Jak wyróżnić CV i dopasować je do oferty pracy? (Przykłady)
Stwórz CV terazWydaje Ci się, że dopasowanie CV do oferty pracy musi zajmować mnóstwo czasu? Mam dobrą wiadomość. Z tego artykułu dowiesz się, jak w kilka minut nanieść proste zmiany na CV, aby w pełni odpowiadało na wymagania konkretnego pracodawcy.
Przeczytasz też o tym:
- dlaczego dopasowując CV do oferty pracy otrzymasz więcej zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne
- jak szybko stworzyć listę kluczowych informacji, dzięki której wyróżnisz swoje CV
- jak opisywać swoje umiejętności i osiągnięcia, aby wyróżnić się na tle innych kandydatów.
Chcesz od razu napisać CV dopasowane do oferty pracy? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz 20+ szablonów CV do uzupełnienia, porady ekspertów i gotowe zwroty, które wstawisz do CV jednym kliknięciem.
Zobacz też gotowy wzór CV do pracy dla swojego zawodu.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Dlaczego powinieneś dopasować CV do oferty pracy?
Wyobraź sobie, że pracujesz w marketingu internetowym i właśnie znalazłeś ofertę pracy idealną dla Ciebie.
Masz 7 lat doświadczenia na podobnym stanowisku i wymagane umiejętności. Na kampanie wydałeś setki tysięcy złotych, a dzięki optymalizacji reklam w Google znacznie zwiększyłeś zyski Twojej obecnej firmy.
Od razu bierzesz się za przygotowanie CV.
“Tworzenie dochodowych kampanii marketingowych, ich raportowanie oraz optymalizacja AdWords” - piszesz w swoim życiorysie.
Po stworzeniu pełnego CV, wysyłasz je do pracodawcy. Jesteś pewien, że dostaniesz zaproszenie na rozmowę.
Niestety, dostajesz tylko standardową formułkę: Dziękujemy za zgłoszenie. Obecnie szukamy kogoś, o innym profilu zawodowym.
Dlaczego?
Ponieważ swoje bogate doświadczenie i sukcesy opisałeś tak samo jak… stażysta, który pracuje w branży od pół roku.
Nie dopasowałeś CV do oferty pracy, nie zastosowałeś tzw. słów kluczowych i nie podkreśliłeś swoich głównych atutów. Twój dokument to nie jest nowoczesne CV.
Pamiętaj też, że rekruterzy mają do przejrzenia nawet kilkaset CV dziennie! Jeśli ich uwagi od razu nie zwrócą kluczowe informacje, nie będą zagłębiać się w treść Twojego życiorysu. A niedopasowane CV trafi do szuflady!
Właśnie takie są realia współczesnej rekrutacji.
Jeśli nie dopasujesz swojego CV do oferty pracy, Twoje podanie odpadnie już przy pierwszej weryfikacji!
Poniżej znajdziesz porady, dzięki którym szybko przygotujesz życiorys ze słowami kluczowymi.
Czytaj też: Przykładowe CV dla różnych stanowisk.
2. Lista umiejętności w CV dopasowana do oferty pracy
Od czego zacząć pisanie CV?
Jeśli wiesz już gdzie szukać pracy i znalazłeś interesującą ofertę, najpierw dokładnie ją przeczytaj.
To kluczowy krok, bo w pierwszej kolejności musisz stworzyć listę swoich umiejętności.
Jak szybko stworzyć listę umiejętności?
- wypisz w punktach wszystkie swoje umiejętności zawodowe (np. umiejętność zarządzania zespołem do 20 osób) oraz bardziej ogólne cechy (np. punktualność)
- uporządkuj listę, pozostawiając na niej jedynie umiejętności zawodowe, które będziesz mógł wykorzystać w CV
- ułóż umiejętności zawodowe zaczynając od tych, które stanowią Twój największy atut (np. w firmie X zwiększyłem sprzedaż o 30% w skali miesiąca), a kończąc na tych mniej istotnych (np. umiejętność pracy w zespole)
Jeśli już przygotowałeś listę umiejętności, możesz zacząć szukać słów kluczowych w ofercie pracy.
Zwróc uwagę na charakter zatrudnienia. Jeśli oferta dotyczy pracy w domu, warto podkreślić umiejętności organizacyjne i zdolność do wykonywania zadań indywidualnie.
Wskazówka: Przygotowujesz CV po angielsku? Dowiedz się, jak napisać klauzulę do CV po angielsku.
Zastanawiasz się, jakie umiejętności wpisać w CV? Inspirację znajdziesz w naszym artykule: Umiejętności do CV. Co wpisać, by szybko znaleźć pracę? Przykłady.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
3. Jak znaleźć słowa kluczowe w ofercie pracy?
Wyobraź sobie, że siedzisz w pracy na nudnym spotkaniu.
Dawno przestałeś słuchać o czym mówią Twoi współpracownicy. Masz wrażenie, że zaraz zaśniesz.
Nagle słyszysz swoje imię. Od razu się budzisz i zaczynasz uważnie słuchać rozmowy.
Tak samo działają słowa kluczowe w Twoim CV.
Pracodawca szuka w życiorysie kluczowych dla niego informacji.
Jeśli od razu je zauważy, to zainteresuje się Twoim CV.
Właśnie dlatego przygotowując swoje CV powinieneś dopasować je do słów kluczowych w ofercie pracy.
Jak je znaleźć?
W przykładzie poniżej zaznaczyłem słowa kluczowe na żółto.
Przykładowa oferta pracy na stanowisko Brand Managera:
Jak powinno być napisane CV nawiązujące do tego ogłoszenia? (przykład)
DOBRZE
Doświadczenie:
10.2013 - 10.2017 Adidas
Stanowisko: Specjalista ds. marketingu
Główne obowiązki:
- przygotowywanie kampanii on-line marketingowych (1)
- lider zespołu przygotowującego eventy marketingowe (1)
- przygotowywanie newsletterów promujących nowe produkty
- przygotowywanie akcji marketingowych w nawiązaniu do bieżących trendów na rynku (2)
- współpraca z zespołem projektującym nowe produkty
Osiągnięcia:
- zwiększyłem sprzedaż poprzez newslettery o 7%
Doświadczenie dodatkowe:
- prowadzę drużynę w piłkarskiej lidze szóstek (5)
- piszę artykuły dla kibicowskiego serwisu o Realu Madryt (5)
Wykształcenie:
2008 - 2013 Uniwersytet Warszawski - Wydział Zarządzania
Kierunek: Zarządzanie (dzienne)
Uzyskany tytuł magistra (3)
Umiejętności:
- opracowywanie pomysłów na nowe kampanie marketingowe (4)
- zarządzanie kampaniami marketingowymi (4)
- dobra organizacja czasu pracy (4)
- nastawienie na realizację celów (4)
- samodzielne prowadzenie projektów (4)
Zainteresowania:
Jestem pasjonatem sportu (5), szczególnie piłki nożnej oraz boksu.
W podobny sposób zaznacz słowa kluczowe w ofercie pracy, która Cię interesuje. Następnie wykorzystaj te sformułowania w swoim CV.
Oto sposoby na sprawdzenie, które umiejętności i doświadczenia są najważniejsze dla pracodawcy.
Jak sprawdzić, które umiejętności są najważniejsze dla pracodawcy?
1. Sprawdź, czy konkretna informacja powtarza się w ofercie kilka razy (np. wprowadzanie nowych produktów na rynek).
2. Znajdź oferty innych firm na to samo stanowisko i zaznacz w nich słowa kluczowe. Sprawdź, które z nich powtarzają się w ofercie, która Cię interesuje.
3. Znajdź na LinkedIn profile osób, pracujących na interesującym Cię stanowisku. Sprawdź, jakie słowa kluczowe najczęściej przewijają się w opisie ich umiejętności i doświadczenia. Porównaj je z informacjami z Twojej oferty pracy.
W ten sposób stworzysz listę umiejętności, które powtarzają się najczęściej, czyli prawdopodobnie są najważniejsze dla pracodawcy.
Wskazówka: Jak upewnić się, czy słowa kluczowe w Twoim CV pokrywają się frazami, które pojawiają się w interesujących Cię ofertach pracy? Pomoże Ci w tym narzędzie Jobscan. Możesz w nim szybko porównać swój opis z wymaganiami w ofertach pracy i ocenić nasycenie słowami kluczowymi (narzędzie działa w pełni poprawnie tylko w przypadku anglojęzycznych CV).
Wielu pracodawców szuka kandydatów na LinkedIn. Jak stworzyć profil, który przyciągnie ich uwagę? Dowiesz się tego z artykułu: LinkedIn - porady, jak stworzyć i prowadzić profil, aby dostawać oferty pracy.
4. W jakiej kolejności umieścić umiejętności w CV?
Stworzyłeś już listę swoich umiejętności i znalazłeś słowa kluczowe w ofercie pracy, która Cię interesuje.
Przygotowałeś także spis umiejętności, które pojawiają się najczęściej w ofertach innych firm, a także na profilach LinkedIn innych pracowników.
Czas na przygotowanie Twojego CV dopasowanego do oferty pracy. Ułatwi Ci to podzielenie umiejętności na 3 kategorie.
Trzy kategorie umiejętności:
- umiejętności specjalistyczne
- umiejętności uniwersalne
- umiejętności adaptacyjne
Czym różnią się te umiejętności? Zaprezentowałem to na przykładzie podsumowania zawodowego developera:
Developer z 3-letnim doświadczeniem komercyjnym w programowaniu, ze znajomością mySQL i Ruby. Biegła znajomość języka angielskiego na poziomie C2. Doskonale odnajduję się w zespole i w pracy pod presją czasu.
Umiejętności specjalistyczne
To zdecydowanie najważniejszy element Twojego CV. Chodzi o konkretne umiejętności, które są związane bezpośrednio ze stanowiskiem.
Powinny się one znaleźć na samej górze CV - w podsumowaniu zawodowym oraz na początku opisu doświadczenia i listy umiejętności.
Dlaczego? Ponieważ pracodawcy “skanują” Twoje CV tylko przez kilka sekund. Jeśli ich uwagi od razu nie zwrócą słowa kluczowe, życiorys trafi do kosza.
Na górze CV powinny znaleźć się umiejętności z Twojej listy, które nawiązują do słów kluczowych w ofercie pracy, a także listy często powtarzających się umiejętności.
Umiejętności uniwersalne
To umiejętności, które wykorzystujesz w każdej pracy - np. znajomość języka angielskiego czy też pakietu MS Office.
Sprawdź, czy umiejętności uniwersalne z Twojej listy pokrywają się ze słowami kluczowymi w ofercie pracy oraz listą powtarzających się umiejętności.
Jeśli tak, to powinieneś je umieścić na górze CV w opisie doświadczenia, zaraz po umiejętnościach specjalistycznych.
W innym przypadku, możesz wpisać je w sekcji “Umiejętności”.
Umiejętności adaptacyjne
To teoretycznie najmniej istotne umiejętności, które sugerują pracodawcy jak odnajdziesz się w nowej pracy, np.:
- umiejętność pracy w zespole
- umiejętność pracy w stresie
- dyskrecja
- chęć rozwoju i doskonalenia umiejętności
Po raz kolejny porównaj swoje listy oraz słowa kluczowe w ofercie pracy. 1-2 powtarzające się umiejętności adaptacyjne możesz wykorzystać w podsumowaniu zawodowym (tak jak w przykładzie powyżej).
Wskazówka: Kiedy już przygotujesz CV ze słowami kluczowymi z oferty pracy, możesz jeszcze raz zajrzeć do swojej listy umiejętności. Wybierz z niej dodatkowe informacje, które stanowią Twój atut. Uzupełnij nimi swoje CV.
Jesteś gotowy, aby stworzyć CV dopasowane do oferty pracy? Możesz zrobić to w 5 minut w kreatorze CV (tutaj).
5. Jak wyróżnić informacje, które zwrócą uwagę pracodawcy?
Dokumenty, które widzisz na górze to proste CV — wzór po prawej przedstawia profesjonalny życiorys, a po lewej...
Podczas rekrutacji pracodawcy otrzymują średnio 200 takich CV.
Jednemu życiorysowi poświęcają zaledwie 6 sekund.
Przeciętny kandydat na 50 wysłanych CV otrzymuje.. tylko 3 zaproszenia na rozmowy kwalifikacyjne.
Te fakty zapadają w pamięć.
Wiesz dlaczego?
Ponieważ zawierają konkretne liczby. To sprawdzony sposób na przyciągnięcie uwagi czytelnika.
Ten prosty zabieg powinieneś wykorzystać także w swoim CV (zobacz nasz wzór CV do pobrania).
Konkretne liczby i procenty nie tylko zwrócą uwagę pracodawcy, ale również uwiarygodnią Twoje umiejętności i dokonania.
Przykład:
Zainteresowała Cię oferta pracy w call center dużego ubezpieczyciela. Jedno z wymagań pracodawcy brzmi:
Umiejętność budowania relacji z klientem, komunikatywność i pozytywne nastawienie
Większość kandydatów w swoim CV napisze:
Pozytywne nastawienie do klienta i umiejętność budowania dobrych relacji
Dla pracodawcy takie zdanie jest bezwartościowe. Swoje CV wyróżnisz pisząc:
97% pozytywnych opinii za obsługę klienta na czacie online w firmie X
W ten sposób przedstawiłeś konkretny efekt swoich działań i udowodniłeś, że masz doświadczenie w budowaniu relacji z klientem.
Jeśli będziesz miał przed sobą puste CV do wypełnienia, nie zapomnij zostawić w nim miejsca na odpowiedni opis swoich osiągnięć.
Potem nie zostaje już nic innego, jak napisać maila z CV i czekać na telefon od rekrutera.
Wskazówka: Przygotowując dopasowane CV, pokazujesz pracodawcy, że zależy Ci na tej konkretnej ofercie pracy i nie wysyłasz życiorysów masowo.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Chcesz zobaczyć inne wzory CV? Przejdź tutaj: CV za darmo — wzory dla najpopularniejszych zawodów.
Masz problem z dopasowaniem swojego CV do oferty pracy? Opisz swoje wątpliwości w komentarzu poniżej, chętnie Ci pomożemy.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.