Moje konto
Profesjonalne CV: 10 zasad, które zapewnią Ci pracę (+ Przykłady CV)

Profesjonalne CV: 10 zasad, które zapewnią Ci pracę (+ Przykłady CV)

Jak napisać profesjonalne CV, które zapewni Ci wiele zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne?

 

Większość kandydatów otrzymuje około 2-3 zaproszeń na rozmowy na 50 wysłanych CV.

 

Jeśli posiadasz wymagane kompetencje i doświadczenie, profesjonalne CV powinno dać Ci jakieś 15-20 zaproszeń. 

 

Chcesz przygotować takie profesjonalne CV w 5 minut? W naszym kreatorze znajdziesz gotowe szablony do uzupełnienia, wskazówki i przykłady. Stwórz CV w 5 minut (tutaj).

 

profesjonalne CV Grzegorz

CV po prawej na szablonie CV Crisp - stwórz podobne CV w 5 minut 

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

 

CV po prawej, stworzone w naszym kreatorze CV, jest bardziej czytelne i umiejętnie podkreśla osiągnięcia zawodowe oraz umiejętności kandydata. Pracodawca już w pierwszej chwili znajduje informacje, których szuka. 

 

Co dzięki temu zyskał Grzegorz?

 

Z doświadczenia rekrutera wiem, że nawet 95% CV nadsyłanych przez kandydatów nie jest dopasowana do ofert pracy. CV nie podkreślają umiejętności i osiągnięć kandydata i nie pozwalają wyróźniać się z setek innych. 

 

Po zmianie CV oraz strategii jego wysyłania, Grzegorz zaczął otrzymywać wyraźnie więcej zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić! 

 

błędy w cv

 

1. Jak napisać profesjonalne CV? Dopasuj je do ogłoszenia.

 

Dobre CV nie jest uniwersalne. 

 

Wiem, że szukasz pracy w wielu firmach i na wielu stanowiskach. Jednak wysyłanie tej samej aplikacji w odpowiedzi na wszystkie ogłoszenia jest kardynalnym błędem. To właśnie dlatego dobrzy kandydaci nie chodzą na rozmowy kwalifikacyjne!

 

Spróbuj spersonalizować dokumenty. Na początku dopasuj je branży. Później do konkretnego stanowiska.

 

Jak umiejętnie spersonalizować dokumenty? Jak pisać CV idealne?

 

  1. Przeczytaj dokładnie ogłoszenie.
  2. Odnieś się do każdego obowiązku i wymagania zawartego w ogłoszeniu.

 

Pokażę Ci to na przykładzie. Jeśli wymaganie z ogłoszenia brzmi:

 

Organizacja wydarzeń medialnych: targów/eventów/konferencji. 

 

Nie przepisuj tego zdania w swoim curriculum vitae. Każdy kandydat pewnie tym się zajmował, skoro to jedno z wymagań. Każdy z nich umieści to zdanie w swoim CV. Pomyśl, jak możesz się wyróżnić!

 

Czy zdanie poniżej nie brzmi lepiej?

 

Koordynowałem wszystkie zadania związane z przygotowaniem firmy do ponad "X" konferencji i "Y" targów, w tym "Z" (tu możesz podać nazwę ważnych eventów branżowych). 

 

Wymaganie z ogłoszenia:

 

Znajomość Google Adwords i Google Analytics;

 

Napisz:

 

7 miesięcy prowadzenia kampanii Adwords o budżecie 6.000 zł miesięcznie (+85% wzrostu sprzedaży)

 

Wspomnij o wynikach i sukcesach!

 

Cześć kandydatów narzeka, że w ich branży nie można w takich sposób przedstawić doświadczenia i osiągnięć.

 

To nieprawda! Każdy kandydat ma swoje osiągnięcia zawodowe.

 

Przygotowywałem CV dla wszystkich zawodów i w trakcie konsultacji okazuje się, że nawet osoby, które wykonują codziennie tę samą pracę, mogą pochwalić się pewnymi osiągnięciami.

 

W podobny sposób napisz też swój profesjonalny list motywacyjny. Pokaż pracodawcy korzyści! Więcej o dopasowywaniu dokumentów do oferty pracy znajdziesz w poniższym artykule:

 

"8 rad jak napisać list motywacyjny, aby dostać pracę" (czytaj).

  

 jak napisać profesjonalne CV i dostać pracę?

 

2. Profesjonalne CV zawsze zawiera podsumowanie zawodowe!

 

Ta sekcja to moja tajna broń.

 

Dodając odpowiednio napisane podsumowanie zawodowe, znacznie zwiększasz swoje szanse. Dlaczego?

 

Większość kandydatów nie zdaje sobie sprawy z jednej rzeczy:

 

Nikt nie czyta w całości Twojego CV!

 

Wiem. To przykre, ale taka jest prawda. Jak napisać profesjonalne CV, które da Ci więcej ofert pracy?

 

Pracodawca szuka konkretnych informacji. Jeśli nie znajdzie czegoś, co go interesuje w ciągu kilku sekund, Twoje CV najpewniej odpanie. I właśnie dlatego warto wykorzystać podsumowanie zawodowe. 

 

Pracodawca lub rekruter zaczyna czytać Twoje CV od góry, gdzie możesz umieścić swoje podsumowanie zawodowe.  

 

To idealne miejsce, aby zaznaczyć, że CV wysyłasz właśnie na tę konkretną ofertę. Umiejętnie napisane podsumowanie zawodowe odpowiada na potrzeby pracodawcy i zachęca, aby zaprosił Cię na rozmowę. 

 

Wbrew pozorom napisanie skutecznego podsumowanie zawodowego to trudne zadanie. Zwłaszcza jeśli weźmiesz pod uwagę, że nie powinno być ono dłuższe niż 3 linijki.

 

Pamiętaj, że musisz zaznaczyć, kim jesteś i wymienić swoje 2 osiągnięcia zawodowe, które będą ważne dla pracodawcy.

 

Potrzebujesz przykładu? 

 

Zobacz, jak może wyglądać podsumowanie zawodowe dla studenta:

 

“Jestem absolwentem [nazwa kierunku]. Zdobyłem pierwsze doświadczenia zawodowe w branży X. Biegle władam j. angielskim i niemieckim. Jestem zainteresowany rozwojem na stanowisku...” 

 

Więcej przykładów i wskazówek, jak umiejętnie napisać podsumowanie zawodowe i dodać je do Twojego profesjonalne go CV, znajdziesz w poniższym artykule:

 

"Cele zawodowe w CV - 4 rady jak je opisać, aby dostać pracę" (czytaj) 

 

jak pisać profesjonalne CV 

 

3. Profesjonalne CV umiejętnie przedstawia Twoje osiągnięcia

 

Wyobraź sobie, że szukasz przedstawiciela handlowego, który pomoże Ci zwiększyć sprzedaż Twojej firmy.

 

Większość kandydatów, będzie miała doświadczenie w sprzedaży i każdy napisze coś w stylu:

 

"sprzedaż produktów firmy, realizacja celów sprzedażowych".

 

Przeczytałeś już kilkadziesiąt takich CV i nagle widzisz kandydata, który pisze:

 

"zwiększyłem sprzedaż o 47% w ciągu 6 miesięcy".

 

Czy zdanie drugie nie brzmi znacznie ciekawiej?

 

Nie zachcesz zaprosić tego kandydata na rozmowę, aby chociaż zapytać, jak tego dokonał?

 

Może dla Twojej firmy też będzie w stanie zwiększyć sprzedaż.

 

Skuteczne CV zawsze zawiera konkretne dane i pokazuje korzyści dla pracodawcy!

 

Liczne sukcesy, wzrost sprzedaży, kreatywność, pozyskanie wielu klientów, sumienność.... To nic nieznaczące i mocno nadużywane slogany. Jeśli naprawdę masz się czym pochwalić, podaj konkrety.

 

Jak pisać profesjonalne CV, które przekona pracodawcę, aby Cię zaprosił na rozmowę? Napisz:

 

  • obniżyłem koszty o 20%;
  • przeprowadziłem ponad 200 godzin szkoleń;
  • zatrudniłem 30 osób w 3 miesiące;

  

Jeżeli w Twoim życiorysie jedyne cyfry to numer telefonu i data urodzenia, czas to zmienić!

 

Nic tak nie przyciąga uwagi, jak cyfry, procenty i inne konkretne dane. 

 

Zauważyłeś, że używam pierwszej osoby zamiast bezokoliczników?

 

To dodatkowo ożywia Twoje curriculum vitae i sprawia, że jest ono atrakcyjniejsze. Pamiętaj o tym, pisząc profesjonalne CV!

 

Przygotowując profsjonalne CV i list motywacyjny zaplanuj specjalne miejsce na osiągnięcia zawodowe.

 

Zobacz, jak odpowiednio podkreślone osiągnięcia przykuwają uwagę do CV Piotra (zdjęcie umieszczone za zgodą właściciela) stworzonym w naszym kreatorze CV (stwórz CV w 5 minut):

 

profesjonalne CV Piotr

Profesjonalne CV wzór na szablonie Cubic - zobacz inne szablony i stwórz CV tutaj

 

4. Czy wiesz, jak opisać umiejętności, aby zainteresować pracodawcę?

 

Zaraz po doświadczeniu i opisie Twoich osiągnięć zawodowych, umiejętności to drugi najważniejszy element profesjonalnego CV.

 

To właśnie Twoje umiejętności decydują, czy dostaniesz pracę, czy nie!

 

Część kandydatów, w ogóle nie dodaje ich do CV.

 

Inni dodają umiejętności na końcu CV – często za opisem całego doświadczenia zawodowego.

 

To błąd!

 

Mniej niż 5 kandydatów na 100 potrafi maksymalnie wykorzystać i podkreślić swoje umiejętności w CV.

 

Kiedy tylko możliwe, opisz umiejętności precyzyjnie przy użyciu liczb albo konkretnych danych. Potrzebujesz przykładów?

 

  • Znasz specjalistyczne oprogramowanie? Opisz, w jakim stopniu i dodaj ewentualne certyfikaty.
  • Potrafisz zarządzać zespołem? Napisz, ile osób Ci podlega.

 

Co brzmi lepiej?

 

- znajomość MS Excel

 

 

Czy?

 

- MS Excel (poziom zaawansowany, znajomość makr i tabel przestawnych)

 

Dam Ci wskazówkę, z której korzysta bardzo niewielu kandydatów.

 

Najważniejszej umiejętności dla pracodawcy, często są na samej górze listy wymagań z oferty pracy. Przeczytaj ją dokładnie, a następnie opisz w tej kolejności swoje umiejętności.

 

Pamiętaj, że na dane stanowisko aplikują osoby o podobnych umiejętnościach. Im konkretniej opiszesz swoje kompetencje, tym skuteczniej się wyróżnisz.

 

Najważniejsze umiejętności umieść w widocznym miejscu CV!

 

Najlepiej na górze lub z boku pierwszej strony CV. Moje ulubione szablony CV z naszego kreatora, pokazują umiejętności kandydata w bocznej kolumnie.

 

jak napisać profesjonalne CV

Profesjonalne CV wzór Cascade - stwórz CV w 5 minut tutaj 

 

Dzięki temu nawet kandydaci z długim doświadczeniem zawodowym mogą pokazać swoje umiejętności na pierwszej stronie CV.

 

Potrzebujesz więcej przykładów, jak opisać umiejętności w CV? Przeczytaj ten artykuł:

 

"Umiejętności do CV. Co wpisać, aby znaleźć pracę? 6 rad" (czytaj)

 

5. Profesjonalne CV nie zawiera zbędnych informacji

 

Zauważyłeś, że praktycznie każdy zwiastun filmu jest ciekawy? 

 

Nawet w przypadku nudnego filmu producentom zawsze uda się zmieścić w 2 minutach tyle ciekawych scen, aby zapowiedź zachęcała do pójścia do kina.

 

Podobnie Twoje profesjonalne CV musi już w pierwszej chwili przykuwać uwagę.

 

Jeśli rekruter ma do przejrzenia kilkaset CV, większość z nich trafi do kosza średnio w 6 sekund po otwarciu.

 

Upewnij się, że w Twoje CV zawiera tylko ważne informacje i że są one od razu widoczne.

 

Nie rozwadniaj treści zbędnymi szczegółami. Jeśli aplikujesz na stanowisko specjalisty, nikogo nie będzie obchodzić, jakie obowiązki wykonywałaś, jako recepcjonistka kilka lat wcześniej.

 

Muszę przyznać, że usuwanie informacji z CV to jedna z najtrudniejszych części pisania CV. Nagle wszystko, co napisaliśmy, wydaje się ważne. Znasz to uczucie?

 

Obejrzałem w życiu wiele CV. Jeśli miałbym doradzić ich autorom, poleciłbym ununąć 30-40% treści. Pokażę Ci przykład.

 

Zobacz CV Dominiki (zdjęcie umieszczone za zgodą właściciela).

 

Zwróć uwagę, o ile rozbudowaliśmy opis dwóch ostatnich stanowisk. Mimo tego, CV udało się skrócić z 3 do 2 stron:

 

profesjonalne CV przykład Dominiki

 Po prawej: profesjonalne CV Dominiki na szablonie Cascade - stwórz podobne CV tutaj

 

6. Wygląd ma znaczenie! Wybierz odpowiedni szablon CV

 

W książce najważniejsza jest treść, ale często to okładka wzbudza nasze zainteresowanie.

 

Tak samo Twoje dokumenty powinny przyciągać uwagę już samym wyglądem.

 

Upewnij się, że używasz czytelnych czcionek, pogrubień i że Twoje CV jest estetyczne i czytelne. List powinien nawiązywać wyglądem do Twojego CV.

 

Jeśli chcesz oszczędzić czas i stworzyć atrakcyjną aplikację, wypróbuj nasze gotowe szablony CV i listu. Kreator CV pozwoli Ci stworzyć dokumenty w kilka minut.

 

Do każdego z 20 szablonów CV, dobierzesz pasujący szablon listu motywacyjnego. Skuteczny list motywacyjny może zadecydować o zaproszeniu na rozmowę, dlatego nigdy o nim nie zapominaj.

 

W punkcie powyżej widziałeś CV Dominiki. Zobacz, jak łatwo możesz zmienić wygląd swojego CV w kreatorze. Pamiętaj, aby dobrać szablon CV do stanowiska.

 

Dominika aplikuje na stanowisko w marketingu, dlatego może sobie pozwolić na nowoczesny wygląd swojego CV:

 

profesjonalne CV - Dominika

 Po prawej: profesjonalne CV Dominiki na szablonie Modern - stwórz podobne CV tutaj

 

7. Twoje profesjonalne CV w sieci!

 

Zanim zaczniesz wysyłać CV, sprawdź swój wizerunek w sieci. 

 

Czy wiesz, że aż 94% rekruterów korzysta z LinkedIn, w celu sprawdzenia profilu kandydatów przed zaproszeniem ich na rozmowę?

 

Cokolwiek umieścisz w CV, upewnij się, że Twoje profile w Internecie opowiadają tę samą historię. Jeśli masz profil LinkedIn lub Goldenline, sprawdź, czy nie zmieniłeś dat, języków, czy zakresów obowiązków!

 

Warto też sprawdzić, czy po wpisaniu swojego nazwiska w Google nie pojawiają się rzeczy, które pojawić się nie powinny.

 

Jeśli w CV opisujesz się jako osoba ambitna i pracowita, oznaczenie miejsca zatrudnienia jako "Szlachta nie pracuje" na Facebooku nie jest najlepszym pomysłem... 

 

Odpowiednio wypełniony profil na LinkedIn może Ci pomóc zdobywać oferty pracy.

 

Jak stworzyć taki profil? Przeczytaj nasz poradnik:

 

LinkedIn - 14 rad jak stworzyć i prowadzić profil, aby dostawać oferty pracy. (czytaj)

 

jak opisać profil na Linkedin

 

8. Jak napisać profesjonalne CV po angielsku? 

 

Nawet nie pamiętam, kiedy ostatni raz otrzymałem bezbłędnie napisane profesjonalne CV po angielsku.

 

Czy to możliwe?

 

W końcu angielski jest wymagany na większości stanowisk.

 

Duża część kandydatów potrafi się nim posługiwać. Praktycznie nikt jednak nie posługuje się tym językiem na poziomie, który pozwala stworzyć bezbłędny i naturalnie brzmiący życiorys.

 

Dlatego, kiedy w InterviewMe przygotowujemy profesjonalne CV wraz z tłumaczeniem, korzystamy tylko z pomocy dwujęzycznych tłumaczy. 

 

Literówki, polska składnia w angielskim CV i proste błędy związane z rodzajnikami i przyimkami wyglądają źle. Zwłaszcza jeśli w życiorysie deklarujesz biegłą znajomość języka. Dowiedz się więcej o pisaniu profesjonalnego CV po angielsku:

 

"Jak napisać profesjonalne CV po angielsku? Kompendium wiedzy" (czytaj)

 

szablony cv po angielsku

 

Uwaga: Jeśli korzystasz z naszego kreatora CV (stwórz CV tutaj) przy zmianie języka na angielski, aplikacja automatycznie przetłumaczy stałe fragmenty Twojego CV. Możesz też je edytować ręcznie.

 

9. Zainteresowania w CV. Jak je opisać?

 

Osoba, która ma ciekawe zainteresowania i potrafi o nich opowiedzieć z pasją, najprawdopodobniej będzie podchodziła również z pasją do swojej pracy. Oczywiście, jeśli będzie robić to, co lubi.

 

Jak napisać profesjonalne CV, które zainteresuje rekrutera?

 

Zastanów się, czym się naprawdę interesujesz i o czym mógłbyś z pasją opowiedzieć na rozmowie. 

 

Wymieniając "film, muzyka, sport" zrobisz dokładnie to samo, co 90% kandydatów.

 

Pomyśl, jak się wyróżnić. Jeśli naprawdę pasjonujesz się filmem, podaj ulubionych reżyserów. Najlepiej, jeśli Twoje zainteresowania nawiązują do poszukiwanego stanowiska albo pokazują cechy niezbędne w nowej pracy.

 

Nie kłam ani nie wyolbrzymiaj. Jeśli raz w życiu byłeś na rejsie w Chorwacji, nie wpisuj żeglarstwa do zainteresowań. Pomyśl, co się stanie, jeśli rekruter sam będzie pasjonatem żagli. 

 

Potrzebujesz więcej wskazówek, jak opisać zainteresowania w CV? Przeczytaj ten artykuł:

 

"Zainteresowania w CV - 5 rad jak je opisać" (czytaj)

 

zainteresowania w profesjonalnym CV

 

10. Jak pisać CV, które da Ci zaproszenie na rozmowę? Użyj tej  zasady...

 

Spróbuj pokazać osobie, które czyta Twoje CV jak kolejne obowiązki i stanowiska wynikały z poprzednich.

 

Przedstaw jak kompetencje, które zdobyłeś w poprzedniej pracy, pozwoliły Ci znaleźć kolejną. Dzięki takiej konstrukcji zakresu swoich obowiązków pokazujesz, że masz na siebie wizję i konsekwentnie ją realizujesz.

 

Dopasuj swój zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach tak, żeby obowiązki na nowych pozycjach wynikały z poprzednich.  

 

To trudne, ale jeśli Ci się uda, sprawisz wrażenie idealnego kandydata na stanowisko, na które aplikujesz!

 

Uwaga: Skuteczne CV nie istnieje bez zgody na przetwarzanie danych osobowych. Jak ją sformułować? Przeczytaj tekst: Która klauzula jest zgodna z RODO, czyli klauzula o przetwarzaniu danych 2019. 

 

Podsumowanie  

 

Dla każdego stanowiska i do każdej oferty pracy CV należy napisać w inny sposób. Im lepiej odpowiesz na oczekiwania pracodawcy, tym większa szansa, że dostaniesz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

 

Chcesz się upewnić, że Twoje dokumenty są idealnie dopasowane do stanowiska i że umiejętnie podkreślają wszystkie Twoje doświadczenie? Przeczytaj: Jak napisać CV, które da Ci pracę? 9 rad [Prawdziwe przykłady]

 

Darmowy ebook: Chcesz upewnić się, że Twój życiorys pomaga Ci zdobywać najlepsze oferty pracy? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów: "24 błędy CV, przez które nie dostajesz pracy" (pobierz)

 

Które błędy w CV popełniane są najczęściej? Może masz dodatkową radę, jak pisać profesjonalne CV? Wypowiedz się i polub nasz artykuł, jeśli dowiedziałeś się czegoś nowego.

Oceń mój artykuł
Średnia: 3.83 (121 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Piotr Sosnowski
Ekspert kariery, współtwórca InterviewMe i Zety. Swoje obserwacje z ponad 10 lat pracy w rekrutacji przelewa na papier, aby pomóc Ci napisać najlepsze CV i dostać wymarzoną pracę.
Linkedin

Podobne artykuły

Idealne CV - wzór i 7 porad jak napisać perfekcyjne CV (+ Przykłady)

Idealne CV - wzór i 7 porad jak napisać perfekcyjne CV (+ Przykłady)

Zobacz wzór i sprawdź, jak napisać idealne CV. W artykule znajdziesz 7 wskazówek, z których dowiesz się, jakie elementy powinno zawierać perfekcyjne CV, jak wyróżnić życiorys na tle innych kandydatów, jak stworzyć idealne CV po angielsku i jak skorzystać z kreatora online.

Wzór CV klasyczny do pobrania + 5 porad jak napisać CV (Przykłady)

Wzór CV klasyczny do pobrania + 5 porad jak napisać CV (Przykłady)

Wypełnij i pobierz klasyczny wzór CV. Dowiedz się, kiedy warto zastosować ten rodzaj życiorysu i jakie sekcje powinny się w nim znaleźć. Stosując 5 prostych porad wyróżnisz się na tle innych kandydatów i zwrócisz uwagę pracodawcy. Poznasz również alternatywny sposób na skuteczne CV.