Nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookie w celu zapewnienia funkcjonalności, wygody i prowadzenia statystyk. Więcej informacji znajdziesz w Polityka Prywatności
LinkedIn to międzynarodowy portal społecznościowy, który został założony, by ułatwiać użytkownikom nawiązywanie kontaktów zawodowo-biznesowych. Serwis umożliwia pracodawcom zamieszczanie ofert pracy i wyszukiwanie kandydatów. Linkedin działa od 2003 roku i ma 24 wersje językowe, w tym polską.
Pozwala dokumentować kolejne etapy kariery i szukać nowych możliwości rozwoju.
Mówimy o profesjonalnym serwisie, który wykorzystuje się tylko w celach zawodowych.
Nie masz profilu na LinkedIn?
Każdy ekspert kariery — ze mną włącznie — doradzi Ci, byś go założył.
Dlaczego?
Szukanie pracy zaczyna się właśnie na tym portalu.
Masz profil na LinkedIn — masz kontakty, które pomogą Ci rozwinąć karierę.
Nie mówiąc już o tym, że dzięki obecności na LinkedIn podnosisz swoją wartość na rynku pracy. Taki rodzaj marketingu naprawdę działa i pomaga pchać karierę w dobrym kierunku.
Ten przewodnik pomoże Ci:
dowiedzieć się jak działa i czym jest LinkedIn
stworzyć profil i zalogować się na swoje konto
sprawdzić, co ma wspólnego konto na LinkedIn z szukaniem pracy.
Pamiętaj o profesjonalnym CV! Nie masz takiego? Wypróbuj kreator CV i stwórz dokument w kilka minut.
Czy warto dołączyć dołączyć do LinkedIn i założyć tu konto? [Tak!]
Warto mieć profil na LinkedIn.
Zyskujesz nowe możliwości.
Konto na LinkedIn pozwala Ci utrzymywać kontakty z osobami, z którymi pracowałeś, ale też nawiązywać nowe znajomości, aż do osiągnięcia statusu super connectora.
Rekruterom pomaga odnaleźć Cię w tłumie kandydatów, a znajomym polecenie Cię na nieobsadzone stanowiska.
W końcu — LinkedIn ma już ponad 500 milionów użytkowników.
A przecież warto być tam, gdzie dzieje się coś ważnego, prawda?
Jak działa LinkedIn?
Podobnie jak inne portale społecznościowe.
LinkedIn korzysta z algorytmu, który jest stale aktualizowany, aby zapewnić użytkownikom jak najwięcej korzyści.
Codziennie dostajesz nowe powiadomienia:
propozycje znajomości
wiadomości o aktualnych rekrutacjach, dopasowane do Twojego profilu zawodowego (jeśli wyrazisz chęć)
informacje o aktywności znajomych.
Oraz wiele innych funkcjonalności — w zależności od tego, z jakiej wersji LinkedIna korzystasz.
LinkedIn Premium
Podstawowa wersja konta na LinkedIn jest darmowa.
Możesz również wykupić LinkedIn Premium (cena to około 100 zł miesięcznie), który pozwala np. na sprawdzenie osób, które oglądały Twój profil. Korzyści jest oczywiście dużo więcej (ale opcje zaawansowane są najbardziej przydatne przede wszystkim rekruterom).
Na próbę można przez 30 dni testować konto premium za darmo.
Jak stworzyć profil na LinkedIn? 8 wskazówek, jak dobrze wypełnić wszystkie sekcje
Internet to źródło możliwości, a w samym centrum zawodowego świata jest właśnie LinkedIn. Pytanie nie brzmi więc, czy warto mieć profil na LinkedIn, ale jak założyć konto na LinkedIn.
W prawym górnym rogu znajdziesz przycisk Dołącz teraz.
Klikasz.
Wypełniasz formularz, w którym wpisujesz imię, nazwisko, e-mail oraz hasło.
Gotowe.
Oczywiście—
To nie wystarczy.
Żeby Twój profil na LinkedIn był skuteczny, musisz go odpowiednio przygotować.
Na początku masz słabą efektywność profilu, czyli małe szanse na to, by rekruter Cię odnalazł.
A dążymy do tego, żebyś osiągnął poziom mistrzowski.
Warto więc wypełnić profil w 100%, żeby mieć pewność, że wykorzystujesz w pełni wszystkie możliwości, jakie bezpłatnie oferuje LinkedIn.
Stwórz skuteczny nagłówek na LinkedIn
Nagłówek na LinkedIn to główna część profilu.
Zawiera Twoje imię i nazwisko, stanowisko oraz lokalizację.
Super ważna sekcja, zwłaszcza że to właśnie po stanowisku rekruterzy wyszukują potencjalnych kandydatów.
Przemyśl dokładnie, co wpiszesz w polu pod nazwiskiem.
Nie wystarczy tylko Twój zawód, czy stanowisko.
Warto w nagłówku dodać również słowa kluczowe, po których idealnie dopasowana praca odnajdzie Cię łatwiej.
Poniżej masz przykład.
Limit znaków w nagłówku wynosi 120.
To z jednej strony sporo, a z drugiej niewiele.
Dlatego postaraj się używać pojedynczych fraz — po to, by stworzyć jak najbogatszy opis.
Jeśli wpiszesz w nagłówku słowa kluczowe związane ze swoją branżą, wykorzystasz to miejsce optymalnie.
Kandydat z powyższego przykładu wyświetli się rekruterowi nie tylko jako manager do spraw ubezpieczeń, lecz także po frazach: rozwój biznesu, operacje,zarządzanie procesami, zarządzanie sprzedażą.
Inny przykład?
Osoba, która specjalizuje się w tworzeniu treści, może stworzyć taki zestaw fraz: Content writer PL i ANG. | Copywriter | SEO | Blogger | Dziennikarz | Marketing Specialist | Content Marketing.
Wychodzi 111 znaków, a ile tu informacji!
Dobrze, jeśli uzupełnisz też swój opis o branżę.
ŹLEPrzedstawiciel handlowyDOBRZEPrzedstawiciel handlowy w branży FMCG
Uwaga: Użycie słów kluczowych w pozostałych sekcjach (doświadczenie, podsumowanie zawodowe) również wpływa na wyniki wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że to nagłówek i aktualna pozycja wyświetlą się w wyszukiwarce rekrutera. Dlatego umiejętne użycie słów kluczowych jest tak ważne!
Dodaj do profilu na Linkedin zdjęcie w tle (background photo)
Zdjęcie w tle dodaje się jako tło zdjęcia profilowego, a tak naprawdę całego nagłówka.
Dlaczego warto zadbać, by ta przestrzeń została zagospodarowana? Po pierwsze dlatego, że wtedy profil wydaje się kompletny, a po drugie staje się on atrakcyjniejszy.
Badania pokazują, że obrazy pomagają mózgowi wizualizować informacje i lepiej kojarzyć je z konkretnymi emocjami. To dlatego musisz postarać się dodać zdjęcie w tle, które nawiązuje do profesjonalizmu, charakteru Twojej pracy lub konkretnej cechy, którą chciałbyś wyróżnić.
Bądź ostrożny, bo źle dobrane background photo może niekorzystnie zapisać obraz Twojej kandydatury w głowie rekrutera.
Jeśli nie masz pomysłu, jaki obrazek wybrać, spróbuj wyszukać coś stąd.
Napisz podsumowanie profilu na LinkedIn
Musisz się zmieścić w 2000 znaków.
To bardzo dużo. Radzę ograniczyć się do 400-500 znaków, bo rekruter naprawdę nie ma czasu, żeby wszystko przeczytać.
Social media specialist to ja — nie tylko zawodowo. Świat mediów społecznościowych wciągnął mnie do swojego uniwersum na dobre ponad 3 lata temu, na tyle głęboko, że poświęciłam mu swoją pracę doktorską. Zaplanowane i zrealizowane przeze mnie kampanie na Facebooku i Instagramie zwiększyły liczbę klientów firmy X o 35%. Jestem gotowa na więcej wyzwań i czekam na to, że pojawią się takie, o których usłyszy cały świat.
Po drugie łatwiej wpisać taki jasny URL niż ciąg trudnych do zapamiętania cyfr. Jeśli umieszczasz odnośnik do swojego konta na LinkedIn na blogu, wizytówce czy w CV, po postu będzie on lepiej się prezentował.
Żeby ustawić spersonalizowany link:
Kliknij ikonkę ze swoim awatarem na pasku u góry.
Wyświetl profil.
Użyj opcji edytowania [ikona ołówka].
Edytuj link w miejscu korekty informacji kontaktowych.
Zmień URL na jednoznaczny, bez zbędnych znaków.
GOTOWE!
Ważne: W naszym kreatorze CV (stwórz CV tutaj) bardzo łatwo dodasz odnośnik do LinkedIna. Wystarczy, że wpiszesz tylko końcówkę spersonalizowanego linku (np. Jan-Kowalski), a aplikacja automatycznie doda początek adresu. Kliknięcie linku przeniesie rekrutera z CV do Twojego profilu na LinkedIn.
Jeśli aktywnie poszukujesz pracy i rozsyłasz swoje CV, koniecznie upewnij się, że Twój profil na LinkedIn opowiada taką samą historię jak Twoje dokumenty aplikacyjne.
Aktualizuj więc profil na LinkedIn na bieżąco i unikaj kłamania w CV.
Dobrze przygotowany profil na LinkedIn i profesjonalne CV, to para idealna. Stwórz dokument w kreatorze CV.
Screen poniżej przestawia kokpit rekrutera w serwisie LinkedIn.
Tu odnajduje on, analizuje, a potem przesiewa potencjalne kandydatury.
Poszukując kandydatów, korzystam z wyszukiwania po słowach kluczowych i skillach. Przeglądając ich profile, zawsze zwracam uwagę na kluczowe informacje takie jak np: umiejętności, opisy obowiązków, języki, często również okresy zatrudnienia. Z perspektywy rekrutera dobrze uzupełniony profil kandydata jest bardzo ważny, ponieważ, ułatwia znalezienie dopasowanych kandydatów i dotarcie do nich z ofertą.
Stworzenie profilu atrakcyjnego wizualnie również jest istotne, mowa tu o np.: zwięzłości i spójności tekstu pod kątem interpunkcji i ortografii. Zdjęcie powinno być profesjonalne, zdjęcia z dzióbkiem lub z wakacji nie są dobrym wyborem, ponieważ, LinkedIn jest portalem do relacji na stopie biznesowej. Jeśli chodzi o podsumowanie profilu, z mojej perspektywy nie jest to niezbędne, ale nice to have.
Wiesz, że aż 87% rekruterów wykorzystuje LinkedIn do poszukiwania pracowników?
Właściwie, mogłabym równie dobrze napisać, że wszyscy.
Jak skutecznie korzystać z LinkedIna, by zainteresować pracodawców?
Wykorzystaj każdą radę z poniższych.
1. Wysyłaj rekruterom ze swojej branży zaproszenia do grona znajomych.
Rekruterowi zależy na znajomości kompetentnych kandydatów.
Jeśli zauważysz ciekawą ofertę, odezwij się bezpośrednio do rekrutera w prywatnej wiadomości.
Wskazówka: Osoby, które są już w sieci kontaktów rekrutera, wyświetlają się wyżej w jego wyszukiwaniach. Rozszerzając sieć kontaktów o rekruterów możesz tylko zyskać!
2. Dodawaj do swojej sieci kontaktów osoby z branży, współpracowników i partnerów biznesowych.
To ważne, żeby mieć wśród znajomych ludzi z branży.
Im więcej takich znajomości, tym częściej będziesz pojawiać się w bocznej sekcji jako „people also viewed”.
Wskazówka: Nie dodawaj do sieci kontaktów osób, których nie znasz (poza rekruterami). Jeśli ktoś zgłosi Cię jako spamera, Twoje konto może zostać zablokowane.
3. Publikuj na swojej tablicy angażujące treści, które inni będą chętnie komentować.
Dziel się wiedzą branżową, bo to pokazuje, że jesteś zaangażowany.
Udostępniaj ciekawe artykuły, badania, wartościowe statusy innych użytkowników.
Pomagaj innym — odpowiadaj na ich pytania i wątpliwości.
4. Dołącz do grup branżowych.
Jeśli będziesz widoczny w grupie dyskutującej o Twojej branży, będziesz też bardziej widoczny dla rekrutera.
5. Potwierdzaj umiejętności innych i zbieraj potwierdzenia dla siebie.
W Twoim profilu jest sekcja, w której wyliczasz swoje główne umiejętności (wystarczy wymienić 8-12 umiejętności).
LinkedIn chce, by były one wiarygodne i daje możliwość ich potwierdzania przez innych użytkowników serwisu.
W tym przypadku muszą to być osoby, które z Tobą współpracowały.
Możesz też samodzielnie potwierdzać umiejętności swoich dawnych lub obecnych współpracowników — warto to robić, bo wtedy możesz oczekiwać, że ktoś odwzajemni tę uprzejmość i potwierdzi Twoje kompetencje!
Zbierz wszystkie potwierdzenia i — jak Pokemony — niech będą jak najbardziej wartościowe!
6. Zabiegaj o rekomendacje.
Nie ma się też co oszukiwać, że o rekomendacje na LinkedIn warto zabiegać.
Możesz poprosić o nie pracodawcę lub współpracowników np. w momencie zmiany pracy.
Będzie jasne, że jesteś w dobrych kontaktach z ludźmi, z którymi łączą Cię więzi zawodowe.
Jeśli masz wpływ na treść rekomendacji, zadbaj o to, by dotyczyła ona konkretnych osiągnięć i dokonań zawodowych, a nie schematów typu: Solidny, kreatywny, zmotywowany, odpowiedzialny itp.
Wskazówka: Nie zbieraj rekomendacji od osób, z którymi nie pracowałeś — od razu będzie widać, że są naciągane.
Jak wygląda szukanie pracy przez LinkedIn?
Po pierwsze — jak już widziałeś wyżej, praca na LinkedIn może znaleźć Cię sama.
Jeśli odpowiednio ustawisz status, pojawisz się w wynikach wyszukiwania i oto otrzymasz wiadomość z propozycją pracy.
Po drugie — LinkedIn oferuje również wyszukiwarkę ofert.
Spójrz:
Dzięki temu, że jesteś na LinkedIn, łatwiej Ci nie tylko odnaleźć ciekawe ogłoszenie o pracę, ale również kontrolować przebieg rekrutacji.
Jak już zdobędziesz ofertę pracy i zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną, koniecznie przeczytaj poniższe poradniki:
Ta ostatnia artystka, przy okazji swoich urodzin 74. urodzin uruchomiła lawinę memów "LinkedIn, Facebook, Instagram, Tinder".
O co chodzi w wyzwaniu #DollyPartonChallenge?
Piosenkarka zamieśniła w mediach społęcznościowych kolaż fotografii, które przedstawiają jej zdjęcia profilowe z LinkedIna, Facebooka, Instagrama i Tindera.
To żadna tajemnica, że w Internecie mamy conajmniej 4 różne osobowości.
Musisz napisać również list motywacyjny?W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.
Newsletter InterviewMe
Wrzuć wyższy bieg kariery dzięki poradom i wskazówkom od międzynarodowych ekspertów.
Super, że dołączasz! Sprawdź skrzynkę i miłej lektury!
Często świetni kandydaci i rewelacyjni pracownicy mają problem ze znalezieniem pracy. Zdarza się ofertę pracy otrzymują kandydaci znacznie gorsi od nich. Pokażę Ci 6 powodów, dlaczego tak się dzieje. Czy punkt 2 dotyczy także Ciebie? Przekonaj się, jeśli chcesz wiedzieć jak znaleźć pracę.
W jakim programie napisać CV? Kreator CV to świetny program online, w którym m.in. szybko dodasz do CV zdjęcie oraz klauzulę CV, napiszesz CV na telefonie i pobierzesz je w PDF.