Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Rozmowa kwalifikacyjna na stanowisko kierownicze [Pytania]

Przećwicz rozmowę

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Dobry kierownik, manager, szef musi mieć odpowiedni zestaw umiejętności. Nie tylko na papierze (w CV). Podczas rozmowy kwalifikacyjnej rekruter zrobi wszystko, by zweryfikować, czy kandydat nadaje się na stanowisko kierownicze. 

Zostaniesz zapytany o wiele kwestii. Być może czeka Cię także assessment center. Lepiej być przygotowanym na wszystko.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak przebiega rozmowa o pracę na stanowisko kierownicze
  • jakie pytania można usłyszeć na rozmowie o pracę na stanowisko kierownicze
  • czego się spodziewać na rozmowie o pracę na stanowisko kierownicze.

Chcesz od razu przygotować się do rozmowy o pracę? Skorzystaj z naszego narzędzia, by nie dać się rekruterowi zaskoczyć żadnym pytaniem.

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej

Nie sam — my Cię przygotujemy. Poznasz najtrudniejsze pytania rekruterów i nauczysz się na nie odpowiadać lepiej niż inni kandydaci.

Przećwicz rozmowę

1. Etapy rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko kierownicze

Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej mają na celu poznanie osobowości kandydata i zweryfikowanie informacji, które zawarł w curriculum vitae. To dlatego spotkanie z rekrutem ma tak duże znaczenie. 

Dobre CV to tylko początek, a rozmowa kwalifikacyjna — zwłaszcza na stanowisko kierownicze — jest decydująca. Jeśli dobrze na niej wypadniesz i przekonasz rekrutera, że masz umiejętności managerskie, których wymaga oferta pracy, staniesz się liderem… w wyścigu o zdobycie pozycji kierownika.

Z czego składa się rozmowa kwalifikacyjna na stanowisko kierownicze?

Wszystko zależy od firmy, do której aplikujesz. Duże korporacje mają bardziej rozbudowane, często dość skomplikowane procesy rekrutacyjne. W startupach również możesz spodziewać się wieloetapowych rozmów kwalifikacyjnych. W mniejszych firmach zatrudnianie nowych kierowników może trwać krócej i być mniej skomplikowane. 

Najbardziej popularne sposoby oceny kandydata na stanowisko kierownicze to:

  1. Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon — przeprowadza się ją po to, by zawęzić grono potencjalnych faworytów, wyłonionych wstępnie na podstawie CV.
  2. Standardowe pytania rekrutacyjne — czyli spotkanie z rekruterem face to face
  3. Spotkanie z członkami zespołu — pozwala potencjalnym podwładnym kandydata ocenić jego osobowość i metody pracy.
  4. Odgrywanie scenek — dość popularny sposób na sprawdzenie kandydata na managera. Możesz znaleźć się w sytuacji, w której będziesz przeprowadzał rozmowę z podwładnym, w którego wcieli się rekruter.
  5. Assessment center — rodzaj symulacji, w której wieloetapowo zostanie sprawdzona Twoja zdolność do wykonywania obowiązków kierownika / managera. Obejmuje np. prezentację, koszyk zadań, case study, zadania grupowe.
  6. Test osobowości — pytania zamknięte (wielokrotnego- lub jednokrotnego wyboru, pytania otwarte).
  7. Sprawdzenie referencji od byłych pracodawców.

Przerażony? Nie ma powodów do strachu! Jeśli tylko będziesz przygotowany na każdą możliwość, przejdziesz przez cały proces z dużą pewnością siebie

Zobacz też: Kilka słów o sobie na rozmowie o pracę — przykłady

2. Jakich cech szukają pracodawcy u kandydatów na managerów?

Cechy dobrego kierownika / managera to:

  • Umiejętność bycia inspirującym liderem
  • Empatia
  • Umiejętność delegowania zadań
  • Inteligencja emocjonalna
  • Szeroka wiedza w danej dziedzinie
  • Umiejętność wykorzystywania mocnych stron u swoich podwładnych
  • Szczerość
  • Umiejętność rozwiązywania konfliktów
  • Zdolność podejmowania decyzji
  • Pewność siebie
  • Zdolność filtrowania priorytetów
  • Kreatywność
  • Optymizm
  • Zaangażowanie
  • Umiejętność słuchania
  • Odpowiedzialność
  • Szacunek dla innych
  • Zdolności organizacyjne.

Wymienione wyżej kwalifikacje managerów są bardzo uniwersalne. Jak pokazują badania, niewiele się w tej kwestii zmieniło przez lata. Umiejętności menedżerskie istotne w latach 80. mają znaczenie również w roku 2021, pomimo zauważalnych zmian na rynku pracy. 

To, co dzisiaj jest najważniejszym zadaniem kierownika czy managera zespołu, to budowanie relacji z pracownikami oraz umiejętność zarządzania czasem. Mniej istotne niż jeszcze 15 lat temu stają się sprawy administracyjne i zdolności organizacyjne. 

Zobacz też: Dlaczego powinniśmy Cię zatrudnić? [Przykłady odpowiedzi]

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

3. Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko kierownicze

Żeby sprawdzić, czy posiadasz kwalifikacje lub predyspozycje do zarządzania ludźmi, rekruter zada Ci z pewnością pytania behawioralne. Oto przykłady:

Opowiedz o sytuacji, w której musiałeś zademonstrować swoje umiejętności przywódcze.

Zadając to pytanie, rekruter chce sprawdzić, jak właściwie rozumiesz, czym są zdolności przywódcze. To, że ktoś wydaje innym polecenia, nie oznacza od razu, że jest dobrym liderem.

Przykładowa odpowiedź: Myślę, że dobry lider to ktoś, kto potrafi podejmować decyzje, biorąc pod uwagę opinie i uczucia innych. Na poprzednim stanowisku musiałem zmierzyć się z sytuacją, w której pracownicy nie mieli jasno postawionych zadań, a każdy z nich miał jakieś wyobrażenie o swojej roli w realizacji projektu. Przeprowadziłem szereg rozmów z podwładnymi, by poznać ich punkt widzenia, a potem wydelegowałem zadania na postawie mojej oceny ich zdolności, poziomu zaangażowania i wizji swojej roli w zespole. Na koniec wszyscy byli zadowoleni z przydzielonych im ról, a projekt okazał się sukcesem.

Gdy pojawi się konflikt w zespole, jak go rozwiążesz?

Odpowiedź na to pytanie musi udowodnić rekruterowi, że czujesz wagę problemu. Badania pokazują, że managerowie i kierownicy spędzają średnio 25-40% swojego czasu rozwiązując konflikty w pracy.

Przykładowa odpowiedź: Kiedy pojawia się konflikt pomiędzy pracownikami, moim pierwszym krokiem jest zrozumienie perspektywy każdej zaangażowanej strony. Używam umiejętności aktywnego słuchania, poświęcając wszystkim osobom pełną uwagę. Zadaję sondujące pytania, aby w razie potrzeby uzyskać pewność, że dobrze zrozumiałem, co dana osoba ma na myśli. Na koniec informuję pracowników, jaka jest moja ocena sytuacji. Następnie proponuję rozwiązanie i pytam, czy jest ono dla wszystkich stron satysfakcjonujące. Staram się nie eskalować problemów i dążyć do jak najszybszego rozwiązania konfliktu.

Opowiedz o sytuacji, w której musiałeś udzielić pracownikowi negatywnego feedbacku.

Rekruter chce tym razem sprawdzić, czy naprawdę posiadasz deklarowane w CV umiejętności interpersonalne, dzięki którym skutecznie komunikujesz się z innymi, nawet jeśli sytuacja jest trudna lub kryzysowa. 

Przykładowa odpowiedź: Jeden z moich podwładnych miał problem z odpowiadaniem na pretensje rozzłoszczonych klientów. Był dla nich niemiły i unikał spornych kwestii. Poinformowałem go, że nie jestem zadowolony ze sposobu, w jaki prowadzi rozmowy z trudnymi klientami, ale zamiast okazywać swoje złe emocje, przedstawiłem mu szereg sposobów na to, jak lepiej radzić sobie z trudnymi klientami. 

Poza pytaniami behawioralnymi spodziewaj się również tematów ściśle związanych z Twoim sposobem pracy. 

Jakie umiejętności są Twoim zdaniem istotne na stanowisku kierowniczym?

To pytanie ma pokazać, czy jesteś świadomy znaczenia swojego stanowiska. Nie każdy przecież nadaje się na managera. Jeśli znasz swoje mocne strony i wiesz, jak wykorzystać je w roli kierownika, powiedz o tym!

Przykładowa odpowiedź: Myślę, że umiejętności komunikacyjne są w przypadku managerów najbardziej istotne, Ktoś, kto nie wie jak skutecznie porozumiewać się z innymi, nie może być dobrym szefem. Bardzo ważna jest także umiejętność podejmowania decyzji — osoba zarządzająca ludźmi, musi być zdecydowana i pewna siebie.

Jakie są Twoje metody motywowania zespołu?

Umiejętność motywowania pracowników to kluczowa kompetencja dobrego szefa, dlatego rekruter będzie chciał dowiedzieć się, jaki jest Twój sposób na zaangażowania zespołu

Przykładowa odpowiedź: Uważam, że aby skutecznie motywować ludzi, trzeba ich dobrze poznać. Dlatego staram się być szefem, który rozmawia ze swoimi pracownikami i umie stworzyć z nimi trwałą i opartą na zaufaniu relację. Dzięki temu wiem, kogo motywuje awans, kogo rywalizacja, a kogo uznanie w oczach innych.

Jaka jest Twoim zdaniem różnica pomiędzy team leaderem a managerem? 

Tego typu pytanie padnie z pewnością, jeśli aplikujesz do dużej korporacji. W takich firmach struktura zatrudnienia jest dość rozbudowana. Rekruter chce wiedzieć, że jesteś świadomy obowiązków, które są przypisane do poszczególnych stanowisk. 

Przykładowa odpowiedź: Manager jest odpowiedzialny za sprawną realizację projektów i odpowiedzialne delegowanie zadań. Team leader ma motywować i inspirować pracowników do osiągania założonych celów. 

Zobacz też:

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej. 

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: rozmowa kwalifikacyjna na stanowisko kierownicze
Średnia: 4.59 (17 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły

Rozmowa kwalifikacyjna: Jak się przygotować i dostać pracę?

Rozmowa kwalifikacyjna: Jak się przygotować i dostać pracę?

Czeka Cię ważna rozmowa kwalifikacyjna? Jak nie zepsuć dobrego wrażenia i nie stracić szansy na atrakcyjną pracę? Zobacz 7 najczęstszych błędów, które kandydaci popełniają na rozmowach kwalifikacyjnych. Wyeliminuj je już dziś i znajdź lepszą pracę.