jeśli udało Ci się na przykład dobrze zorganizować pracę biura, usprawnić działanie sklepu, zyskać nowych klientów czy ulepszyć wystrój salonu optycznego — świetnie!
Liczy się wszystko, z czego możesz być dumny, choć dla rekrutera najciekawsze będą Twoje sukcesy zawodowe, które da się wyrazić liczbowo — w zyskach albo nowych klientach, których przyniosłeś firmie.
Umiejętności w CV
Sekcja umiejętności w CV jest super istotna. Jeśli spojrzysz na oferty pracy (jeden z pierwszych kroków pisania CV), na pewno zauważysz, że są tam wymienione kompetencje, których pracodawca oczekuje od kandydata.
Wniosek? Trzeba umieścić listę swoich umiejętności w widocznym miejscu CV. Nie wpisuj z rozpędu: kreatywność, punktualność, obsługa komputera. Najpierw sprawdź, czy te umiejętności w ogóle są wymagane na stanowisku, o które się ubiegasz.
Żeby CV wyglądało na dopracowane i czytelne, podziel listę kompetencji na umiejętności miękkie i twarde. Te pierwsze to cechy pożądane u kandydata do danej pracy, a drugie — techniczne umiejętności typu:
- znajomość języków programowania
- doskonała znajomość zasad SEO
- bardzo dobra znajomość Photoshopa
- znajomość narzędzi pakietu Office
- prawo jazdy kat. B
Wykształcenie w CV
W sekcji wykształcenie w CV podaj tylko najważniejsze informacje i nie wnikaj w szczegóły. Wystarczy tu umieścić najwyższy szczebel swojej dotychczasowej edukacji, a wcześniejsze etapy pominąć. Dlatego jeśli skończyłeś studia — nie wpisuj w CV szkoły średniej, bo to oczywiste. Jeśli masz dyplom ukończenia technikum — pisanie o podstawówce również będzie zbędne.
Oto przykład, jak opisać w CV sekcję z wykształceniem:
2011-2015 Zespół Szkół Technicznych w Kole
Technik informatyk
Lub:
2012–2017 Uniwersytet Warszawski
Kierunek: Rachunkowość i finanse
Uzyskany tytuł magistra
Kursy, szkolenia i certyfikaty
Kursy i certyfikaty w CV warto umieścić w oddzielnej sekcji. Po to, by się wyróżniały. Jeśli masz dyplom ukończenia kursu lub certyfikat potwierdzający jakąś umiejętność, powinieneś się tym pochwalić. Uważaj tylko na jedną rzecz — nie wpisuj szkoleń i kursów, które nie wiążą się zupełnie z ofertą pracy, na którą aplikujesz.
Oto przykład, jak stworzyć sekcję z kursami i certyfikatami w CV:
Oto jak wpisać do CV kursy i certyfikaty:
10.2019 - Certyfikat ukończenia szkolenia fryzjerskiego „Upięcia ślubne”
02.2020 - Certyfikat „Fryzjer dziecięcy”
Zainteresowania
Dobrze opisane hobby w CV doskonale dopełnia dokument, w którym przecież piszemy o życiu zawodowym. Ten mały fragment, zamieszczany jako ostatnia sekcja CV, może zainteresować rekrutera, jeśli tylko w dwóch zdaniach uzasadnisz, co daje Ci realizowanie swojej pasji. Oto przykład:
Oto jak pisać w CV o zainteresowaniach:
W wolnym czasie jeżdżę na rowerze. Lubię łączyć wysiłek fizyczny z poznawaniem nowych miejsc i podziwianiem krajobrazów Polski wschodniej, w szczególności Suwalszczyzny.
Klauzula do CV
Nawet bardzo dobre CV niewiele jest warte, jeśli nie ma w nim klauzuli CV ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych.
Zobacz też: Puste CV do wypełnienia: 18 wzorów CV do pobrania w PDF.
4. Jak wygląda dobrze napisane CV?
Teraz wiesz już, jakie sekcje umieścić w CV i jak każdą z nich wypełnić odpowiednią treścią. Zanim jednak prześlesz CV do rekrutera, musisz zadbać o jeszcze kilka kwestii. I to wcale nie są nieistotne detale.
Mimo że w CV najważniejsze są przekazane przez kandydata informacje, to czasem kiepski wygląd dokumentu oraz brak profesjonalnego zdjęcia mogą być podstawą do odrzucenia aplikacji. Np. kandydat, który doda do CV bardzo nieformalną fotografię, a aplikuje do pracy w korporacji, być może nie odnajdzie się w kulturze korporacyjnej. Poza tym jeżeli CV jest nieczytelne i trudno je zrozumieć lub jeśli zawiera zbyt dużo błędów gramatycznych i ortograficznych, rekruterzy mogą to odebrać jako brak zaangażowania oraz nieumiejętność spójnego przekazywania informacji. Należy też podkreślić, że jeżeli ktoś aplikuje do pracy, w której na co dzień liczy się aspekt wizualny i/lub jakość wypowiedzi pisemnej, kandydat z niechlujnym CV najpewniej szybko zostanie odrzucony, nawet jeśli jego doświadczenie jest adekwatne do stanowiska.
Wybierz czytelną czcionkę do CV — nie zbyt wymyślą, bo to może popsuć profesjonalne wrażenie. Jeśli chcesz, możesz dodać do CV ikony. Dzięki nim CV będzie wyglądało ciekawie.
Kolejna sprawa to długość dokumentu. CV na dwie strony jest w porządku (zwłaszcza jeśli masz duże doświadczenie zawodowe), ale warto próbować stworzyć jednostronicowe curriculum vitae. Dlaczego? Ze względów praktycznych. Masz wtedy pewność, że rekruter nie pominie tej drugiej strony, na której być może znajdują się ważne informacje.
Gotowe CV zapisz w odpowiednim formacie. Zdecydowanie najlepiej postawić na CV w PDF. Jeśli chodzi o CV w Wordzie, to trzeba z tym uważać. Co prawda — taki dokument jest skanowalny przez ATS (system do skanowania aplikacji), ale jego formatowanie nie jest tak solidne, jak w przypadku PDF-a.
I w końcu ostatnia sprawa. Profesjonalne CV w języku obcym to dla wielu osób wyzwanie. Jeśli potrzebujesz pomocy w pisaniu CV po angielsku, niemiecku czy rosyjsku, skorzystaj z poniższych przewodników:
Pamiętaj, że wielu pracodawców wymaga przesłania listu motywacyjnego. A nawet jeśli nie, to i tak warto to zrobić, bo dobry list motywacyjny może przesądzić o decyzji zatrudnienia Ciebie, a nie konkurenta.
Z tego artykułu dowiesz się: Co napisać maila z CV, by dostać pracę?
5. Jak napisać CV do pracy — gotowe wzory
Jeśli chcesz szybko napisać profesjonalne CV, skorzystaj z kreatora CV i gotowych szablonów CV do wypełnienia. Będziesz musiał jedynie wpisać swoje dane w odpowiednie miejsca, a formatowanie ustawi się już automatycznie. Co więcej — program do pisania CV zaproponuje Ci gotowe treści do CV, dopasowane specjalnie do Twojego zawodu. Wystarczy, że klikniesz tekst, który uznasz za najlepszy, a on automatycznie doda się do Twojego dokumentu.
Oprócz CV wzorów w kreatorze znajdziesz też dopasowane szablony listów motywacyjnych. Dzięki temu w jednym narzędziu stworzysz od razu dwa dokumenty rekrutacyjne, które będą ze sobą doskonale współgrać wizualnie.
Oto przykładowe CV napisane w kreatorze:
Jak napisać CV — wzór Concept
Ten wzór CV świetnie się sprawdzi zarówno u osób, które piszą CV logistyka jak i CV pielęgniarki. Świetnie podkreśla kwalifikacje kandydatów o dużym doświadczeniu i umiejętnościach.
Jak napisać CV — wzór Modern
Jeśli piszesz klasyczne CV, ale chcesz je jakoś uatrakcyjnić, wybierz powyższy szablon. Ikony do CV to świetny sposób na dodanie charakteru dokumentowi.
Jak napisać CV — wzór Influx
Różnica pomiędzy życiorysem a CV jest taka, że w tym drugim możesz zamieścić naprawdę dużo informacji na małej przestrzeni. Dokładnie tak, jak w powyższym szablonie CV.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Źródła
- https://kwalifikacje.edu.pl/jak-napisac-cv/
- https://www.researchgate.net/profile/Stephen-Risavy/publication/313789115_The_Resume_Research_Literature_Where_Have_We_Been_and_Where_Should_We_Go_Next/links/58b419c092851cf7ae92fb86/The-Resume-Research-Literature-Where-Have-We-Been-and-Where-Should-We-Go-Next.pdf
- https://www.careereducation.columbia.edu/resources/resumes-impact-creating-strong-bullet-points
Najczęściej zadawane pytania o CV
Co to jest CV?
CV to dokument, który zawiera historię zatrudnienia oraz informacje o umiejętnościach, kompetencjach i wykształceniu kandydata do pracy. Typowy wzór CV składa się właśnie z tych podstawowych sekcji. Na podstawie zawartych tam danych rekruter decyduje, czy dana osoba spełnia warunki zamieszczone w ogłoszeniu o pracę. Pamiętaj, że CV to zupełnie inny dokument niż podanie o pracę.
Jak napisać wstęp do CV?
Wstęp do CV, czyli tak zwane podsumowanie zawodowe zawierające skrótowy opis kandydata, należy umieścić na samej górze dokumentu. Jeśli nie wiesz, co napisać o sobie w CV, po prostu odpowiedz na 3 pytania: Kim jesteś i czym się zajmujesz? Jakie są Twoje osiągnięcia zawodowe? Jak jest Twój cel zawodowy? Wystarczy, jeśli wyjdzie z tego maksymalnie pięć prostych zdań.
Co umieścić w CV?
W CV trzeba umieścić wszystkie podstawowe sekcje, a więc: podsumowanie zawodowe, umiejętności, doświadczenie, wykształcenie. CV bez zdjęcia jest tak samo poprawne, jak dokument zawierający fotografię. Jeśli piszesz CV do pierwszej pracy, upewnij się, że zawiera ono informacje np. na temat wolontariatu, aktywności studenckiej czy innych samodzielnie podejmowanych działań, związanych z przyszłym zawodem.
Komu zlecić napisanie CV?
Jeśli masz problem z samodzielnym pisaniem CV, oczywiście możesz skorzystać z pomocy eksperta. Nie warto jednak decydować się na to od razu. Lepiej zastanowić się, w jakim programie napisać CV, bo obecnie tego typu narzędzia oferują również solidne wsparcie w tworzeniu treści dokumentu. Dzięki nim stworzysz szybkie CV i unikniesz dużych wydatków.
Jakich informacji nie umieszczać w CV?
Nowoczesne CV nie wspomina o stanie cywilnym kandydata, miejscu urodzenia czy obywatelstwie. Tego typu informacje kwalifikuje się wręcz jako błędy w CV. Jeśli piszesz résumé, nie zamieszczaj w nim zdjęcia, bo w krajach anglosaskich (zwłaszcza w USA) uważa się, że brak fotografii w dokumencie aplikacyjnym pozwala uniknąć zarzutów o dyskryminację.