Moje konto
Co nas drażni w pracy? Badanie 2020

Co nas drażni w pracy? Badanie 2020

Badanie, które ukazuje najbardziej denerwujące aspekty życia biurowego. Zapytaliśmy, co drażni Polaków w pracy i jak często takie sytuacje się zdarzają.

alt_image

 

Tylko spokojnie. Profesjonalista musi panować nad swoimi emocjami. W pracy nie ma miejsca na wybuchy gniewu lub rozpaczy. Ale są rzeczy, które nawet świętego wyprowadzą z równowagi. 

 

Jeśli pracujesz lub kiedykolwiek pracowałeś w biurze, dokładnie zrozumiesz, o co chodzi. Można oszaleć, gdy drukarka się zacina, Twój kubek do kawy znowu gdzieś zniknął i zaraz złapie Cię grypa, ponieważ kolega przyszedł dziś chory do pracy. 

 

Grr...

 

Irytujesz się i czujesz się bezsilny wobec sytuacji. Nie możesz ot tak, z głupiego powodu zdenerwować się i odejść. Pewnie w niczym to nie pomoże, ale sprawdź, czy przypadkiem inni nie mają jeszcze gorzej. Albo przynajmniej podobnie. 

 

W internetowej ankiecie zapytaliśmy 500 respondentów:

  • co doprowadza ich do białej gorączki w pracy
  • jak denerwujące są te sytuacje
  • jak często się zdarzają.
Wyniki badania przeprowadzonego przez InterviewMe stanowią cenną wskazówkę dla firm w zakresie „employee experience”, jasno pokazując, co ludzi irytuje w biurowej rzeczywistości, a do czego podchodzą (w większości) ze zrozumieniem i akceptacją.
Anna Dołęgowska-KowalskaKonsultant HR, trener biznesu, psycholog organizacji

1. Wirusy nie tylko komputerowe 

 

W pracy problemy stwarzają nam zarówno ludzie, jak i maszyny. Ci pierwsi przychodzą przeziębieni, nie myją rąk po wyjściu z łazienki i czasem zapominają o higienie. Takie rzeczy trudno znieść. Sprzęty biurowe nie chcą być gorsze — psują się i zacinają. Można zwariować. 

 

Co jednak denerwuje Polaków w pracy najbardziej? Przeszukaliśmy Internet wzdłuż i wszerz, sprawdziliśmy, co sfrustrowani pracownicy wypisują na Twitterze, zerknęliśmy w inne badania i naliczyliśmy ponad 120 drażniących sytuacji. Potem wybraliśmy 28 biurowych koszmarów. 

 

Oto najbardziej irytujące sytuacje, z którymi spotykamy się w pracy. Wskazała na nie ponad połowa respondentów. Dla kontrastu — zestawiamy te uciążliwe aspekty życia biurowego z momentami, w których najczęstszą reakcją jest tylko wzruszenie ramion.

 

Zaraz wyjdę z siebie vs Nie rusza mnie to

 

co denerwuje polaków w pracy

 

Wyniki ankiety pokazały zależność pomiędzy płcią a natężeniem irytacji. Kobiety częściej niż mężczyźni denerwują się z powodu wymienionych powyżej sytuacji biurowych. Zresztą — dokładnie zobaczysz tę różnicę, gdy przeczytasz poniższą analizę.

 

Najbardziej irytuje nas brak higieny u współpracowników 

 

To nigdy nie jest przyjemne. Dbajmy o higienę osobistą, a wszystkim będzie się pracowało lepiej. Aż 61% wręcz nie znosi sytuacji, w których zapach współpracownika wskazuje na to, że dziś nie użył dezodorantu. Jak zwrócić uwagę komuś, kto może nie zdaje sobie sprawy, co jest grane? 

 

Co ciekawe—

 

Ludzie młodzi zauważają problem braku higieny u współpracowników całkiem często (odpowiedziało tak 54% osób w wieku do 39. roku życia). Z jakiegoś powodu osoby po czterdzistce doświadczają tego typu sytuacji dość rzadko (38% odpowiedzi wśród starszych pracowników). 

 

Co jeszcze ciekawsze—

 

Aż 71% kobiet irytuje się, gdy czuje przykry zapach od koleżanki lub kolegi z pracy. Za to 25% mężczyzn twierdzi, że choć zauważa problem, nie za bardzo się tym przejmuje. 

 

Zepsuta lub zacinająca się drukarka  na to denerwuje się 59% badanych 

 

Zepsuta drukarka to raczej niecodzienna sytuacja w polskim biurze. Tylko 7% badanych zmaga się z takim technicznym problemem na co dzień. Jednak jak już sprzęt się zatnie… Czarne chmury z piorunami przysłaniają wszystkie biurka w pokoju, w którym podjęto próby wydrukowania dokumentu.

 

I tu znowu — kobiety częściej niż mężczyźni (65% vs 46%) irytują się, gdy sprzęt odmawia posłuszeństwa. Za to ⅓ mężczyzn zachowuje w takiej sytuacji stoicki spokój. 

 

Wadliwy sprzęt lub wolny komputer wkurza 56% respondentów

 

Tu podobna sytuacja. Wadliwy sprzęt lub wolno działający komputer denerwuje większość z nas, ale kobiety (odpowiedziało tak 62% z nich) nieco bardziej niż mężczyzn (49% wskazań). Dla ¼ pracowników płci męskiej nie jest to żaden problem. 

 

Na szczęście wadliwe sprzęty to rzadkie sytuacje w polskich biurach. Tylko 6% z nas w ogóle je dostrzega. Najrzadziej mężczyźni. 

 

Współpracownicy, którzy przychodzą do pracy przeziębieni 

 

Tego bardzo nie lubimy. Około 54% respondentów doświadcza irytacji, gdy w pobliżu pojawia się współpracownik roznoszący zarazki. Częściej niż mężczyźni (32% odpowiedzi) zauważają takie niebezpieczeństwo kobiety (56% odpowiedzi), które są też bardziej poddenerwowane taką sytuacją.

 

Co wiecej — 38% pracowników płci męskiej, którzy brali udział w ankiecie, twierdzi, że niespecjalnie się przejmuje przeziębionym sąsiadem biurko obok. 

 

Ktoś używa Twojego kubka?

 

Okazuje się, że 53% z nas — bez względu na wiek i płeć — nie znosi, gdy ktoś ze współpracowników pożycza sobie należący do nas kubek. Na szczęście taka sytuacja zdarza się bardzo rzadko. Najrzadziej ze wszystkich, które tu opisujemy. Tylko 6% ankietowanych pada ofiarą kubkowego skrytożercy

 

Współpracownicy, którzy nie myją rąk po wyjściu z łazienki w pracy drażnią 52% z nas

 

Ponad 40% badanych nie wie, czy taka sytuacja ma miejsce (nic dziwnego). Co nie oznacza, że gdy ktoś nie myje rąk po wyjściu z toalety, nie zaczynamy się irytować. Aż 60% kobiet twierdzi, że taka sytuacja się im nie podoba, za to prawie ¼ mężczyzn nie widzi w niej problemu.

 

Brak miejsc parkingowych doprowadza do szału 51% badanych

 

Nie masz, jak zaparkować i znowu spóźnisz się na spotkanie. I tak codziennie. Brak miejsca parkingowego to sytuacja częściej przytrafiająca się kobietom (51%) niż mężczyznom (31%). 

 

Co ciekawe, z powodu braku miejscu parkingowych irytuje się prawie 60% młodych ludzi i tylko 41% pracowników „po czterdziestce”.

 

A teraz druga strona medalu, czyli sytuacje biurowe, które akceptujemy i przyjmujemy ze stoickim spokojem.

 

co denerwuje polaków w pracy

 

Brak kawy w ekspresie? Nie szkodzi 

 

Niemal 52% badanych nie panikuje, gdy w biurowym ekspresie do kawy skończyły się ziarna. Wystarczy je po prostu dosypać i po kłopocie, prawda? Tylko 30% z nas twierdzi, że jest to jednak pewna uciążliwość. 

 

Współpracownicy lub klienci, którzy pojawiają się na spotkaniach za wcześnie

 

Aż 52% respondentów (tyle samo kobiet co mężczyzn) uważa, że uczestnicy spotkania, którzy pojawiają się wcześniej niż inni, w żadnym wypadku nie są kłopotliwi. Na pewno lepsze to niż czekać na spóźnialskich.

 

Rozmowy w łazience, w które musisz się mimowolnie angażować

 

Prawie 49% badanych nie ma nic przeciwko rozmowom, jakie czasami wywiązują się w biurowej łazience. W końcu głupio tak nic nie powiedzieć, gdy spotykasz tam kolegę/koleżankę z pracy. Kobiety trochę częściej niż mężczyźni (52% vs 44%) zgadzają się na pogawędkę w tych okolicznościach. Młodzi ludzie częściej niż starsi akceptują sytuacje, w których trzeba mimowolnie angażować się w rozmowy (51% vs 46%).

 

2. Tylko spokój może nas uratować 

 

Może biurowa atmosfera nie mieści się w definicji relaksu (42% ankietowanych narzeka na depresyjny wystrój miejsca pracy lub za słabe oświetlenie), ale to nie znaczy, że non stop zdarzają się w biurze sytuacje krańcowe.

 

Jak pokazuje poniższa grafika, problemy natury technicznej pojawiają się dość rzadko. Niedziałająca winda, brak gniazdek elektrycznych czy zepsuta drukarka to niecodzienna sytuacja dla większości polskich pracowników biurowych.

 

Kolejny wniosek jest równie ciekawy. Polacy szanują (wbrew stereotypom) cudzą własność i nie pożyczają sobie kubka, w którym pije kawę kolega z pokoju. W ogóle sprawy porządku mają się świetnie: brak kawy w ekspresie czy brudne naczynia to w polskich biurach na szczęście pojedyncze sytuacje.

 

co denerwuje polaków w pracy

 

A teraz TOP 3, czyli sytuacje i problemy, które są w polskich biurach powszechne. Jak widać, najczęściej powody do zdenerwowania dają nam koledzy z pracy. Nagminnie przychodzą do pracy przeziębieni, a jeśli są już zdrowi, czas przeznaczony na pracę spędzają w Internecie. 

 

co denerwuje polaków w pracy

 

Na koniec przedstawiamy pełną listę zachowań i sytuacji, które mogą stać się iskrą zapalną i skutkować wybuchem gniewu. Zestawiliśmy te problemy, zaczynając od tych, które denerwują nas najbardziej, a kończąc na najmniej irytujących sytuacjach biurowych. 

 

co denerwuje polaków w pracy

 

Denerwujące aspekty życia biurowego

 

  1. Współpracownicy, od których czuć zapach potu lub inny przykry zapach  61.35%
  2. Drukarka jest zepsuta lub się zacina 58.76%
  3. Wadliwy sprzęt lub wolny komputer 56.57%
  4. Współpracownicy, którzy przychodzą do pracy przeziębieni 54.18%
  5. Ktoś używa Twojego kubka 53.19%
  6. Współpracownicy, którzy nie myją rąk po wyjściu z łazienki w pracy 52.19%
  7. Za mało miejsc parkingowych 51%
  8. Współpracownicy, którzy się spóźniają lub wychodzą z pracy wcześniej niż pozostali 48.8%
  9. Klimatyzacja, przez którą w pokoju jest za zimno 46.81%
  10. Brak czystych naczyń w kuchni 45.62%
  11. Depresyjny wystrój miejsca pracy lub za słabe oświetlenie 42.43%
  12. Współpracownicy, którzy ucinają sobie pogawędki lub rozmawiają przez telefon w pokoju dzielonym z innymi 42.03%
  13. Zbyt wolne WiFi 40.84%
  14. Za mało gniazdek elektrycznych 38.65%
  15. Klimatyzacja ustawiona tak, że jest za gorąco 36.25%
  16. Za mało interakcji między ludźmi w pracy 33.86%
  17. Współpracownicy używający zbyt intensywnych perfum 33.47%
  18. Dyskusje o polityce lub religii w czasie pracy 32.27%
  19. Brak kawy w ekspresie 30.68%
  20. Współpracownicy czatujący w Internecie lub przeglądający social mediach podczas pracy 30.08%
  21. Za dużo spotkań 28.88%
  22. Ludzie, którzy w pracy używają bardzo dużo żargonu branżowego lub anglicyzmów  28.88%
  23. Nie działa winda 28.69%
  24. Współpracownik, który żuje końcówkę długopisu lub ołówka 26.1%
  25. Osoby dzwoniące lub umawiające się na spotkania w celu omówienia spraw, które mogłyby być załatwione mailowo 25.3%
  26. Firmowa blokada dostępu do serwisów społecznościowych i innych połączeń internetowych 24.9%
  27. Rozmowy w łazience, w które musisz się mimowolnie angażować 21.51%
  28. Współpracownicy lub klienci, którzy pojawiają się na spotkaniach za wcześnie  19.92%

 

Metodologia

 

W ankiecie wzięło udział 500 respondentów. Uczestnicy ankiety odpowiedzieli na 56 pytań. Połowa pytań (28) dotyczyła najbardziej denerwujących sytuacji biurowych. Druga połowa (28) — częstotliwości występowania denerwujących sytuacji. 

 

A co Ty o tym myślisz? Czy wyniki naszej ankiety Cię zaskakują, czy raczej spodziewałeś się takiego rozkładu odpowiedzi? Jeśli chcesz skomentować badanie lub dorzucić jakiś punkt, którego zapomnieliśmy w nim umieścić, dodaj komentarz na forum poniżej artykułu.

Oceń mój artykuł: co denerwuje polakow w pracy
Średnia: 5 (8 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

Podobne artykuły