Moje konto
Cechy dobrego pracownika - 11 najważniejszych. Jak wpisać je do CV?

Cechy dobrego pracownika - 11 najważniejszych. Jak wpisać je do CV?

Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery w InterviewMe

Wiele osób twierdzi, że u pracownika liczą się tylko specjalistyczne umiejętności i doświadczenie.

 

To nieprawda.

 

W badaniach i ankietach pracodawcy zgodnie przyznają, że przy budowaniu zespołów coraz bardziej zwracają uwagę na cechy swoich pracowników.

 

Dlaczego?

 

Ponieważ dużo łatwiej jest nauczyć się twardych, specjalistycznych umiejętności niż kształtować swój charakter i osobowość.

 

Dlatego warto zastanowić się, czy masz cechy dobrego pracownika.

 

Z artykułu dowiesz się:

 

  • jakie są najważniejsze cechy dobrego pracownika według ekspertów i pracodawców
  • jakie jest 11 kluczowych cech idealnego pracownika i jak się one przejawiają
  • jak wpisać do CV pozytywne cechy i zalety pracownika.

 

Chcesz napisać CV ze swoimi najważniejszymi cechami i umiejętnościami? Łatwo wyróżnisz je w naszym kreatorze. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

cechy dobrego pracownika

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

1

Najważniejsze cechy dobrego pracownika w opinii ekspertów i pracodawców

 

W pierwszej kolejności należy sobie zadać pytanie: czy w ogóle istnieje coś takiego jak cechy dobrego pracownika?

 

Jest to bowiem kwestia bardzo subiektywna.

 

Nie ma puli cech charakteru, która zawsze i w każdym zawodzie gwarantowałaby osiągnięcie sukcesu. Wszystko zależy od tego, o jaki rozwój, o jaki awans oraz o jakie stanowisko i jaką firmę chodzi — mówił w rozmowie z InterviewMe psycholog i psychoterapeuta Igor Rotberg.

 

Z kolei Aleksandra Bończewska, psycholog i doradca ds. rozwoju kariery w Atelier Kariery, wśród cech pożądanych przez pracodawców wymieniała pokorę, lojalność, odpowiedzialność, inicjatywę, umiejętność pracy w zespole, komunikację interpersonalną, autoprezentację, entuzjazm i poczucie humoru.

 

A co o cechach dobrego pracownika „mówią” obiektywne statystyki?

 

Z raportu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie „Profil pożądanego pracownika” wynika, że opisując idealnego pracownika, pracodawcy wskazywali przede wszystkim na takie cechy jak pracowitość (71%), lojalność (61%), uczciwość (58%), zaangażowanie (46%) oraz komunikatywność (34%).

 

Te wyniki potwierdza m.in. publikacja „Qualities Employers are looking for in Employees” przygotowana przez australijski Department of State Growth Skills Tasmania.

 

Jej autorzy podają, że pracodawcy poszukują pracowników, którzy są punktualni, traktują pracę jako priorytet, nie mają problemów z komunikacją, nie narzekają na swoje zadania, są cierpliwi i odnoszą się z szacunkiem do współpracowników, a także mają pozytywne nastawienie do obowiązków.

 

Z kolei z ankiety przeprowadzonej przez CareerBuilder wynika, że pracodawcy zwracają uwagę przede wszystkim na etykę zawodową (73% respondentów), słowność i niezawodność (73%), pozytywne nastawienie (72%), motywację do pracy (66%) i zespołowość (60%).

 

Badanie „What Employers Want” przeprowadzone przez National Institute of Adult Continuing Education (NIACE) wskazuje, że KAŻDY pracodawca poszukujący młodych pracowników ceni właśnie pozytywne nastawienie (do którego zalicza się entuzjazm, energia, determinacja i oddanie pracy).

 

Co ważne, pracodawcy są przekonani, że w najbliższej przyszłości cechy charakteru pracowników będą coraz istotniejsze dla firm. W badaniu „Character Qualities for the Workplace” przygotowanym przez Business at OECD (BIAC) potwierdza to aż 80% respondentów!

 

W powyższej ankiecie, wśród kluczowych dobrych cech pracowników, pracodawcy wymieniają m.in. ciekawość, odwagę, elastyczność, moralność i zdolności przywódcze.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jakie są pozytywne i negatywne cechy charakteru, czym różnią się one od osobowości i jak sprawdzić, jaki masz charakter? Zajrzyj do naszego artykułu: Jakie są cechy charakteru i osobowości (przykłady)? Jak wpisać do CV?

 

2

Cechy dobrego pracownika — najważniejsze dla pracodawców (lista TOP 11)

 

Poniżej znajdziesz zestawienie 11 cech pracownika, które są kluczowe z punktu widzenia pracodawców.

 

Z ich opisów dowiesz się, w jaki sposób przejawiają się poszczególne cechy i w jakich sytuacjach można je zaprezentować.

 

1. Pozytywne nastawienie

 

Można je okazać pracodawcy poprzez zaangażowanie, energiczność i chęć działania. Pracownicy, którzy charakteryzują się pozytywnym nastawieniem, nie narzekają na swoje obowiązki, a nowe wyzwania przyjmują z entuzjazmem. Praca nie jest dla nich tylko przykrym obowiązkiem, ale przede wszystkim okazją do rozwoju i spełniania swoich ambicji. Ta cecha jest szczególnie ważna u młodych pracowników, którzy jeszcze nie zdobyli dużego doświadczenia i praktycznych umiejętności.

 

2. Komunikatywność

 

Oczywiście nie chodzi (tylko) o mówienie „dzień dobry” i „dziękuję”. Pracodawcom zależy przede wszystkim na tym, abyś nie miał problemu ze zrozumieniem ich instrukcji i otwarcie komunikował ewentualne problemy. Nie ma nic gorszego niż pracownik, który nie radzi sobie z obowiązkami, ale ukrywa to przed szefem.

 

3. Lojalność i oddanie pracy

 

Pracodawcy niechętnie zatrudniają tzw. skoczków, czyli osoby, które np. w ostatnich czterech firmach pracowały po 1, 2, 4 i 6 miesięcy. Nie chodzi jednak tylko o częste zmiany pracy. Przełożeni cenią osoby, które wierzą w misję firmy, wyznają jej wartości i po prostu cieszą się, że mogą dla niej pracować.

 

4. Uczciwość i moralność

 

Pomijając oczywiste przykłady, takie jak kradzież czy też „lewe” zwolnienia lekarskie, chodzi przede wszystkim o szczerą komunikację. Nieuczciwi pracownicy pozbawieni moralności będą np. przypisywać sobie zasługi innych czy też przekłamywać wyniki sprzedażowe, aby uzyskać premię.

 

5. Pracowitość

 

Chodzi przede wszystkim o rzetelne wykonywanie swoich obowiązków i realizację zaplanowanych zadań. Pracodawcy cenią osoby, które potrafią znaleźć sobie produktywne zajęcie, nawet jeśli w danym momencie nie mają dużo pracy. Pamiętaj jednak, aby próbować zachować odpowiedni work-life balance. Pracowitość nie oznacza, że musisz pracować po nocach, w weekendy i podczas urlopu!

 

6. Punktualność, obowiązkowość i odpowiedzialność

 

Punktualność to nie tylko przychodzenie do pracy równo o godz. 8.00. Pracodawcy szukają osób, które terminowo realizują swoje zadania i biorą pełną odpowiedzialność za pracę. Dobry pracownik nie zaśpi na ważne spotkanie i nie zawali projektu, ponieważ bał się zapytać o pomoc.

 

7. Uprzejmość, empatia i szacunek do współpracowników

 

Każdy chce obracać się wśród życzliwych osób, z którymi nie tylko dobrze się pracuje, ale również rozmawia czy też spędza czas podczas wyjść integracyjnych. Idealny pracownik powinien chętnie nieść pomoc i rozumieć, że ktoś może mieć gorszy dzień. Istotne jest również unikanie plotek i firmowych „gierek”.

 

8. Ciekawość, odwaga, otwartość na naukę i elastyczność

 

Dobrym pracodawcom zależy na tym, aby pracownik cały czas się rozwijał, zdobywał nowe umiejętności i usprawniał działanie firmy. Innowacyjność, kreatywność i otwartość na nowe rozwiązania jest niezwykle ważna na szybko zmieniającym się rynku pracy. Jeśli chcesz być rozchwytywanym pracownikiem, musisz szybko dostosowywać się do nowych warunków i środowisk.

 

9. Zdolności przywódcze i umiejętność pracy zespołowej

 

W dużych firmach projekty zazwyczaj są realizowane przez kilka lub kilkanaście osób. Dobry pracownik biurowy nie może mieć problemów z komunikacją w grupie. Dla pracodawców bardzo cenne są również zdolności przywódcze. Dlaczego? Pracownicy, którzy je posiadają, mogą w przyszłości odciążyć swoich przełożonych, przejmując część ich obowiązków.

 

10. Samodzielność, dobra organizacja pracy i umiejętność zarządzania czasem

 

Pracodawcy szukają osób, których nie trzeba cały czas kontrolować i sprawdzać, aby wykonywali swoje obowiązki. Dobry pracownik potrafi sam zaplanować swoją pracę i wykonać ją na czas.

 

11. Odporność na stres

 

Jest to nieco oklepana cecha, która jednak przewija się w większości ofert pracy. Pamiętaj, że w tym przypadku nie chodzi o znoszenie obraźliwych uwag pracodawcy! Odporność na stres to przede wszystkim umiejętność pracy pod presją czasu oraz zachowanie zimnej krwi w sytuacjach konfliktowych (np. podczas nerwowego zebrania ze współpracownikami lub kontaktu ze zdenerwowanym klientem).

 

Zbliża się Twój pierwszy dzień w nowej pracy i chcesz zrobić dobre wrażenie? Dowiesz się tego z naszego poradnika: Pierwszy dzień w nowej pracy — jak się zachować? (20+ porad na stres).

 

3

Jak wpisać najważniejsze cechy dobrego pracownika do CV?

 

Wiele osób zastanawia się, czy cechy charakteru i osobowości lub umiejętności miękkie warto w ogóle wpisywać do CV.

 

Odpowiedź jest prosta: TAK!

 

Oczywiście, dla pracodawcy liczą się przede wszystkim Twoje kluczowe kwalifikacje: doświadczenie, specjalistyczne umiejętności, wykształcenie czy też kursy i certyfikaty.

 

Jednak wpisanie do CV pożądanych, dobrych cech, może stanowić dodatkowy atut.

 

W pierwszej kolejności powinieneś przede wszystkim dokładnie przeczytać ofertę pracy.

 

Sprawdź, czy pracodawca wśród wymagań umieścił takie umiejętności miękkie jak komunikatywność czy też dobra organizacja pracy.

 

Jeśli tak, to warto wymienić je na końcu listy kompetencji (w pierwszej kolejności opisz umiejętności twarde).

 

Tutaj wyjaśniamy to bardziej szczegółowo: Umiejętności miękkie i twarde — lista z przykładami. Jak je wpisać w CV?

 

Pamiętaj również, że musisz być przygotowany na to, że pracodawca zapyta Cię na rozmowie kwalifikacyjnej o przykłady sytuacji, w których wykorzystałeś poszczególne cechy.

 

Jeśli napisałeś w CV np. że masz zdolności przywódcze, wspomnij o sytuacji, kiedy Twój 5-osobowy zespół terminowo zrealizował skomplikowany projekt.

 

Przed rozmową kwalifikacyjną zajrzyj koniecznie do naszego poradnika: Mocne i słabe strony. 5 rad, jak odpowiedzieć i dostać pracę.

 

Wciąż zastanawiasz się, w którym miejscu CV wpisać swoje dobre cechy i zalety?

 

Możesz to zrobić w dodatkowej kolumnie z opisem umiejętności na 1. stronie Twojego CV (tak jak na przykładzie poniżej).

 

cechy dobrego pracownika

Zobacz inne szablony i stwórz takie CV tutaj.

 

A Ty, jakie cechy cenisz u swoich znajomych z pracy? Podziel się swoją opinią i obserwacjami w komentarzu poniżej!

Oceń mój artykuł
Średnia: 4.86 (7 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły

Pierwszy dzień w nowej pracy - jak się zachować? (20+ porad na stres)

Pierwszy dzień w nowej pracy - jak się zachować? (20+ porad na stres)

Porady jak przetrwać pierwszy dzień w nowej pracy. Dowiedz się, jak się ubrać i zachowywać, aby zrobić dobre wrażenie na pracodawcy i współpracownikach oraz pokonać stres. 🤔 Ponad 20 wskazówek i porady dla osób, które mają przed sobą pierwszy dzień w korporacji lub wracają po urlopie.