Nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookie w celu zapewnienia funkcjonalności, wygody i prowadzenia statystyk. Więcej informacji znajdziesz w Polityka Prywatności
Trafiłeś na wymóg przesłania życiorysu i nie jesteś pewien, jaki dokument powinieneś przesłać?
Obecnie funkcjonuje kilka określeń — życiorys tradycyjny, klasyczny i zawodowy. Który powinieneś wybrać w Twoim przypadku?
Za chwilę Ci to wyjaśnimy.
W tym artykule znajdziesz:
przykładowy życiorys tradycyjny (wzór)
wyjaśnienie, czym życiorys tradycyjny różni się od innych dokumentów aplikacyjnych i kiedy je stosować
wskazówki, jaki życiorys wybrać, aby dostać pracę.
Chcesz napisać życiorys zawodowy w odpowiedzi na ofertę pracy? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz oryginalne szablony do uzupełnienia oraz praktyczne przykłady i wskazówki. Stwórz życiorys zawodowy w 5 minut tutaj.
Urodziłem się 15 kwietnia 2000 roku w Warszawie. Mój ojciec Andrzej jest dyrektorem działu logistyki w firmie TransportFast, a matka Hanna pracuje jako fizjoterapeutka. Mam starszego brata Macieja.
W latach 2007–2013 byłem uczniem podstawówki nr 15 w Warszawie, a następnie od 2013 do 2016 r. uczyłem się w gimnazjum nr 6 w Warszawie, które ukończyłem ze świadectwem z czerwonym paskiem.
W 2016 r., dzięki bardzo dobrym wynikom egzaminu gimnazjalnego, dostałem się do najlepszego w Polsce XIV LO im. St. Staszica (według rankingu liceów Perspektywy). W liceum pełniłem funkcję wiceprzewodniczącego szkoły, a także wygrałem wewnętrzny konkurs z języka angielskiego.
W 2019 r. zdałem maturę i udało mi się zostać studentem informatyki na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie obecnie studiuję (I rok studiów licencjackich).
Naukę łączę z wolontariatem w lokalnym schronisku dla psów. Wolny czas poświęcam na dodatkowe kursy programowania oraz sport (siatkówka i bieganie). Interesuję się nowymi technologiami i grami komputerowymi.
Z poważaniem,
Antoni Malinowski
Własnoręczny podpis
2. Jak napisać życiorys tradycyjny? Konstrukcja dokumentu
Jakie elementy powinien zawierać życiorys tradycyjny?
miejscowość i data
imię i nazwisko, adres, numer telefonu i adres e-mail autora życiorysu
nagłówek „Życiorys”
treść życiorysu podzielona na wyraźne akapity
zwrot grzecznościowy z własnoręcznym podpisem
Pamiętaj, aby w życiorysie tradycyjnym napisać, kiedy i gdzie się urodziłeś i czym zajmują się Twoi rodzice. W dalszej części dokumentu skup się na swojej edukacji i osiągnięciach naukowych. Na koniec pochwal się dodatkową działalnością i ewentualnie pracą zawodową.
3. Czym jest życiorys tradycyjny i kiedy go stosować?
Życiorys tradycyjny, nazywany też życiorysem klasycznym, to dokument w którym skupiasz się na informacjach o Twojej rodzinie, edukacji, dodatkowej działalności, zainteresowaniach i ewentualnie pracy zawodowej. Jest to po prostu krótki opis Twojego życia.
Należy jednak pamiętać, że współcześnie życiorys tradycyjny stosuje się bardzo rzadko i tylko na wyraźną prośbę pracodawcy, uczelni czy też innego ośrodka. Jeśli więc w ofercie pracy znajdziesz wymóg przesłania życiorysu, koniecznie wyślij życiorys zawodowy (czyli po prostu CV).
4. Czym życiorys tradycyjny różni się od innych dokumentów aplikacyjnych?
Musisz pamiętać, że życiorys tradycyjny to zupełnie inny dokument niż życiorys zawodowy, list motywacyjny czy też podanie o pracę. Czym się one różnią?
Życiorys tradycyjny (klasyczny)
Jest to dokument przybliżający Twoją sylwetkę i skupiający się na informacjach o Twojej rodzinie, edukacji, dodatkowej działalności i zainteresowaniach. W życiorysie tradycyjnym stosuje się tekst ciągły, podzielony na akapity. Współcześnie ten rodzaj dokumentu jest rzadko wymagany. Nie ma też nic wspólnego z tym jak powinno wyglądać CV.
Najczęściej stosowany dokument aplikacyjny, skupiający się na Twoim doświadczeniu zawodowym, umiejętnościach i kwalifikacjach. Wygląda jak wzór CV, który od razu kojarzysz. Stosuje się w nim wyraźny podział na sekcje, nagłówki, punktory etc. Życiorys zawodowy wysyła się w odpowiedzi na ofertę pracy. Tutaj dowiesz się, jak przygotować taki dokument: Jak napisać CV, które da Ci pracę?
List motywacyjny
Jest to dokument, który zazwyczaj dołącza się do CV. Poszerza on informacje z życiorysu zawodowego. Jego celem jest pokazanie pracodawcy, jakie korzyści przyniesie mu zatrudnienie aplikującego kandydata. List motywacyjny wysyła się w odpowiedzi na ofertę pracy. Tutaj dowiesz się, jak stworzyć ten dokument: Jak napisać list motywacyjny?
Podanie o pracę
W swojej formie przypomina list motywacyjny, jednak wysyła się go w przypadku, kiedy nie pojawiła się oferta pracy. Podanie o pracę ma zachęcić pracodawcę do zatrudnienia danego kandydata, nawet jeśli w tym momencie nie szuka nowego pracownika. Tutaj dowiesz się, jak napisać ten dokument: Podanie o pracę — wzór oraz wskazówki jak napisać.
Współcześnie większość pracodawców w ofertach pracy zamieszcza wymóg przesłania CV, curriculum vitae lub życiorysu zawodowego. Jak już wspomniałem, są to różne nazwy dla tego samego dokumentu.
CV, które spełni wymogi pracodawcy, powinno zawierać kilka głównych sekcji:
Musisz także pamiętać o mniej oczywistych kwestiach. Przykładowe CV powinno zawierać tzw. słowa kluczowe, które pojawiają się także w ofercie pracy. Serwis Inc.com zdradza, że w Stanach Zjednoczonych aż 75% kandydatów jest odrzucanych, ponieważ nie dodają ich do życiorysu.
Z kolei eksperci Univeristy of Oxford przede wszystkim zalecają dopasowanie CV do oferty pracy i stanowiska. W ten sposób możesz pokazać pracodawcy, że będziesz idealnie pasował do jego firmy.
Musisz napisać również list motywacyjny?W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Zobacz wzór i sprawdź, jak napisać idealne CV. W artykule znajdziesz 7 wskazówek, z których dowiesz się, jakie elementy powinno zawierać perfekcyjne CV, jak wyróżnić życiorys na tle innych kandydatów, jak stworzyć idealne CV po angielsku i jak skorzystać z kreatora online.
W jakim programie napisać CV? Kreator CV to świetny program online, w którym m.in. szybko dodasz do CV zdjęcie oraz klauzulę CV, napiszesz CV na telefonie i pobierzesz je w PDF.
Dowiedz się, jak napisać krótki list motywacyjny, który zainteresuje pracodawcę. W artykule znajdziesz wzór, ponad 15 wskazówek i przykładową treść listu. Sprawdzisz również, jak napisać krótki list motywacyjny po angielsku.