Moje konto
Idealne CV - wzór i 7 porad jak napisać perfekcyjne CV (+ Przykłady)

Idealne CV - wzór i 7 porad jak napisać perfekcyjne CV (+ Przykłady)

Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery w InterviewMe

Wiesz, jaka jest różnica między kandydatem, który przygotował dobry życiorys a kandydatem, który wysłał idealne CV?

 

Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną dostał tylko ten z perfekcyjnym CV.

 

W czasie rekrutacji pracodawcy otrzymują nawet 200 życiorysów.

 

Na przejrzenie jednego dokumentu poświęcają średnio… 6 sekund.

 

Dlatego przy tworzeniu CV nie ma miejsca na błąd. Twój dokument musi być perfekcyjny.

 

Z tego artykułu dowiesz się, jak napisać idealne CV, jakie informacje musisz w nim zawrzeć i co zrobić, aby pracodawca zwrócił na nie uwagę.

 

Poniżej zobaczysz, jak wygląda takie idealne CV.

 

Chcesz w 5 minut przygotować idealne CV?Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz gotowe szablony do uzupełnienia, wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

idealne cv wzór

Zobacz inne wzory, stwórz perfekcyjne CV i pobierz dokument w PDF tutaj

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

  • jak stworzyć wstęp do CV, który zwróci uwagę pracodawcy
  • jakie elementy powinno zawierać idealne CV
  • jak wyróżnić swój życiorys na tle innych kandydatów
  • jak napisać idealne CV po angielsku
  • w jaki sposób najszybciej stworzysz i pobierzesz CV idealne

 

1

Od czego zacząć idealne CV, aby od razu zainteresować pracodawcę?

 

Twoje CV to pisemna forma pierwszego spotkania z pracodawcą.

 

Czy na zwykłej rozmowie od razu zacząłbyś szczegółowo opisywać każdą pracę, którą wykonywałeś? Każdą umiejętność, którą wykorzystałeś choć raz?

 

Domyślam się, że nie.

 

Na początku chciałbyś w skrócie wyjaśnić kim jesteś, czym się zajmujesz i dlaczego zainteresowała Cię właśnie ta oferta pracy.

 

Taką funkcję we wstępie do CV pełni tzw. podsumowanie zawodowe.

 

W Polsce wielu kandydatów wciąż nie wie, że idealne CV musi zawierać ten element.

 

Co powinno znaleźć się w podsumowaniu zawodowym w perfekcyjnym CV?

 

Informacja o tym kim jesteś (np. Twoje wykształcenie i obecne stanowisko), krótki opis kluczowych doświadczeń i sukcesów oraz wyjaśnienie, dlaczego zainteresowała Cię dana oferta i jakie są Twoje cele zawodowe.

 

Pamiętaj, aby zbytnio się nie rozpisywać, maksimum to 50 wyrazów.

 

Jak te porady zastosować w praktyce? Poniżej zobaczysz przykład prawdziwej oferty pracy i dopasowane do niej podsumowanie.

 

Przykładowa oferta pracy dla przedstawiciela handlowego:


idealne cv 2

 

Jak powinno wyglądać dopasowane podsumowanie zawodowe w idealnym CV przedstawiciela handlowego?

DOBRZE:
Jestem absolwentem Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego i od 2 lat pracuję w dziale marketingu w firmie Comp (branża IT). Byłem odpowiedzialny m.in. za negocjacje warunków współpracy i podpisanie umowy z PZU. Na stanowisku przedstawiciela handlowego w Państwa firmie chciałbym wykorzystać moje umiejętności w pozyskiwaniu i utrzymaniu klientów.

 

Więcej porad i przykładów skutecznego podsumowania zawodowego (także jeśli nie masz doświadczenia), znajdziesz w naszym artykule: “Cele zawodowe i podsumowanie w CV - wzór jak napisać + Przykłady” (czytaj)

 

2

Doświadczenie - kluczowy element idealnie napisanego CV

 

Pracodawca już na pierwszy rzut oka musi zobaczyć, że jesteś kandydatem, którego szuka.

 

W idealnym CV rekruter od razu zauważy, że Twoje doświadczenie jest związane z pracą na stanowisku, które Cię interesuje.

 

Właśnie dlatego tuż pod podsumowaniem zawodowym powinieneś umieścić opis swojego doświadczenia i najważniejszych osiągnięć.

 

Jednak co zrobić, aby wyróżnić tę sekcję i zyskać przewagę nad innymi kandydatami?

 

Jak stworzyć idealny opis doświadczenia w CV idealnym?

 

  1. Dopasuj treść CV do oferty pracy. W pierwszej kolejności opisz te stanowiska i obowiązki, które są związane z wymaganiami w ogłoszeniu i mogą być interesujące dla przyszłego pracodawcy. W ten sposób pokażesz również, że nie wysyłasz masowo identycznych CV.

 

  1. Pochwal się sukcesami. Zwiększyłeś sprzedaż o 30%? Zbudowałeś 20-osobowy zespół? Opisz swoje osiągnięcia i wyróżnij się na tle “zwyczajnych” kandydatów! Bądź konkretny, posługuj się procentami i liczbami.

 

  1. Podziel obowiązki na kategorie. Postaraj się maksymalnie ułatwić rekruterowi czytanie Twojego opisu doświadczenia. Dzięki temu łatwiej będzie mu znaleźć najważniejsze informacje. Sekcję doświadczenie możesz podzielić na kategorie takie jak “Główne obowiązki”, “Osiągnięcia” i “Dodatkowe obowiązki”.

 

  1. Nie wpisuj tego co wszyscy. Zapewniam Cię, że każdy kandydat może napisać w CV “Obsługa klientów” czy też “Realizowanie powierzonych zadań”. Takie informacje mają zerową wartość dla rekrutera i nikt nie jest w stanie ich zweryfikować. Bądź bardziej szczegółowy i powołuj się na konkretne przykłady!

 

Poniżej zobaczysz, jak zastosować te wskazówki w swoim życiorysie.

 

Idealne CV - przykład opisu doświadczenia do pracy biurowej:

DOBRZE:

10.2015 - 12.2017 Firma Electronics

Stanowisko: Office Manager

 

Główne obowiązki:

 

  • zarządzanie i koordynacja codziennej pracy biura
  • nadzór nad dokumentami firmowymi i przygotowywanie pism
  • obsługa urządzeń biurowych
  • przyjmowanie klientów (w języku polskim i niemieckim)
  • prowadzenie kalendarza spotkań
  • organizowanie szkoleń dla 30-osobowego zespołu
  • planowanie i nadzór nad zaopatrzeniem biura

 

Osiągnięcia:

 

  • ukończenie zaawansowanego kursu Excela z wynikiem bardzo dobrym
  • obniżenie kosztów zaopatrzenia biura o 15%

 

Dodatkowe obowiązki:

 

  • dbanie o pozytywny wizerunek firmy
  • prowadzenie firmowego profilu na Facebooku
ŹLE:

Firma Electronics

 

Załatwianie codziennych spraw biurowych

Przyjmowanie klientów

Organizowanie szkoleń

Prowadzenie Facebooka

Zaopatrzenie biura

Praca w Excelu

Wskazówka: Jeśli chcesz być bardziej wiarygodny, dodaj do swojego CV referencje. To kolejny element CV, który wielu kandydatów kompletnie pomija. W ten sposób pokazujesz jednak, że nie masz nic do ukrycia i jesteś docenianym pracownikiem. Dzięki temu rekruter będzie wiedział, że w każdej poprzedniej pracy spełniałeś swoje obowiązki i nic nie ukrywasz. Tutaj dowiesz się, jak wpisać referencje w CV.

 

Więcej przykładów obowiązków do wpisania w CV oraz porady, jak stworzyć idealny opis doświadczenia, znajdziesz w poradniku: “Doświadczenie zawodowe w CV: jak opisać? Przykłady i 4 rady eksperta” (czytaj)

 

3

Jak wpisać umiejętności i języki, aby CV było idealne?

 

Jeśli nie możesz pochwalić się doświadczeniem w zawodzie, sekcja umiejętności będzie dla Ciebie kluczowa.

 

Dzięki niej możesz pokazać pracodawcy, że posiadasz wszystkie niezbędne kompetencje i sprawdzisz się na nowym stanowisku.

 

Właśnie dlatego opis umiejętności i poziom znajomości języków powinien znaleźć się na 1. stronie perfekcyjnego CV.

 

CV z umiejętnościami wyróżnionymi na pierwszej stronie, możesz przygotować w naszym kreatorze. Twój życiorys będzie wyglądał jak na przykładzie poniżej. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

idealne cv wzór

Zobacz inne wzory, stwórz idealne CV i pobierz dokument w PDF tutaj

 

Jak powinieneś opisać umiejętności i języki w CV?

 

  1. Odpowiedz na wymagania w ofercie pracy. Podobnie jak w przypadku opisu doświadczenia, powinieneś w pierwszej kolejności opisać te umiejętności, o których pracodawca wspomina w ogłoszeniu. Zacznij od tych specjalistycznych, a następnie wymień kluczowe kompetencje miękkie.

 

  1. Nie rozpisuj się. Każdą umiejętność opisz maksymalnie w 4-5 słowach. Rekruterowi powinien wystarczyć rzut oka na tę sekcję, aby znaleźć najważniejsze informacje.

 

  1. Używaj nazw programów, technologii itp. Staraj się opisywać swoje specjalistyczne umiejętności jak najbardziej konkretnie. Podawaj nazwy programów, z których korzystasz (np. Zaawansowana znajomość pakietu Office).

 

  1. Podaj poziom znajomości języków. Możesz to zrobić opisowo (np. język angielski - poziom zaawansowany) lub za pomocą specjalnego modułu do oceny (np. gwiazdek).

 

Przykład opisu umiejętności pracownika marketingu:

DOBRZE:

Umiejętności:

 

  • PowerPoint - poziom zaawansowany
  • Excel - poziom średniozaawansowany
  • planowanie budżetu reklamowego
  • copywriting
  • content marketing

 

Języki:

 

  • języki angielski - poziom zaawansowany (C1)
  • język niemiecki - poziom średniozaawansowany (B2)


Wciąż zastanawiasz się, jakie umiejętności wpisać do CV, aby pracodawca zaprosił Cię na rozmowę kwalifikacyjną? Pomoże Ci nasz artykuł z poradami: “Umiejętności do CV. Co wpisać, by szybko znaleźć pracę?” (Przykłady)

 

4

Gdzie zamieścić opis edukacji w idealnym CV?

 

Wielu kandydatów wciąż dodaje opis swojego wykształcenia na początku CV.

 

W większości przypadków to błąd.

 

Pracodawcę bardziej interesuje Twoje doświadczenie. Dlatego opis wykształcenia powinien się znaleźć zaraz pod nim.

 

Edukacji nie musisz opisywać bardzo szczegółowo. Wystarczy podać lata nauki, nazwę szkoły i kierunku oraz uzyskany tytuł.

 

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy piszesz CV bez doświadczenia, lub Twoje wykształcenie jest ściśle związane z ofertą pracy. Wtedy możesz poświęcić mu więcej miejsca.

 

Unikaj wpisywania liceum, gimnazjum, a tym bardziej podstawówki.

 

Jak powinieneś opisać edukację w CV (przykład)?

DOBRZE:

2010 - 2015 Uniwersytet Wrocławski - Wydział Matematyki i Informatyki

Kierunek: Informatyka

Uzyskany tytuł: Magister


Więcej porad i przykładów, jak wpisać poziom edukacji w CV, znajdziesz w artykule: "Wykształcenie w CV - jak wpisać poziom edukacji. 5 porad + Przykłady" (czytaj)

 

5

Czy do CV warto dodawać zainteresowania?

 

Wyobraź sobie, że musiałbyś przez kilka lat pracować biurko w biurko z osobą, która nie ma żadnych zainteresowań, a praca jest dla niej tylko nudnym obowiązkiem.

 

Brzmi koszmarnie?

 

Pracodawcy często myślą podobnie i zdecydowanie wolą kandydatów, dla których praca jest pasją.

 

Oczywiście, zainteresowania to najmniej istotny element CV i powinny one znaleźć się na końcu dokumentu. Jednak jeśli są one związane ze stanowiskiem, które chcesz zdobyć, koniecznie o tym napisz!

 

Wystarczy jedno lub dwa zdania.

 

Idealne CV - przykład opisu zainteresowań dla nauczyciela:

 

Pasjonuję się podróżami i geologią, dlatego pracując jako nauczyciel geografii, postaram się swoim entuzjazmem zarazić także uczniów.

 

Wskazówka: Być może zastanawiasz się, ile stron powinno mieć idealne CV. Oczywiście w dużej mierze zależy to od przebiegu Twojej kariery. Jeśli jesteś doświadczonym specjalistą, Twój życiorys może mieć do 2 stron. Lepiej jednak wszystkie informacje zawrzeć na 1 kartce. Pisanie CV na 3 czy 4 strony nie ma żadnego sensu - pracodawca i tak prawdopodobnie nie przeczyta dokumentu w całości.

 

Jak sprawić, aby opis zainteresowań potwierdzał, że rzeczywiście jesteś idealnym kandydatem na dane stanowisko? Dowiesz się tego z artykułu: "Zainteresowania w CV – 6 rad jak opisać hobby w CV. Przykłady" (czytaj)

 

6

Idealne CV po angielsku - o czym musisz pamiętać?

 

Pisząc CV po angielsku powinieneś stosować się do zasad, które poznałeś w tym artykule.

 

Jednak musisz też pamiętać o różnicach między polskim i angielskim CV.

 

Jakich?

 

Przede wszystkim, jeśli wysyłasz życiorys do zagranicznej firmy, np. w Wielkiej Brytanii lub Stanach Zjednoczonych, nie dodawaj do CV zdjęcia, daty urodzenia czy też pochodzenia.

 

Dlaczego?

 

Zachodni pracodawcy chronią się w ten sposób przed zarzutami o dyskryminację.

 

W idealnym CV po angielsku musi znaleźć się podsumowanie zawodowe. W Polsce to wciąż mało znany element, za granicą jest to standard.

 

Jeśli w CV po angielsku wymieniasz polskie firmy, to w kilku słowach powinieneś wyjaśnić, czym się zajmują i jaka jest ich pozycja na rynku.

 

W CV do zagranicznej firmy nie musisz też dodawać klauzuli o ochronie danych osobowych.

 

Więcej wskazówek jak napisać CV po angielsku, a także przydatne zwroty i przykłady, znajdziesz w artykule: "Jak napisać CV po angielsku? 12 kroków, przykłady, wzór, zwroty" (czytaj)

 

7

Jak napisać idealne CV w 5 minut i pobrać dokument w PDF?

 

Większość kandydatów korzysta z identycznych, darmowych wzorów CV z internetu.

 

Efekt?

 

Pracodawcy otrzymują setki życiorysów, które niczym się nie wyróżniają. I zazwyczaj lądują w szufladzie.

 

Jak zatem stworzyć CV idealne w kilka minut? Wystarczy skorzystać z kreatora online.

 

Dzięki niemu nie musisz martwić się o formatowanie dokumentu czy też ułożenie zdjęcia.

 

Twoje CV zawsze będzie estetyczne i profesjonalne.

 

Za łatwością dodasz do niego także aktualną klauzulę o ochronie danych osobowych. Zgoda do CV w nowej klauzuli po wprowadzeniu RODO wygląda nieco inaczej niż dotychczas, ale kreator zajmie się tą kwestią za Ciebie. 

 

 

Co zyskujesz korzystając z kreatora CV?

 

  • nawet 18 szablonów CV do wypełnienia w 400 wersjach kolorystycznych
  • wzory CV przetłumaczone na ponad 20 języków
  • możliwość stworzenia CV online i śledzenia, czy pracodawca pobrał Twój życiorys
  • praktyczne wskazówki oraz przykłady do wykorzystania
  • możliwość pobrania dokumentu w PDF

 

Korzystając z kreatora zawsze masz pewność, że Twoje CV jest idealnie dopasowane do najnowszych standardów.

 

Darmowy ebook: Chcesz upewnić się, że Twój życiorys pomaga Ci zdobywać najlepsze oferty pracy? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów: "24 błędy CV, przez które nie dostajesz pracy" (pobierz)

 

Czy według Ciebie idealne CV powinno zawierać jeszcze jakieś dodatkowe elementy? Swoją propozycję możesz wpisać w komentarzu poniżej.

Oceń mój artykuł
Średnia: 4.54 (72 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły