Trwa wysyłanie danych...
Proszę czekać.

10 aplikacji, które pozwolą Ci zwiększyć produktywność i oszczędzić czas

Efektywność i motywacja | 2017-02-02
Piotr Sosnowski
Konsultant kariery w InterviewMe

Jak często obowiązki zajmują Ci więcej czasu, niż zaplanowałeś?

 

Godziny mijają, a Ty, zamiast wykonać zadanie sprawdzasz pocztę, czytasz artykuły lub odpowiadasz na wiadomości na Facebooku?

 

Chyba każdy z nas miewa ten problem. Bez względu na to, czy pracujesz, czy przygotowujesz się do projektu na studiach, chciałbyś wykonać pewne rzeczy szybciej i sprawniej.

 

Dlatego postanowiłem podzielić się z Tobą kilkoma narzędziami, z których codziennie korzystam. Jedne z nich pozwolą Ci oszczędzić czas, inne zwiększą Twoją produktywność, a jeszcze inne sprawią, że niektóre obowiązki staną się prostsze.


Przed Tobą 10 ciekawych narzędzi. Zero "coachingowych" porad. Sama praktyczna wiedza.


1. OneTab pozwoli Ci pozbyć się dziesiątek otwartych zakładek.


Jeśli korzystasz z Google Chrome, OneTab na pewno przypadnie Ci do gustu. 

 

Przeglądasz wiele stron i część z nich zostawiasz do przeczytania "na później"?

 

Po chwili pasek zakładek na Twojej przeglądarce staje się coraz mniej czytelny i wygląda mniej więcej tak?

 

Google


Każda nowa zakładka spowalnia wydajność komputera i sprawia, że trudniej odnaleźć poszukiwane informacje. Jeśli znasz ten problem, poznaj jego proste rozwiązanie. Wtyczka One Tab przechowa dla Ciebie wszystkie otwarte zakładki w jednym miejscu.

 
2. Feedly zbierze dla Ciebie artykuły z ulubionych serwisów.


Jeśli codziennie przeglądasz kilka ulubionych serwisów lub blogów, dodaj je do Feedly.

 

Aplikacja automatycznie pobierze wszystkie najnowsze artykuły.


Możesz je tutaj szybko przeczytać, oznaczyć do przeczytania na później, skasować z listy albo przenieść do innych aplikacji jak np. Pocket (punkt 3), albo Evernote (punkt 4). 

 

feedly


3. Pocket zachowa dla Ciebie artykuły do przejrzenia później.


Jak często zdarza Ci się znaleźć ciekawy artykuł wtedy, gdy akurat nie masz czasu go przeczytać?

 

A może chcesz coś zachować do przeczytania lub obejrzenia na potem np. w podróży?


Pocket pozwoli Ci łatwo przechować wszystkie znalezione w sieci treści. Notatki możesz oznaczyć tagami, aby łatwo odnaleźć je w dowolnej chwili.


Aplikację możesz pobrać na komputer oraz urządzenia mobilne. Dzięki temu artykuł, na który trafiłeś w pracy, możesz na spokojnie przeczytać po godzinach np. w komunikacji miejskiej. 

Plusy:

 

  • możesz stowrzyć bazę przydatnych artykułów
  • Twoja produktywność w pracy będzie większa, jeżeli nie będziesz się rozpraszać czytaniem

 

pocket app


4. Evernote - zapisuj i wyszukuj przydatne informacje.


Evernote to popularne i moim zdaniem najlepsze narzędzie do przechowywania ciekawych informacji, które znajdziesz w sieci.


Trafiłeś na ciekawy poradnik, który przyda Ci się później, np. gdy będziesz szukać pracy? 

 

Znalazłeś przepis na smaczną potrawę albo hotel, który chcesz kiedyś odwiedzić?

 

Dodawaj tagi i zapisuj wszystko: zdjęcia, przepisy, notatki, filmy do obejrzenia itp.

 

Następnym razem, kiedy zechcesz skorzystać z tych informacji, będą na Ciebie czekały w aplikacji.


Możesz dodawać tu całe artykuły albo interesujące wycinki. Aplikacja jest przyjazna i prosta w użyciu, a wszystkie informacje synchronizują się między komputerem a tabletem lub telefonem.


Zazwyczaj używam Feedly do przeglądania artykułów, ciekawe dodaje do Pocket do przeczytania na później, a ewentualne notatki zapisuję w Evernote.

 

planowanie

 

Jeśli szukasz prostszej aplikacji, wypróbuj Google Keep. Narzędzie pozwoli Ci łatwo zapisać i zachować notatki, listy i zdjęcia. Wszystko układa się w postaci przejrzystych notatek. Możesz je współdzielić z innymi osobami – ta funkcja przydaje się np. w przypadku wspólnej listy zakupów do domu lub we wspólnym projekcie w pracy. Wyobraź sobie, jak wzrośnie Twoja produktywność w pracy, gdy nie będziesz wymieniał maili z członkami zespołu.

  

5. Dropbox - dostęp do Twoich dokumentów zawsze i wszędzie.


Jest jeszcze ktoś, kto nie zna tej aplikacji? Dropbox to wygodny wirtualny dysk, na którym możesz wygodnie przechować materiały i pliki, z których często korzystasz.


Jeśli skasujesz lub zmienisz plik na jednym urządzeniu, zmiany wprowadzą się na automatycznie na pozostałych urządzeniach, na których korzystasz z Dropbox.

 

Jeśli zgrywasz zdjęcia z telefonu na tablet lub komputer, Dropbox może zrobić to automatycznie za Ciebie.


Możesz też łatwo wysyłać duże pliki albo całe katalogi. Wystarczy jednym przyciskiem utworzyć link i wysłać go do wybranej osoby. Aplikacja przyda Ci się nie tylko do zgrywania zdjęć z wakacji. Pomoże Ci też zwiększyć wydajność w pracy.

 

dropbox


6. LastPass - koniec z wypełnianiem formularzy i logowaniem.


Rosnąca liczba serwisów i aplikacji, które wymagają założenia konta, sprawia, że coraz trudniej jest zapamiętać wszystkie loginy i hasła.

 

Znasz ten ból, gdy wpisujesz trzeci raz to samo hasło, a system wciąż je odrzuca? Musisz je resetować, klikać w link potwierdzający i tworzyć nowe hasło. Tracisz czas, a Twoja produktywność drastycznie spada.


LastPass to proste rozwiązanie tego problemu. Aplikacja zapamięta za Ciebie wszystkie hasła i loginy. Teraz zalogujesz się jednym kliknięciem - również na stronie, której nie odwiedzałeś od miesięcy i nawet nie pamiętasz, że masz na niej konto.


Co więcej, LastPass może automatycznie wypełniać wszelkie formularze Twoimi danymi. Nie musisz już ręcznie uzupełniać dziesiątek pól. Wystarczy jedno kliknięcie. Tak! To aż tak proste.


Ta aplikacja codziennie oszczędza kilkadziesiąt minut mojego czasu i nerwów, które dawniej traciłem, gdy szukałem loginów i haseł. Nie dość, że się nie denerwuję, to wzrosła moja wydajność w pracy.

 

Last Pass

 

7. Stayfocused ułatwi Ci koncentrację.

 

Stayfocused jest jedną z aplikacji, które odkryłem, pisząc ten artykuł. Wyobraź sobie poniższą sytuację:

 

Próbujesz skupić się nad ważnym zadaniem i nagle okazuje się, że jest 1000 innych, równie istotnych albo przynajmniej interesujących rzeczy do zrobienia. 


Gmail informuje o nowej poczcie... 

 

LinkedIn wysyła powiadomienia o nowych kontaktach...

 

Facebook informuje o nowych wiadomościach...

 

a strona, na której jesteś, wyświetla ciekawy link, w który nie sposób nie kliknąć.

 

Znasz to skądś?

 

Jeśli też masz podobny problem, wypróbuj StayFocusd. Aplikacja pozwala Ci czasowo ograniczyć dostęp do wybranych stron. Jeśli ustawisz sobie ograniczenie np. na godzinę, nie masz szans zajrzeć na Facebook, ani sprawdzić poczty przez najbliższą godzinę. Chyba, że na telefonie.


Jeśli zdecydujesz się sprawdzić, czy aplikacja działa, zobaczysz taki komunikat:

 

stay focused

 

Jeśli nie będziesz oszukiwać, możesz być pewien, że Twoja produktywność wzrośnie.


8. Zamień się w mistrza produktywności dzięki temu prostemu narzędziu.


Na temat efektywności powstały nie tylko niezliczone artykuły. Niektórzy poświęcają jej całe blogi, a jeszcze inni piszą książki lub kreują się na coachów, którzy „zmienią Twoje życie na lepsze”.


Zamiast tej całej filozofii, kluczem do efektywności i sprawnego zarządzania czasem jest kilka prostych zasad:

 

  • jeśli coś możesz zrobić w mniej niż 2 minuty, zrób to od razu;
  • jeśli zachowujesz coś na później, zapisz to koniecznie, aby o tym nie myśleć, kiedy wykonujesz inne zadanie;
  • zacznij dzień od najważniejszych rzeczy i wykonaj je przed południem;
  • jeśli zaczynasz coś robić, skup się na tym przez ok. 30 minut, a następnie zrób sobie przerwę. Powtarzaj, aż skończysz.

 

W tej ostatniej pomoże Ci prosta aplikacja podnosząca produktywność – „pomodoro timer”. Wpisz tę frazę w Google, a znajdziesz dziesiątki narzędzi. Wszystkie działają na tej samej zasadzie, więc wybierz to, które przydanie Ci do gustu.


Jak to działa?

 

Nastawiasz licznik na 30 minut i pracujesz bez przerwy, aż usłyszysz alarm. 


Jeśli uda Ci zastosować te wskazówki, odkryjesz, że codziennie obowiązki nie zajmują wcale tak wiele czasu. Może się okazać, że znajdziesz znacznie więcej wolnych chwil dla siebie.

 

zarządzanie czasem


Wśród osób, które używały tej metody, był Eugene Schwartz – jednym z najlepszych copywiriterów wszechczasów. Napisał 9 książek, setki artykułów oraz niezliczoną ilość reklam. Dokonał tego wszystkiego, pracując zaledwie 3 godzinny dziennie przez 5 dni w tygodniu. Jaki był jego sekret?


Zanim przystąpił do pracy, parzył kawę i nastawiał mały kuchenny czasomierz dokładnie na 33 min. Kiedy już licznik odmierzał czas, obowiązywało kilka prostych reguł:


1. Mógł napić się kawy.
2. Mógł wyglądać przez okno albo patrzeć się na ścianę.
3. Mógł siedzieć i nie robić absolutnie nic przez 33 minuty.
4. Mógł pracować nad reklamą.
5. Nie mógł wstawać z krzesła.
6. Nie mógł robić nic innego.

 

Następnie krótka przerwa i kolejne 33 minuty wydajnej pracy. Jeśli nauczysz się pracować efektywnie, w 3 godziny zrobisz więcej niż inni w cały dzień.

 

Pomodoro to technika, która pomaga zwalczyć prokrastynację. Masz problem z ciągłym przekładaniem? Zobacz inne wskazówki, które pomogą Ci walczyć z prokrastynacją:

 

"3 rady jak walczyć z prokrastynacją i szybciej znaleźć pracę". (czytaj)

 

9. Trello pozwoli Ci zorganizować Twoje zadania.

 

Trello to rozbudowana tablica, na której możesz przyklejać listy zadań. Mogą być to Twoje zadania do wykonania, przypomnienia albo wspólny projekt.

 

Jeśli Twoje zadanie opiera się na współpracy z innymi (także w czasie projektów na studiach), Trello pozwoli Ci zapanować nad postępem pracy i łatwo przypisywać zadania innym użytkownikom.

 

Jeśli np. Twoim zadaniem jest napisanie artykułu, a druga osoba ma go przetłumaczyć, wystarczy, że przeniesiesz zadanie z jednej karty na drugą. Nie dość, że to o wiele łatwiejsze niż wymienianie maili to podnosi wydajność.


Sprawdź, jak działa Trello i zastanów się, jak możesz wykorzystać tę aplikację prywatnie, w pracy lub na studiach:



10. „Jeśli wydarzy się to, zrób tamto”, czyli IFTTT.


Ostatnią aplikację - IFTTT - umieszczam jako ciekawostkę. Jeszcze nie udało mi się jej w pełni wykorzystać, ale sam pomysł wygląda niezwykle ciekawie. Narzędzie ciągle się rozwija i cały czas powstają nowe, bardziej zaawansowane przepisy. No właśnie – czym są przepisy?


Aplikacja pozwala na automatyzację pewnych czynności, które codziennie wykonujemy w Internecie albo na urządzeniach mobilnych. Skoro niektóre rzeczy można zautomatyzować, nie musimy o nich pamiętać ani poświęcać im czasu.


Istnieją już setki przepisów, ale problemem większości z nich jest ich prostota oraz mała przydatność (przynajmniej dla części populacji). Aplikacja cały czas się rozwija, więc kto wie, jakie czynności będzie można zautomatyzować już za chwilę.

 

iftt


Co aktualnie potrafi IFTTT?


- może wyciszyć Twój telefon, kiedy wrócisz do domu;
- może automatycznie zachować zdjęcia paragonów lub dokumentów do Dropbox lub Evernote;
- wysłać przypomnienie na telefon, jeśli zbliża się ważne spotkanie;

 

Więcej przepisów znajdziesz tutaj.


Siłą IFTTT jest integracja między aplikacjami. Jeśli korzystasz z Gmail, Google Drive, mediów społecznościowych albo chociażby części narzędzi opisanych w tym artykule, niektóre proste czynności możesz zautomatyzować. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o IFTTT, przeczytaj artykuł na Spidersweb.

 

Może zastanawiasz się, czy da się zaoszczędzić czas na szukaniu pracy? Tak jak na wszystkim - da się, o ile wybierzesz skuteczne narzędzie. Zrobienie ładnego CV w Wordzie (po lewej) zajmie Ci co najmniej godzinę. Kreator CV online pozwoli Ci przygotować profesjonalne CV w kilka minut (zdjęcie po prawej).

 

produktywność

CV Dominiki na szablonie CV Modern  - zobacz inne szablony i stwórz CV tutaj

 

Które z opisanych narzędzi wydaje Ci się najprzydatniejsze? Czy znasz inne metody podnoszące produktywność? Wypowiedz się w komentarzu poniżej.

Oceń mój artykuł. Średnia: 4.0 (46 głosów)
Komentarze
Piotr Sosnowski 2016-01-24 09:30:50

Dlaczego nie? Dodaj je do CV.

mmm 2016-01-23 19:31:18

Czy Pana zdaniem ukończone kursy na stronie Alison można dodać do CV ? CZy ma to jakieś znaczenie? Z góry dziękuję za odpowiedz.

Piotr Sosnowski 2016-01-22 17:10:01

Jest to godne rozważenia :) Dzięki.

Aleksandra Goraus 2016-01-22 13:10:00

Brakuje tylko timera Pomodoro :)

Marta-jakprowadzicwlasnafime.p 2015-10-08 09:23:41

Świetny wpis, te narzędzia rzeczywiście znacznie ułatwiają codziennie funkcjonowanie i organizacje multimedialnego chaosu.

Gdyby zaś komuś nie przypadło do gustu trello, zdaniem niektórych niezbyt wygodne do zarządzania dużą ilością mniejszych projektów, polecam WudnderList bądź Asane.

jwaniowska 2015-09-29 09:45:25

To zależy. Gdzie masz konto i jak chcesz jej użyć.

Ania Górecka 2015-09-25 20:37:08

Lastpass używam ponad dwa lata i jest super. Nie można tylko zapomnieć hasła głównego, bo wtedy klapa

Andrzej Zieliński 2015-09-25 15:53:47

Wziąłem się za LastPass i spodobał mi się mega, świetne są dodatki, które usprawniają pracę, jednym kliknięciem i hasło samo się wpisuje :)

Kuba Kzz 2015-09-21 17:15:59

najbardziej przydatna recepta? :)

Piotr Sosnowski 2015-09-18 11:07:59

Dziękujemy za komentarz Andrzej :) Napisz jak idzie testowanie LastPass :)

Piotr Sosnowski 2015-09-18 11:07:26

Dzięki Mikołaj :)

jwaniowska 2015-09-18 10:51:40

Ja używam IFTTT, odpowiem na pytanie, jeżeli ktoś takie ma.

Buszkers 2015-09-17 15:48:17

Super wpis Sosna, propsuję!

Andrzej Zieliński 2015-09-17 10:31:53

Ach zabieram sie za to jedno hasło i chyba w końcu przetestuje to LastPass :) bo tak to wszystkie gromadzę w Evernote.
Eugene, sam pisze według jego zasad lub 50 minut, to zależy co. Był Mistrzem korzyści w swoich listach. To co sam mówił, ze zawsze jak zadzwonił mu zegarek to wstawał na 10 minut i musiał myślec zupełnie o czymś innym. Twierdził, ze dzięki temu podświadomie pracował nad rozwiązaniem problemu. Ciekawe jest tez, że najlepsze pomysły wpadały mu albo pod prysznicem, albo podczas pół godzinnego spaceru wieczorami.

 Powrót do wszystkich wpisów  Powrót do kategorii Efektywność i motywacja
Artykuły o podobnej tematyce