Moje konto
Kompetencje kluczowe wg Rady UE - co to? Lista TOP 8

Kompetencje kluczowe wg Rady UE - co to? Lista TOP 8

Tutaj zapoznasz się z listą kompetencji kluczowych, które określiła w swoich zaleceniach Unia Europejska. Zobacz, które kompetencje pomogą Ci znaleźć pracę.

Zastanawiasz się, czy istnieje jakaś pula kluczowych kompetencji, które pomogą Ci w życiu i na rynku pracy? Tym tematem zajęła się Unia Europejska.

 

Istnieje lista kompetencji, która określa podstawowe umiejętności Europejczyka. Warto się z nią zapoznać i sprawdzić, które pozycje możesz już odhaczyć, a nad którymi trzeba będzie jeszcze popracować.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

  • czym są kompetencje kluczowe
  • dlaczego Unia Europejska określa listę kompetencji kluczowych
  • jakie są kompetencje kluczowe w 2021 r.

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Stwórz CV teraz

 

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

1. Kompetencje kluczowe według Rady Unii Europejskiej

 

Dlaczego w ogóle powstała lista kompetencji kluczowych? Jak to się stało, że istnieje dokument, będący punktem odniesienia do oceny naszych umiejętności? Czy go potrzebujemy? A jeśli tak, to z jakiego powodu?

 

Po pierwsze — dokument, o którym zaraz dowiesz się więcej, to pismo europejskie, odnoszące się do obywateli EU (chociaż tak naprawdę jego treść jest bardzo uniwersalna). 

 

A więc w 2006 r. Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej przyjęły zalecenie w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (od tego czasu dokument uległ zmianom, a jego najnowsza wersja pochodzi z 2018 roku).

 

Cel był taki, by wszystkie państwa członkowskie zwróciły uwagę na ważną kwestię. Chodzi o to, czy obywatele mają równy dostęp do edukacji, w takim sensie, że każde dziecko i dorosły dostaje szansę na zdobycie podstawowych kompetencji, które umożliwiają mu np. znalezienie pracy.

 

Jak stanowi pierwsza zasada europejskiego filaru praw socjalnych:

 

Każda osoba ma prawo do dobrej jakości kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie w celu utrzymania i nabywania umiejętności, które pozwolą jej w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy.

 

Dlaczego kompetencje kluczowe są potrzebne?

 

Badania pokazują, że jeden na pięciu uczniów w UE nie jest wystarczająco biegły w czytaniu, matematyce lub naukach ścisłych. W 2018 r. wskaźnik słabych wyników wyniósł:

 

  • 21,7% w czytaniu
  • 22,4% w matematyce
  • 21,6% w naukach ścisłych. 

 

W latach 2009–2018 wyniki w nauce i czytaniu pogorszyły się na poziomie UE, natomiast w matematyce pozostały stabilne.

 

Dlatego właśnie — jak czytamy w zaleceniu unijnym:

 

Do tego, by utrzymać obecny poziom życia, wspierać wysoki poziom zatrudnienia oraz wzmacniać spójność społeczną w kontekście przyszłego społeczeństwa i świata pracy, potrzebny jest ludziom odpowiedni zestaw umiejętności i kompetencji. 

 

Wspieranie ludzi w całej Europie w nabywaniu umiejętności i kompetencji warunkujących samorealizację, zdrowie, szanse na zatrudnienie oraz włączenie społeczne pomaga wzmacniać odporność Europy w okresie szybkich i głębokich przemian.

 

Zobacz też: Kompetencje miękkie i twarde: lista 30+ umiejętności [przykłady]

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

2. Lista 8 głównych kompetencji kluczowych

 

Kompetencje kluczowe wg Rady Unii Europejskiej:

 

  1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
  2. Kompetencje w zakresie wielojęzyczności
  3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
  4. Kompetencje cyfrowe
  5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
  6. Kompetencje obywatelskie
  7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
  8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

 

Po angielsku lista kompetencji kluczowych brzmi następująco:

 

  1. Literacy 
  2. Multilingualism
  3. Numerical, scientific and engineering skills 
  4. Digital and technology-based competences
  5. Interpersonal skills, and the ability to adopt new competences 
  6. Active citizenship 
  7. Entrepreneurship 
  8. Cultural awareness and expression

 

Teraz przejdźmy do szczegółowego omówienia wszystkich ośmiu kompetencji.

 

Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

 

Kompetencje te obejmują umiejętność czytania i pisania oraz prawidłowego rozumienia informacji pisemnej. Wymagają zatem znajomości słownictwa, gramatyki funkcjonalnej i funkcji języka. 

 

Niezbędne jest posiadanie umiejętności komunikowania się w mowie i piśmie w różnych sytuacjach, a także kontrolowania swojego sposobu komunikowania się i dostosowywania go do wymogów sytuacji.

 

Kompetencje w zakresie wielojęzyczności

 

Kompetencje te określają zdolność do prawidłowego i skutecznego korzystania z różnych języków w celu porozumiewania się

 

Kompetencje te wymagają znajomości słownictwa i gramatyki funkcjonalnej różnych języków oraz świadomości głównych rodzajów interakcji słownej i rejestrów języka. Istotna jest również znajomość konwencji społecznych oraz aspektu kulturowego i zmienności języków.

 

W skrócie — warto znać języki obce.

 

Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

 

Kompetencje matematyczne to zdolność rozwijania i wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych sytuacjach

 

Konieczna wiedza w dziedzinie matematyki obejmuje:

 

  • solidną umiejętność liczenia
  • znajomość miar i struktur, podstawowych operacji i sposobów prezentacji matematycznej
  • rozumienie terminów i pojęć matematycznych
  • świadomość istnienia pytań, na które matematyka może dać odpowiedź.

 

Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych dotyczą zdolności i chęci wyjaśniania świata przyrody z wykorzystaniem istniejącego zasobu wiedzy i stosowanych metod, w tym obserwacji i eksperymentów, w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach. 

 

Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii obejmują rozumienie zmian powodowanych przez działalność człowieka oraz rozumienie swojej odpowiedzialności jako obywatela.

 

W przypadku nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, niezbędna wiedza obejmuje główne zasady rządzące światem przyrody, podstawowe pojęcia naukowe, teorie, zasady i metody, technologię oraz produkty i procesy technologiczne, a także rozumienie wpływu nauki, technologii, inżynierii i ogólnie działalności człowieka na świat przyrody.

 

Kompetencje cyfrowe

 

Kompetencje cyfrowe obejmują pewne, krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie. 

 

Korzystanie z technologii i treści cyfrowych wymaga refleksyjnego i krytycznego, a zarazem pełnego ciekawości, otwartego i perspektywicznego nastawienia do ich rozwoju. Wymaga również etycznego, bezpiecznego i odpowiedzialnego podejścia do stosowania tych narzędzi.

 

Kompetencje cyfrowe obejmują umiejętność korzystania z informacji i danych, komunikowanie się i współpracę, umiejętność korzystania z mediów, tworzenie treści cyfrowych (w tym programowanie), bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem), kwestie dotyczące własności intelektualnej, rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie.

 

Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

 

Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się to zdolność do autorefleksji, skutecznego zarządzania czasem i informacjami, konstruktywnej pracy z innymi osobami oraz zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową. 

 

Obejmują one zdolność radzenia sobie z niepewnością, umiejętność uczenia się, wspierania swojego dobrostanu fizycznego i emocjonalnego, utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zdolność do prowadzenia prozdrowotnego i zorientowanego na przyszłość trybu życia, odczuwania empatii i zarządzania konfliktami.

 

Kompetencje obywatelskie

 

Kompetencje obywatelskie to zdolność działania jako odpowiedzialni obywatele oraz pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim i społecznym, w oparciu o rozumienie pojęć i struktur społecznych, gospodarczych, prawnych i politycznych, a także wydarzeń globalnych i zrównoważonego rozwoju.

 

Kompetencje obywatelskie opierają się na znajomości podstawowych pojęć i zjawisk dotyczących osób, grup, organizacji zawodowych, społeczeństwa, gospodarki i kultury.

 

Fundamentem odpowiedzialnej i konstruktywnej postawy jest poszanowanie praw człowieka jako podstawy demokracji. Konstruktywne uczestnictwo obejmuje gotowość do udziału w demokratycznym procesie decyzyjnym na wszystkich szczeblach oraz w działalności obywatelskiej. 

 

Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

 

Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości to między innymi zdolność wykorzystywania szans i pomysłów oraz przekształcania ich w wartość dla innych osób

 

Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości obejmują:

 

  • kreatywność
  • innowacyjność i podejmowanie ryzyka
  • zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów. 

 

Osoba, która ma kompetencje w zakresie przedsiębiorczości, jest świadoma kontekstu swojej pracy i zdolna do wykorzystywania pojawiających się szans.

 

Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

 

Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej obejmują rozumienie sposobów kreatywnego wyrażania i komunikowania pomysłów i znaczeń w różnych kulturach, za pomocą różnych rodzajów sztuki i innych form kulturalnych, oraz poszanowanie dla tego procesu. 

 

Obejmują one angażowanie się w rozumienie, rozwijanie i wdrażanie własnych pomysłów oraz odczuwanie swojego miejsca lub roli w społeczeństwie na wiele różnych sposobów i w wielu kontekstach.

 

Zobacz też: Kompetencje zawodowe — definicja, przykłady [+ jak wpisać je w CV?]

 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.

Oceń mój artykuł: kompetencje kluczowe
Średnia: 5 (1 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

Podobne artykuły