Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

awans w pracy badanie

Czy Polacy często cieszą się z awansu w pracy? 

Czy są zazdrośni o sukcesy współpracowników?

Czy są gotowi przyjąć ofertę awansu bez podwyżki wynagrodzenia?

Odpowiedzi na te, i inne pytania, znajdziesz w naszym najnowszym badaniu „Awanse i podwyżki wśród polskich pracowników”. Prawie 1000 ankietowanych opowiedziało nam o swoich doświadczeniach i oczekiwaniach związanych z awansem w pracy oraz podwyżką.

Oto wyniki badania.

Realia awansów wśród polskich pracowników

awans w pracy badanie

Czy awanse są dla Polaków istotne? Zdecydowanie tak. Czy otrzymują je wystarczająco często? Niestety nie.

Z naszego podania wynika, że aż 37% Polaków nigdy nie dostało awansu, a 62% nie awansowało w ciągu ostatnich 3 lat. Jednocześnie dla 74% badanych regularne awanse są istotnym elementem kariery zawodowej.

Z awansu nieco częściej mogą się cieszyć mężczyźni. W ciągu ostatnich 3 lat w ten sposób docenione zostało 41% mężczyzn i 35% kobiet.

Spośród osób, które nie dostały awansu w ostatnim czasie, aż 34% uważa, że na niego zasłużyło. Co ciekawe, również nieco ponad 30% badanych stwierdziło, że na awans zasłużył któryś z ich współpracowników.

Z czego wynikają problemy z uzyskaniem awansu?

Z jednej strony pracownicy po prostu obawiają się pytać przełożonych o taką możliwość. Z badania firmy rekrutacyjnej Devire wynika, że co trzeci Polak nigdy nie zapytał o awans lub podwyżkę.

Z drugiej — pracodawcy niechętnie przyznają tego typu nagrody. Z badania serwisu LiveCareer wynika, że odmawianie awansu lub podwyżki bez podania powodu, to jedno z popularnych, negatywnych zachowań przełożonych. Takiej sytuacji doświadczyło aż 61% badanych.

Taka sytuacja powinna martwić. Jak przekonują autorzy badania Tinbergen Institute, perspektywa awansu wyraźnie zwiększa poziom zewnętrznej motywacji pracownika. Z kolei już uzyskany awans, silnie wpływa na motywację wewnętrzną. W efekcie pracownik jest bardziej zaangażowany, ma większą satysfakcję z wykonywanej pracy czy też poczucie prestiżu.

Mimo to, w badaniu InterviewMe tylko 27% ankietowanych przyznało, że zdarzyło im się odejść z pracy przez brak promocji na wyższe stanowisko.

Z kolei wśród badanych, którym udało się uzyskać awans, panuje przekonanie, że był on zasłużony. Przyznało to aż 89% ankietowanych. Polacy równie przychylnym okiem patrzą na tego typu nagrodę dla współpracowników. 85% badanych stwierdziło, że ich współpracownik otrzymał awans zasłużenie.

Co ciekawe, awanse w pracy wpływają neutralnie, a często nawet pozytywnie na relacje między pracownikami. Świadczą o tym poniższe odpowiedzi badanych.

Jak Twój awans wpłynął na Twoje relacje ze współpracownikami?

  • nasze relacje się nie zmieniły — 48%
  • poprawił je — 35%
  • pogorszył je — 17%

Jak awans Twojego współpracownika wpłynął na Wasze relacje?

  • nasze relacje się nie zmieniły — 58%
  • poprawił je — 29%
  • pogorszył je — 13%

Co ciekawe, awanse nieco gorzej wpływają na relacje wśród mężczyzn niż kobiet. Tylko 10% Polek stwierdziło, że awans ich współpracownika pogorszył wzajemne relacje. Z kolei u mężczyzn było to już 16%.

Z naszego badania wynika, że dla wielu osób awans jest dosyć odległą wizją. Jednak czy w ogóle wiemy, co zrobić, aby go uzyskać?

Co według pracowników powinno decydować o awansie?

awans w pracy badanie

Co ciekawe, mimo że Polacy otrzymują awans dosyć rzadko, to zazwyczaj wiedzą, w jaki sposób powinni się o niego ubiegać.

Aż 67% Polaków uważa, że o awansie powinny decydować osiągane rezultaty, a nie czas spędzony na danym stanowisku. Jeśli pracownik ma bardzo dobre wyniki, powinien zostać awansowany jak najszybciej.

W badaniu InterviewMe aż 62% ankietowanych przyznało, że wie, jakie wymagania musi spełnić, aby otrzymać awans. Tylko 17% ankietowanych stwierdziło, że tego typu promocję powinno otrzymywać się po pierwszym roku zatrudnienia, a 16% — że po 2 latach.

Wyniki badania InterviewMe sugerują więc, że to realizacja określonych celów i zadań powinna być decydująca podczas przyznawania awansu.

Co ciekawe, z badania przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną Robert Half wśród amerykańskich menedżerów wynika, że pracownicy otrzymują awans średnio co 2 lata i 5 miesięcy. Może to oznaczać, że zaprezentowanie naszych głównych atutów i przekonanie do siebie przełożonego, zajmuje ok. 2–3 lata. 

Dowiedzieliśmy się już, co powinno decydować o awansie. Teraz sprawdźmy, z jakimi profitami powinna być związana promocja na wyższe stanowisko.

Podwyżka — najważniejszy element awansu?

awans w pracy badanie

Nie ma co się oszukiwać — dla Polaków w awansie zdecydowanie najważniejsze jest wyższe wynagrodzenie. Jednak okazuje się, że jesteśmy w stanie pójść na kompromis.

Aż 60% badanych przyznało, że podwyżka jest najważniejszym elementem awansu. Tylko 17% wskazało większą odpowiedzialność, 15% nowe obowiązki, a 8% możliwość zarządzania ludźmi.

Mimo to, aż 32% badanych zdradziło, że zdarzyło im się przyjąć propozycję awansu bez podwyżki pensji (28% ankietowanych odrzuciło taką ofertę). Na dodatek 41% Polaków w przyszłości zgodziłoby się na takie warunki.

Istnieją badania, które ujawniają, że w USA prawie 40% firm często przyznaje awanse bez podwyżek, a ponad 60% pracowników taką propozycję akceptuje. Co decyduje o tym, że godzimy się na takie oferty? Aż 68% badanych stwierdziło, że dzięki awansowi, nawet bez podwyżki, w przyszłości mogłoby ubiegać się o lepszą pracę.

Z badania firmy rekrutacyjnej Robert Half przeprowadzonego wśród Amerykanów wynika, że trend awansów bez podwyżek się nasila. W 2011 r. rozwiązanie to proponowało tylko 22% pracodawców, a w 2018 r. — już 39%! Jednocześnie aż 65% amerykańskich pracowników przyznało, że zgodziłoby się na taką ofertę (przy 55% w 2011 roku).

W naszym badaniu, aż 41% Polaków przyznało, że w przyszłości zgodziłoby się na awans nieuwzględniający podwyżki pensji. To zaskakująco wysoki wynik. Może to oznaczać, że wielu osobom zależy przede wszystkim na rozwijaniu kwalifikacji oraz budowaniu doświadczenia zawodowego. Na postawę Polaków może mieć również wpływ obecna trudna sytuacja na rynku pracy związana z pandemią koronawirusa. Po prostu pracownicy zdają sobie sprawę, że w najbliższej przyszłości o podwyżkę może być dużo trudniej. I zadowala ich wyższe lub ciekawsze stanowisko.
Piotr SosnowskiPiotr SosnowskiGłówny ekspert kariery w InterviewMe

Najważniejsze wnioski z badania

Podsumujmy najważniejsze i najciekawsze wyniki badania „Awanse i podwyżki wśród polskich pracowników”:

  • Około 37% Polaków nigdy nie dostało w pracy awansu; 62% nie otrzymało promocji na wyższe stanowisko w ciągu ostatnich 3 lat.
  • Jednocześnie dla 74% badanych regularne awanse są istotnym elementem kariery.
  • Awans w większości przypadków wpływa neutralnie lub pozytywnie na relacje między pracownikami.
  • Zdecydowana większość Polaków uważa, że oni lub ich współpracownicy otrzymali awans zasłużenie.
  • Aż 67% badanych stwierdziła, że o awansie powinny decydować osiągane rezultaty, a nie czas spędzony na danym stanowisku.
  • Około 41% Polaków w przyszłości przyjęłoby propozycję awansu bez podwyżki pensji.
  • Jednocześnie dla 60% badanych podwyżka jest najważniejszym elementem promocji na wyższe stanowisko.

Metodologia badania

W badaniu wzięło udział 935 osób. Respondenci odpowiedzieli w ankiecie na 18 pytań o ich doświadczenia i oczekiwania związane z awansem w pracy oraz podwyżką.

O nas

Dzięki InterviewMe dowiesz się, jak napisać CV oraz list motywacyjny, które zrobią wrażenie na pracodawcy. Nasz kreator CV i profesjonalne szablony CV pomogły już milionom kandydatów w znalezieniu pracy, o której marzyli.

Chcesz podzielić się własnymi obserwacjami na temat awansu w pracy lub podwyżek? Zachęcamy do komentowania wyników raportu poniżej.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Oceń mój artykuł: awans w pracy badanie
Średnia: 4.8 (10 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Wojciech Martyński jest ekspertem kariery, pisarzem oraz redaktorem prowadzącym InterviewMe, cytowanym m.in. przez Gazetę Prawną, Bankiera, Wyborczą, Interię, Infor, Wirtualną Polskę, INNPoland i Puls Biznesu. Jako absolwent politologii i dziennikarstwa, od ponad 12 lat działa w mediach i marketingu. Od 2017 r. pomaga naszym czytelnikom znaleźć wymarzoną pracę i rozwijać ich kariery, przygotowując artykuły poradnikowe oraz opiniotwórcze badania i raporty. Tworząc własne materiały oraz redagując treści innych autorów, kieruje się redakcyjnymi wytycznymi InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły

Co nas drażni w pracy? Badanie 2020

Co nas drażni w pracy? Badanie 2020

Badanie, które ukazuje najbardziej denerwujące aspekty życia biurowego. Zapytaliśmy, co drażni Polaków w pracy i jak często takie sytuacje się zdarzają.