Używamy plików cookie, aby udoskonalić proces tworzenia CV i listów motywacyjnych. Z tego powodu możemy udostępniać Twoje dane dotyczące użytkowania podmiotom trzecim. Więcej informacji o tym, jak używamy plików cookie, znajdziesz w naszej Polityce plików cookie. Jeśli chcesz ustawić preferencje dotyczące plików cookie, kliknij przycisk Ustawienia. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij Akceptuj.
Ustawienia Akceptuj
Ustawienia plików cookie
Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookie i Polityką prywatności.
Wybierz akceptowane pliki cookie
Analityka
Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.
Wydajność i personalizacja
Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.
Reklamy
Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.
Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.
Zapisz preferencje
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić Ci jak najlepsze doświadczenia podczas korzystania z naszego serwisu. Więcej dowiesz się zapoznając się z naszą Polityką Prywatności
Dobry kierownik to coś więcej niż dobry pracownik.
Powód jest prosty—
Dobry kierownik nie tylko zna się na swojej branży, ale posiada również zestaw tak zwanych umiejętności miękkich.
Brzmi banalnie, ale tak nie jest.
Chcesz zostać dobrym kierownikiem? Marzy Ci się praca jako menadżer?
Lepiej trafić nie mogłeś!
W tym artykule poznasz najbardziej pożądane cechy dobrego kierownika — wraz ze szczegółowym opisem.
Dowiesz się:
jakich cech oczekują od dobrego kierownika pracodawcy
co w praktyce oznaczają te cechy
jak wpisać cechy dobrego kierownika do CV
jak być dobrym liderem.
Jeśli chcesz aplikować na stanowisko kierownicze, stwórz profesjonalne CV. Wykorzystaj kreator CV i stwórz dokument na czytelnym i nowoczesnym szablonie, aby wyróżnić się z tłumu.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
1
Cechy dobrego kierownika — kompletna lista 13 cech
Dobry kierownik musi mieć cechy, dzięki którym nie tylko sprawnie zorganizuje pracę całego zespołu, lecz także wpłynie na produktywność, motywację i zadowolenie pracowników.
Poniżej znajdziesz zestawienie 13 cech dobrego kierownika.
Z ich opisów dowiesz się, w jaki sposób przejawiają się poszczególne cechy i w jakich sytuacjach można je zaprezentować.
Panowanie nad stresem
Kierownik musi umieć sobie radzić ze stresem, być maksymalnie na niego odpornym.
Oczywiście nie oznacza to, że dobry kierownik nie odczuwa stresu wcale. Po prostu umie nim zarządzać i go rozładowywać.
Samodyscyplina
Samodyscyplina to zdolność do robienia tego, co trzeba, kiedy trzeba i bez względu na to, czy się nam chce, czy nie. Dobry kierownik pokona swojego własnego lenia i doprowadzi zadanie czy projekt do końca. To dzięki samodyscyplinie manager osiąga sukcesy.
Asertywność
Asertywność nie oznacza ignorowania emocji i dążeń innych ludzi. Jest to zdolność do realizacji założonych celów mimo negatywnych nacisków otoczenia, racjonalną dbałość o własne interesy z uwzględnieniem interesów innych. Dobry kierownik potrafi stanąć pomiędzy interesami wielu osób i znaleźć kompromis. Szuka rozwiązań, które nie są krzywdzące dla członków zespołu.
Samodzielność
Dobry kierownik posiada zdolność rozkładania projektów na proste do zrealizowania zadania. Następnie zabiera się za ich realizację. Nie potrzebuje motywacji z zewnątrz czy opieki. Potrafi dopiąć projekt do końca samodzielnie.
Koncentracja na celu
W trakcie pracy nad projektami pojawia się wiele przeszkód. Dobry kierownik cały czas pamięta o głównym celu projektu. Koncentracja na cel pozwala mu odrzucić zadania czy sprawy, które nie wymagają uwagi jego czy też jego zespołu. Oprócz tego, cechą dobrego kierownika jest umiejętność wyznaczania celów dla swoich podopiecznych.
Charyzma
Osoby charyzmatyczne głoszą swoje idee w taki sposób, że wywołują zwykle wiele emocji u członków zespołu czy postronnych obserwatorów. Potrafią wskrzesić iskrę w ludziach. Wyzwolić w nich zapał do pracy. Uruchomić motywację poprzez przedstawienie celu w taki sposób, że jest pożądany do osiągnięcia. Ludzie obdarzają dużym zaufaniem osoby charyzmatyczne.
Empatia
Empatia jest umiejętnością będącą fundamentem dla wszystkich kompetencji ważnych w pracy. Zachowanie empatyczne to uważne wysłuchanie drugiej osoby, obecność i stan bez oceniania. Empatia nie jest emocjonalnym zarażeniem się stanem drugiej osoby. Chodzi o to, żeby drugiego człowieka zrozumieć, by mu pomóc, a nie zacząć ubolewać razem z nim.
Umiejętności mediacyjne
Dobry kierownik wie, że konflikty same w sobie nie są zjawiskiem negatywnym. Konflikty mogą pozytywnie wpływać na atmosferę pracy w zespole. Dobrze zarządzane rozładowują napięcia. Cechą dobrego kierownika jest umiejętność postawienia się po każdej ze stron konfliktu by konstruktywnie go rozwiązać. Dobry kierownik wypracowuje kompromisy, dzięki którym zespołowi pracuje się lepiej.
Etyczne zachowanie
Dobry lider potrafi pogodzić trud związany z dowożeniem wyników z ludzkim, etycznym podejściem do członków zespołu. Powinien odnosić się do innych z szacunkiem — dla ich godności, przekonań, poglądów. W relacjach z członkami zespołu powinien gwarantować poufność. Oprócz tego, musi umieć zachować tajemnicę służbową.
Pewność siebie
Osoby pewne siebie po prostu umieją działać pomimo niepewności. Czują się dobrze w swojej skórze i są dla siebie wyrozumiali. Traktują samych siebie jako wartościowe osoby. Dzięki poczuciu własnej wartości często podejmują się ryzykownych inicjatyw. Potrafią bowiem znieść porażkę. Pewność siebie nie jest natomiast tożsama z arogancją czy wywyższaniem się.
Sumienność
Dobry kierownik musi być skrupulatny i wywiązywać się z podjętych obowiązków. Rzetelność w działaniu musi być naturalną cechą dobrego team lidera. Sytuacje, w których kierownika trzeba pilnować, aby wykonywał swoje obowiązki, nie mogą mieć miejsca.
Wnikliwość
W stosunku do szeregowego pracownika, kierownik ma szerszy wgląd w działanie zespołu. Pracownik skupia się na swojej codziennej pracy. Kierownik, stojąc z boku, powinien umieć dostrzegać możliwości usprawnień czy błędy w procesie działania. Tego typu wnikliwość jest bardzo pożądaną cechą dobrego kierownika.
Opanowanie
W biznesie kierowanie się emocjami nie popłaca. W pracy kierownika takich emocji może pojawić się sporo: zespół mający pretensje, zarząd mający oczekiwania. Dobry kierownik potrafi opanować swoje emocje. Odsuwa je na bok, aby kierować się logiką i intelektem.
Podstawą kompetencji kierownika stanowią jego umiejętności rozumiane jako stała zdolność osiągania konkretnych rezultatów w sposób sprawny i skuteczny, czyli zdolność praktycznego zastosowania profesjonalnej wiedzy, aby uzyskać pożądane rezultaty w danej sytuacji działania.
Józef Penc
Jak wynika z badań Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów, do kompetencji menedżerskich najważniejszych w chwili obecnej zalicza się:
umiejętność działania pod presją
nadawanie priorytetów zadaniom
zdolność podejmowania decyzji.
Pracodawcy wymagają od kierowników i menedżerów również ludzkiego podejścia.
Zachowanie kierownika przekłada się na samopoczucie członków zespołu. Samopoczucie przekłada się na osiągane wyniki.
Zostało to potwierdzone naukowo.
Badania pokazują, że menedżerowie osiągający ponadprzeciętne wyniki posiadają znacznie lepiej rozwiniętą inteligencję emocjonalną.
Potwierdzają to również wewnętrzne badania firmy Google. Według nich dobry kierownik przede wszystkim jest dobrym nauczycielem, dodaje zespołowi otuchy oraz tworzy przyjemne warunki pracy dla zespołu.
Zastanawiasz się, czy w ogóle wpisywać do CV na stanowisko menedżerskie cechy charakteru, osobowości czy umiejętności miękkie?
W poprzedniej sekcji poznałeś cechy, które są pożądane na stanowiskach kierowniczych. Jeśli je posiadasz, koniecznie wpisz je do swojego CV!
Ale pamiętaj—
Dla pracodawcy nadal największe znaczenie ma Twoje:
doświadczenie
wykształcenie
kursy i certyfikaty.
W rzeczywistości rekruterzy starają się znaleźć w tych informacjach potwierdzenia pewnych cech, których szukają w kandydatach na stanowisko kierownika.
Oszczędź pracodawcom dylematów i podaj swoje umiejętności na tacy.
Pamiętaj również, że musisz być przygotowany na to, że pracodawca zapyta Cię na rozmowie kwalifikacyjnej o przykłady sytuacji, w których wykorzystałeś poszczególne cechy i umiejętności lidera.
Przed rozmową kwalifikacyjną przypomnij sobie sytuacje, w których wykazałeś się danymi cechami dobrego kierownika.
W CV przedstaw swoje kluczowe cechy i umiejętności w osobnej sekcji. Dzięki temu rekruter od razu je zauważy. W naszym kreatorze CV znajdziesz profesjonalne szablony CV, które wysuną Twoje atuty na pierwszy plan.
Traktuj ludzi tak, jak każdy na to zasługuje. Jeśli jednostki zbierają się w grupę, ich indywidualność nie znika. Ciągle mają własne osobowości. Zachowują swe umiejętności. Nadal mają swe prywatne nadzieje i lęki. Utalentowany lider dostrzeże te różnice, doceni je i wykorzysta dla dobra zespołu.
Dale Carnegie
Dobry lider osiąga wyniki dzięki dobremu podejściu do ludzi, a nie kontrolowaniu ich i nadzorowaniu.
Lidera poznamy po tym, że idą za nim ludzie. To osoba nastawiona przede wszystkim na swoich podwładnych. Lider jest przekonany, że jeśli stworzy dobry zespół, a potem go zmotywuje do działania, ludzie zrealizują cele biznesowe.
Innymi słowy: on prowadzi ludzi, by ludzie prowadzili biznes. Taki lider umie słuchać podwładnych, zbierać ich pomysły i w oparciu o nie wyznaczać wizję rozwoju. Jego silną stroną jest zdolność pociągania za sobą zespołu i promowanie współpracy w firmie.
Rafał Szczepanik
Niestety—
Nie wszystkie osoby piastujące stanowiska kierownicze posiadają odpowiednie cechy i umiejętności.
Mankamenty w zachowaniach i nawykach polskich menedżerów:
uległość i pasywność w działaniu
słaba znajomość języków obcych
ukierunkowanie na rozwój ilościowy firmy
niska samodzielność w podejmowaniu decyzji i przywiązanie do silnej władzy na szczeblu centralnym
postawy roszczeniowe
podejrzliwość i niski poziom partnerstwa wewnątrz firmy
konformizm
słabe umiejętności komunikowania się
niedostateczna odporność na stres i poczucie niepewności
nadmierny krytycyzm wobec siebie i otoczenia.
Stefan Lachiewicz
Lista mankamentów jest spora.
Wynika z tego, że w okresie transformacji gospodarczej nie przywiązywano aż takiej wagi do weryfikacji predyspozycji menedżerskich podczas rekrutacji na stanowiska kierownicze.
Obecnie takie predyspozycje, cechy charakteru i umiejętności są weryfikowane.
Dlatego—
Jeśli chcesz zostać dobrym kierownikiem, pamiętaj o rozwijaniu swoich kompetencji: nie tylko twardych, ale też miękkich.
Kierownik w codziennej pracy znajduje się między młotem a kowadłem:
Z jednej strony jest przełożonym lub szefem, który oczekuje wysokich wyników.
Z drugiej strony stoi zespół, który ma swoje oczekiwania co do intensywności czy warunków pracy.
Wynika z tego, że najbardziej oczekiwaną umiejętnością kierownika jest zarządzanie stresem.
Nie jest to wcale powszechna umiejętność:
80% pracowników odczuwa stres w pracy, a połowa z nich stwierdza, że potrzebuje wiedzy, jak radzić sobie ze stresem.
Według Michaela Armstronga, autora książki Jak być lepszym menedżerem, manager jest narażony na 4 różne rodzaje stresu:
stres związany z czasem
stres związany z oczekiwaniem
stres sytuacyjny
stres związany ze spotkaniami.
Dobry manager potrafi obniżyć znaczenie stresorów za pomocą różnych technik.
Każdy kierownik ma swoje metody i techniki.
Niemniej—
Badania potwierdzają, że jedną z lepszych metod na rozładowanie stresu, jest aktywność fizyczna.
Co więcej, do cech dobrego kierownika należy również umiejętność rozładowania stresu w zespole.
Szczęśliwy pracownik, członek zespołu, jest znacznie bardziej produktywny. Gdy kierownik dba o swoich podopiecznych, jako zespół osiągają lepsze wyniki.
Na koniec krótkie podsumowanie.
Cechy dobrego kierownika — podsumowanie
Dobry kierownik:
posiada pełen wachlarz umiejętności miękkich
łączy umiejętność osiągania celów z ludzkim podejściem do zespołu
Musisz napisać również list motywacyjny?W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Jak po przeczytaniu tego artykułu oceniasz swoje predyspozycje do roli kierownika? Chcesz aplikować na stanowisko managera? Daj znać w komentarzu poniżej, jak podobał Ci się artykuł i czego Ci w nim brakuje. Jeśli wyczerpuje temat — napisz o tym. Będziemy wdzięczni za każdy komentarz!
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.
Ekspert kariery w InterviewMe. W swoich tekstach dzielę się wiedzą o tym, jak pisać skuteczne CV i listy motywacyjne, i jak radzić sobie na rozmowach kwalifikacyjnych, żeby dostać pracę.
Jeśli wierzyć badaniom, relacje z przełożonym stanowią najważniejszy aspekt Twojej pracy. Trzy czwarte Amerykanów twierdzi, że ich szef to najbardziej stresująca część ich zawodowego życia. Masz tak samo? A może problem wcale nie tkwi w Twoim przełożonym? Może po prostu nie wiesz, jak z nim rozmawiać? Dobra wiadomość jest taka, że zaraz się tego nauczysz.
Jak mam przetrwać w pracy, jeśli jestem introwertykiem? Zobacz sposoby, które pozwolą Ci oswoić wszystkie trudne sytuacje. Sprawdź swój typ osobowości.