Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Umiejętności interpersonalne - przykłady zdolności [też do CV]

Stwórz CV teraz

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Umiejętności interpersonalne to umiejętności, które wykorzystujemy w relacjach społecznych do skutecznego komunikowania się z innymi. Dzięki tym zdolnościom inicjujemy i podtrzymujemy relacje z ludźmi oraz werbalizujemy swoje myśli i uczucia. 

Z tego tekstu dowiesz się również:

  • czym są umiejętności interpersonalne
  • dlaczego umiejętności interpersonalne są istotne w życiu zawodowym 
  • jak rozwijać umiejętności interpersonalne.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Umiejętności interpersonalne — przykłady

Zdolności interpersonalne pomagają ludziom w skutecznej komunikacji. Jeśli komuś ich brakuje, trudniej mu będzie osiągać sukcesy zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. O jakich dokładnie kompetencjach mówimy? Oto przykłady:

Przykłady umiejętności interpersonalnych

  • aktywne słuchanie
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów
  • empatia
  • asertywność
  • umiejętność pracy w zespole
  • okazywanie szacunku innym ludziom
  • zdolność wywierania wpływu
  • adaptacja społeczna
  • decyzyjność
  • uprzejmość
  • cierpliwość
  • umiejętność proszenia o pomoc
  • budowanie relacji. 

Umiejętności interpersonalne to tak zwane umiejętności miękkie. Decydują o tym, jak się zachowujesz i jak odbierają Cię inni ludzie. W odróżnieniu od umiejętności twardych bardzo trudno je zmierzyć. 

Chociaż w praktyce łatwo zauważyć, że ktoś ma zdolności interpersonalne, to przecież nikt nie wystawi certyfikatu, który poświadczy, że np. umiesz skutecznie rozwiązywać konflikty czy słuchać innych.

Dlaczego umiejętności interpersonalne są ważne?

Wydaje się, że fakt posiadania umiejętności interpersonalnych jest oczywisty. Wszyscy musimy dogadywać się z ludźmi w pracy i w życiu zawodowym, mówić lub pisać w sposób zrozumiały, tak aby wiadomość dotarła do nadawcy bez zniekształceń. Tego typu kompetencje są niezbędne, by funkcjonować w społeczeństwie. 

Jeśli spotkasz osobę, która niejasno się wyraża, daje sprzeczne komunikaty, z trudnością podejmuje decyzje czy nie umie zrozumieć motywów zachowania innych, będziesz wiedział, że masz do czynienia z kimś, komu brak umiejętności interpersonalnych. Zrozumiesz też, jak są one istotne. 

Już dziś badacze zauważają problem zanikających umiejętności interpersonalnych u nastolatków. Przyczyną jest nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych, które daje złudzenie autentycznych kontaktów międzyludzkich. 

W realnej rzeczywistości człowiek musi nauczyć się reagowania w problematycznych sytuacjach, przyjmowania krytyki czy odrzucenia. Tymczasem w sieci można każdą interakcję w dowolnym momencie przerwać.

Na szczęście umiejętności interpersonalne można rozwijać. Nie są one bowiem czymś danym z góry. Dzieci zdobywają umiejętności interpersonalne w toku socjalizacji, a dorośli są w stanie wypracowywać je przez całe życie. Nawet największy introwertyk może nauczyć się funkcjonowania w dynamicznym środowisku.

Zobacz też: Jak konstruktywnie i uprzejmie dawać współpracownikom feedback?

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Jak rozwijać umiejętności interpersonalne?

Umiejętności interpersonalne można rozwijać poprzez praktykę, czyli aktywne uczestnictwo w sytuacjach społecznych. Istnieje również wiele poradników czy kursów, które uczą, jak obserwować swoje zachowania w relacjach z ludźmi. 

Oto kilka sposobów na rozwijanie umiejętności interpersonalnych na co dzień: 

1. Proś o feedback.

Zapytaj zaufaną osobę, czy uważa, że umiesz np. uważnie słuchać. Być może okaże się, że jesteś odbierany inaczej, niż Ci się wydaje. Każda informacja zwrotna na temat Twojego zachowania jest istotna, bo uświadamia, nad czym warto popracować.

2. Analizuj swoje relacje z ludźmi.

Jeśli masz z kimś napięte stosunki albo problemy z dogadaniem się, przyjrzyj się temu, jak wygląda ta relacja. Być może zauważysz w swoim zachowaniu coś, co przeszkadza w porozumieniu się z daną osobą. 

3. Wybierz jedną umiejętność i staraj się ją ćwiczyć.

Może to być np. umiejętność słuchania — od tego łatwo zacząć. Jeśli osiągniesz zdolność skupienia podczas rozmowy z drugą osobą, poćwicz empatię. Staraj się wchodzić w skórę swojego rozmówcy i zrozumieć jego punkt widzenia. 

4. Skończ z negatywnym nastawieniem i zbyt częstą ironią.

Jeśli jesteś ironiczny non stop, ludzie przestają odbierać Cię poważnie. Trudno im się dziwić — nie wiedzą, co jest prawdą. Postaraj się rzadziej być ironiczny i lepiej nastawiony, a jakość Twoich relacji z ludźmi na pewno się polepszy.

5. Zadawaj pytania.

Są ważne, i dla Ciebie i dla rozmówcy. Dialogu czasami trzeba się nauczyć. Postaraj się dopytywać w rozmowie o szczegóły lub opinię na jakiś temat. Nie wypełniaj każdej luki dialogu wyrażaniem swojego zdania. Czasami wystarczy być cicho, pokiwać głową, by dać znak, że się zgadzasz czy po prostu powiedzieć „Tak, faktycznie, masz rację”. 

Oczywiście te wszystkie sposoby rozwijania umiejętności interpersonalnych zadziałają, jeśli będziesz autentyczny. 

Zobacz też: Asertywność: co to znaczy?

3. Umiejętności interpersonalne w CV 

Po pierwsze, umiejętności interpersonalne muszą znaleźć się w sekcji CV poświęconej umiejętnościach. Zwłaszcza jeśli oferta pracy wymaga posiadania konkretnych kompetencji miękkich. 

Po drugie, pracodawcy chcą wiedzieć, jak możesz wpłynąć na funkcjonowanie zespołu lub relacje z klientami. Badania pokazują, że w skali od 1 do 5 menedżerowie oceniają znaczenie umiejętności interpersonalnych u pracowników na 4,37.

Oto przykład, jak wpisać umiejętności interpersonalne do CV:

Umiejętności interpersonalne w CV

Umiejętności miękkie

  • rozwiązywanie konfliktów
  • wypracowywanie kompromisów
  • motywowanie pracowników w zespołach 5-20 osób
  • komunikatywność i umiejętność pracy w grupie
  • zdolności perswazyjne
  • delegowanie zadań i skuteczne ich egzekwowanie
  • życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi
  • łatwość w nawiązywaniu relacji z klientem


O swoich umiejętnościach interpersonalnych możesz wspomnieć także w podsumowaniu zawodowym lub pochwalić się, co dzięki nim udało Ci się osiągnąć w sekcji osiągnięcia w CV.

Zobacz też: Inteligencja emocjonalna — czym jest i jak ją rozwijać?

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Masz jeszcze jakieś pytania dotyczące umiejętności interpersonalnych? Jeśli tak, zadaj je w komentarzu poniżej artykułu.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: umiejetnosci interpersonalne
Średnia: 5 (3 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły