Moje konto
Jak dopasować CV do oferty pracy i je wyróżnić? (5 porad + Przykłady)

Jak dopasować CV do oferty pracy i je wyróżnić? (5 porad + Przykłady)

Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery w InterviewMe

Poznaj historię dwóch kolegów ze studiów - Piotrka i Maćka.

 

Obaj studiowali w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

 

Razem przygotowywali się do egzaminów, zbierali podobne oceny i zakończyli studia z prawie identycznymi wynikami. Odbyli też staże w korporacji.

 

Od 3 lat pracują w marketingu, ale obaj zaczęli rozglądać się za lepszą pracą.

 

Piotrek trafił na ciekawą ofertę do działu marketingu dużej grupy wydawniczej. Od razu podesłał ją koledze.

 

Obaj przygotowali swoje CV i wysłali je do firmy. Po kilku dniach pracodawca zaprosił na rozmowę kwalifikacyjną… Maćka.

 

Piotrek nie mógł zrozumieć dlaczego nie dostał odpowiedzi, skoro miał dokładnie takie samo wykształcenie i doświadczenie jak Maciek.

 

Postanowił porównać swoje CV z życiorysem kolegi. Od razu wszystko stało się jasne.

 

Maciek dokładnie dopasował swoje CV do oferty pracy. Użył kluczowych zwrotów, których mógł szukać pracodawca oraz wyróżnił umiejętności i doświadczenia, które nawiązywały do wymagań z ogłoszenia.

 

Z kolei Piotrek wykorzystał standardowy wzór z internetu, a pisząc życiorys nie zwracał uwagi na wymagania w ofercie pracy.

 

Właśnie dlatego większość kandydatów nie dostaje zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne. 

 

Wydaje Ci się, że dopasowanie CV do oferty pracy musi zajmować mnóstwo czasu?

 

Mam dobrą wiadomość.

 

Z tego artykułu dowiesz się, jak w kilka minut nanieść proste zmiany na CV, aby w pełni odpowiadało na wymagania konkretnego pracodawcy.

 

Chcesz od razu przygotować CV i list motywacyjny dopasowane do oferty pracy? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz gotowe wzory do uzupełnienia, wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

jak dopasować cv do oferty pracy

Zobacz inne szablony, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

Z artykułu dowiesz się m.in.:

 

  • dlaczego dopasowując CV do oferty pracy otrzymasz więcej zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne
  • jak szybko stworzyć listę kluczowych informacji, dzięki której wyróżnisz swoje CV
  • jak w 15 minut dopasować swoje CV do oferty pracy, aby otrzymać zaproszenie na rozmowę
  • jak opisywać swoje umiejętności i osiągnięcia, aby wyróżnić się na tle innych kandydatów

 

CV nawiązujące do oferty pracy

 

1. Dlaczego powinieneś dopasować CV do oferty pracy?

 

Wyobraź sobie, że pracujesz w marketingu internetowym i właśnie znalazłeś ofertę pracy idealną dla Ciebie.

 

Masz 7 lat doświadczenia na podobnym stanowisku i wymagane umiejętności. Na kampanie wydałeś setki tysięcy złotych, a dzięki optymalizacji reklam w Google znacznie zwiększyłeś zyski Twojej obecnej firmy.

 

Od razu bierzesz się za przygotowanie CV.

 

“Tworzenie dochodowych kampanii marketingowych, ich raportowanie oraz optymalizacja AdWords” - piszesz w swoim życiorysie.

 

Po stworzeniu pełnego CV, wysyłasz je do pracodawcy. Jesteś pewien, że dostaniesz zaproszenie na rozmowę.

 

Niestety, dostajesz tylko standardową formułkę: Dziękujemy za zgłoszenie. Obecnie szukamy kogoś, o innym profilu zawodowym.

 

Dlaczego?

 

Ponieważ swoje bogate doświadczenie i sukcesy opisałeś tak samo jak… stażysta, który pracuje w branży od pół roku.

 

Nie dopasowałeś CV do oferty pracy, nie zastosowałeś tzw. słów kluczowych i nie podkreśliłeś swoich głównych atutów.

 

Pamiętaj też, że rekruterzy mają do przejrzenia nawet kilkaset CV dziennie! Jeśli ich uwagi od razu nie zwrócą kluczowe informacje, nie będą zagłębiać się w treść Twojego życiorysu. A niedopasowane CV trafi do szuflady!

 

Właśnie takie są realia współczesnej rekrutacji.

 

Jeśli nie dopasujesz swojego CV do oferty pracy, Twoje podanie odpadnie już przy pierwszej weryfikacji!

 

Poniżej znajdziesz porady, dzięki którym szybko przygotujesz życiorys ze słowami kluczowymi. 

 

DARMOWY EBOOK: Upewnij się, że w swoim CV uniknąłeś kluczowych błędów. Opisaliśmy je w naszym bezpłatnym ebooku: "24 błędy w CV, przez które nie dostajesz pracy" (pobierz)

 

CV na podstawie oferty pracy

 

2. Lista umiejętności - pierwszy krok do dopasowania CV do oferty pracy

 

Od czego zacząć pisanie CV?

 

Od dokładnego przeczytania oferty pracy.

 

To kluczowy krok, bo w pierwszej kolejności musisz stworzyć listę swoich umiejętności.

 

Jak szybko stworzyć listę umiejętności?

 

  • wypisz w punktach wszystkie swoje umiejętności zawodowe (np. umiejętność zarządzania zespołem do 20 osób) oraz bardziej ogólne cechy (np. punktualność)
  • uporządkuj listę, pozostawiając na niej jedynie umiejętności zawodowe, które będziesz mógł wykorzystać w CV
  • ułóż umiejętności zawodowe zaczynając od tych, które stanowią Twój największy atut (np. w firmie X zwiększyłem sprzedaż o 30% w skali miesiąca), a kończąc na tych mniej istotnych (np. umiejętność pracy w zespole)

 

Jeśli już przygotowałeś listę umiejętności, możesz zacząć szukać słów kluczowych w ofercie pracy.

 

Wskazówka: Przygotowujesz CV po angielsku? Dowiedz się, jak napisać klauzulę do CV po angielsku.

 

Zastanawiasz się, jakie umiejętności wpisać w CV? Inspirację znajdziesz w naszym artykule:

 

“Umiejętności do CV. Co wpisać, by szybko znaleźć pracę? Przykłady” (czytaj)

 

Jak znaleźć słowa kluczowe w ofercie pracy

 

3. Jak znaleźć słowa kluczowe w ofercie pracy?

 

Wyobraź sobie, że siedzisz w pracy na nudnym spotkaniu.

 

Dawno przestałeś słuchać o czym mówią Twoi współpracownicy. Masz wrażenie, że zaraz zaśniesz.

 

Nagle słyszysz swoje imię. Od razu się budzisz i zaczynasz uważnie słuchać rozmowy.

 

Tak samo działają słowa kluczowe w Twoim CV.

 

Pracodawca szuka w życiorysie kluczowych dla niego informacji.

 

Jeśli od razu je zauważy, to zainteresuje się Twoim CV.

 

Właśnie dlatego przygotowując swoje CV powinieneś dopasować je do słów kluczowych w ofercie pracy.

 

Jak je znaleźć?

 

W przykładzie poniżej zaznaczyłem słowa kluczowe na żółto.

 

Przykładowa oferta pracy na stanowisko Brand Managera:

 Dopasowanie CV do oferty pracy - brand manager

 

Jak powinno być napisane CV nawiązujące do tego ogłoszenia? (przykład)

 

DOBRZE

 

Doświadczenie:

 

10.2013 - 10.2017 Adidas

 

Stanowisko: Specjalista ds. marketingu

 

Główne obowiązki:

 

  • przygotowywanie kampanii on-line marketingowych (1)
  • lider zespołu przygotowującego eventy marketingowe (1)
  • przygotowywanie newsletterów promujących nowe produkty
  • przygotowywanie akcji marketingowych w nawiązaniu do bieżących trendów na rynku (2)
  • współpraca z zespołem projektującym nowe produkty

 

Osiągnięcia:

 

  • zwiększyłem sprzedaż poprzez newslettery o 7%

 

Doświadczenie dodatkowe:

 

  • prowadzę drużynę w piłkarskiej lidze szóstek (5)
  • piszę artykuły dla kibicowskiego serwisu o Realu Madryt (5)

 

Wykształcenie:

 

2008 - 2013 Uniwersytet Warszawski - Wydział Zarządzania

Kierunek: Zarządzanie (dzienne)

Uzyskany tytuł magistra (3)

 

Umiejętności:

 

  • opracowywanie pomysłów na nowe kampanie marketingowe (4)
  • zarządzanie kampaniami marketingowymi (4)
  • dobra organizacja czasu pracy (4)
  • nastawienie na realizację celów (4)
  • samodzielne prowadzenie projektów (4)

 

Zainteresowania:

 

Jestem pasjonatem sportu (5), szczególnie piłki nożnej oraz boksu.

 

W podobny sposób zaznacz słowa kluczowe w ofercie pracy, która Cię interesuje. Następnie wykorzystaj te sformułowania w swoim CV.

 

Oto sposoby na sprawdzenie, które umiejętności i doświadczenia są najważniejsze dla pracodawcy.

 

Jak sprawdzić, które umiejętności są najważniejsze dla pracodawcy?

 

1. Sprawdź, czy konkretna informacja powtarza się w ofercie kilka razy (np. wprowadzanie nowych produktów na rynek).

 

2. Znajdź oferty innych firm na to samo stanowisko i zaznacz w nich słowa kluczowe. Sprawdź, które z nich powtarzają się w ofercie, która Cię interesuje.

 

3. Znajdź na LinkedIn profile osób, pracujących na interesującym Cię stanowisku. Sprawdź, jakie słowa kluczowe najczęściej przewijają się w opisie ich umiejętności i doświadczenia. Porównaj je z informacjami z Twojej oferty pracy.

 

W ten sposób stworzysz listę umiejętności, które powtarzają się najczęściej, czyli prawdopodobnie są najważniejsze dla pracodawcy.

 

Wskazówka: Jak upewnić się, czy słowa kluczowe w Twoim CV pokrywają się frazami, które pojawiają się w interesujących Cię ofertach pracy? Pomoże Ci w tym narzędzie Jobscan. Możesz w nim szybko porównać swój opis z wymaganiami w ofertach pracy i ocenić nasycenie słowami kluczowymi (narzędzie działa w pełni poprawnie tylko w przypadku anglojęzycznych CV).

 

Wielu pracodawców szuka kandydatów na LinkedIn. Jak stworzyć profil, który przyciągnie ich uwagę? Dowiesz się tego z artykułu:

 

“LinkedIn - 14 rad jak stworzyć i prowadzić profil, aby dostawać oferty pracy” (czytaj)

 

CV pasujące do oferty pracy

 

4. W jakiej kolejności umieścić umiejętności w CV?

 

Stworzyłeś już listę swoich umiejętności i znalazłeś słowa kluczowe w ofercie pracy, która Cię interesuje. 

 

Przygotowałeś także spis umiejętności, które pojawiają się najczęściej w ofertach innych firm, a także na profilach LinkedIn innych pracowników.

 

Czas na przygotowanie Twojego CV dopasowanego do oferty pracy. Ułatwi Ci to podzielenie umiejętności na 3 kategorie.

 

Trzy kategorie umiejętności:

 

  • umiejętności specjalistyczne
  • umiejętności uniwersalne
  • umiejętności adaptacyjne

 

Czym różnią się te umiejętności? Zaprezentowałem to na przykładzie podsumowania zawodowego developera:

 

Developer z 3-letnim doświadczeniem komercyjnym w programowaniu, ze znajomością mySQL i Ruby. Biegła znajomość języka angielskiego na poziomie C2. Doskonale odnajduję się w zespole i w pracy pod presją czasu.

 

Umiejętności specjalistyczne

 

To zdecydowanie najważniejszy element Twojego CV. Chodzi o konkretne umiejętności, które są związane bezpośrednio ze stanowiskiem.

 

Powinny się one znaleźć na samej górze CV - w podsumowaniu zawodowym oraz na początku opisu doświadczenia i listy umiejętności.

 

Dlaczego? Ponieważ pracodawcy “skanują” Twoje CV tylko przez kilka sekund. Jeśli ich uwagi od razu nie zwrócą słowa kluczowe, życiorys trafi do kosza.

 

Na górze CV powinny znaleźć się umiejętności z Twojej listy, które nawiązują do słów kluczowych w ofercie pracy, a także listy często powtarzających się umiejętności.

 

Umiejętności uniwersalne

 

To umiejętności, które wykorzystujesz w każdej pracy - np. znajomość języka angielskiego czy też pakietu MS Office.

 

Sprawdź, czy umiejętności uniwersalne z Twojej listy pokrywają się ze słowami kluczowymi w ofercie pracy oraz listą powtarzających się umiejętności.

 

Jeśli tak, to powinieneś je umieścić na górze CV w opisie doświadczenia, zaraz po umiejętnościach specjalistycznych.

 

W innym przypadku, możesz wpisać je w sekcji “Umiejętności”.

 

Umiejętności adaptacyjne

 

To teoretycznie najmniej istotne umiejętności, które sugerują pracodawcy jak odnajdziesz się w nowej pracy, np.:

 

  • umiejętność pracy w zespole
  • umiejętność pracy w stresie
  • dyskrecja
  • chęć rozwoju i doskonalenia umiejętności

 

Po raz kolejny porównaj swoje listy oraz słowa kluczowe w ofercie pracy. 1-2 powtarzające się umiejętności adaptacyjne możesz wykorzystać w podsumowaniu zawodowym (tak jak w przykładzie powyżej).

 

Wskazówka: Kiedy już przygotujesz CV ze słowami kluczowymi z oferty pracy, możesz jeszcze raz zajrzeć do swojej listy umiejętności. Wybierz z niej dodatkowe informacje, które stanowią Twój atut. Uzupełnij nimi swoje CV.

 

Jesteś gotowy, aby stworzyć CV dopasowane do oferty pracy? Możesz zrobić to w 5 minut w kreatorze CV (tutaj).

 

Szybkie dopasowanie CV do oferty pracy

 

5. Jak wyróżnić informacje, które zwrócą uwagę pracodawcy?

 

Podczas rekrutacji pracodawcy otrzymują nawet ponad 200 CV.

 

Jednemu życiorysowi poświęcają zaledwie 6 sekund.

 

Przeciętny kandydat na 50 wysłanych CV otrzymuje.. tylko 3 zaproszenia na rozmowy kwalifikacyjne.

 

Te fakty zapadają w pamięć.

 

Wiesz dlaczego?

 

Ponieważ zawierają konkretne liczby. To sprawdzony sposób na przyciągnięcie uwagi czytelnika.

 

Ten prosty zabieg powinieneś wykorzystać także w swoim CV.

 

Konkretne liczby i procenty nie tylko zwrócą uwagę pracodawcy, ale również uwiarygodnią Twoje umiejętności i dokonania.

 

Przykład:

 

Zainteresowała Cię oferta pracy w call center dużego ubezpieczyciela. Jedno z wymagań pracodawcy brzmi:

 

Umiejętność budowania relacji z klientem, komunikatywność i pozytywne nastawienie

 

Większość kandydatów w swoim CV napisze:

 

Pozytywne nastawienie do klienta i umiejętność budowania dobrych relacji

 

Dla pracodawcy takie zdanie jest bezwartościowe. Swoje CV wyróżnisz pisząc:

 

97% pozytywnych opinii za obsługę klienta na czacie online w firmie X

 

W ten sposób przedstawiłeś konkretny efekt swoich działań i udowodniłeś, że masz doświadczenie w budowaniu relacji z klientem.

 

Wskazówka: Przygotowując dopasowane CV, pokazujesz pracodawcy, że zależy Ci na tej konkretnej ofercie pracy i nie wysyłasz życiorysów masowo.

 

Masz problem z dopasowaniem swojego CV do oferty pracy? Opisz swoje wątpliwości w komentarzu poniżej, chętnie Ci pomożemy :)

 

Oceń mój artykuł
Średnia: 3.95 (22 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły