Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Public relations - co to znaczy? Na czym polegają działania PR?

Stwórz CV teraz

Nasi użytkownicy zostali zatrudnieni przez:*

Public relations to sposób, w jaki kształtuje się opinię o firmie i zarządza jej wizerunkiem publicznym. Jest to też proces komunikacji, który buduje dobre relacje między daną marką a odbiorcami, mediami i klientami.

Jeśli rodzinne święta kojarzą Ci się z ciężarówką wypełnioną coca-colą, a firma sprzedająca przesłodzony napój w plastiku z łączącym wszystkich ludzi orzeźwieniem, to znaczy, że PR działa!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest public relations
  • na czym polegają działania public relations
  • jak wygląda praca w PR.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Public relations (PR) — co to?

Praktyki, które dziś określa się jako public relations, stosowane były od początków XX wieku. Nie nosiły one jeszcze nazwy PR, ale już wtedy wiadomo było, że aby odnieść sukces, firmie potrzeba rozgłosu i pozytywnego wizerunku publicznego. 

Jak czytamy na stronie Public Relations Society of America, wczesne definicje PR kładły nacisk na kreowanie opinii o firmie i rozgłos, podczas gdy bardziej nowoczesne definicje obejmują pojęcia „zaangażowania” i „budowania relacji”. 

Dziś mówi się o public relations jako o strategii komunikacji, która buduje relacje pomiędzy przedsiębiorstwem, a jego otoczeniem, a więc nie tylko klientami firmy, ale też jej pracownikami czy lokalną społecznością. 

Public relations a marketing

Marketing to pojęcie szersze niż public relations. Działania marketingowe mają na celu podniesienie sprzedaży produktu firmy i zaspokojenie realnych potrzeb konsumentów. Natomiast PR to węższa działka. 

Jeśli marketing i reklama chcą zdobyć potencjalnych klientów i sprzedać im produkt, to public relations dąży bardziej do tego, by ludzie mieli dobre skojarzenia z marką. Nie z produktem, tylko z firmą, jako organizacją etyczną, życzliwą i godną zaufania.

Dobry PR jest wsparciem, a nawet elementem strategii marketingowej i w efekcie pomaga dobrze sprzedać produkt (czy produkty).

Zobacz też: Copywriter — co to za praca?

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Jakie są cele public relations?

Główny cel public relations sprowadza się do dbania o dobry wizerunek firmy w oczach opinii publicznej, mediów, użytkowników produktów lub usług przedsiębiorstwa. 

Jeśli wizerunek firmy z jakiegoś powodu kuleje w danej chwili, trzeba go natychmiast naprawić, by odzyskać utracone poparcie dla polityki prowadzonej przez przedsiębiorstwo. Trzeba również dbać o eliminację lub ograniczanie konfliktów organizacji z otoczeniem.

Ale celów public relations jest więcej. Wyróżnia się również:

Pośrednie cele public relations

  • informowanie otoczenia o działalności organizacji
  • prezentacja stanowisk w sprawach istotnych społecznie
  • podążanie za opinią publiczną
  • zapoznawanie otoczenia z ofertą firmy i jej dostosowywanie do potrzeb nabywców.

Pośrednie cele PR służą realizacji celów ogólnych, czyli są po prostu bardziej szczegółowe. 

Cały czas chodzi o to by firma i jej działania były widoczne i dobrze odbierane przez opinię publiczną oraz potencjalnych klientów. 

Bieżące cele public relations

  • prezentacja firmy jako sprawnie zorganizowanej całości
  • zwracanie uwagi na fakt istnienia firmy oraz produktu
  • uzupełnianie wiedzy na temat organizacji
  • wzbudzanie, utrwalanie, pogłębienie lub odzyskanie zaufania do produktu
  • pozycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku
  • informowanie o zajmowanym przez firmę stanowisku w sprawach ważnych dla jej otoczenia
  • pozyskiwanie akceptacji ze strony władz lokalnych
  • wspieranie działań reklamowych.

Bieżące cele PR zależą od realizowanej przez przedsiębiorstwo strategii. Mają na bieżąco zapoznawać potencjalnych klientów i dane środowisko z obecnymi działaniami firmy, oraz wspierać akcje marketingowe. 

Czym jest czarny PR?

Czarny PR to odwrócona strategia budowania opinii o marce. Ma na celu zniszczenie wizerunku danego przedsiębiorstwa (rywala) i obniżenie czyjejś pozycji na rynku. W praktykach czarnego PR-u często wykorzystuje zmanipulowane fakty i dezinformację. 

Zobacz też: UX designer — kto to, jak nim zostać, zarobki.

3. Jak wygląda praca w public relations? Co musi umieć PR-owiec?

Praca w public relations owiana jest specyficzną aurą — jeśli wiesz, kim jest Don Draper, to zapewne kojarzysz, o co chodzi. Ale jest to też bardzo odpowiedzialne zajęcie, bo PR odgrywa kluczową rolę w budowaniu marki

Praca w PR polega na kontaktach z ludźmi — nie jest to zajęcie indywidualne, ale gra zespołowa. PR-owcy są zatrudniani do zespołów marketingowych, ale także w agencjach PR-owych, które zajmują się budowaniem wizerunku marki, która im to zadanie zleca. 

Praca w PR — zadania i obowiązki

Obowiązki specjalisty ds. public relations to między innymi:

  • pisanie komunikatów prasowych i przygotowywanie informacji dla mediów
  • identyfikowanie głównych grup klientów i odbiorców oraz określanie najlepszych sposobów, aby do nich dotrzeć
  • odpowiadanie na zapytania ze strony mediów / regularne wywiady dla mediów
  • organizowanie wydarzeń i konferencji
  • w ramach komunikacji korporacyjnej — współpraca z kierownictwem, działem HR i udziałowcami firmy
  • ocenianie programów reklamowych i promocyjnych, by sprawdzić, czy są one zgodne z działaniami public relations firmy
  • przygotowywanie przemówień dla kadry kierowniczej firmy
  • opracowywanie strategii pozyskiwania funduszy dla firmy 
  • weryfikowanie efektywności kampanii komunikacyjnych.

Jak widać, wachlarz obowiązków PR-owca jest szeroki, a zadania bardzo zróżnicowane — od planowania całej strategii budowania marki, po kontakty z mediami czy tworzenie treści przemówień dla kadry kierowniczej. 

Umiejętności niezbędne w pracy PR-owca

Nie każde CV do marketingu jest takie samo, a już curriculum vitae PR-owca musi kłaść nacisk na umiejętności kandydata. To dlatego, że trzeba w tym zawodzie umieć właściwie wszystko w dziedzinie marketingu i być osobą kreatywną, zdecydowaną i zorientowaną w trendach na rynku mediów.

Umiejętności specjalisty ds. Public Relations:

  • umiejętności komunikacyjne (pisemne, ustne, wizualne i prezentacyjne)
  • praca pod presją czasu
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów
  • planowanie eventów i organizowanie wydarzeń 
  • sprawne poruszanie się w social mediach
  • świadomość biznesowa — wiedza na temat efektywnej współpracy biznesu i PR
  • umiejętności komunikowania się z mediami, by dobrze zarządzać wizerunkiem firmy na co dzień 
  • umiejętności organizacyjne
  • znajomość nowoczesnych narzędzi komunikacji w Internecie. 

Jeśli chcesz pracować w PR, musisz zawsze trzymać rękę na pulsie. Ale wiedza o tym, co dzieje się wokół i jakie trendy obowiązują obecnie w mediach i w Internecie to nie wszystko. 

Specjalista ds. PR wie, jak tworzyć narrację i świetnie posługuje się nowymi technologiami. Zawsze ma opinię i umie uzasadnić swoje zdanie, ale jest jednocześnie ciekawy/ciekawa świata i ludzi.

Wiesz, jak dobrze opowiedzieć historię? Łatwo nawiązujesz kontakty i nie boisz się pracy, która wykracza poza standardowe godziny?Być może dobrze nadajesz się na stanowisko specjalisty ds. public relations. 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: pr public relations
Średnia: 3.33 (6 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły