Pewność siebie - jak ją zwiększyć i budować w pracy?
Stwórz CV terazPewność siebie to bardzo istotna cecha, która wpływa na każdą dziedzinę naszego życia. Wynika z poczucia własnej wartości, akceptacji i wiary w swoje możliwości. Dzięki temu otwiera nam wiele drzwi — również w sprawach zawodowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest pewność siebie
- z czego może wynikać brak pewności siebie
- jak zwiększyć pewność siebie w pracy i kontaktach z ludźmi.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Czym jest pewność siebie?
W psychologii pewność siebie to stan ogólnego poczucia własnej wartości. Jest powiązany z samoakceptacją i obejmuje cały zestaw przekonań na temat swojego wyglądu, zachowań, emocji i umiejętności.
Zdrowa pewność siebie objawia się m.in.:
- asertywną i życzliwą komunikacją
- znajomością własnych granic
- akceptacją swoich mocnych i słabych stron
- cieszeniem się z własnych sukcesów
- naturalnie otwartą postawą ciała i charyzmą
- właściwym tempem mowy (nie za szybko i nie za wolno)
- umiejętnością i chęcią wyrażania siebie.
Zatem pewność siebie to inaczej zdrowe poczucie własnej wartości, adekwatna samoocena, śmiałość w kontaktach z innymi i otwartość na doświadczenia — również takie, które są nowe, nieprzyjemne lub wymagają wyjścia ze swojej strefy komfortu.
Taka pewność siebie odgrywa bardzo ważną rolę w hierarchii potrzeb amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa. Według badacza ludzie potrzebują doświadczać zarówno szacunku od innych, jak i mieć szacunek do samego siebie. I aby dana osoba mogła się rozwijać i samorealizować, obie te potrzeby muszą być zaspokojone.
2. Z czego wynika brak pewności siebie?
Brak pewności siebie potrafi skutecznie odebrać radość z życia i pracy, a przy okazji powodować napięcie, stres i niepokój w wielu pozornie prostych sytuacjach. Niekiedy może się również przekształcić w poważne problemy psychiczne — np. nerwicę, zaburzenia odżywiania, narcyzm czy depresję.
Oto najczęstsze objawy braku pewności siebie:
- brak zaufania do siebie i innych
- negatywne przekonania na swój temat
- niedocenianie lub zaniżanie swoich umiejętności
- rozpamiętywanie porażek
- przekonanie, że „inni są lepsi”
- unikanie działań ze strachu przed porażką
- odrzucanie komplementów
- duża złość w obliczu krytyki
- nadmierne podkreślanie własnych zalet podszyte strachem przed okazaniem słabości.
Niskie poczucie własnej wartości może być wypadkową wielu czynników. Pewne znaczenie mają tutaj predyspozycje genetyczne — np. nasz temperament i odporność na bodźce — jednak liczni badacze twierdzą, że kluczowym powodem braku pewności siebie są nasze doświadczenia z dzieciństwa, w tym bardzo wczesnego. Psycholodzy zwracają uwagę, że niektóre powtarzające się reakcje rodziców i opiekunów na zachowanie dziecka lub na jego osobę jako taką w ogromnym stopniu kształtują jego samoocenę w przyszłości.
O tym, z jakich zachowań może wynikać brak poczucia własnej wartości i jak budować pewność siebie u dziecka, opowiada doktor psychologii i terapeutka uzależnień Ewa Woydyłło Osiatyńska w rozmowie z psychologiem biznesu Dawidem Straszakiem:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profes jonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
3. Jak zwiększyć pewność siebie w pracy? Skuteczne metody
Wiesz już, czym jest pewność siebie i z czego może wynikać jej brak. Teraz pokażę Ci kilka skutecznych metod na to, jak zwiększyć pewność siebie w pracy albo zbudować ją od podstaw.
1. Odzyskaj pewność siebie na terapii
Nie będę Cię oszukiwał. Jeżeli masz bardzo duże problemy z pewnością siebie — np. w zwykłych sytuacjach zawodowych paraliżuje Cię stres — powinieneś udać się na terapię. Jej nurt należy wtedy dopasować do źródeł swojego problemu. Przykład?
Terapia poznawczo-behawioralna potrafi być bardzo skuteczna w leczeniu zaburzeń lękowych — gdy Twoim głównym wyzwaniem są lęk i strach nieadekwatne do sytuacji. Nurt humanistyczno-egzystencjalny wspiera pacjenta w odkryciu jego prawdziwych potrzeb, a co za tym idzie — promuje samoakceptację i pewność siebie. Natomiast terapia Gestalt pomaga pokonać trudne emocje i zaspokoić potrzeby z dzieciństwa — m.in. miłości, szacunku i akceptacji.
Oczywiście, nie mniej ważna jest tutaj osoba psychoterapauety — czy jego charakter, metody i nastawienie Ci odpowiadają, a on sam wzbudza Twoje zaufanie.
2. Miej świadomość własnych emocji
Nie każdy przejaw braku pewności siebie w pracy wymaga terapii. W mniej dramatycznych sytuacjach wystarczy uważność na swoje emocje oraz świadomość myśli, które w ich wyniku się pojawiają. W rozwijaniu takiej postawy pomoże Ci zarówno medytacja, jak i praca z wewnętrznym dzieckiem — np. za pomocą popularnych poradników niemieckiej psycholożki i psychoterpeutki Stefani Stahl.
Oto emocje, które mogą warunkować brak pewności siebie w sytuacjach zawodowych:
- wstyd
- poczucie winy
- lęk
- zazdrość
- poniżenie
- zaszokowanie
- panika
- bezsilność
- niepokój
- frustracja.
Gdy taka emocja zostanie przez Ciebie zauważona, zaakceptowana i odpowiednio przeżyta — a nie wyparta — istnieje duże prawdopodobieństwo, że po prostu „zniknie”, tj. przestaniesz ją czuć. Ten fenomen badał m.in. znany psychiatra, klinicysta i doktor nauk medycznych David R. Hawkins.
Zwróć również uwagę, jakich słów używasz — bo to właśnie one często świadczą o Twoim stanie emocjonalnym i przekonaniach. Nie musisz szukać afirmacji na pewność siebie — wystarczy, że „porażkę” zamienisz na „lekcję” lub „doświadczenie”, „problem” na „wyzwanie” itd.
Pamiętaj też, że Twoje emocje są subiektywne — a zatem nie informują Cię o stanie faktycznym, a są jedynie Twoją interpretacją rzeczywistości. I często także reliktem czasów, gdy jeszcze nie potrafiłeś sobie z nimi radzić. Może się np. okazać, że Twoi współpracownicy czy przełożeni wcale nie są tak surowi i wymagający, jak Ci się wydaje, więc tak naprawdę nie masz się czego wstydzić.
3. Rozwijaj umiejętności zawodowe
O wiele łatwiej być pewnym siebie pracownikiem, kiedy jest się ekspertem w danej dziedzinie. Wówczas to inni zwracają się do Ciebie z prośbą o opinię lub pomoc, a Twoje poczucie własnej wartości rośnie.
Dlatego włóż wysiłek w rozwijanie swoich umiejętności specjalistycznych i miękkich. Korzystaj z firmowych szkoleń, czytaj książki i słuchaj podcastów związanych z Twoją branżą. Obserwuj, co na ten temat mówią specjaliści w mediach społecznościowych. Szukaj rozwiązań problemów w firmie i rozmawiaj o nich z przełożonym. Zobaczysz, że taka postawa w przyszłości zaprocentuje — nie tylko większą pewnością siebie, ale być może również awansem i/lub podwyżką wynagrodzenia.
4. Oprzyj pewność siebie w pracy na swoich sukcesach
Osiągnięcia w pracy to efekt rozwijania swoich kwalifikacji zawodowych, kreatywności i przejmowania inicjatywy. Są dowodem na to, że Twoje działania są skuteczne i wartościowe. Dlatego zapisuj na bieżąco, co udało Ci się osiągnąć w pracy — nawet te z pozoru małe rzeczy. A potem wracaj do tych notatek przed spotkaniami z szefem i w chwilach zwątpienia. Z czasem te najważniejsze osiągnięcia będziesz mógł wpisać w CV i pochwalić się nimi w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej do nowej pracy.
Oczywiście — warto mieć również świadomość swoich słabych stron. Dzięki temu możesz zdecydować, w czym chcesz się dalej rozwijać i jakimi metodami oraz w jakim zakresie prosić innych o pomoc. Będziesz też bardziej odporny na krytykę, bo ta Cię nie zaskoczy. W końcu nikt nie jest dobry we wszystkim!
Weź też pod uwagę, że prawdziwy sukces nie przychodzi z dnia na dzień. To wypadkowa dobrego pomysłu, włożonego wysiłku, nadarzających się okazji i Twojego nastawienia. Nie obwiniaj się za to, że jesteś dopiero na początku drogi — bo każdy „człowiek sukcesu” był kiedyś w tym miejscu co Ty.
5. Naucz się asertywnie komunikować
Czasami brak pewności siebie w pracy wynika z negatywnej reakcji innych osób na nasze uwagi i prośby. A te często biorą się z nieskutecznej komunikacji. Dlatego zanim zaczniesz ważną rozmowę z szefem lub koleżanką z pracy, odpowiedz sobie na kilka pytań:
- Jaki jest mój cel?
- Co dokładnie chcę przekazać w swojej wypowiedzi?
- Jakich słów mogę użyć i jak uporządkować swoją wypowiedź, by była zrozumiała dla rozmówcy?
- Jakie emocje mi towarzyszą i dlaczego?
- Jaki interes ma mój rozmówca?
- Jakie emocje może odczuwać mój rozmówca?
- Jaki mamy punkt wspólny i gdzie szukać płaszczyzny porozumienia?
- W jaki sposób mogę przekonać drugą osobę do swoich racji?
- Jakie przeciwne argumenty może mieć mój rozmówca? Jak mogę się do nich odnieść?
- Jak zakomunikować swoje stanowisko w życzliwy i asertywny sposób?
Ta prosta technika może już w zarodku zdusić ewentualne konflikty i znacznie podnieść Twoją pewność siebie w trakcie rozmów (nie tylko na tle zawodowym).
6. Buduj pewność siebie też poza pracą
I na koniec: pamiętaj, że Twoje życie dzieje się również poza pracą. Skupienie się wyłącznie na karierze i nadmierny perfekcjonizm mogą prowadzić do pracoholizmu lub prokrastynacji, a nawet do wypalenia zawodowego. Koniec końców Twoja motywacja do pracy znacznie spadnie, a wraz z nią obniży się Twoja pewność siebie.
Dlatego tak ważne jest zachowanie work-life balance, czyli równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W tym może pomóc Ci m.in. wyjście z zawodowej bańki i zmiana perspektywy — np. podróżowanie lub konfrontowanie się z przedstawicielami innych kultur i grup zawodowych. Ale też rozwijanie zainteresowań oraz dbanie o bliskie relacje — jeżeli w tych dziedzinach poczujesz się bezpiecznie i komfortowo, o wiele łatwiej będzie Ci później przezwyciężyć chwilowe kryzysy w pracy.
Chcesz napisać list motywacyjny? Skorzystaj z naszego kreatora listu motywacyjnego, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
A czy Ty jesteś pewny siebie? Co pomaga Ci poczuć się lepiej w pracy? Podziel się swoją opinią w komentarzu.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.