
Profesjonalne CV - wzór, jak napisać, 10+ szablonów i kreator
Tutaj znajdziesz ponad 10 wzorów profesjonalnego CV do uzupełnienia i pobrania, wskazówki jak napisać profesjonalne CV oraz kreator CV online.
Szanse i zagrożenia, silne i słabe strony. Cztery kryteria, które umożliwią Ci szybką analizę firmy i samego siebie. Oto analiza SWOT.
Analiza SWOT to technika analizy informacji, typowo wykorzystywana jako metoda analizy strategicznej przedsiębiorstwa. SWOT to akronim angielskich słów: strengths (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse), threats (zagrożenia). Analiza SWOT może być wykorzystana dla firmy i osoby.
Poznaj tę metodę analizy strategicznej aby podejmować lepsze decyzje biznesowe i nadać najlepszy kierunek rozwoju swojej firmie (a także sobie).
W tym artykule dowiesz się:
Chcesz od razu napisać CV oraz list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
1
Analiza SWOT to jedna z metod analitycznych przedsiębiorstwa.
Cechuje ją prostota i szybkość zastosowania.
Dzięki analizie SWOT biznes zyskuje strategię działania. Jak pokazują badania (ang.), planowanie strategiczne pomaga organizacjom być bardziej produktywnymi dzięki lepszej alokacji zasobów do realizacji celów.
Dla przypomnienia, SWOT to w rzeczywistości akronim angielskich słów:
Przyjęło się mówić zatem w skrócie, że—
Analiza SWOT to analiza mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń przedsiębiorstwa.
Zobacz, czym są poszczególne komponenty analizy SWOT.
Mocne strony
Mocne strony to pozytywne czynniki wewnętrzne. Stanowią o wewnętrznej sile firmy. Należy o nie dbać, aby utrzymać je również w przyszłości. Mogą zostać wykorzystane do działań związanych z ekspansją firmy.
Przykłady mocnych stron to:
Słabe strony
Słabe strony to negatywne czynniki wewnętrzne. Należy skupić się na ich eliminacji, aby nie osłabiły mocnych stron. Ograniczają one bowiem sprawność przedsiębiorstwa i hamują jego rozwój.
Przykłady słabych stron to:
Szanse
Szanse to pozytywne zewnętrzne zjawiska i procesy, które mogą zostać wykorzystane do rozwoju i ekspansji firmy. Mogą również zniwelować słabe strony przedsiębiorstwa. Należy skupić się na tym, aby maksymalnie jr wykorzystać.
Przykładowe szanse to:
Zagrożenia
Zagrożenia to negatywne zewnętrzne zjawiska i procesy, które mogą blokować rozwój firmy. Należy skupić się na znalezieniu kroków zaradczych, aby zagrożenia nie wpłynęły na działalność firmy.
Przykłady zagrożeń:
Można się spotkać z określeniem, że analiza strategiczna SWOT jest podejściem od wewnątrz do zewnątrz.
Dlaczego?
Pierwszy etap to koncentracja na mocnych i słabych stronach przedsiębiorstwa. Te dotyczą bezpośrednio wnętrza przedsiębiorstwa — tego, jak działa i jakie posiada zasoby.
Ewaluacja szans i zagrożeń, jakie oddziałują na firmę, to skierowanie się na zewnątrz — szanse i zagrożenia są związane z czynnikami zewnętrznymi.
Przeciwieństwem podejścia od wewnątrz do zewnątrz jest bliźniaczo podobna analiza TOWS.
Analiza TOWS to zmodyfikowana metoda analizy SWOT. Różnica polega na wyjściu od zagrożeń i słabości oraz na analizie od zewnątrz do wewnątrz.
Według Weihricha główną wadą analizy SWOT jest zbytnie koncentrowanie się na mocnych stronach i szansach dla firmy. Powoduje to, że do tematu słabych stron i zagrożeń podchodzi się mniej krytycznie.
Gdy analityk zaczyna od mocnych stron, przekłada się to na subiektywne zaniżenie znaczenia słabych stron i zagrożeń.
Weihrichowi zależało na tym, aby analizę zaczynać od słabości i zagrożeń, aby następnie zastanowić się, jakimi mocnymi stronami lub szansami można je zniwelować.
Czy wiesz, że umiejętności analityczne pomagaja znaleźć się wśród najlepiej opłacanych zawodów w Polsce? Sprawdź, kto zarabia najwięcej: TOP 10 najlepiej płatnych zawodów w Polsce.
2
Na wstępie musisz wiedzieć jedno—
W szkołach uczą uproszczonej wersji analizy SWOT.
Nie polega ona bowiem jedynie na wypisaniu mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Analiza strategiczna SWOT konfrontuje je ze sobą w celu określenia strategii, jaką powinno przyjąć przedsiębiorstwo.
Przyjrzyj się dokładnie firmie, którą analizujesz. Dowiedz się jak najwięcej na temat tego, w jaki sposób funkcjonuje, jakie napotyka trudności — zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. W jakiej branży działa przedsiębiorstwo i jaką zajmuje w niej pozycję?
Na podstawie analizy przedsiębiorstwa skupionej na aspektach wewnętrznych, wypisz mocne i słabe strony firmy. Powinny dotyczyć wewnętrznych procesów, problemów, zatrudnienia.
Przeanalizuj otoczenie firmy do określenia szans i zagrożeń. Mogą być związane z sytuacją ekonomiczną czy gospodarczą kraju lub regionu. Wszelkie zmiany prawno-podatkowe również mogą zostać tu ujęte. Oprócz tego skup się na tym, co oferuje konkurencja w branży.
Wykorzystaj skalę punktową od -2 do 0 dla słabych stron i zagrożeń oraz od 0 do +2 dla mocnych stron i szans.
Wskazówka: Analiza SWOT jest bardzo podatna na subiektywizm. W swoich ocenach bądź maksymalnie obiektywny. Liczba mocnych i słabych stron powinna się równoważyć. Oceń je tak, jak gdybyś oceniał swoją konkurencję.
W zależności od tego, która ze stron będzie przeważać — mocne czy słabe strony, szanse czy zagrożenia — różna będzie strategia dalszych działań przedsiębiorstwa.
Więcej na temat wyboru strategii dowiesz się w następnej sekcji.
Pokaż swoje mocne strony w profesjonalnie zaprojektowanym CV! Stworzysz je w 5 minut w naszym kreatorze.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj
3
Analiza SWOT wyróżnia cztery różne strategie dla przedsiębiorstwa.
W zależności od tego, które strony dominują w Twojej analizie SWOT, masz do wyboru następujące strategie:
Wiesz już, jak ustalić strategię przedsiębiorstwa za pomocą analizy SWOT. A jaką obierzesz strategię, żeby wykorzystać swoje mocne strony? Może poprosisz o podwyżkę? Sprawdź: 13 porad, jak negocjować wynagrodzenie.
4
Analiza SWOT ma bardzo istotną zaletę. Jest uniwersalna. Można stosować ją w każdej sytuacji, gdyż elastycznie dopasowuje się do specyfiki każdego przedsiębiorstwa czy branży.
Dodatkowo, może stanowić punkt wyjścia do innych analiz strategicznych.
Nic więc dziwnego, że w przeciwieństwie do innych metod i technik, analiza SWOT jest nadal stosowana po ponad pół wieku od jej stworzenia. Korzystają z niej nie tylko duże firmy, ale też jednostki samorządu terytorialnego, uczelnie mikroprzedsiębiorstwa.
Niemniej—
Analiza SWOT to dość uproszczona metoda.
Jej prostota stanowi zarówno największą jej zaletę, jak i wadę — ta metoda analizy nie posiada jednoznacznych metodologicznych wytycznych.
Dlatego może być jedynie punktem wyjściowym do dalszych działań w zakresie planowania strategicznego. Nie może stanowić jedynej metody analitycznej przedsiębiorstwa. Najlepiej dodatkowo zastosować inne metody analizy przedsiębiorstwa.
Znasz już wady analizy SWOT. A wiesz, jaką największą wadę posiada większość pracowników na świecie? Nieumiejętność radzenia sobie ze stresem. Bądź lepszy, sprawdź: Jak radzić sobie ze stresem? (11 sprawdzonych metod).
5
Wiedza teoretyczna nie wystarczy, aby dobrze poznać zagadnienie analizy SWOT.
Praktyka czyni mistrza.
Zapoznaj się z poniższymi przykładami kategorii analitycznych. Pomogą Ci stworzyć Twoją własną analizę SWOT.
Mocne strony
Słabe strony
Szanse
Zagrożenia
Taką analizę SWOT można zaprezentować w sposób graficzny. Przykład:
Mocne strony
Słabe strony
Szanse
Zagrożenia
Mocne strony
Słabe strony
Szanse
Zagrożenia
Przeprowadziłeś SWOT osobisty? Świetnie! Znasz zatem swoje mocne i słabe strony. Dowiedz się, jak umieścić je w CV, aby dostać wymarzoną pracę: Słabe i mocne strony — jak opisać? [5 porad]
6
Analiza SWOT stanowi prostą metodę, umożliwiającą ustalenie strategii działania dla przedsiębiorstwa. Na fali popularności metody SWOT, coraz więcej osób stosuje ją również do oceny samego siebie na rynku pracy.
Aby przeprowadzić analizę SWOT:
Po ustaleniu dominującej strony, możesz wybrać jedną ze strategii dla przedsiębiorstwa: agresywną, konkurencyjną, konserwatywną lub defensywną.
Pamiętaj: analiza SWOT posiada liczne wady wynikające z prostoty tej metody. Zalecane jest wykorzystanie wyników analizy SWOT jedynie jako punktu wyjściowego do dalszej analizy.
Wydajne firmy są zbudowane z produktywnych ludzi. Dołącz do nich! Sprawdź: 10 najlepszych aplikacji do zwiększania produktywności.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Co sądzisz o analizie SWOT? Czy stosujesz ją do określenia pozycji swojej firmy lub przedsiębiorstwa, którym zarządzasz? A może stosujesz tzw. SWOT osobisty? Daj znać w komentarzu pod artykułem.
Tutaj znajdziesz ponad 10 wzorów profesjonalnego CV do uzupełnienia i pobrania, wskazówki jak napisać profesjonalne CV oraz kreator CV online.
W jakim programie napisać CV? Kreator CV to świetny program online, w którym m.in. szybko dodasz do CV zdjęcie oraz klauzulę CV, napiszesz CV na telefonie i pobierzesz je w PDF.
Tutaj dowiesz się, co to jest i jak napisać list motywacyjny, który zainteresuje pracodawcę, a także znajdziesz wzór klasycznego listu motywacyjnego.