

Sprawdź, jakie prawa przysługują pracownikowi w przypadku likwidacji stanowiska pracy. Czy należy mu się odprawa oraz odszkodowanie?
Likwidacja stanowiska pracy może nastąpić np. w wyniku restrukturyzacji firmy lub problemów finansowych pracodawcy. Może być też jedynie „pozorna”.
Niezależnie od okoliczności likwidacji stanowiska, pracownik powinien wiedzieć, jakie ma prawa i możliwości.
Z tego artykułu dowiesz się:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Przede wszystkim musisz pamiętać, że w przypadku poprawnej likwidacji stanowiska pracy przez pracodawcę, masz te same prawa, co w przypadku standardowego rozwiązania umowy o pracę.
Tak więc zależnie od rodzaju umowy, zgodnie z Kodeksem pracy obowiązuje Cię określony okres wypowiedzenia, możesz wykorzystać urlop wypoczynkowy lub otrzymać za niego ekwiwalent pieniężny, wykorzystać dodatkowe dni wolne na poszukiwanie nowej pracy, zostać zwolniony z obowiązku świadczenia pracy, a także odwołać się do sądu pracy.
Szczegółowo proces rozwiązania umowy opisujemy w tych poradnikach:
Jeśli utraciłeś pracę na skutek likwidacji stanowiska, może przysługiwać Ci odprawa. Zostanie Ci ona przyznana, jeśli zwolnienie nastąpiło z przyczyn niedotyczących pracownika. W tym przypadku rozróżniamy dwa typy zwolnień — grupowe i indywidualne.
Jeśli chodzi o zwolnienia grupowe, ich warunki opisuje Ustawa o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
O grupowym zwolnieniu mówimy wtedy, gdy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, w ciągu 30 dni zwolni co najmniej
Z kolei zwolnienie indywidualne (może dotyczyć nawet jednego pracownika) następuje, gdy pracodawca rozwiązuje stosunek pracy na podstawie wypowiedzenia lub na mocy porozumienia stron wyłącznie z przyczyn niedotyczących pracownika.
Jaka jest wysokość odprawy po likwidacji stanowiska w tym trybie? Zależy to od stażu pracy. Odprawa ma wysokość:
Jednocześnie zgodnie z ustawą wysokość odprawy pieniężnej nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Zajrzyj też do naszego poradnika: Porzucenie pracy — konsekwencje
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Pracodawcy dosyć chętnie rozwiązują umowy, podając jako przyczynę właśnie likwidację stanowiska pracy (np. z powodu złej sytuacji finansowej związanej z pandemią koronawirusa). Dzięki temu nie muszą dowodzić np. niskiej jakości pracy czy też nieodpowiedniego stosunku do obowiązków zatrudnionego.
Jednak zdarza się, że pracodawca, likwidując dane stanowisko na potrzeby zwolnienia z pracy, jednocześnie tworzy nowe stanowisko z podobnymi, a nawet identycznymi obowiązkami. Lub przekazuje te zadania innym zatrudnionym. Takie zjawisko nazywane jest pozorną likwidacją stanowiska pracy.
Tego typu działania pracodawcy oznaczają złamanie przepisów prawa pracy. Jeśli pracownik się odwoła, a sąd uzna, że rzeczywiście doszło do pozornej likwidacji stanowiska, pracodawca może być zmuszony do przywrócenia byłego podwładnego do pracy lub wypłacenia mu odszkodowania (zazwyczaj w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia).
Zajrzyj także do poradnika: Jak znaleźć pracę? 17 praktycznych wskazówek
Czy pracodawca zawsze może wypowiedzieć umowę z powodu likwidacji stanowiska pracy? Zdecydowanie nie.
Poniżej opisaliśmy przykłady takich sytuacji.
Wiele osób zastanawia się, czy pracodawca może zwolnić pracownika w wieku przedemerytalnym, podając jako przyczynę likwidację stanowiska pracy. Odpowiedź brzmi: nie. Likwidacja stanowiska pracy nie znosi ochrony przed wypowiedzeniem umowy pracownika w wieku przedemerytalnym.
Pracodawca, w związku z likwidacją stanowiska pracy, nie może rozwiązać umowy z pracownicą w okresie ciąży lub urlopu macierzyńskiego. Może jedynie przedstawić wypowiedzenie zmieniające warunki pracy i płacy — np. ograniczyć etat czy też zmienić stanowisko. Odrzucenie tych warunków jest jednoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy.
Poza tym, w większości przypadków nie można zwolnić pracownika, który przebywa na zwolnieniu lekarskim lub na urlopie, a także niektórych pracowników zaangażowanych w działalność związkową.
O czym jeszcze warto wiedzieć?
Osoby, które zostały zwolnione z powodu likwidacji stanowiska pracy (a więc ich stosunek pracy lub stosunek służbowy został rozwiązany z przyczyn dotyczących zakładu pracy), zachowują prawo do świadczenia przedemerytalnego.
Pracownik, który został zwolniony w związku z likwidacją stanowiska pracy (czyli z przyczyn niezależnych od niego), zachowuje prawo do zasiłku dla bezrobotnych.
Chcesz zrobić wrażenie na pracodawcy swoim CV? Zajrzyj do artykułu: Doświadczenie zawodowe w CV. Jak je wyróżnić?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Masz doświadczenia związane z likwidacją stanowiska pracy? Podziel się nimi w komentarzu pod artykułem!
Sprawdź, na czym polega umowa o pracę na zastępstwo w 2019 roku. Zobacz, kiedy umowa wygasa. Poznaj swoje prawa podczas zastępstwa.
Zwolnienie dyscyplinarne — jak długo zostaje w papierach i jakie są jego konsekwencje? Sprawdź, co oznacza wilczy bilet i co mówi o dyscyplinarce art. 52 k.p.
Zobacz, czym jest odprawa emerytalna, ile wynosi i komu przysługuje. Sprawdź, które grupy zawodowe dostaną najwyższą odprawę emerytalną.