Small talk - co to, jakie pytania zadawać, które tematy omijać?
Stwórz CV terazJeśli kogoś nie znasz lub znasz go słabo ale chcesz uniknąć niezręcznej ciszy, zapewne zaczniesz z nim rozmowę. Tylko o czym?
Pogoda? Polityka? Praca? Podróże? Potencjalnie tematów jest wiele, ale nie wszystkie są warte podejmowania. Small talk — mimo że wydaje się najłatwiejszym typem rozmowy, ma swoje zasady, które warto znać.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest small talk
- jakie pytania warto zadawać rozmówcy podczas small talku
- których tematów podczas small talku lepiej unikać.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Co to jest small talk?
Small talk to krótka, nieformalna rozmowa o sprawach nieistotnych lub niekontrowersyjnych. Najczęściej small talk jest wymianą uprzejmości w sytuacjach towarzyskich lub zawodowych.
Czy small talk to przyjemność, czy męczarnia? — zależy to od Ciebie. Dla introwertyka na pewno nie będzie to bułka z masłem. Niektórych nudzi rozmowa o niczym. Inni uznają small talk za element kulturalnego zachowania.
Oczywiście znaczenie ma również to, z kim rozmawiasz. Small talk z miłym sąsiadem to w końcu co innego niż wymiana uprzejmości np. ze znajomym z pracy. Wszystko zależy od kontekstu i Twojego podejścia do ludzi.
Warto jednak wiedzieć, że nauka znajduje w potencjalnie nieistotnym small talku pewne zalety. Okazuje się, że przyjazna rozmowa, jaką jest small talk, uruchamia w nas pokłady empatii i uczy rozumieć druga osobę. Tym samym rozwija umiejętności interpersonalne.
Co więcej — small talk w miejscu pracy pomaga podnieść jakość komunikacji, zwłaszcza pomiędzy pracownikami niższymi rangą a tymi na wyższych stanowiskach. I, mimo że small talk nie ma w polskim słowniku swojego odpowiednika, jest obecny w naszych relacjach od wielu lat.
Zobacz też: CV po angielsku — zwroty do każdej sekcji.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Small talk — pytania i tematy
Nie każdy temat nadaje się do tego, by podjąć go np. w windzie biurowca pomiędzy pierwszym a dziesiątym piętrem. Najważniejsza reguła to unikanie tematów kontrowersyjnych. Small talk — jak sama nazwa wskazuje — jest krótką rozmową, która nie wymaga od żadnej ze stron angażowania się w konwersację.
Small tak — tematy do rozmowy
- Pogoda
Pogoda to temat bezpieczny i wdzięczny. Każdy ma też o pogodzie jakąś opinię, którą może podzielić się z rozmówcą, bez lęku, że zajmie kontrowersyjne stanowisko.
- Praca
Narzekanie na to, że pracy jest zbyt dużo, a czasu za mało to też dobry temat. Możesz porozmawiać o tym z każdym — poza swoim szefem, rzecz jasna.
- Kultura
O książkach, muzyce i filmach rozmawia się przyjemnie, dlatego są to świetne tematy do krótkiej pogawędki. Zawsze możesz zapytać rozmówcę, co ciekawego przeczytał, jaki podcast by polecił lub co myśli o zakończeniu Gry o Tron.
- Otoczenie
Porozmawiaj o miejscu, w którym się znajdujecie. Jesteś w pięknym hotelu, domu lub sali konferencyjnej? Może miasto, w którym się znalazłeś, jest warte zwiedzania? Możesz też zapytać rozmówcę, czy był ostatnio w jakimś ciekawym miejscu.
- Moda i trendy
Moda i design towarzyszą nam wszędzie. Jeśli masz opinię na temat jakiegoś zjawiska, o którym ostatnio sporo się mówi, możesz śmiało je skomentować. To idealny temat do small talku, bo zupełnie niezobowiązujący.
Small talk — pytania, których lepiej nie zadawać i tematy, których nie poruszać
Pewne tematy zupełnie nie nadają się do small talku. Kwestie kontrowersyjne lub dotyczące spraw osobistych lepiej pominąć w rozmowie z osobą, którą słabo znasz. Unikaj więc takich tematów jak:
- polityka
- wygląd fizyczny
- religia
- pieniądze i zarobki.
Nie warto też pytać o dzieci czy stan cywilny rozmówcy, bo można niechcący poruszyć jakąś bolesną strunę lub po prostu zadać bardzo niepożądane pytanie.
Small talk nie lubi też plotek, zwłaszcza jeśli rozmowa toczy się w środowisku zawodowym. Pamiętaj, że w tego typu konwersacji liczy się to, by okazywać swoje zaciekawienie odpowiedziami rozmówcy, pozostawić po sobie dobre wrażenie i nie zanudzić drugiej osoby na śmierć.
Zobacz też: Praca w kulturze i sztuce — porady, jak ją zdobyć.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Co myślisz o small talku? Chętnie wchodzisz w tego typu konwersacje czy unikasz ich, jak możesz? Podziel się swoją opinią na forum poniżej artykułu.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.