Charyzma: co to jest i jak ją wypracować? [+ Techniki]
Stwórz CV terazCo wspólnego mają ze sobą Martin Luther King Jr., Steve Jobs, Margaret Thatcher, Mahatma Gandhi, Winston Churchill i Jezus? Każdy z nich posiadał charyzmę — czyli zestaw cech, który pomagał im porywać tłumy i wpływać na bieg historii.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest charyzma
- jakie cechy charakteru posiada człowiek charyzmatyczny
- jak pokazać charyzmę w pracy
- czy charyzmy można się nauczyć.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Co to jest charyzma? Definicja
No dobrze — a więc czym tak naprawdę jest charyzma?
Słownik Języka Polskiego PWN definiuje charyzmę jako „szczególne cechy osobowości, którym osoba je posiadająca zawdzięcza niekwestionowany autorytet u ludzi i wpływ na nich”.
Sam termin charyzma pochodzi od greckiego chárisma („dar”) i początkowo służył do opisania osób obdarzonych „darem bożym” lub „darem łaski”, swoistego mesjasza — co zdawało się sugerować, że z charyzmą trzeba się urodzić. Dziś częściej postrzegamy ją jako świecki atrybut, a nawet umiejętność, którą można wpisać do CV.
Charyzmę badał m.in. ojciec współczesnej socjologii Max Weber. Definiował ją jako „zdolność do wzbudzenia wiary, wierności i posłuszeństwa, która nie opiera się na prawie lub obyczajach, a więc stanowi swoiste przeciwieństwo władzy zinstytucjonalizowanej”.
Tę szczególną zdolność próbował uchwycić również Kenneth Levine, profesor z Uniwersytetu Tennessee. Badacz doszedł do wniosku, że na charyzmę składają się przede wszystkim:
- empatia
- entuzjazm
- pewność siebie
- umiejętność aktywnego słuchania
- utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą
- zdolności komunikacyjne i oratorskie.
Jeżeli wszystkie te kompetencje miękkie są wysoko rozwinięte, to intuicyjnie czujemy, że mamy do czynienia z osobowością charyzmatyczną.
Z kolei Olivia Fox Cabane w swojej książce „Mit charyzmy” zwraca uwagę na inne trzy elementy składowe takiej osobowości: obecność, moc oraz ciepło.
Natomiast w psychologii analitycznej osobowość charyzmatyczną utożsamia się z osobowością maniczną — czyli sprawiającą wrażenie mądrzejszej, bardziej świadomej i sprawczej, „pełnej”, a nawet „idealnej”.
Ludzie charyzmatyczni potrafią więc inspirować, zjednywać i wpływać na ludzi wokół. Co ciekawe, nie muszą dzielić wszystkich cech charakteru — bo charyzmę może mieć zarówno porywający mówca, jak też mądry polityk, inspirujący menedżer czy uważny i wyrozumiały słuchacz.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profes jonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Jak pokazać charyzmę w pracy?
O ludziach charyzmatycznych często mówi się, że są skazani na sukces. Dlaczego?
Takie osoby znają swoją wartość i własne możliwości. Z tego powodu często stawiają sobie wyzwania, czują większą motywację do pracy i łatwiej osiągają swoje cele — są więc niezwykle cennymi liderami i pracownikami.
Poza tym charyzma jest kluczową kompetencją w wielu innych zawodach — często prestiżowych lub cieszących się społecznym zaufaniem. Potrzebują jej m.in. artyści sceniczni, prezenterzy, sprzedawcy, specjaliści Public Relations, organizatorzy eventów, nauczyciele i politycy, a nawet niektórzy pracownicy NGO-sów. Jeśli szukasz pracy w tych branżach, to bardzo możliwe, że to właśnie charyzma będzie Twoja kartą przetargową.
Ale jak określić, ile masz charyzmy w charyzmie?
Tą kwestią zajęli się m.in. naukowcy z Uniwersytetu w Toronto. Doszli oni do wniosku, że charyzma sprowadza się w zasadzie do dwóch obszarów: wpływu na innych oraz dostępności. Następnie opracowali zestaw 6 pytań, za pomocą których możesz sprawdzić swój poziom charyzmy:
- Czy w pomieszczeniach zaznaczasz swoją obecność?
- Czy masz zdolność wpływania na ludzi?
- Czy często się uśmiechasz?
- Czy wiesz, jak przewodzić grupie?
- Czy potrafisz dogadać się z każdym?
- Czy inni mogą czuć się przy Tobie swobodnie?
Przy każdym pytaniu oceń się w skali od 1 do 5, a następnie podziel otrzymaną liczbę przez 6. Jeżeli uzyskasz wynik powyżej średniej — czyli 3,7 — można uznać, że jesteś osobą charyzmatyczną.
Powyższe badania mogą Ci też posłużyć do autoprezentacji i szerzej — do pracy nad sobą. Bo aby okazać swoją charyzmę — w pracy lub na rozmowie kwalifikacyjnej — wystarczy zaprezentować postawy i zachowania, o które pytali badacze. W jaki sposób?
Twoimi głównymi sprzymierzeńcami będą:
- ubiór adekwatny do sytuacji
- szczery uśmiech
- wyprostowana postawa
- pewność w głosie
- pozytywne nastawienie
- świadomość własnych kompetencji
- świadomość swoich mocnych i słabych stron
- gotowość do przejęcia inicjatywy
- gotowość do prezentacji własnych pomysłów
- świadomość i opanowanie swojej mowy ciała
- uważność na innych
- życzliwość.
Dlatego przed rozmową z rekruterem lub współpracownikami zastanów się, w co się ubrać, jak się przedstawić i jak pociągnąć rozmowę — tak, abyś w trakcie samego spotkania czuł się swobodnie i był pewny siebie.
Czujesz, że musisz nad tym popracować? W ostatnim rozdziale tego artykułu poznasz kilka technik rozwijania charyzmy.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
3. Jak ćwiczyć charyzmę? Przykładowe techniki
Jak już wiesz — charyzma często jest, ale nie musi być wrodzona. Możesz też nad nią świadomie pracować.
Oczywiście, nie jest to łatwy ani szybki proces. W niektórych wypadkach konieczna może okazać się praca terapeutyczna — np. gdy brak Ci pewności siebie albo nie panujesz nad swoimi emocjami.
Zadbałeś o ten obszar? Świetnie! Teraz musisz poznać kilka technik, dzięki którym będzie Ci łatwiej zjednywać sobie ludzi.
Oto kilka sprawdzonych sposobów na rozwijanie charyzmy:
- Ćwicz obecność w „tu i teraz”. Nie rozpraszaj się. Gdy z kimś rozmawiasz na żywo, odłóż telefon i wyłącz muzykę. Zauważaj i poznawaj reakcje swojego ciała na różne bodźce, smaki i zapachy. Wykonuj ćwiczenia oddechowe albo medytuj.
- Poznaj swoją mowę ciała. Stań przed lustrem i zauważ swoją naturalną, wygodną postawę. Czy się garbisz? Jakie emocje zdradza Twoja mimika? Osoby naprawdę charyzmatyczne mają postawę otwartą i pewną siebie — ale tak, by nie zawstydzić ani nie zdominować swojego rozmówcy.
- Słuchaj aktywnie. Skup się na tym, co mówi Twój rozmówca. Okaż zainteresowanie, nie przerywaj i reaguj na to, co mówi. Utrzymuj kontakt wzrokowy. Zadawaj pytania uzupełniające i parafrazuj to, co powiedział, upewniając się, że dobrze go zrozumiałeś.
- Oddaj rozmówcy ważność. Zapamiętaj jego imię i kontekst, w którym się poznaliście. Nawiązuj do wspólnych doświadczeń i wartości. W ten prosty sposób sprawisz, że druga osoba będzie czuła się przy Tobie komfortowo.
- Używaj gestykulacji. Widoczne, ale naturalne i nieprzesadzone gesty podkreślają przekaz werbalny i są nośnikiem emocji. Możesz je oglądać i skorygować przed lustrem.
- Ćwicz dotyk. Nie każdy rozmówca jest otwarty na kontakt fizyczny. Jednak umiejętny dotyk w odpowiednim kontekście może znacznie podnieść Twój poziom charyzmy. Przykładem niech będzie uścisk dłoni — serdeczny i pewny siebie podkreśli Twoją otwartość i energiczność, z kolei słaby i „zwiędły” zostanie odczytany jako brak zainteresowania lub nieśmiałość.
- Miej do siebie dystans. Uśmiech i poczucie humoru pomagają zjednać sobie ludzi i sprawiają, że ci czują się przy nas swobodnie. Dlatego przygotuj sobie kilka żartów i anegdot ze swojego życia. Wybierz takie, które nikogo nie urażą.
- Ćwicz umiejętności oratorskie. Zauważ i wyeliminuj popełniane przez siebie błędy językowe. Ćwicz poprawną wymowę trudnych wyrazów i dbaj o właściwą strukturę wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie). Poznaj właściwy kontekst używanych przysłów. A jeśli często się powtarzasz, znajdź w internecie synonimy popularnych wyrazów.
- Wzmacniaj jednocześnie moc i życzliwość. Pomogą Ci w tym m.in. branie odpowiedzialności, transparentność, szczerość, zaufanie do siebie, praktykowanie wdzięczności i zakładanie dobrych intencji u innych. Jak zauważyła Olivia Cabane, moc bez życzliwości zamienia się w arogancję, natomiast życzliwość bez mocy — w nadgorliwość i próbę zadowalania innych.
- Inspiruj innych. Przypomnij sobie interesujące historie ze swojego życia i naucz się o nich ciekawie opowiadać. Nie bój się okazywać pozytywnych emocji, takich jak radość i entuzjazm.
A czy Ty jesteś osobę charyzmatyczną? Skomentuj artykuł na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.