Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Awans — jak starać się o zdobycie wyższego stanowiska?

Stwórz CV teraz

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Niektórzy awansują szybko i często, inni — czekają na swoją kolej latami. Dlaczego tak jest i co właściwie decyduje o możliwości zdobycia awansu? 

Jeśli chcesz iść do przodu i po cichu liczysz na wyższe stanowisko, przeczytaj, co i jak zrobić, by przekonać pracodawcę, że należy Ci się awans.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • na czym polega awans
  • co zrobić, by otrzymać awans
  • jakich argumentów używać, starając się o awans.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Czym jest awans w firmie?

Awans to zmiana stanowiska na wyższe, wprowadzona decyzją władz firmy lub managerów zespołu. Dla pracownika awans oznacza zazwyczaj podwyższenie pensji, ale też bardziej odpowiedzialne obowiązki. 

Niektóre firmy posiadają przejrzystą politykę awansów, w innych droga do lepszego stanowiska jest trochę bardziej skomplikowana. Nie ma tutaj żadnych reguł (poza przepisami, które dotyczą awansu zawodowego nauczycieli). 

Awans pionowy

Jest to najbardziej znana forma awansu. Polega na zajęciu wyższego stanowiska i wiąże się zwykle z podwyżką. Awans pionowy gwarantuje też zajęcie lepszej pozycji w hierarchii firmy.

Awans poziomy

Awans poziom nie powoduje, że pracownik uzyskuje wyższe stanowisko. Niemniej, jego pozycja w firmie zmienia się, bo dostaje on nową rolę, często bardziej zbieżną ze swoimi kwalifikacjami. Awans poziomy nie ma raczej wpływu na zwiększenie pensji, ale niejednokrotnie może wiązać się z poszerzeniem uprawnień i ciekawszymi zadaniami. 

Każdy awans jest powodem do radości i dumy ze swoich osiągnięć zawodowych. Zresztą — taki jest pośredni cel pracodawcy, który awansuje pracownika. Nowe, lepsze stanowisko sprawia, że pracownik jest mniej narażony na wypalenie zawodowe i poczucie stagnacji. 

Awans w wewnętrznej rekrutacji 

Rekrutacje wewnętrzne na nieobsadzone stanowiska zdarzają się w większych firmach. HR-owcom łatwiej zatrudnić kogoś, kto już się sprawdził i kto widocznie wyróżnia się wysokimi kompetencjami. 

Jeśli w Twojej firmie istnieje system ocen pracowniczych, bądź pewien, że dobre noty przybliżą Cię do awansu szybciej, niż myślisz. Dzięki nim możesz dostać propozycję objęcia wyższego stanowiska lub wygrać rekrutację wewnętrzną. 

Niepokojąca wieść jest taka, że aż 1/3 Polaków nigdy nie otrzymała awansu. Dlatego podejdź do sprawy profesjonalnie i odpowiednio przygotuj się do rozmowy ze swoim przełożonym. Jestem pewna, że awans naprawdę Ci się należy. Musisz tylko odpowiednio to uargumentować. 

Zobacz też: Rozmowa o podwyżkę — 15 porad, jak prosić o podwyżkę oraz Klasa średnia: zarobki w Polsce i na świecie.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Jak otrzymać awans?

Awans nie bierze się z niczego. Trzeba mieć wyrobioną dobrą opinię oraz odpowiednie umiejętności miękkie i twarde, by myśleć o wyższym stanowisku. 

Jeśli chcesz być bliżej awansu:

  1. Rzetelnie wykonuj swoje obowiązki.
  2. Dotrzymuj terminów i wyrabiaj się w deadline'ach.
  3. Miej dobre relacje ze wszystkimi pracownikami.
  4. Unikaj plotek i konfliktów w pracy.
  5. Osiągaj cele, które sobie wyznaczyłeś lub które Ci wyznaczono.
  6. Działaj uczciwie.
  7. Komunikuj się z innymi w jasny i przejrzysty sposób.
  8. Buduj dobre relacje ze swoim bezpośrednim menadżerem (kiedyś to jego zdanie może decydować o Twoim awansie).
  9. Bądź osobą, na której można polegać. 
  10. Pomagaj innym członkom zespołu (w ten sposób pomagasz też swojemu menadżerowi!)
  11. Bądź przewodnikiem nowo zatrudnionych.
  12. Zgłaszaj się do trudnych zadań, których nikt nie chce się podjąć.
  13. Bądź zawsze punktualny.
  14. Miej zawsze swoje zdanie i wyrażaj je podczas spotkań grupowych.
  15. Zgłaszając menadżerowi problem, proponuj od razu rozwiązanie.

Powyższa lista to właściwie wykaz cech dobrego pracownika. Pamiętaj jednak, że poza byciem prymusem w pracy, liczą się również odpowiednie ambicje. Dlatego kilka miesięcy wprzód, zanim zapytasz szefa o awans, podkreślaj, że ​​jesteś zainteresowany dalszym rozwojem kariery.

Możesz mówić o tym, co konkretnie Cię interesuje, które obowiązki Cię angażują i jakie masz pomysły na usprawnienie procesów w niszy, którą sobie wybrałeś. Możliwe, że zasiejesz tym sposobem ziarno myśli o Twoim awansie w głowie przełożonego.

Kiedy możesz się starać o awans?

Zacznijmy od Twojego stażu pracy. Najczęściej oczekujemy awansu po przepracowaniu w danej firmie 2–3 lat. Jest to wystarczający czas, by nauczyć się wykonywać dobrze swoje obowiązki, a potem rozwinąć swoje kwalifikacje na tyle, żeby piąć się wyżej. 

Druga sprawa, to wewnętrzna polityka firmy dotycząca awansów. Duże korporacje oraz niektóre mniejsze firmy mają zaplanowany kalendarz awansów i podwyżek. W takiej sytuacji możesz dobrze przygotować się do rozmowy o awansie w konkretnym terminie.

Jeśli takiego kalendarza nie ma, sam możesz zaplanować swoje działania. Zacznij od realizowania działań z listy powyżej. Szybko zorientujesz się, że pracodawca Cię docenia. Z takiej pozycji łatwiej będzie rozmawiać z przełożonym o awansie. 

Argumenty do awansu

Nie możesz podejść z pustymi rękami do stołu negocjacyjnego. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć listę argumentów do awansu:

  1. Pokaż, że awans to dla Ciebie nie tyle kwestia finansowa, czy prestiżowa, ile realna potrzeba rozwoju zawodowego.
  2. Wskaż obszary, w których wyróżniasz się na tle innych pracowników na podobnym stanowisku.
  3. Odnieś się do tego, jak w ostatnim czasie poszerzyła się lista Twoich obowiązków (zakładam, że angażowałeś się w nowe zadania, wspierałeś innych członków zespołu oraz samego przełożonego).
  4. Wymień sukcesy, które osiągnąłeś na obecnym stanowisku.
  5. Wspomnij o tym, jak angażujesz się w życie i funkcjonowanie firmy.
  6. Jeśli masz taką możliwość, odnieś się do swojego stażu pracy.
  7. Spróbuj pokazać, co firma zyska, jeśli obejmiesz wyższe stanowisko.

Pamiętaj, że liczy się nie tylko to, jakie argumenty zaprezentujesz. Musisz jeszcze zrobić to z klasą — bez wymuszania, narzekania na stagnację na obecnym stanowisku czy roszczeniowej postawy. 

Zobacz też: Podanie o podwyżkę wynagrodzenia - wzór wniosku.

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj komentarz na forum poniżej. 

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: awans
Średnia: 4.5 (6 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły