Moje konto
Asertywność - co to? (definicja). Jak być asertywnym np. w pracy?

Asertywność - co to? (definicja). Jak być asertywnym np. w pracy?

Masz za dużo pracy, ale nie jesteś w stanie odmówić szefowi przyjęcia kolejnego projektu?

 

Na firmowych spotkaniach nie bronisz swoich racji i akceptujesz wszystkie ustalenia, nawet jeśli Ci nie odpowiadają?

 

A może wręcz przeciwnie — jeśli coś nie idzie po Twojej myśli, reagujesz złością i nigdy nie idziesz na kompromis?

 

Może to oznaczać, że masz problemy z asertywnością. Na czym polega ten problem?

 

W tym artykule dowiesz się:

  • co to jest asertywność i jak się ona przejawia
  • jak sprawdzić, czy jesteś asertywny
  • czy asertywność można rozwijać i ćwiczyć
  • jak być asertywnym w pracy.

 

Chcesz zmienić pracę lub właśnie szukasz nowego pracodawcy? W zdobyciu dobrego stanowiska pomogą Ci profesjonalne CV oraz list motywacyjny. W naszym kreatorze znajdziesz gotowe szablony do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

cv

Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

1

Co to jest asertywność? Definicja i przykłady

 

W skrócie można powiedzieć, że asertywność to po prostu umiejętność mówienia „nie” i wyrażania własnego zdania oraz emocji.

 

Jednak w psychologii termin ten jest wyjaśniony nieco szerzej. Jak?

 

Asertywność — definicja

 

Asertywność to zdolność do pozytywnego i konstruktywnego określania swoich praw lub potrzeb bez naruszania praw innych osób. Zgodnie z definicją The University of Texas at Austin, jest to używanie bezpośredniej, otwartej i uczciwej komunikacji w relacjach z ludźmi w celu zaspokojenia swoich osobistych potrzeb. Działanie asertywne pomaga zachować uczciwość w relacjach, daje poczucie kontroli nad swoim życiem i poprawia zdolność do podejmowania decyzji.

 

Według Dorland's Medical Dictionary asertywność to forma zachowania charakteryzująca się pewnością w wyrażaniu własnego zdania. Jest to również sygnalizowanie swoich praw, potrzeb czy punktu widzenia zarówno bez zachowań agresywnych wobec drugiej osoby, jak również bez przyjmowania postawy uległej, pozwalającej na ich zignorowanie.

 

Tak więc asertywność leży na skali pomiędzy agresją a uległością — i jest swego rodzaju złotym środkiem.

 

Z kolei Psychology Today definiuje asertywność jako umiejętność społeczną, która w dużej mierze opiera się na skutecznej komunikacji, jednocześnie z zachowaniem szacunku wobec myśli i życzeń innych osób.

 

Osoby asertywne potrafią jasno komunikować swoje potrzeby, granice czy też pozycję (np. w pracy). Z behawioralnego punktu widzenia, tacy ludzie są stanowczy, nie będąc jednocześnie niegrzecznymi. Na pozytywne i negatywne emocje reagują zarówno bez agresji, ale też bez zbytniej bierności.

 

Osoby asertywne mają określony cel oraz własne zdanie i nie boją się przekonywać do nich innych ludzi. Są także otwarte na komplementy i konstruktywną krytykę. 

 

Asertywność często wiąże się z wysoką samooceną i pewnością siebie.

 

Jakie konkretne zachowania i postawy możemy nazwać asertywnymi? 

 

Asertywność — przykłady

 

  • umiejętność wyrażania swojej opinii, potrzeb, życzeń i uczuć
  • umiejętność słuchania innych i odpowiedniego reagowania, niezależnie od tego, czy zgadzamy się z czyjąś opinią
  • umiejętność przyjmowania krytyki, komplementów i ocen
  • umiejętność mówienia „nie”
  • świadomość siebie, zdolność samooceny i szacunek do samego siebie
  • umiejętność bycia stanowczym
  • umiejętność wypracowywania kompromisów
  • reprezentowanie własnych interesów z uwzględnieniem interesów innych
  • akceptacja swoich błędów i dostrzeganie sukcesów
  • umiejętność dochodzenia swoich praw i egzekwowania ich
  • odporność na naciski z zewnątrz
  • umiejętność przyznania się do błędu i przeprosin
  • umiejętność trzymania swoich emocji na wodzy

 

Warto też wiedzieć, że asertywność jest cechą nabytą. Nikt nie rodzi się w pełni asertywny i często rozwijamy tę umiejętność przez całe życie, wchodząc w relacje z innymi ludźmi. 

 

Zastanawiasz się, jakie są pozytywne oraz negatywne cechy charakteru i chcesz sprawdzić, jaką masz osobowość? Zajrzyj do naszego poradnika: Cechy charakteru i osobowości — czym się różnią, jakie są ich przykłady, jak wpisać je do CV

 

2

Jak być asertywnym? Testy, ćwiczenia i porady

 

Zanim zaczniesz się zastanawiać, jak być bardziej asertywnym, powinieneś najpierw sprawdzić, jak wygląda Twój obecny poziom asertywności.

 

Mogą Ci w tym pomóc różnego rodzaju quizy i testy na asertywność, które znajdziesz w internecie. Pamiętaj jednak, aby do ich wyników podchodzić z dystansem.

 

Testy na asertywność po polsku, które nie wymagają płatności lub pozostawienia adresu e-mail, znajdziesz np. na stronie tygodnikprzeglad.pl oraz psychologiazycia.com. Bardziej rozbudowany test po angielsku możesz wypełnić w serwisie psychologytoday.com.

 

Jeśli przypuszczasz, że masz duże problemy z asertywnością, najlepiej skorzystać z pomocy psychologa lub psychoterapeuty. Wspólnie ocenicie skalę problemu i opracujecie plan działania.

 

Asertywność — ćwiczenia

 

Swoją asertywność możesz rozwijać z pomocą wspomnianego psychologa lub psychorapeuty, a także podczas szkoleń — tzw. treningów asertywności.

 

Na czym polega trening asertywności? 

 

Jest to szereg ćwiczeń indywidualnych oraz grupowych polegających np. na odgrywaniu scenek. 

 

Uczestnicy treningu ćwiczą wyrażanie poglądów, uczuć czy życzeń w bezpośredni, stanowczy sposób, jednocześnie szanując opinie i uczucia innych osób.

 

W internecie znajdziesz wiele tego typu szkoleń. Zanim zdecydujesz się na jedno z nich, warto sprawdzić program danego kursu oraz opinie o nim w Google i mediach społecznościowych.

 

Popularne ćwiczenia na asertywność:

 

Zdarta płyta — jest to ćwiczenie polegające na odegraniu scenki, w której druga osoba kilka razy prosi nas o to samo. Np. o pożyczenie pieniędzy. Za każdym razem musisz jej odmówić, nie zmieniając argumentów.

 

Słoń — ćwiczenie polega na wyobrażeniu sobie, że jesteś powolnym, spokojnym, pewnym siebie i łagodnym słoniem. Mówisz wolniej, spokojnie oddychasz. Jednocześnie dopytujesz rozmówcę o niezrozumiałe kwestie, nie dając się ponieść emocjom.

 

Jujitsu — polega na ćwiczeniu odmawiania, przy jednoczesnym uznaniu argumentów drugiej osoby. W ten sposób uczysz się, że masz prawo mówić „nie”, ale też szanujesz zdanie i uczucia innych.

 

Asertywność możesz również ćwiczyć z pomocą licznych poradników i książek.

 

Oto kilka najpopularniejszych pozycji, które mogą Cię zainteresować:

 

Warto również zajrzeć na popularny kanał YouTube „Przeciętny Człowiek” i obejrzeć materiał poradnikowy o tym, jak być asertywnym.

 

 

Masz problem z mówieniem o swoich zaletach i wadach? Zajrzyj do naszego poradnika: Mocne i słabe strony — jak o nich mówić? Jakich wad nigdy nie zdradzać pracodawcy?

 

3

Asertywność w pracy

 

Niestety wiele osób ma problem z asertywnością w pracy. 

 

Dlaczego? 

 

Przede wszystkim obawiają się, że pracodawca może źle odebrać ich odmienną opinię, a współpracownicy przestaną ich lubić, jeśli powiedzą „nie”. 

 

Taka postawa to błąd.

 

Wyrażanie własnej opinii i zachowania asertywne w pracy zwiększają naszą pewność siebie oraz szacunek ze strony innych (a także do samego siebie). Wpływają również na lepsze samopoczucie, ponieważ robimy rzeczy zgodne z naszymi przekonaniami i możliwościami.

 

Warto też pamiętać, że jednym z przejawów asertywności w pracy jest stawianie sobie realistycznych celów

 

Pozwala to w pełni wykorzystać swoje możliwości i nie podejmować zbyt trudnych zadań, a także chroni przed rozczarowaniem oraz krytyką (np. ze strony pracodawcy lub współpracowników).

 

W pracy często mamy do czynienia z sytuacjami stresowymi. Postawa asertywna pomaga zachować spokój, nawet podczas najtrudniejszych dyskusji czy negocjacji.

 

Jedną ze stosowanych w pracy technik jest tzw. odroczenie asertywne. Stosuje się je w sytuacji, gdy nie można dojść do kompromisu. Warto wtedy odroczyć dyskusję na późniejszy termin, kiedy emocje już opadną.

 

Przejawem asertywności w pracy jest także umiejętność przyznania się do błędu. W ten sposób pokazujemy, że akceptujemy argumenty drugiej strony i chcemy naprawić pomyłkę.

 

Postawa asertywna w pracy jest więc wolna od agresji, poczucia winy czy też strachu.

 

Brak asertywności w pracy może się z kolei wiązać z poważnymi problemami, np. wypaleniem zawodowym oraz pracoholizmem.

 

Dlatego naprawdę warto nauczyć się wyrażać swoje zdanie i mówić „nie”.

 

Asertywność to jedna z tzw. umiejętności miękkich. Więcej na ten temat dowiesz się z naszego poradnika: Kompetencje miękkie i twarde — czym się różnią i które z nich są kluczowe dla pracodawców?

 

Masz problemy z asertywnością? A może już udało Ci się ją wyćwiczyć? Podziel się swoją historią w komentarzu poniżej!

Oceń mój artykuł
Średnia: 5 (3 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły

Program do pisania CV - stwórz CV online i pobierz PDF w 5 minut!

Program do pisania CV - stwórz CV online i pobierz PDF w 5 minut!

Użyj programu do pisania CV, aby szybko stworzyć życiorys, który zainteresuje pracodawcę. W tej aplikacji znajdziesz praktyczne porady, ponad 350 szablonów do wypełnienia, wykadrujesz i dodasz do CV zdjęcie oraz pobierzesz dokument w PDF. Napiszesz także CV np. po angielsku.