Czy można mieć dwie umowy o pracę jednocześnie? Zasady
Stwórz CV terazMożna mieć dwie (i więcej) umowy o pracę — żadne przepisy tego nie zabraniają. Co więcej, to wcale nie jest rzadkością, że pracownik nawiązuje więcej niż jeden stosunek pracy. Pytanie: jak rozliczać się wtedy z ZUS-em?
Drugie pytanie, jakie zadać sobie może zarówno pracodawca, jak i pracownik, dotyczy zasad zawierania dwóch umów o pracę. Ta kwestia jest bardzo istotna zwłaszcza w przypadku, gdy chodzi o „podwójne” zatrudnienie w tej samej firmie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czy można mieć dwie umowy pracę
- czy można mieć dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy
- czy można mieć dwie umowy o pracę u innych pracodawców.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Czy można mieć dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy?
Pracodawca może zatrudnić pracownika na dwa etaty w swojej firmie pod jednym warunkiem — każda z umów o pracy musi dotyczyć innych obowiązków. Chodzi o to, by żaden szef nie próbował w ten sposób obejść przepisów i ukryć faktu, że pracownik pracuje za dużo.
Kodeks pracy (Rozdział 5) określa maksymalną liczbę godzin nadliczbowych. Nie można wyrobić ich więcej niż 150 w ciągu roku kalendarzowego. Podpisanie dodatkowej umowy o pracę może więc stworzyć pracodawcy możliwość obejścia prawa.
To właśnie dlatego druga umowa o pracę z tym samym pracownikiem musi dotyczyć zupełnie innych obowiązków niż te, które zatrudniony wykonuje w ramach swojego podstawowego stanowiska. Co ciekawe, praca na dwie umowy może być wykonywana w tym samym czasie.
Wskazówka: Pracownik musi mieć zagwarantowane średnio 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu doby i 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu tygodnia.
Drugi warunek zawarcia dodatkowej umowy o pracę u tego samego pracodawcy dotyczy również kwestii obowiązków. Drugi etat nie może kolidować z tym pierwszym. Pracownik powinien mieć czas i warunki do realizowania wszystkich obowiązków, które nakłada na niego stosunek pracy.
Druga umowa o pracę z tym samym pracownikiem a obowiązki pracodawcy
Podpisanie z pracownikiem drugiej umowy o pracę oznacza, że pracodawca ma obowiązek wskazać w obu dokumentach oddzielnie:
- obowiązującą pracownika dobową i tygodniową normę czasu pracy
- termin i czas wypłaty wynagrodzenia
- wymiar urlopu wypoczynkowego
- okres wypowiedzenia umowy o pracę.
Oczywiście pracownik zatrudniony na dwa etaty w tej samej firmie ma niezależnie prawo do:
- urlopu macierzyńskiego
- urlopu rodzicielskiego
- urlopu wychowawczego
- urlopu bezpłatnego
- urlopów okolicznościowych.
Nie mówiąc już o tym, że podpisując drugą umowę o pracę z tym samym pracodawcą, pracownik musi przejść osobne badania lekarskie, a także odbyć szkolenie BHP.
Dwie umowy o pracę u tego samego pracodawcy a składki ZUS
Po pierwsze — w przypadku podpisania z pracownikiem dwóch umów o pracę, wynagrodzenie musi być liczone oddzielnie dla każdej z nich i podlegać odrębnej ochronie. Natomiast składki na poszczególne rodzaje ubezpieczeń pracodawca nalicza od sumy wynagrodzeń uzyskanych przez pracownika.
Co istotne, gdy pracodawca zawiera z tym samym pracownikiem drugą umowę o pracę, nie musi ponownie zgłaszać takiej osoby do ubezpieczeń w ZUS-ie na formularzu ZUS ZUA.
Wskazówka: Jeśli masz dwie umowy o pracę u tego samego pracodawcy, złożony przez Ciebie PIT-2 nie będzie miał zastosowania przy każdej wypłacie. Pracodawca może zastosować kwotę zmniejszającą tylko przy jednej wypłacie w danym miesiącu.
Zobacz też: Ewidencja czasu pracy — wzór [karta roczna i miesięczna].
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Czy można mieć dwie umowy o pracę u innych pracodawców?
Jest możliwe, by pracować u kilku różnych pracodawców na umowę o pracę. Zwłaszcza jeśli u żadnego z nich nie masz pełnego etatu. Bez względu jednak na wymiar czasu pracy, w obu miejscach przysługuje Ci (niezależnie):
- urlop
- dodatki stażowe
- zasiłki
- odprawa.
Wskazówka: Pracownik nie ma obowiązku informowania swojego pracodawcy o tym, że jest również zatrudniony w innym miejscu. Jednocześnie prawo nie narzuca nam żadnych ograniczeń w liczbie podejmowanych etatów.
Pamiętaj, że jeśli podpisałeś z pracodawcą umowę o zakazie konkurencji, Twoje prawo do podjęcia innej pracy będzie ograniczone.
Dwie umowy o pracę u innych pracodawców a składki ZUS
Jeśli masz umowy o pracę u więcej niż jednego pracodawcy, każdy z nich musi zgłosić Cię do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Przy ustalaniu wysokości przychodu, który uzyskałeś w danym miesiącu kalendarzowym, wynagrodzenie z obu źródeł po prostu się sumuje.
Zobacz też: Rodzaje umów o pracę w Polsce. Jakie są typy umów?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.