Storytelling: co to jest? Definicja i przykłady. Jak stosować?
Stwórz CV terazStorytelling to dosłownie opowiadanie historii.
Każda kultura ma swoje narracje, które służą jako rozrywka, edukacja albo sposób na wpajanie wartości moralnych. Legendy i podania oparte są na storytellingu, bo tworzą historie, które angażują i utrwalają wydarzenia w pamięci.
Ale dlaczego właściwie termin storytelling zyskał popularność w XXI wieku?
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest storytelling
- jak wykorzystuje się storytelling w marketingu
- jakie są przykłady storytellingu.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Storytelling — definicja
Storytelling to tworzenie opowieści. W dawnych mitologiach storytelling pozwalał wyjaśniać zjawiska i przekazywać tradycję. W marketingu narracja powiązana ze światem danej marki buduje szerszy kontekst i pozwala klientom zbliżyć się do historii budowanej wokół produktów.
Zresztą — niewiele się w tej kwestii zmieniło przez wieki. Jeśli dziś uważamy storytelling za nowoczesny termin, to musimy wiedzieć, że sama idea jest stara prawie jak ludzkość. I wciąż ma te same funkcje.
Opowiadanie historii angażuje odbiorców. Bardziej niż suche fakty wciąga nas narracja na jakiś temat, bo taką mamy jako ludzie właściwość — myślimy o czymś w taki sposób, że budujemy wokół tego kontekst i opowieść.
Wystarczy podać przykład wystąpień z serii TED talk. Każdy prelegent opowiada historię na dany temat — najczęściej są to autobiograficzne opowieści, które mają przekazać słuchaczom konkretne wartości, wyznawane przez prelegenta lub idee, które są mu bliskie.
Storytelling — elementy historii
Kluczowe elementy opowiadania historii obejmują kontekst, fabułę, bohatera (lub bohaterów), konflikt oraz akcję. Bo każda opowieść ma swoich bohaterów, a ci — swoje przygody. Znamy to dobrze z książek, baśni, filmów czy seriali. Niektóre opowieści mają narrację pierwszoosobową, inne przekazują historię w trzeciej osobie.
Zobacz też: Praca w mediach — 15 rad jak ją znaleźć i zostać dziennikarzem + Oferty
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Storytelling w marketingu
Ludzie pracujący w marketingu wiedzą, że storytelling pomaga budować więź z klientami, a — co za tym idzie — lepiej sprzedawać. Badania pokazują, że 56% konsumentów twierdzi, iż historie związane z marką wpływają na ich decyzję o zakupie.
Ale co to za historie? Chodzi o to, by opowiadać o swoim produkcie w sposób, który zwiększa wiedzę klienta w danym obszarze. Celem takich działań jest przedstawienie idei przedsiębiorstwa w atrakcyjnym dla odbiorców świetle.
Wszystko to sprowadza się do kreowania wizerunku marki. Jeśli wokół produktu (lub usług), który oferuje firma, zbuduje się jakieś tło, które pobudza wyobraźnię, można w ten sposób sprawić, że potencjalni klienci będą widzieli ofertę firmy w atrakcyjnym świetle, a przede wszystkim — będą mieli wokół niej konkretne skojarzenia.
Jak wyjaśniają badacze, storytelling to nowoczesna technika perswazyjna, w której używa się opowieści jako swoistego sposobu wzbudzania emocji. Ta koncepcja marketingowa ma też inne nazwy, takie jak: story marketing, marketing narracyjny czy marketing opowieści.
Storytelling — przykłady
Storytelling jest ideą, która zrewolucjonizowała podejście do reklamy i marketingu. Pomogły w tym rzecz jasna nowe technologie, takie jak telewizja, a potem internet. Gdy klasyczna reklama z lat 60. po prostu zachwalała produkt, mówiąc o jego walorach i wartości:
Źródło: Pinterest
Źródło: Culture.pl
… nowoczesne reklamy wykorzystujące storytelling, używają historii, by zbudować pozytywne skojarzenia z produktami lub usługami. Bardzo dobrym przykładem wykorzystania storytellingu w reklamie są spoty Allegro.
Innym przykładem wykorzystania storytellingu w marketingu jest kreowanie potrzeb. Powiedzmy, że firma chce sprzedać np. słuchawki. Można wmawiać potencjalnym klientom, że słuchawki są świetne. Ale można też sprawić, że ludzie będą czuli potrzebę ich kupienia.
Wystarczy stworzyć historię — przedstawić bohatera, który idzie przez gwarne miasto, jedzie na rowerze, czy spędza czas w domu, słuchając muzyki, której inni lokatorzy mieszkania nie chcą akurat słyszeć. Nagle ten bohater kupuje słuchawki i jego życie staje się łatwiejsze. A kto nie chce się tak poczuć?
Konstruowanie spójnej historii wokół produktów ma dużą siłę oddziaływania i dlatego właśnie stara jak ludzkość praktyka opowiadania odżyła na nowo w XXI wieku. Wystarczy postawić potencjalnego klienta w centrum narracji, jaką sprzedaje marka, a bardzo prawdopodobne, że poprzez wywołane emocje lub wykreowane potrzeby, skorzysta on z oferty firmy.
Zobacz też: Copywriter — co to za praca? Gdzie szukać ofert online? + Zarobki
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj wiadomość na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.