

Z tego artykułu dowiesz się, czym jest public relations i na czym polega praca specjalisty ds. PR. Zobacz, jak profesjonalnie kreuje się wizerunek firmy.
Public relations to sposób, w jaki kształtuje się opinię o firmie i zarządza jej wizerunkiem publicznym. Jest to też proces komunikacji, który buduje dobre relacje między daną marką a odbiorcami, mediami i klientami.
Jeśli rodzinne święta kojarzą Ci się z ciężarówką wypełnioną coca-colą, a firma sprzedająca przesłodzony napój w plastiku z łączącym wszystkich ludzi orzeźwieniem, to znaczy, że PR działa!
Z tego artykułu dowiesz się:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Praktyki, które dziś określa się jako public relations, stosowane były od początków XX wieku. Nie nosiły one jeszcze nazwy PR, ale już wtedy wiadomo było, że aby odnieść sukces, firmie potrzeba rozgłosu i pozytywnego wizerunku publicznego.
Jak czytamy na stronie Public Relations Society of America, wczesne definicje PR kładły nacisk na kreowanie opinii o firmie i rozgłos, podczas gdy bardziej nowoczesne definicje obejmują pojęcia „zaangażowania” i „budowania relacji”.
Dziś mówi się o public relations jako o strategii komunikacji, która buduje relacje pomiędzy przedsiębiorstwem, a jego otoczeniem, a więc nie tylko klientami firmy, ale też jej pracownikami czy lokalną społecznością.
Marketing to pojęcie szersze niż public relations. Działania marketingowe mają na celu podniesienie sprzedaży produktu firmy i zaspokojenie realnych potrzeb konsumentów. Natomiast PR to węższa działka.
Jeśli marketing i reklama chcą zdobyć potencjalnych klientów i sprzedać im produkt, to public relations dąży bardziej do tego, by ludzie mieli dobre skojarzenia z marką. Nie z produktem, tylko z firmą, jako organizacją etyczną, życzliwą i godną zaufania.
Dobry PR jest wsparciem, a nawet elementem strategii marketingowej i w efekcie pomaga dobrze sprzedać produkt (czy produkty).
Zobacz też: Copywriter — co to za praca i ile można w niej zarobić? Gdzie szukać ofert online dla copywriterów?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Główny cel public relations sprowadza się do dbania o dobry wizerunek firmy w oczach opinii publicznej, mediów, użytkowników produktów lub usług przedsiębiorstwa.
Jeśli wizerunek firmy z jakiegoś powodu kuleje w danej chwili, trzeba go natychmiast naprawić, by odzyskać utracone poparcie dla polityki prowadzonej przez przedsiębiorstwo. Trzeba również dbać o eliminację lub ograniczanie konfliktów organizacji z otoczeniem.
Ale celów public relations jest więcej. Wyróżnia się również:
Pośrednie cele PR służą realizacji celów ogólnych, czyli są po prostu bardziej szczegółowe.
Cały czas chodzi o to by firma i jej działania były widoczne i dobrze odbierane przez opinię publiczną oraz potencjalnych klientów.
Bieżące cele PR zależą od realizowanej przez przedsiębiorstwo strategii. Mają na bieżąco zapoznawać potencjalnych klientów i dane środowisko z obecnymi działaniami firmy, oraz wspierać akcje marketingowe.
Czarny PR to odwrócona strategia budowania opinii o marce. Ma na celu zniszczenie wizerunku danego przedsiębiorstwa (rywala) i obniżenie czyjejś pozycji na rynku. W praktykach czarnego PR-u często wykorzystuje zmanipulowane fakty i dezinformację.
Zobacz też: UX designer — kto to, jak nim zostać, zarobki. Czym różni się UX od UI?
Praca w public relations owiana jest specyficzną aurą — jeśli wiesz, kim jest Don Draper, to zapewne kojarzysz, o co chodzi. Ale jest to też bardzo odpowiedzialne zajęcie, bo PR odgrywa kluczową rolę w budowaniu marki.
Praca w PR polega na kontaktach z ludźmi — nie jest to zajęcie indywidualne, ale gra zespołowa. PR-owcy są zatrudniani do zespołów marketingowych, ale także w agencjach PR-owych, które zajmują się budowaniem wizerunku marki, która im to zadanie zleca.
Obowiązki specjalisty ds. public relations to między innymi:
Jak widać, wachlarz obowiązków PR-owca jest szeroki, a zadania bardzo zróżnicowane — od planowania całej strategii budowania marki, po kontakty z mediami czy tworzenie treści przemówień dla kadry kierowniczej.
Nie każde CV do marketingu jest takie samo, a już curriculum vitae PR-owca musi kłaść nacisk na umiejętności kandydata. To dlatego, że trzeba w tym zawodzie umieć właściwie wszystko w dziedzinie marketingu i być osobą kreatywną, zdecydowaną i zorientowaną w trendach na rynku mediów.
Umiejętności specjalisty ds. Public Relations:
Jeśli chcesz pracować w PR, musisz zawsze trzymać rękę na pulsie. Ale wiedza o tym, co dzieje się wokół i jakie trendy obowiązują obecnie w mediach i w Internecie to nie wszystko.
Specjalista ds. PR wie, jak tworzyć narrację i świetnie posługuje się nowymi technologiami. Zawsze ma opinię i umie uzasadnić swoje zdanie, ale jest jednocześnie ciekawy/ciekawa świata i ludzi.
Wiesz, jak dobrze opowiedzieć historię? Łatwo nawiązujesz kontakty i nie boisz się pracy, która wykracza poza standardowe godziny?Być może dobrze nadajesz się na stanowisko specjalisty ds. public relations.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jak zostać freelancerem? Jest na to kilka dobrych sposobów. Najważniejsze to wiedzieć, gdzie szukać ofert i jak się reklamować. Tu znajdziesz pomocne linki.
Co to znaczy headhunter? (Definicja). Ile zarabia headhunter? Zarobki headhuntera — satysfakcjonujące? Na czym polega praca headhuntera i jak ją znaleźć?
Dowiedz się, kim jest i czym zajmuje się UX designer (i czym UX różni się od UI), jak zostać UX designerem, jakie są zarobki i gdzie szukać ofert pracy.