Networking - co to jest? Jak zbudować sieć kontaktów?
Stwórz CV terazNetworking to proces zdobywania znajomości w celu wymiany informacji i rozwijania kontaktów zawodowych lub społecznych. Chcesz znać najważniejsze osoby w Twoim środowisku biznesowym i trzymać rękę na pulsie? Lepiej zacznij networkingować!
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest networking
- jakie znamy przykłady networkingu
- w jaki sposób skutecznie nawiązywać kontakty zawodowe.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Networking — jak to się odbywa? Przykłady networkingu
Networking to dla wielu osób przykra konieczność. Jeśli jesteś introwertykiem, ciężko Ci będzie szybko nawiązywać znajomości z nieznanymi ludźmi — zwłaszcza gdy wszystko dzieje się w bardzo dynamicznym środowisku.
Są też tacy, dla których networking jest przyjemnością. Ileż można się dowiedzieć od innych! Okazja do poszerzania wiedzy i dzielenia się nią to oczywista zaleta networkingu.
Wszystko jednak zależy od warunków oraz naszego podejścia. Ciekawe badania przeprowadzone w USA wykazały, że networking realizowany naturalnie, a więc dzięki więziom społecznym np. między kolegami z pracy czy osobami z podobnego kręgu, przychodzi nam łatwo i daje wiele satysfakcji.
Z drugiej strony, wymuszony networking i taki, do którego obliguje nas sytuacja zawodowa, sprawia, że czujemy się dirty (takiego słowa użyto w badaniu — po polsku brudni). To oznacza, że warto być po prostu otwartym na znajomości w swojej branży, żeby nie trzeba było potem szukać kontaktów w sztuczny i nienaturalny sposób.
Networking — przykłady
Networking, rozumiany jako budowanie, utrzymywanie i wykorzystywanie relacji w celu osiągnięcia sukcesu w karierze, może być realizowany na różne sposoby.
Przykładem networkingu jest:
- wymiana wizytówek podczas spotkania biznesowego, w celu nawiązania ewentualnej współpracy
- czas wykorzystywany na nawiązywanie znajomości biznesowych na konferencjach, targach, czy innych spotkaniach
- komentowanie, zadawanie pytań, odpowiadanie na pytania w mediach społecznościowych
- small talk pomiędzy ludźmi pracującymi w tej samej firmie (tak, nawet z pozoru błaha pogawędka w open space może być networkingiem)
- nawiązywanie kontaktów zawodowych przez LinkedIn
- dzielenie się wiedzą biznesową / zawodową z innymi
- wymiana informacji kontaktowych z osobami, które mają zainteresowania w podobnych obszarach.
Jeśli któryś z tych przykładów networkingu wydaje Ci się do zrealizowania w ramach Twojej kariery, warto podjąć się takich działań. Tym bardziej że jak pokazują badania, networking ma związek z szybszym tempem wzrostu wynagrodzenia. To oznacza, że odpowiednie kontakty mogą sprawić, że kariera nabierze tempa.
Zobacz też: Jak napisać CV do pracy? Wzór i porady eksperta.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Networking — dobre praktyki
Źle rozumiany networking może nasuwać skojarzenia z załatwianiem pracy po znajomości czy nepotyzmem. Ale tak naprawdę w pojęciu networkingu nie zawierają się tego typu zabiegi.
Budowanie relacji z osobami z danej branży to całkiem normalne i rozsądne zachowanie, które nie ma na celu osiągnięcia konkretnych korzyści. Bardziej chodzi tu o tworzenie środowiska przyjaznego ludziom zaangażowanym w daną tematykę.
Oczywiście — to wszystko sprzyja nowym możliwościom i warto z nich korzystać, jeśli tylko jest taka okazja. Warto jednak pamiętać, jak się zachować i co robić, by działać skutecznie.
Jak networkingować?
- Poznawaj ludzi dzięki swoim kontaktom — w ten sposób rozszerzysz sieć znajomości. Zawsze łatwiej wejść w dane środowisko, jeśli ktoś Cię przedstawi.
- Wykorzystuj media społecznościowe — w końcu po to powstały! Kontakty przez internet pozwalają uniknąć presji spotkania z kimś twarzą w twarz. Dlatego bądź aktywnym uczestnikiem grup na Facebooku, komentuj wpisy na LinkedInie, wchodź w dyskusje na Twitterze. Daj się poznać z jak najlepszej strony.
- Nie proś o załatwienie sobie pracy — to zawsze oznacza strzał w stopę. Możesz prosić o informacje, które pomogą Ci w poszukiwaniu pracy. Twoim celem powinno być zbudowanie relacji. Jeśli w przyszłości pojawi się potencjalna okazja do zdobycia ciekawej posady, Twój kontakt może chcieć Cię polecić.
- Daj innym mówić — nie zarzucaj ich informacjami na swój temat. Kluczem do bycia dobrym rozmówcą jest bycie dobrym słuchaczem. Jeśli poprosiłeś inną osobę o radę lub opinię, daj jej możliwość udzielenia odpowiedzi.
- Miej coś do opowiedzenia — w końcu networking to nie tylko zdobywanie kontaktów, lecz także dzielenie się wiedzą. Znajdź temat, którym może być zainteresowany Twój rozmówca i rozpocznij konwersację.
Pamiętaj, że networking to proces ciągły — poznawanie nowych ludzi prowadzi do zdobywania kolejnych znajomości. Jeśli jesteś wytrwały i lubisz być w centrum wydarzeń, wiedząc co dzieje się w branży, networking jest dla Ciebie.
Zobacz też: Autoresponder — jak ustawić treść Out of Office? [9 Przykładów]
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.