Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Proces rekrutacji - jak wygląda? Jakie są etapy rekrutacji?

Przećwicz rozmowę

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Teoretycznie, zatrudnienie nowego pracownika nie jest wielką filozofią. Wystarczy opublikować ofertę pracy, spotkać się z chętnymi i wybrać najlepszego kandydata.

Jednak znalezienie wykwalifikowanego specjalisty, który będzie dobrze dopasowany do wartości firmy oraz zespołu, a jednocześnie nie odejdzie przy pierwszej sposobności, to już większe wyzwanie.

Właśnie dlatego tak ważne jest przeprowadzenie profesjonalnego procesu rekrutacji.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest proces rekrutacji i jakie są jego cele
  • jakie są najważniejsze etapy rekrutacji
  • ile trwa proces rekrutacyjny.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

Proces rekrutacji
Proces rekrutacji

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Proces rekrutacji — co to jest i jakie są jego cele

Proces rekrutacji polega na zgromadzeniu odpowiedniej liczby kandydatów na dane stanowisko, ich selekcji, a następnie wybraniu najodpowiedniejszej osoby do pracy. Zazwyczaj jest to proces wieloetapowy, co umożliwia dokładne sprawdzenie kwalifikacji aplikujących.

Proces rekrutacji może prowadzić właściciel, prezes firmy, pracownicy działu HR lub Kadr, czy też kierownicy poszczególnych działów, do których rekrutowani są pracownicy.

Celem procesu rekrutacji jest przede wszystkim znalezienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników i likwidacja wakatów.

Proces rekrutacji pracowników dzielimy na:

  • Rekrutację wewnętrzną — polegającą na wyszukiwaniu kandydatów już pracujących w danej firmie, a następnie przesuwanie ich na inne stanowiska lub przyznawanie awansów.
  • Rekrutację zewnętrzną — polegającą na wyszukiwaniu kandydatów spoza organizacji np. poprzez publikację oferty pracy lub polecenie kandydata.

Jakie dokładnie są etapy rekrutacji? Dowiesz się tego w kolejnym rozdziale.

Może Cię również zainteresować: Assessment center — co to jest i jakie są przykładowe zadania?

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Jakie są etapy rekrutacji?

Oczywiście procesy rekrutacyjne mogą się różnić. Każda firma sama decyduje o tym, w jaki sposób znajdzie nowych pracowników. Jednak warto trzymać się sprawdzonych schematów rekrutacji, dzięki którym łatwiej zatrudnić odpowiednie osoby.

Jak może wyglądać profesjonalny proces rekrutacji? Etapy rekrutacji przedstawiliśmy to poniżej.

1. Analiza potrzeb firmy i przygotowanie oferty pracy.

Na samym początku procesu rekrutacji należy dokładnie przeanalizować, jakiego pracownika firma poszukuje i jakie kwalifikacje będą niezbędne na danym stanowisku. Na tej podstawie można później przygotować ofertę pracy. Powinien się w niej znaleźć opis firmy i stanowiska, oczekiwania wobec kandydatów i korzyści, jakie pracodawca może zaoferować nowemu pracownikowi. Po publikacji ogłoszenia o pracę, rozpoczyna się zbieranie aplikacji od kandydatów.

Zajrzyj również tutaj: Oferta pracy — jak przygotować profesjonalne i skuteczne ogłoszenie

2. Selekcja nadesłanych CV, listów motywacyjnych i innych dokumentów aplikacyjnych.

Na tym etapie osoba lub osoby prowadzące proces rekrutacji selekcjonują nadesłane dokumenty aplikacyjne. Przede wszystkim weryfikują, czy dany kandydat posiada wymagane kompetencje. Coraz częściej proces ten jest zautomatyzowany. Jak zdradzają eksperci z Columbia University, aż 90% firm z listy Fortune 500 korzysta z systemów ATS. Te programy komputerowe sprawdzają dokumenty aplikacyjne pod kątem występowania słów kluczowych pokrywających się z ofertą pracy. Na tym etapie procesu rekrutacyjnego wyłaniani są kandydaci, z którymi firma się skontaktuje.

Zajrzyj również tutaj: Jak napisać CV oraz Co napisać w mailu z CV?

3. Pierwszy kontakt z wybranymi kandydatami i ewentualne zadania weryfikacyjne.

Osoby prowadzące rekrutację zazywczaj kontaktują się z wybranymi kandydatami mailowo lub telefonicznie w celu dodatkowej weryfikacji i zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Wskazana jest rozmowa przez telefon, która daje więcej możliwości niż wymiana maili. Często na tym etapie rekrutacji kandydat otrzymuje zadanie do wykonania, a od jakości jego realizacji zależy to, czy zostanie zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną.

Zajrzyj również tutaj: Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon

4. Rozmowa kwalifikacyjna z wybranymi kandydatami i testy kompetencji.

Na tym etapie pracodawca spotyka się z wybranymi kandydatami — osobiście lub np. przez połączenie wideo. Zazwyczaj podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydat odpowiada na pytania pracodawcy i opowiada szerzej o swoich kwalifikacjach, doświadczeniu oraz motywacji. Zazwyczaj rozmowa kwalifikacyjna obejmuje spotkanie jedynie z przyszłym przełożonym lub pracownikiem działu HR. Jednak czasami kandydata poznają także inni przedstawiciele firmy — np. właściciel czy też przyszli współpracownicy. Ten etap rekrutacji może również obejmować testy kompetencji (np. językowe) i inne dodatkowe zadania. Zazwyczaj przewidziany jest również czas na pytania od samego kandydata. Celem rozmowy kwalifikacyjnej jest wybranie najlepszego, najlepiej dopasowanego do firmy pracownika.

Zajrzyj również tutaj: Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej — przykłady pytań i odpowiedzi

5. Weryfikacja dokumentów wybranego kandydata.

Jeśli pracodawca nie zrobił tego wcześniej, to po wybraniu kandydata (lub kandydatów), następuje weryfikacja dokumentów takich jak dyplom ukończenia studiów, certyfikat językowy, dyplomy za ukończone kursy czy też badań lekarskich wymaganych do pracy na danym stanowisku.

Zajrzyj również tutaj: Kursy, szkolenia i certyfikaty w CV

6. Informacja zwrotna.

Po wybraniu osoby, którą pracodawca chce zatrudnić, kandydaci powinni otrzymać informację zwrotną. Po pierwsze, zwycięski kandydat powinien zostać poinformowany o pozytywnym rezultacie procesu rekrutacji. Po drugie — informację o zakończonej rekrutacji powinni otrzymać również pozostali kandydaci. Warto poinformować ich również, dlaczego na stanowisko została wybrana inna osoba.

Zajrzyj również tutaj: Jak zapytać o wynik rekrutacji? Ile czasu czekać na odpowiedź?

7. Złożenie oferty kandydatowi i ewentualne negocjacje.

Po wybraniu kandydata, pracodawca składa mu ofertę pracy. Jest to ostatni moment na negocjację warunków umowy — np. dotyczących wysokości pensji czy też zakresu obowiązków.

Zajrzyj również tutaj: Jak wynegocjować dobre wynagrodzenie?

8. Podpisanie umowy z kandydatem.

Efektem profesjonalnego i skutecznego procesu rekrutacji powinno być podpisanie umowy z nowym pracownikiem.

Doradcy z Iowa State University dodają, że o sukcesie procesu rekrutacyjnego decyduje również tzw. onboarding, który ma miejsce już po podpisaniu umowy. Chodzi o wprowadzenie nowego pracownika w jego obowiązki, zadbanie o bezproblemową integrację z zespołem czy też zapoznanie z wartościami i celami firmy. W onboardingu chodzi więc o to, aby pracownik dobrze czuł się w nowym miejscu pracy, szybko zaczął realizować swoje obowiązki, a przede wszystkim — pozostał w firmie na dłużej.

Ile trwa proces rekrutacji? Oczywiście zależy to od firmy, rodzaju stanowiska czy też liczby chętnych do pracy w danej branży. 

Zazwyczaj na przeprowadzenie pełnej rekrutacji, uwzględniającej wcześniej opisane etapy, potrzeba kilku tygodni. Oczywiście zdarza się, że proces rekrutacyjny trwa krócej lub znacznie dłużej — np. kilka miesięcy.

Może Cię również zainteresować:

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Brałeś lub bierzesz udział w procesie rekrutacji? Podziel się swoimi doświadczeniami i obserwacjami w komentarzu pod artykułem.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: proces rekrutacji
Średnia: 4.86 (7 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Wojciech Martyński jest ekspertem kariery, pisarzem oraz redaktorem prowadzącym InterviewMe, cytowanym m.in. przez Gazetę Prawną, Bankiera, Wyborczą, Interię, Infor, Wirtualną Polskę, INNPoland i Puls Biznesu. Jako absolwent politologii i dziennikarstwa, od ponad 12 lat działa w mediach i marketingu. Od 2017 r. pomaga naszym czytelnikom znaleźć wymarzoną pracę i rozwijać ich kariery, przygotowując artykuły poradnikowe oraz opiniotwórcze badania i raporty. Tworząc własne materiały oraz redagując treści innych autorów, kieruje się redakcyjnymi wytycznymi InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły