LinkedIn - co to? Dla kogo? [Logowanie, szukanie pracy]
Stwórz CV terazLinkedIn to międzynarodowy portal społecznościowy, który został założony, by ułatwiać użytkownikom nawiązywanie kontaktów zawodowo-biznesowych. Serwis umożliwia pracodawcom zamieszczanie ofert pracy i wyszukiwanie kandydatów. Linkedin działa od 2003 roku i ma 24 wersje językowe, w tym polską.
Pozwala dokumentować kolejne etapy kariery i szukać nowych możliwości rozwoju.
Mówimy o profesjonalnym serwisie, który wykorzystuje się tylko w celach zawodowych.
Nie masz profilu na LinkedIn?
Każdy ekspert kariery — ze mną włącznie — doradzi Ci, byś go założył.
Dlaczego?
Szukanie pracy zaczyna się właśnie na tym portalu.
Masz profil na LinkedIn — masz kontakty, które pomogą Ci rozwinąć karierę.
Nie mówiąc już o tym, że dzięki obecności na LinkedIn podnosisz swoją wartość na rynku pracy. Taki rodzaj marketingu naprawdę działa i pomaga pchać karierę w dobrym kierunku.
Ten przewodnik pomoże Ci:
- dowiedzieć się jak działa i czym jest LinkedIn
- stworzyć profil i zalogować się na swoje konto
- sprawdzić, co ma wspólnego konto na LinkedIn z szukaniem pracy.
Pamiętaj o profesjonalnym CV! Nie masz takiego? Wypróbuj kreator CV i stwórz dokument w kilka minut.
Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Czy warto dołączyć dołączyć do LinkedIn i założyć tu konto? [Tak!]
Warto mieć profil na LinkedIn.
Zyskujesz nowe możliwości.
Konto na LinkedIn pozwala Ci utrzymywać kontakty z osobami, z którymi pracowałeś, ale też nawiązywać nowe znajomości, aż do osiągnięcia statusu super connectora.
Rekruterom pomaga odnaleźć Cię w tłumie kandydatów, a znajomym polecenie Cię na nieobsadzone stanowiska.
Możesz budować pozycję eksperta, kształtować dzięki LinkedInowi swój wizerunek, a także podglądać etapy kariery osób, którym udało się dużo w Twojej branży osiągnąć.
W końcu — LinkedIn ma już ponad 500 milionów użytkowników.
A przecież warto być tam, gdzie dzieje się coś ważnego, prawda?
Jak działa LinkedIn?
Podobnie jak inne portale społecznościowe.
LinkedIn korzysta z algorytmu, który jest stale aktualizowany, aby zapewnić użytkownikom jak najwięcej korzyści.
Codziennie dostajesz nowe powiadomienia:
- propozycje znajomości
- wiadomości o aktualnych rekrutacjach, dopasowane do Twojego profilu zawodowego (jeśli wyrazisz chęć)
- informacje o aktywności znajomych.
Oraz wiele innych funkcjonalności — w zależności od tego, z jakiej wersji LinkedIna korzystasz.
LinkedIn Premium
Podstawowa wersja konta na LinkedIn jest darmowa.
Możesz również wykupić LinkedIn Premium (cena to około 100 zł miesięcznie), który pozwala np. na sprawdzenie osób, które oglądały Twój profil. Korzyści jest oczywiście dużo więcej (ale opcje zaawansowane są najbardziej przydatne przede wszystkim rekruterom).
Na próbę można przez 30 dni testować konto premium za darmo.
LinkedIn – logowanie
Zalogowanie do LinkedIna jest bardzo proste. Wystarczy, że wejdziesz na na stronę główną portalu i w panelu po lewej wpiszesz swój adres e-mail lub login, a w okienku poniżej hasło. Później wystarczy kliknąć niebieski przycisk z napisem Zaloguj się.
Z dowolnej strony na LinkedInie Możesz również kliknąć guzik Zaloguj się w prawym górnym rogu portalu – otworzysz wtedy stronę logowania do portalu. Inną opcją jest zalogowanie za pośrednictwem konta Google.
Wystarczy, że klikniesz Kontynuuj z Google lub Zaloguj się przez Google w okienku, które pojawi się po wejściu na LinkedIn. Jeśli jesteś zalogowany na koncie Google, nie musisz podawać żadnego hasła, jeśli nie wystarczy, że użyjesz danych do niego.
LinkedIn — dla kogo?
LinkedIn jest stworzony dla każdego — zarówno dla studenta, który szuka pierwszej pracy, jak i osoby doświadczonej zawodowo.
Znaczenia nie ma też branża, w której pracujesz.
Po prostu dziś zamiast wizytówek (LinkedIn to coś więcej, niż wizytówka online) zbiera się kolejne kontakty na LinkedIn.
To bardzo ułatwia nie tylko poszukiwanie pracy, ale również orientację w tym, jakie projekty i osiągnięcia mają na swoim koncie (sic!) Twoi znajomi.
LinkedIn Polska
LinkedIn działa od 2002 roku i jest portalem o zasięgu światowym.
Najwięcej osób korzysta z LinkedIna w Stanach Zjednoczonych, Indiach i Chinach. W Polsce z LI korzysta już ponad 2 miliony osób!
Polska wersja LinkedIn wystartowała w roku 2012 i od tego czasu można korzystać z portalu z naszym języku.
Zresztą—
Wersje językowe serwisu możesz wybierać dowolnie.
Aby ustawić LinkedIn po polsku lub w dowolnym innym języku, wystarczy wybrać odpowiednią opcję za pomocą przycisku na górnym pasku.
Intensywnie szukasz pracy? Przygotowałeś profesjonalne CV, założyłeś konto na Linkedin, a teraz przeglądasz oferty pracy w poszukiwaniu interesujących ogłoszeń? Przeczytaj jeszcze ten poradnik: Dobra praca — jak ją znaleźć i zdobyć? Gdzie szukać ofert? 10+ porad
2. Jak stworzyć profil na LinkedIn? 8 wskazówek
Internet to źródło możliwości, a w samym centrum zawodowego świata jest właśnie LinkedIn. Pytanie nie brzmi więc, czy warto mieć profil na LinkedIn, ale jak założyć konto na LinkedIn.
Przyjdźmy przez to krok po kroku.
Zarejestruj się w serwisie LinkedIn
W ciągu sekundy dołączają do LinkedIn 2 osoby.
Będziesz jedną z nich.
Wejdź na stronę: https://pl.linkedin.com/.
W prawym górnym rogu znajdziesz przycisk Dołącz teraz.
Klikasz.
Wypełniasz formularz, w którym wpisujesz imię, nazwisko, e-mail oraz hasło.
Gotowe.
Oczywiście—
To nie wystarczy.
Żeby Twój profil na LinkedIn był skuteczny, musisz go odpowiednio przygotować.
Na początku masz słabą efektywność profilu, czyli małe szanse na to, by rekruter Cię odnalazł.
A dążymy do tego, żebyś osiągnął poziom mistrzowski.
Warto więc wypełnić profil w 100%, żeby mieć pewność, że wykorzystujesz w pełni wszystkie możliwości, jakie bezpłatnie oferuje LinkedIn.
Stwórz skuteczny nagłówek na LinkedIn
Nagłówek na LinkedIn to główna część profilu.
Zawiera Twoje imię i nazwisko, stanowisko oraz lokalizację.
Super ważna sekcja, zwłaszcza że to właśnie po stanowisku rekruterzy wyszukują potencjalnych kandydatów.
Przemyśl dokładnie, co wpiszesz w polu pod nazwiskiem.
Nie wystarczy tylko Twój zawód, czy stanowisko.
Warto w nagłówku dodać również słowa kluczowe, po których idealnie dopasowana praca odnajdzie Cię łatwiej.
Poniżej masz przykład.
Limit znaków w nagłówku wynosi 120.
To z jednej strony sporo, a z drugiej niewiele.
Dlatego postaraj się używać pojedynczych fraz — po to, by stworzyć jak najbogatszy opis.
Jeśli wpiszesz w nagłówku słowa kluczowe związane ze swoją branżą, wykorzystasz to miejsce optymalnie.
Kandydat z powyższego przykładu wyświetli się rekruterowi nie tylko jako manager do spraw ubezpieczeń, lecz także po frazach: rozwój biznesu, operacje,zarządzanie procesami, zarządzanie sprzedażą.
Inny przykład?
Osoba, która specjalizuje się w tworzeniu treści, może stworzyć taki zestaw fraz: Content writer PL i ANG. | Copywriter | SEO | Blogger | Dziennikarz | Marketing Specialist | Content Marketing.
Wychodzi 111 znaków, a ile tu informacji!
Dobrze, jeśli uzupełnisz też swój opis o branżę.
Uwaga: Użycie słów kluczowych w pozostałych sekcjach (doświadczenie, podsumowanie zawodowe) również wpływa na wyniki wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że to nagłówek i aktualna pozycja wyświetlą się w wyszukiwarce rekrutera. Dlatego umiejętne użycie słów kluczowych jest tak ważne!
Dodaj do profilu na Linkedin zdjęcie w tle (background photo)
Zdjęcie w tle dodaje się jako tło zdjęcia profilowego, a tak naprawdę całego nagłówka.
Dlaczego warto zadbać, by ta przestrzeń została zagospodarowana? Po pierwsze dlatego, że wtedy profil wydaje się kompletny, a po drugie staje się on atrakcyjniejszy.
Badania pokazują, że obrazy pomagają mózgowi wizualizować informacje i lepiej kojarzyć je z konkretnymi emocjami. To dlatego musisz postarać się dodać zdjęcie w tle, które nawiązuje do profesjonalizmu, charakteru Twojej pracy lub konkretnej cechy, którą chciałbyś wyróżnić.
Bądź ostrożny, bo źle dobrane background photo może niekorzystnie zapisać obraz Twojej kandydatury w głowie rekrutera.
Jeśli nie masz pomysłu, jaki obrazek wybrać, spróbuj wyszukać coś stąd.
Napisz podsumowanie profilu na LinkedIn
Musisz się zmieścić w 2000 znaków.
To bardzo dużo. Radzę ograniczyć się do 400-500 znaków, bo rekruter naprawdę nie ma czasu, żeby wszystko przeczytać.
Bądź konkretny, pomysłowy i nie bój się chwalić!
Niech Twoje podsumowanie zawodowe odpowiada na takie pytania, jak:
- Czym się zajmujesz?
- W czym jesteś najlepszy?
- Co sprawia Ci zawodową przyjemność?
- Co niekonwencjonalnego możesz zaoferować?
LinkedIn podsumowanie — przykład
Social media specialist to ja — nie tylko zawodowo. Świat mediów społecznościowych wciągnął mnie do swojego uniwersum na dobre ponad 3 lata temu, na tyle głęboko, że poświęciłam mu swoją pracę doktorską. Zaplanowane i zrealizowane przeze mnie kampanie na Facebooku i Instagramie zwiększyły liczbę klientów firmy X o 35%. Jestem gotowa na więcej wyzwań i czekam na to, że pojawią się takie, o których usłyszy cały świat.
Ustaw spersonalizowany link
Dlaczego?
Bo lepiej niż:
https://www.linkedin.com/in/jan-kowalski-9a79a8189/
wygląda:
https://www.linkedin.com/in/jan-kowalski
Po drugie łatwiej wpisać taki jasny URL niż ciąg trudnych do zapamiętania cyfr. Jeśli umieszczasz odnośnik do swojego konta na LinkedIn na blogu, wizytówce czy w CV, po postu będzie on lepiej się prezentował.
Żeby ustawić spersonalizowany link:
- Kliknij ikonkę ze swoim awatarem na pasku u góry.
- Wyświetl profil.
- Użyj opcji edytowania [ikona ołówka].
- Edytuj link w miejscu korekty informacji kontaktowych.
- Zmień URL na jednoznaczny, bez zbędnych znaków.
GOTOWE!
Ważne: W naszym kreatorze CV (stwórz CV tutaj) bardzo łatwo dodasz odnośnik do LinkedIna. Wystarczy, że wpiszesz tylko końcówkę spersonalizowanego linku (np. Jan-Kowalski), a aplikacja automatycznie doda początek adresu. Kliknięcie linku przeniesie rekrutera z CV do Twojego profilu na LinkedIn.
Szablon CV Cascade — zobacz inne szablony tutaj.
Dodaj zdjęcie — LinkedIn cover photo
Dodanie zdjęcia do profilu na LinkedIn zwiększa Twoje szanse na otrzymanie oferty pracy aż 36-krotnie!
Chyba nie muszę tłumaczyć, dlaczego zdjęcie powinno być:
- profesjonalne
- wykonane na neutralnym tle (najlepiej białym)
- dostosowane do branży, w której pracujesz.
Oto kilka złych przykładów.
Pierwszy przykład — zły Mikołaj.
Nie dodawaj zdjęcia, które jest niepoważne.
Co nie oznacza, że musisz pozować w garniturze.
Drugi przykład — złe tło.
I bardzo zła jakość.
Unikaj tego typu nieformalnych fotografii. Chcesz przecież, żeby widziano Cię jako profesjonalistę.
Tutaj znajdziesz video-tutorial stworzony przez sam LinkedIn. Pomoże Ci dobrać odpowiednie cover photo na LinkedIn.
Wybierz opcję, która pokaże rekruterom, że szukasz pracy
Jeśli nie szukasz pracy, nie chcesz dostawać ofert i na razie LinkedIn służyć ma jedynie celom informacyjnym — możesz ukryć swój profil.
Tuż pod nagłówkiem znajduje się suwak, którym określasz, czy jesteś zainteresowany nową pracą i otwarty na oferty.
Jeśli czekasz na oferty pracy i chcesz je dostawać, po prostu włącz z powrotem tę opcję.
Wypełnij sekcje: Licencje i certyfikaty, Doświadczenie, Osiągnięcia.
To nic trudnego — wymienione sekcje uzupełniaj dokładnie tak, jak robisz to, gdy piszesz CV.
Tutaj znajdziesz wskazówki:
- Certyfikat z angielskiego: FCE, CAE, CPE (Egzaminy i zalety zdawania)
- Kursy i szkolenia — jak wpisać do CV prawo jazdy, certyfikaty i licencje?
- Doświadczenie zawodowe — jak opisać zakres obowiązków na stanowisku?
- Jak zaprezentować swoje osiągnięcia i sukcesy zawodowe w CV?
Zadbaj o zgodność profilu z Twoim CV
Jeśli aktywnie poszukujesz pracy i rozsyłasz swoje CV, koniecznie upewnij się, że Twój profil na LinkedIn opowiada taką samą historię jak Twoje dokumenty aplikacyjne.
Aktualizuj więc profil na LinkedIn na bieżąco i unikaj kłamania w CV.
Dobrze przygotowany profil na LinkedIn i profesjonalne CV, to para idealna. Stwórz dokument w kreatorze CV.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj
3. LinkedIn — oferty pracy
Nie ma się co oszukiwać — w dzisiejszej rzeczywistości szukanie pracy kończy się i zaczyna w Internecie.
LinkedIn to jeden z oczywistych elementów tego procesu.
Zresztą, spróbuj zapytać swoich znajomych z pracy.
Albo wyszukać ich na LinkedInie.
Okaże się, że większość z nich już dawno ma tam konta.
Nie mówiąc już o rekruterach (95% z nich jest obecnych na tym portalu).
LinkedIn oczami rekrutera
Screen poniżej przestawia kokpit rekrutera w serwisie LinkedIn.
Tu odnajduje on, analizuje, a potem przesiewa potencjalne kandydatury.
Poszukując kandydatów, korzystam z wyszukiwania po słowach kluczowych i skillach. Przeglądając ich profile, zawsze zwracam uwagę na kluczowe informacje takie jak np: umiejętności, opisy obowiązków, języki, często również okresy zatrudnienia. Z perspektywy rekrutera dobrze uzupełniony profil kandydata jest bardzo ważny, ponieważ, ułatwia znalezienie dopasowanych kandydatów i dotarcie do nich z ofertą.
Stworzenie profilu atrakcyjnego wizualnie również jest istotne, mowa tu o np.: zwięzłości i spójności tekstu pod kątem interpunkcji i ortografii. Zdjęcie powinno być profesjonalne, zdjęcia z dzióbkiem lub z wakacji nie są dobrym wyborem, ponieważ, LinkedIn jest portalem do relacji na stopie biznesowej. Jeśli chodzi o podsumowanie profilu, z mojej perspektywy nie jest to niezbędne, ale nice to have.
Wiesz, że aż 87% rekruterów wykorzystuje LinkedIn do poszukiwania pracowników?
Właściwie, mogłabym równie dobrze napisać, że wszyscy.
Jak skutecznie korzystać z LinkedIna, by zainteresować pracodawców?
Wykorzystaj każdą radę z poniższych.
1. Wysyłaj rekruterom ze swojej branży zaproszenia do grona znajomych.
Nie, to nie będzie dziwne.
Tak się robi i nazywa się to networkingiem.
Rekruterowi zależy na znajomości kompetentnych kandydatów.
Jeśli zauważysz ciekawą ofertę, odezwij się bezpośrednio do rekrutera w prywatnej wiadomości.
Wskazówka: Osoby, które są już w sieci kontaktów rekrutera, wyświetlają się wyżej w jego wyszukiwaniach. Rozszerzając sieć kontaktów o rekruterów możesz tylko zyskać!
2. Dodawaj do swojej sieci kontaktów osoby z branży, współpracowników i partnerów biznesowych.
To ważne, żeby mieć wśród znajomych ludzi z branży.
Im więcej takich znajomości, tym częściej będziesz pojawiać się w bocznej sekcji jako „people also viewed”.
Wskazówka: Nie dodawaj do sieci kontaktów osób, których nie znasz (poza rekruterami). Jeśli ktoś zgłosi Cię jako spamera, Twoje konto może zostać zablokowane.
3. Publikuj na swojej tablicy angażujące treści, które inni będą chętnie komentować.
Dziel się wiedzą branżową, bo to pokazuje, że jesteś zaangażowany.
Udostępniaj ciekawe artykuły, badania, wartościowe statusy innych użytkowników.
Pomagaj innym — odpowiadaj na ich pytania i wątpliwości.
4. Dołącz do grup branżowych.
Jeśli będziesz widoczny w grupie dyskutującej o Twojej branży, będziesz też bardziej widoczny dla rekrutera.
Tutaj krótka ściąga, jak to robić.
5. Potwierdzaj umiejętności innych i zbieraj potwierdzenia dla siebie.
W Twoim profilu jest sekcja, w której wyliczasz swoje główne umiejętności (wystarczy wymienić 8-12 umiejętności).
LinkedIn chce, by były one wiarygodne i daje możliwość ich potwierdzania przez innych użytkowników serwisu.
W tym przypadku muszą to być osoby, które z Tobą współpracowały.
Możesz też samodzielnie potwierdzać umiejętności swoich dawnych lub obecnych współpracowników — warto to robić, bo wtedy możesz oczekiwać, że ktoś odwzajemni tę uprzejmość i potwierdzi Twoje kompetencje!
Zbierz wszystkie potwierdzenia i — jak Pokemony — niech będą jak najbardziej wartościowe!
6. Zabiegaj o rekomendacje.
Nie ma się też co oszukiwać, że o rekomendacje na LinkedIn warto zabiegać.
Możesz poprosić o nie pracodawcę lub współpracowników np. w momencie zmiany pracy.
Będzie jasne, że jesteś w dobrych kontaktach z ludźmi, z którymi łączą Cię więzi zawodowe.
Jeśli masz wpływ na treść rekomendacji, zadbaj o to, by dotyczyła ona konkretnych osiągnięć i dokonań zawodowych, a nie schematów typu: Solidny, kreatywny, zmotywowany, odpowiedzialny itp.
Wskazówka: Nie zbieraj rekomendacji od osób, z którymi nie pracowałeś — od razu będzie widać, że są naciągane.
Jak wygląda szukanie pracy przez LinkedIn?
Po pierwsze — jak już widziałeś wyżej, praca na LinkedIn może znaleźć Cię sama.
Jeśli odpowiednio ustawisz status, pojawisz się w wynikach wyszukiwania i oto otrzymasz wiadomość z propozycją pracy.
Po drugie — LinkedIn oferuje również wyszukiwarkę ofert.
Spójrz:
Dzięki temu, że jesteś na LinkedIn, łatwiej Ci nie tylko odnaleźć ciekawe ogłoszenie o pracę, ale również kontrolować przebieg rekrutacji.
Jak już zdobędziesz ofertę pracy i zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną, koniecznie przeczytaj poniższe poradniki:
- Pytania rekrutacyjne — najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na rozmowie kwalifikacyjnej
- Rozmowa kwalifikacyjna — jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? Jak usiąść na rozmowie kwalifikacyjnej?
- Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Jak się przygotować do rozmowy o pracę?
4. LinkedIn — CV
Kiedyś LinkedIn oferował swoim użytkownikom kreator CV.
Dzisiaj LinkedIn CV to przeszłość.
Ale—
Portal pozwala rzecz jasna załączyć CV w profilu użytkownika.
Nie możesz pozwolić, żeby tego u Ciebie zabrakło!
Druga sprawa: jeśli zależy Ci na tym, żeby mieć własną stronę z CV, stwórz CV online w naszym kreatorze.
To bardzo dobry pomysł, bo wtedy Twój dokument ma konkretny link i łatwiej go udostępniać pracodawcom.
Tak przygotowany dokument możesz dodać do swojego konta, klikając w odpowiednim miejscu do edycji profilu.
Uff, jeśli przeczytałeś wszystko, wiesz już, co to jest LinkedIn, gdzie się zalogować i jak założyć sobie konto.
Ostatnie wyjaśnienie dotyczy zamykania konta.
Jak usunąć konto na LinkedIn?
Aby usunąć konto LinkedIn:
- Kliknij zdjęcie profilowe na górnym pasku.
- Wybierz ikonę Ustawienia i prywatność.
- Kliknij zakładkę Logowanie i bezpieczeństwo.
- Przewiń stronę na sam dół — tam znajdziesz opcję Zamknij konto.
- Wybierz powód zamknięcia konta.
- Żegnaj LinkedIn!
Jeśli nagle zaczniesz żałować, że zamknąłeś konto na LinkedIn, serwis daje Ci możliwość przywrócenia go. Na przemyślenie sprawy masz jednak tylko 20 dni. Po upływie tego czasu konto będzie zamknięte na wieki.
Zobacz też: Nagroda jubileuszowa w budżetówce — co mówi Kodeks pracy?
5. Znani ludzie na LinkedIn
Znani ludzie też mają profile na LinkedIn: Reed Hastings (CEO Netflixa), Conan O'Brien, Rafał Masny, Liroy, Martyna Wojciechowska…
Ta ostatnia artystka, przy okazji swoich urodzin 74. urodzin uruchomiła lawinę memów "LinkedIn, Facebook, Instagram, Tinder".
O co chodzi w wyzwaniu #DollyPartonChallenge?
Piosenkarka zamieśniła w mediach społęcznościowych kolaż fotografii, które przedstawiają jej zdjęcia profilowe z LinkedIna, Facebooka, Instagrama i Tindera.
To żadna tajemnica, że w Internecie mamy conajmniej 4 różne osobowości.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Mam nadzieję, że czujesz się zaznajomiony z portalem LinkedIn. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, pytaj śmiało na forum poniżej artykułu.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.