Likwidacja stanowiska pracy - odprawa i prawa pracownika
Stwórz CV terazLikwidacja stanowiska pracy może nastąpić np. w wyniku restrukturyzacji firmy lub problemów finansowych pracodawcy. Może być też jedynie „pozorna”.
Niezależnie od okoliczności likwidacji stanowiska, pracownik powinien wiedzieć, jakie ma prawa i możliwości.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są prawa pracownika, którego stanowisko jest likwidowane
- czy w przypadku likwidacji stanowiska pracy pracownikowi przysługuje odprawa
- co to jest pozorna likwidacja stanowiska pracy i jakie mogą być jej następstwa (odszkodowanie)
- co jeszcze warto wiedzieć, kiedy Twoje stanowisko jest likwidowane.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Likwidacja stanowiska pracy — odprawa i inne prawa pracownika
Przede wszystkim musisz pamiętać, że w przypadku poprawnej likwidacji stanowiska pracy przez pracodawcę, masz te same prawa, co w przypadku standardowego rozwiązania umowy o pracę.
Tak więc zależnie od rodzaju umowy, zgodnie z Kodeksem pracy obowiązuje Cię określony okres wypowiedzenia, możesz wykorzystać urlop wypoczynkowy lub otrzymać za niego ekwiwalent pieniężny, wykorzystać dodatkowe dni wolne na poszukiwanie nowej pracy, zostać zwolniony z obowiązku świadczenia pracy, a także odwołać się do sądu pracy.
Szczegółowo proces rozwiązania umowy opisujemy w tych poradnikach:
- Rozwiązanie umowy o pracę
- Podanie o rozwiązanie umowy o pracę
- Wypowiedzenie umowy o pracę — wzór
- Wypowiedzenie umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia
- Wypowiedzenie umowy o pracę za porozumieniem stron
- Wypowiedzenie umowy o pracę na czas określony
- Wypowiedzenie umowy o pracę na okres próbny
- Wypowiedzenie umowy zlecenia
Likwidacja stanowiska pracy — odprawa. Kiedy przysługuje?
Jeśli utraciłeś pracę na skutek likwidacji stanowiska, może przysługiwać Ci odprawa. Zostanie Ci ona przyznana, jeśli zwolnienie nastąpiło z przyczyn niedotyczących pracownika. W tym przypadku rozróżniamy dwa typy zwolnień — grupowe i indywidualne.
Jeśli chodzi o zwolnienia grupowe, ich warunki opisuje Ustawa o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
O grupowym zwolnieniu mówimy wtedy, gdy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, w ciągu 30 dni zwolni co najmniej
- 10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników
- 10% pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 100, ale mniej niż 300 pracowników
- 30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 300 lub więcej pracowników.
Z kolei zwolnienie indywidualne (może dotyczyć nawet jednego pracownika) następuje, gdy pracodawca rozwiązuje stosunek pracy na podstawie wypowiedzenia lub na mocy porozumienia stron wyłącznie z przyczyn niedotyczących pracownika.
Jaka jest wysokość odprawy po likwidacji stanowiska w tym trybie? Zależy to od stażu pracy. Odprawa ma wysokość:
- jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata
- dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat
- trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
Jednocześnie zgodnie z ustawą wysokość odprawy pieniężnej nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Zajrzyj też do naszego poradnika: Porzucenie pracy — konsekwencje
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Pozorna likwidacja stanowiska pracy i jej następstwa
Pracodawcy dosyć chętnie rozwiązują umowy, podając jako przyczynę właśnie likwidację stanowiska pracy (np. z powodu złej sytuacji finansowej związanej z pandemią koronawirusa). Dzięki temu nie muszą dowodzić np. niskiej jakości pracy czy też nieodpowiedniego stosunku do obowiązków zatrudnionego.
Jednak zdarza się, że pracodawca, likwidując dane stanowisko na potrzeby zwolnienia z pracy, jednocześnie tworzy nowe stanowisko z podobnymi, a nawet identycznymi obowiązkami. Lub przekazuje te zadania innym zatrudnionym. Takie zjawisko nazywane jest pozorną likwidacją stanowiska pracy.
Tego typu działania pracodawcy oznaczają złamanie przepisów prawa pracy. Jeśli pracownik się odwoła, a sąd uzna, że rzeczywiście doszło do pozornej likwidacji stanowiska, pracodawca może być zmuszony do przywrócenia byłego podwładnego do pracy lub wypłacenia mu odszkodowania (zazwyczaj w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia).
Zajrzyj także do poradnika: Jak znaleźć pracę? 17 praktycznych wskazówek
3. Likwidacja stanowiska pracy — co jeszcze warto wiedzieć
Czy pracodawca zawsze może wypowiedzieć umowę z powodu likwidacji stanowiska pracy? Zdecydowanie nie.
Poniżej opisaliśmy przykłady takich sytuacji.
Likwidacja stanowiska pracy w wieku przedemerytalnym
Wiele osób zastanawia się, czy pracodawca może zwolnić pracownika w wieku przedemerytalnym, podając jako przyczynę likwidację stanowiska pracy. Odpowiedź brzmi: nie. Likwidacja stanowiska pracy nie znosi ochrony przed wypowiedzeniem umowy pracownika w wieku przedemerytalnym.
Likwidacja stanowiska pracy a ciąża
Pracodawca, w związku z likwidacją stanowiska pracy, nie może rozwiązać umowy z pracownicą w okresie ciąży lub urlopu macierzyńskiego. Może jedynie przedstawić wypowiedzenie zmieniające warunki pracy i płacy — np. ograniczyć etat czy też zmienić stanowisko. Odrzucenie tych warunków jest jednoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy.
Poza tym, w większości przypadków nie można zwolnić pracownika, który przebywa na zwolnieniu lekarskim lub na urlopie, a także niektórych pracowników zaangażowanych w działalność związkową.
O czym jeszcze warto wiedzieć?
Likwidacja stanowiska pracy a świadczenie przedemerytalne
Osoby, które zostały zwolnione z powodu likwidacji stanowiska pracy (a więc ich stosunek pracy lub stosunek służbowy został rozwiązany z przyczyn dotyczących zakładu pracy), zachowują prawo do świadczenia przedemerytalnego.
Likwidacja stanowiska pracy a zasiłek dla bezrobotnych
Pracownik, który został zwolniony w związku z likwidacją stanowiska pracy (czyli z przyczyn niezależnych od niego), zachowuje prawo do zasiłku dla bezrobotnych.
Chcesz zrobić wrażenie na pracodawcy swoim CV? Zajrzyj do artykułu: Doświadczenie zawodowe w CV. Jak je wyróżnić?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Masz doświadczenia związane z likwidacją stanowiska pracy? Podziel się nimi w komentarzu pod artykułem!
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.