Moje konto
Small talk - co to, jakie pytania zadawać, które tematy omijać?

Small talk - co to, jakie pytania zadawać, które tematy omijać?

Tutaj przekonasz się, czym jest small talk. Podpowiemy Ci, jak prowadzić tego typu rozmowy, jakich tematów lepiej nie poruszać, a które są bezpieczne.

Jeśli kogoś nie znasz lub znasz go słabo ale chcesz uniknąć niezręcznej ciszy, zapewne zaczniesz z nim rozmowę. Tylko o czym?

 

Pogoda? Polityka? Praca? Podróże? Potencjalnie tematów jest wiele, ale nie wszystkie są warte podejmowania. Small talk — mimo że wydaje się najłatwiejszym typem rozmowy, ma swoje zasady, które warto znać.

 

Z tego artykułu dowiesz się: 

 

  • co to jest small talk
  • jakie pytania warto zadawać rozmówcy podczas small talku
  • których tematów podczas small talku lepiej unikać.

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Stwórz CV teraz

 

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

1. Co to jest small talk?

 

Small talk to krótka, nieformalna rozmowa o sprawach nieistotnych lub niekontrowersyjnych. Najczęściej small talk jest wymianą uprzejmości w sytuacjach towarzyskich lub zawodowych. 

 

Czy small talk to przyjemność, czy męczarnia? — zależy to od Ciebie. Dla introwertyka na pewno nie będzie to bułka z masłem. Niektórych nudzi rozmowa o niczym. Inni uznają small talk za element kulturalnego zachowania.

 

Oczywiście znaczenie ma również to, z kim rozmawiasz. Small talk z miłym sąsiadem to w końcu co innego niż wymiana uprzejmości np. ze znajomym z pracy. Wszystko zależy od kontekstu i Twojego podejścia do ludzi. 

 

Warto jednak wiedzieć, że nauka znajduje w potencjalnie nieistotnym small talku pewne zalety. Okazuje się, że przyjazna rozmowa, jaką jest small talk, uruchamia w nas pokłady empatii i uczy rozumieć druga osobę. Tym samym rozwija umiejętności interpersonalne

 

Co więcej — small talk w miejscu pracy pomaga podnieść jakość komunikacji, zwłaszcza pomiędzy pracownikami niższymi rangą a tymi na wyższych stanowiskach. I, mimo że small talk nie ma w polskim słowniku swojego odpowiednika, jest obecny w naszych relacjach od wielu lat. 

 

Zobacz też: CV po angielsku — zwroty do każdej sekcji CV [Lista i przykłady]

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

2. Small talk — pytania i tematy 

 

Nie każdy temat nadaje się do tego, by podjąć go np. w windzie biurowca pomiędzy pierwszym a dziesiątym piętrem. Najważniejsza reguła to unikanie tematów kontrowersyjnych. Small talk — jak sama nazwa wskazuje — jest krótką rozmową, która nie wymaga od żadnej ze stron angażowania się w konwersację. 

 

Small tak — tematy do rozmowy

 

  1. Pogoda

 

Pogoda to temat bezpieczny i wdzięczny. Każdy ma też o pogodzie jakąś opinię, którą może podzielić się z rozmówcą, bez lęku, że zajmie kontrowersyjne stanowisko.

 

  1. Praca

 

Narzekanie na to, że pracy jest zbyt dużo, a czasu za mało to też dobry temat. Możesz porozmawiać o tym z każdym — poza swoim szefem, rzecz jasna.

 

  1. Kultura

 

O książkach, muzyce i filmach rozmawia się przyjemnie, dlatego są to świetne tematy do krótkiej pogawędki. Zawsze możesz zapytać rozmówcę, co ciekawego przeczytał, jaki podcast by polecił lub co myśli o zakończeniu Gry o Tron.

 

  1. Otoczenie

 

Porozmawiaj o miejscu, w którym się znajdujecie. Jesteś w pięknym hotelu, domu lub sali konferencyjnej? Może miasto, w którym się znalazłeś, jest warte zwiedzania? Możesz też zapytać rozmówcę, czy był ostatnio w jakimś ciekawym miejscu.

 

  1. Moda i trendy

 

Moda i design towarzyszą nam wszędzie. Jeśli masz opinię na temat jakiegoś zjawiska, o którym ostatnio sporo się mówi, możesz śmiało je skomentować. To idealny temat do small talku, bo zupełnie niezobowiązujący.

 

Small talk — pytania, których lepiej nie zadawać i tematy, których nie poruszać

 

Pewne tematy zupełnie nie nadają się do small talku. Kwestie kontrowersyjne lub dotyczące spraw osobistych lepiej pominąć w rozmowie z osobą, którą słabo znasz. Unikaj więc takich tematów jak:

 

  • polityka
  • wygląd fizyczny
  • religia
  • pieniądze i zarobki.

 

Nie warto też pytać o dzieci czy stan cywilny rozmówcy, bo można niechcący poruszyć jakąś bolesną strunę lub po prostu zadać bardzo niepożądane pytanie. 

 

Small talk nie lubi też plotek, zwłaszcza jeśli rozmowa toczy się w środowisku zawodowym. Pamiętaj, że w tego typu konwersacji liczy się to, by okazywać swoje zaciekawienie odpowiedziami rozmówcy, pozostawić po sobie dobre wrażenie i nie zanudzić drugiej osoby na śmierć.

 

Zobacz też: Praca w kulturze i sztuce — 11 porad, jak ją zdobyć [+ Oferty]

 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Co myślisz o small talku? Chętnie wchodzisz w tego typu konwersacje czy unikasz ich, jak możesz? Podziel się swoją opinią na forum poniżej artykułu.

Oceń mój artykuł: small talk
Średnia: 4.25 (4 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

Podobne artykuły