
Co nas drażni w pracy? Badanie 2020
Badanie, które ukazuje najbardziej denerwujące aspekty życia biurowego. Zapytaliśmy, co drażni Polaków w pracy i jak często takie sytuacje się zdarzają.
Zobacz wyniki badania, w którym prawie 1000 polskich pracowników opowiada o swoich doświadczeniach związanych z awansami i podwyżkami.
Czy Polacy często cieszą się z awansu w pracy?
Czy są zazdrośni o sukcesy współpracowników?
Czy są gotowi przyjąć ofertę awansu bez podwyżki wynagrodzenia?
Odpowiedzi na te, i inne pytania, znajdziesz w naszym najnowszym badaniu „Awanse i podwyżki wśród polskich pracowników”. Prawie 1000 ankietowanych opowiedziało nam o swoich doświadczeniach i oczekiwaniach związanych z awansem w pracy oraz podwyżką.
Oto wyniki badania.
Czy awanse są dla Polaków istotne? Zdecydowanie tak. Czy otrzymują je wystarczająco często? Niestety nie.
Z naszego podania wynika, że aż 37% Polaków nigdy nie dostało awansu, a 62% nie awansowało w ciągu ostatnich 3 lat. Jednocześnie dla 74% badanych regularne awanse są istotnym elementem kariery zawodowej.
Z awansu nieco częściej mogą się cieszyć mężczyźni. W ciągu ostatnich 3 lat w ten sposób docenione zostało 41% mężczyzn i 35% kobiet.
Spośród osób, które nie dostały awansu w ostatnim czasie, aż 34% uważa, że na niego zasłużyło. Co ciekawe, również nieco ponad 30% badanych stwierdziło, że na awans zasłużył któryś z ich współpracowników.
Z czego wynikają problemy z uzyskaniem awansu?
Z jednej strony pracownicy po prostu obawiają się pytać przełożonych o taką możliwość. Z badania firmy rekrutacyjnej Devire wynika, że co trzeci Polak nigdy nie zapytał o awans lub podwyżkę.
Z drugiej — pracodawcy niechętnie przyznają tego typu nagrody. Z badania serwisu LiveCareer wynika, że odmawianie awansu lub podwyżki bez podania powodu, to jedno z popularnych, negatywnych zachowań przełożonych. Takiej sytuacji doświadczyło aż 61% badanych.
Taka sytuacja powinna martwić. Jak przekonują autorzy badania Tinbergen Institute, perspektywa awansu wyraźnie zwiększa poziom zewnętrznej motywacji pracownika. Z kolei już uzyskany awans, silnie wpływa na motywację wewnętrzną. W efekcie pracownik jest bardziej zaangażowany, ma większą satysfakcję z wykonywanej pracy czy też poczucie prestiżu.
Mimo to, w badaniu InterviewMe tylko 27% ankietowanych przyznało, że zdarzyło im się odejść z pracy przez brak promocji na wyższe stanowisko.
Z kolei wśród badanych, którym udało się uzyskać awans, panuje przekonanie, że był on zasłużony. Przyznało to aż 89% ankietowanych. Polacy równie przychylnym okiem patrzą na tego typu nagrodę dla współpracowników. 85% badanych stwierdziło, że ich współpracownik otrzymał awans zasłużenie.
Co ciekawe, awanse w pracy wpływają neutralnie, a często nawet pozytywnie na relacje między pracownikami. Świadczą o tym poniższe odpowiedzi badanych.
Jak Twój awans wpłynął na Twoje relacje ze współpracownikami?
Jak awans Twojego współpracownika wpłynął na Wasze relacje?
Co ciekawe, awanse nieco gorzej wpływają na relacje wśród mężczyzn niż kobiet. Tylko 10% Polek stwierdziło, że awans ich współpracownika pogorszył wzajemne relacje. Z kolei u mężczyzn było to już 16%.
Z naszego badania wynika, że dla wielu osób awans jest dosyć odległą wizją. Jednak czy w ogóle wiemy, co zrobić, aby go uzyskać?
Co ciekawe, mimo że Polacy otrzymują awans dosyć rzadko, to zazwyczaj wiedzą, w jaki sposób powinni się o niego ubiegać.
Aż 67% Polaków uważa, że o awansie powinny decydować osiągane rezultaty, a nie czas spędzony na danym stanowisku. Jeśli pracownik ma bardzo dobre wyniki, powinien zostać awansowany jak najszybciej.
W badaniu InterviewMe aż 62% ankietowanych przyznało, że wie, jakie wymagania musi spełnić, aby otrzymać awans. Tylko 17% ankietowanych stwierdziło, że tego typu promocję powinno otrzymywać się po pierwszym roku zatrudnienia, a 16% — że po 2 latach.
Wyniki badania InterviewMe sugerują więc, że to realizacja określonych celów i zadań powinna być decydująca podczas przyznawania awansu.
Co ciekawe, z badania przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną Robert Half wśród amerykańskich menedżerów wynika, że pracownicy otrzymują awans średnio co 2 lata i 5 miesięcy. Może to oznaczać, że zaprezentowanie naszych głównych atutów i przekonanie do siebie przełożonego, zajmuje ok. 2–3 lata.
Dowiedzieliśmy się już, co powinno decydować o awansie. Teraz sprawdźmy, z jakimi profitami powinna być związana promocja na wyższe stanowisko.
Nie ma co się oszukiwać — dla Polaków w awansie zdecydowanie najważniejsze jest wyższe wynagrodzenie. Jednak okazuje się, że jesteśmy w stanie pójść na kompromis.
Aż 60% badanych przyznało, że podwyżka jest najważniejszym elementem awansu. Tylko 17% wskazało większą odpowiedzialność, 15% nowe obowiązki, a 8% możliwość zarządzania ludźmi.
Mimo to, aż 32% badanych zdradziło, że zdarzyło im się przyjąć propozycję awansu bez podwyżki pensji (28% ankietowanych odrzuciło taką ofertę). Na dodatek 41% Polaków w przyszłości zgodziłoby się na takie warunki.
Istnieją badania, które ujawniają, że w USA prawie 40% firm często przyznaje awanse bez podwyżek, a ponad 60% pracowników taką propozycję akceptuje. Co decyduje o tym, że godzimy się na takie oferty? Aż 68% badanych stwierdziło, że dzięki awansowi, nawet bez podwyżki, w przyszłości mogłoby ubiegać się o lepszą pracę.
Z badania firmy rekrutacyjnej Robert Half przeprowadzonego wśród Amerykanów wynika, że trend awansów bez podwyżek się nasila. W 2011 r. rozwiązanie to proponowało tylko 22% pracodawców, a w 2018 r. — już 39%! Jednocześnie aż 65% amerykańskich pracowników przyznało, że zgodziłoby się na taką ofertę (przy 55% w 2011 roku).
W naszym badaniu, aż 41% Polaków przyznało, że w przyszłości zgodziłoby się na awans nieuwzględniający podwyżki pensji. To zaskakująco wysoki wynik. Może to oznaczać, że wielu osobom zależy przede wszystkim na rozwijaniu kwalifikacji oraz budowaniu doświadczenia zawodowego. Na postawę Polaków może mieć również wpływ obecna trudna sytuacja na rynku pracy związana z pandemią koronawirusa. Po prostu pracownicy zdają sobie sprawę, że w najbliższej przyszłości o podwyżkę może być dużo trudniej. I zadowala ich wyższe lub ciekawsze stanowisko.
Podsumujmy najważniejsze i najciekawsze wyniki badania „Awanse i podwyżki wśród polskich pracowników”:
W badaniu wzięło udział 935 osób. Respondenci odpowiedzieli w ankiecie na 18 pytań o ich doświadczenia i oczekiwania związane z awansem w pracy oraz podwyżką.
Dzięki InterviewMe dowiesz się, jak napisać CV oraz list motywacyjny, które zrobią wrażenie na pracodawcy. Nasz kreator CV i profesjonalne szablony CV pomogły już milionom kandydatów w znalezieniu pracy, o której marzyli.
Chcesz podzielić się własnymi obserwacjami na temat awansu w pracy lub podwyżek? Zachęcamy do komentowania wyników raportu poniżej.
Badanie, które ukazuje najbardziej denerwujące aspekty życia biurowego. Zapytaliśmy, co drażni Polaków w pracy i jak często takie sytuacje się zdarzają.
Zobacz wyniki badania „Biurowe grzechy", w którym ponad 1000 polskich pracowników opowiada o swoich najgorszych zachowaniach w pracy.
Czy Polacy potrafią oszczędzać i mają plan awaryjny na wypadek utraty pracy? Czy boją się, że pandemia koronawirusa pogorszy ich sytuację finansową? Zobacz wyniki badania.