Moje konto
Work-life balance - definicja, przykłady i 16 rad jak osiągnąć równowagę

Work-life balance - definicja, przykłady i 16 rad jak osiągnąć równowagę

Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery w InterviewMe

Wielu osobom wydaje się, że codzienne nadgodziny, zarywanie nocy i praca w weekendy to droga do sukcesu.

 

Tacy pracownicy często dają się “wykorzystywać” przełożonym i całe swoje życie organizują wokół pracy.

 

Zazwyczaj to duży błąd!

 

Takie podejście do pracy może prowadzić do wypalenia zawodowego, a nawet problemów zdrowotnych.

 

Kluczowe jest uzyskanie tzw. work life balance, czyli równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.

 

Z tego artykułu dowiesz się, na czym dokładnie polega work-life balance, jak może wyglądać w praktyce i jak uzyskać ten rodzaj równowagi.

 

Najlepszych pracodawców, którzy dbają o work life balance pracowników, możesz zainteresować profesjonalnym CV oraz listem motywacyjnym. W naszym kreatorze znajdziesz gotowe wzory do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

work-life balance

Zobacz inne szablony, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

  

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

Z artykułu dowiesz się:

 

  • co to jest work-life balance i jakie niesie ze sobą korzyści
  • co mówią statystyki o work life balance w Polsce
  • jak pracodawcy mogą pomagać pracownikom zachować równowagę
  • jak samemu wyćwiczyć work-life balance, aby czerpać radość z życia

 

1

Co to jest work life balance? Definicja, sytuacja w Polsce i korzyści

 

Koncepcja work-life balance (WLB) narodziła się na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w Wielkiej Brytanii. Dlaczego właśnie wtedy?

 

W tym okresie rozwój dużych organizacji i korporacji sprawił, że przemęczeni pracownicy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce.

 

Społeczeństwo zaczęło domagać się rozdzielenia życia zawodowego i prywatnego.

 

W pewnym momencie również pracodawcy zauważyli, że ilość przepracowanych godzin wcale nie wpływa pozytywnie na wydajność.

 

Pracownicy, którzy bez przerwy pracowali w ponadstandardowym wymiarze czasu, byli coraz mniej zaangażowani i kreatywni.

 

Główną ideą WLB było odnalezienie równowagi między pracą i karierą, a życiem rodzinnym oraz towarzyskim, rozrywką, etc.

 

Work-life balance to stan, w którym nasze życie zawodowe i prywatne tworzą spójną całość, służą naszym celom i oczekiwaniom oraz są zgodne z naszymi zasadami i wartościami.

 

Należy pamiętać, że osiągnięcie równowagi w pracy i życiu:

 

  • nie jest zależne od wykonywanego zawodu czy stanowiska
  • nie oznacza równego podziału na pracę i czas wolny (nie chodzi o pracę np. tylko od 9 do 17)
  • jest zależne od Ciebie, a nie Twojego pracodawcy, współpracowników czy też najbliższych (oni mogą Ci tylko pomóc)
  • jest mierzone Twoim poczuciem satysfakcji, a nie np. liczbą godzin spędzonych w pracy

 

Jak wygląda kwestia work life balance w Polsce?

 

Z badania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wynika, że Polacy są 7. najbardziej zapracowanym narodem spośród 35 państw OECD.

 

Średnio Polak pracuje w ciągu roku 1928 godzin.

 

Wśród najbardziej rozwiniętych Państw dłużej pracują Chilijczycy, Rosjanie, Grecy Koreańczycy, Kostarykańczycy i Meksykanie.

 

Z kolei najbardziej “lenią” się Niemcy - w ciągu roku pracują tylko 1363 godziny.

 

Jak widać, polscy pracodawcy i pracownicy w koncepcji work-life balance bardziej stawiają na “work” niż “life”.

 

A szkoda, bo zachowanie tej równowagi przynosi korzyści obu stronom.

 

Work-life balance - korzyści dla pracowników i pracodawców:

 

  1. Zwiększenie produktywności. Większa liczba przepracowanych godzin nie oznacza, że zrealizowane zostanie więcej zadań. Niektóre zagraniczne firmy testują 6-godzinny dzień pracy - z pozytywnymi rezultatami. Bardziej wypoczęty i zrelaksowany pracownik jest w stanie wykonać więcej zadań w krótszym czasie, jednocześnie zachowując motywację, koncentrację i kreatywność.

 

  1. Lepsze samopoczucie i stan zdrowia. Osoby, które potrafią zachować równowagę między życiem zawodowym i prywatnym są mniej zestresowane, a co za tym idzie - zdrowsze. Mają też więcej czasu np. na uprawianie sportu. Zachowanie work-life balance pomaga również uniknąć przegapienia ważnych wydarzeń (np. spotkania towarzyskiego czy też urodzin dziecka) oraz wypalenia zawodowego.

 

  1. Większa satysfakcja z pracy. Osoby, które realizują swoje zadania w pracy i nie przenoszą ich do życia prywatnego, czerpią większą przyjemność z pracy. Jeśli powoli zapominasz, jak wygląda Twoje mieszkanie, to znak, że musisz nieco przystopować. Z drugiej strony - oglądanie 5 dni z rzędu Netfliksa może wpędzić Cię w poczucie pustki i sprawić, że zatęsknisz za pracą. Pamiętaj: równowaga!

 

  1. Większa możliwość rozwoju i realizowania swoich pasji. Pracownik, który nie musi skupiać się tylko na codziennych obowiązkach zawodowych, może dodatkowo rozwijać się w innych dziedzinach. Zdobywanie nowych umiejętności zwiększa zarówno jego poczucie satysfakcji, jak również wartość dla pracodawcy.

 

  1. Lepszy wizerunek pracodawcy i lojalność pracowników. Pracodawcy, którzy dbają o life work balance są lepiej oceniani przez swoich pracowników i chętnie polecani. Dzięki temu łatwiej im przyciągnąć i zatrzymać w firmie najlepszych specjalistów.

 

  1. Ograniczenie kosztów związanych z rekrutacją. Ta kwestia wynika z poprzedniego punktu. Jeśli pracownicy lubią swoją pracę i niechętnie ją zmieniają, to firma nie musi poświęcać czasu i pieniędzy na dodatkowe rekrutacje. Jest też w stanie dużo szybciej znaleźć dobrego pracownika.

 

Praca nie daje Ci satysfakcji, szef Cię irytuje, z trudem wstajesz z łóżka, a jedyne o czym marzysz to weekend? Mogą być to oznaki wypalenia zawodowego! Z naszego artykułu dowiesz się, jak je rozpoznać i z nim walczyć: “Wypalenie zawodowe - objawy i przyczyny. Jak zapobiegać i zwalczać?” (czytaj)

 

2

Work-life balance w praktyce - przykłady działań, które pomagają przywrócić równowagę

 

Obecnie coraz więcej pracodawców, szczególnie w startupach, stara się zadbać o life-work balance swoich pracowników.

 

Jak to robią?

 

Poniżej znajdziesz przykłady działań, które stosują najlepsi pracodawcy, aby pomóc pracownikom osiągnąć równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.

 

  1. Możliwość pracy zdalnej. Oczywiście nie w każdym zawodzie da się pracować z domu, jednak coraz częściej jest to możliwe. Praca zdalna, np. 1-2 dni w tygodniu, znacznie ułatwia załatwianie codziennych obowiązków i pozwala na spędzanie większej ilości czasu z bliskimi.

 

  1. Elastyczne godziny pracy. Na wielu stanowiskach praca w sztywnych godzinach 9-17 nie ma sensu. Najlepsi pracodawcy rozumieją, że jednego dnia pracownik może chcieć pracować np. od 7 do 11, a innego - od 11 do 23. Dopóki w 100% wypełnia swoje obowiązki, godziny pracy nie powinny mieć znaczenia. Dzięki temu dużo łatwiej jest mu zachować work-life balance.

 

  1. Imprezy integracyjne z udziałem najbliższych i rodzinne dni. Oprócz standardowych wyjazdów i imprez integracyjnych, coraz więcej pracodawców “włącza” w życie firmy również rodziny i znajomych swoich pracowników. Dzięki temu nie muszą oni np. wybierać między spotkaniem ze współpracownikami a wyjściem z najbliższymi.

 

  1. Możliwość przyprowadzania do biura zwierząt. Nic tak nie rozładowuje napiętej atmosfery jak kot na kolanach lub merdający pies. Najlepsze firmy organizują np. dzień ze zwierzakami, a nawet pozwalają przyprowadzać najgrzeczniejszych pupili codziennie.

 

Vincent

Vincent - jeden z pierwszych "pracowników" InterviewMe :)

 

  1. Promowanie aktywności fizycznej i dbanie o zdrowie pracowników. Pracodawcy coraz chętniej organizują w biurach np. zajęcia z jogi lub fitness, oferują darmowe owoce, a nawet dietetyczny catering. Ważnym benefitem jest opłacona prywatna opieka medyczna oraz np. karta MultiSport.

 

  1. “Domowe” biuro w dobrej lokalizacji. Mniejsze i średnie firmy często oferują pracę w domowej atmosferze, np. w budynkach mieszkalnych. Najlepsi pracodawcy dbają również o to, aby pracownicy mieli wygodny dojazd do biura. Nikt nie chce tracić 2 godzin dziennie w korkach lub zatłoczonej komunikacji miejskiej!

 

  1. Ankiety “zadowolenia” i indywidualne spotkania z pracownikami. Pracodawcy coraz chętniej mierzą poziom zadowolenia swoich pracowników. Zarówno poprzez ogólne, anonimowe ankiety, jak również na indywidualnych spotkaniach. Jedno z ważniejszych pytań powinno dotyczyć właśnie work-life balance.

 

  1. Organizowanie i opłacanie szkoleń, kursów, konferencji etc. Dobry pracodawca powinien dbać o rozwój swoich pracowników. A przynajmniej być otwartym na ich inicjatywę. Dzięki temu pracownicy mają poczucie, że cały czas idą do przodu i łatwiej uniknąć im wypalenia zawodowego.

 

  1. Długie urlopy, w tym sabbatical. Tak, to jest możliwe: niektórzy pracodawcy dbają o to, by ich pracownicy mieli okazję odpocząć rozwijając nowe kompetencje podczas długich, kilkumiesięcznych urlopów.

 

Chcesz zbudować zespół złożony z najlepszych specjalistów? Stwórz profil pracodawcy (tutaj), który pomoże im łatwiej znaleźć Cię w sieci i aplikować bezpośrednio na stanowisko, które chcesz obsadzić.

 

work life pracodawcy

Stwórz profil pracodawcy i pokaż się najlepszym kandydatom (tutaj)

 

3

Ćwiczenia work-life balance - jak osiągnąć równowagę między życiem prywatnym i zawodowym?

 

Wiesz już, w jaki sposób pracodawca może ułatwić Ci osiągnięcie life work balance.

 

Pamiętaj jednak, że kluczowe jest Twoje podejście i sposób, w jaki godzisz pracę i czas wolny.

 

Masz problemy z zachowaniem równowagi?

 

Nie martw się! Istnieją sposoby na “wyćwiczenie” WLB.

 

Jak poprawić work life balance i czerpać większą satysfakcję życia?

 

  1. Nie przesadzaj z perfekcjonizmem. Pamiętaj, że jeśli zrobisz coś bardzo dobrze, ale nie idealnie, to prawdopodobnie nie stanie się nic złego. Zadbaj o to, aby realizować i “domykać” zadania - zarówno w życiu prywatnym i zawodowym. Kilkanaście rozgrzebanych “tematów” bardzo utrudnia zachowanie work-life balance.

 

  1. Odłóż smartfona, odpocznij od social media. Oczywiście, technologia często bardzo ułatwia nam pracę i pozwala oszczędzić czas. Jednak czy musisz po raz 10. przeglądać tablicę na Instagramie? Czy na pewno powinieneś odbierać telefon od przedstawiciela handlowego i z nim rozmawiać? W pracy i wolnym czasie staraj się jak najmniej korzystać ze smartfona i po prostu… cieszyć się chwilą. Jak sobie to ułatwić? Np. wyłącz dźwięk powiadomień, a w pracy kładź telefon w szufladzie, torebce lub na biurku ekranem do dołu.

 

  1. Ćwicz i uprawiaj sport. Ta rada przewija się w większości poradników dotyczących walki z wypaleniem zawodowym czy stresem. Wystarczy, że codziennie poświęcisz 30-40 minut na ćwiczenia, bieganie lub ulubiony sport. Od razu poczujesz się lepiej i będziesz miał więcej energii na realizowanie swoich zadań. Tak, pora skorzystać w końcu ze zdobytej karty MultiSport!

 

  1. Przełam rutynę. Ludzie mają skłonność do wpadania w schematy i bezrefleksyjne powtarzanie tych samych czynności każdego dnia. Zastanów się, co możesz zmienić, aby Twoje życie stało się bardziej zrównoważone. Irytuje Cię tracenie czasu na zakupy i stanie w kolejkach? Może warto zamówić produkty przez internet z dowozem do domu? W pracy tracisz mnóstwo czasu na spotkaniach? Postaraj się zorganizować sobie 1 dzień w tygodniu wolny od konsultacji, konferencji etc. Dzięki temu będziesz mógł skupić się na swoich zadaniach.

 

  1. Nie marnuj czasu, skup się na priorytetach. Przede wszystkim zastanów się, czego naprawdę potrzebujesz i co chcesz osiągnąć. Masz na głowie duży projekt? Oglądanie filmów ze śmiesznymi kotami i przeglądanie Facebooka raczej nie pomoże Ci w jego realizacji. Jeśli nie skupisz się na swoim zadaniu w czasie pracy, będziesz musiał naruszyć work-life balance i realizować obowiązki w domu. Jeśli masz duże problemy z koncentracją i zarządzaniem czasem, wypróbuj specjalne aplikacje do zwiększania produktywności i poznaj zasady techniki Pomodoro.

 

  1. Pielęgnuj swoje pasje. To bardzo ważne, aby oprócz pracy i obowiązków, w Twoim życiu były również przyjemności i zainteresowania, które pozwolą oderwać się od rutyny. Jak znaleźć czas na pasje? Wyobraź sobie, że masz małe dziecko, które pochłania prawie cały czas wolny. Jednocześnie bardzo chciałbyś wyjeżdżać za miasto, aby obserwować ptaki. Kiedy maluch trochę podrośnie, postaraj się zarazić go swoją pasją. Dzięki temu będziesz mógł jednocześnie się nim opiekować i pielęgnować swoje hobby.

 

  1. Nie zapominaj o życiu towarzyskim. Wszystkie przyjemności i spotkania z bliskimi planujesz na weekend? To błąd! Postaraj się organizować co najmniej 1 wyjście w ciągu roboczego tygodnia. Mając w głowie zaplanowaną rozrywkę, będziesz z większym entuzjazmem wykonywał swoje obowiązki.

 

  1. Odpoczywaj w wolne dni i na wakacjach. Pamiętaj, że weekend lub urlop, w czasie którego cały czas odbierasz telefony z pracy lub odczytujesz maile, nie zagwarantuje Ci odpoczynku. Aby naładować baterię, musisz wyznaczyć granice. Jeśli Twoja praca wymaga chociaż minimalnego kontaktu z przełożonym, przed wyjazdem porozmawiaj z nim o tym. Powiedz szefowi, w jakie dni nie będziesz miał możliwości rozmowy czy odczytania maila. Umów się na konkretny dzień lub godziny kontaktu.

 

Work-life balance - książki, które warto przeczytać

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak doskonalić work-life balance?

 

Na polskim oraz zagranicznym rynku znajdziesz książki, które pozwolą Ci pogłębić wiedzę i wprowadzić w życie zasady WLB.

 

Jeśli szukasz książki o work-life balance po polsku, zwróć uwagę na tytuły "Raz się żyje. Przewodnik po work-life balance" oraz "Work-life balance. Jak osiągnąć równowagę w pracy i w życiu".

 

Czytasz po angielsku?

 

Zapoznaj się z zestawieniem 10 najlepszych książek o work-life balance z zagranicy.

 

Twoja praca uniemożliwia Ci zachowanie work life balance? Zastanów się, czy nie warto jej zmienić. W naszym artykule znajdziesz 20 wskazówek, jak zmienić pracę na lepszą: "Zmiana pracy - kiedy i jak zmienić bez stresu? Co z urlopem? 20 porad" (czytaj)

 

A czy Tobie udaje się żyć zgodnie z zasadami work-life balance? Podziel się swoją historią i opowiedz, w jaki sposób starasz się zachować równowagę między pracą i życiem prywatnym.

Oceń mój artykuł
Średnia: 4.58 (12 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły