Team Leader - jaką ma funkcję w zespole? Ile zarabia?

Stwórz CV teraz

Nasi użytkownicy zostali zatrudnieni przez:**

Team leader to inaczej menedżer, kierownik zespołu, który zarządza pracą podległych sobie pracowników. Odpowiada za wyniki teamu, integrację jego członków, a także wsparcie ich rozwoju zawodowego.

Polski słownik przywłaszczył sobie to angielskojęzyczne określenie z wielu powodów. Po pierwsze — Panie kierowniku nie brzmi już dziś zbyt nowocześnie, a Szefie to zwrot, którego coraz rzadziej się używa.

A może team leader to zupełnie nowe stanowisko?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kim jest team leader
  • jakie umiejętności musi mieć team leader
  • ile zarabiają team leaderzy.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Jakie są obowiązki team leadera?

W „Słowniku języka polskiego” brakuje słowa team leader, chociaż znajdziemy tu menadżera. Zapewne dlatego, że termin team leader jest popularny w środowiskach zawodowych w Polsce od niedawna.

W dużych firmach i korporacjach, gdzie struktura zatrudnienia jest dość rozczłonkowana, a większe zespoły dzieli się na mniejsze, team leaderzy pełnią ważną funkcję. Są oni łącznikiem pomiędzy szefostwem całej firmy a najniższymi w hierarchii pracownikami.

Podstawową rolą team leadera jest wspieranie zespołu w realizowaniu zadań poprzez np. planowanie i organizację pracy, a także rozwiązywanie ewentualnych problemów i kwestii spornych.

Obowiązki team leadera

Poza byciem dobrym i złym policjantem naraz team leader ma jeszcze szereg zadań, związanych z działaniem zespołu.

Do obowiązków team leadera należy:

  • planowanie działań zespołu
  • rozwiązywanie sporów między pracownikami
  • nadzór nad realizowaniem zadań członków zespołu
  • motywowanie i wspieranie pracowników
  • reprezentowanie zespołu przed innymi działami w strukturach przedsiębiorstwa
  • prowadzenie regularnych spotkań 1 on 1 z wszystkimi członkami zespołu
  • wyznaczanie celów dla całego zespołu
  • rekrutacja nowych pracowników
  • onboarding nowych pracowników
  • monitorowanie wyników zespołu
  • raportowanie do przełożonego.

Cechy dobrego team leadera

Team leader nie ma takich samych uprawnień jak menedżer, bo jego rola jest bardziej wspierająca niż kontrolująca. Mimo to ma on ogromny wpływ na funkcjonowanie zespołu, bo powinien wydobywać z ludzi to, co w nich najlepsze. 

To dlatego team leader musi mieć odpowiednie cechy charakteru, w tym dobrze rozwinięte umiejętności miękkie, a w tym przede wszystkim:

  • umiejętność rozwiązywania konfliktów
  • umiejętności komunikacyjne
  • umiejętności organizacyjne
  • pozytywne nastawienie
  • szacunek do innych i kulturę osobistą
  • empatię
  • stabilność emocjonalną
  • asertywność
  • odpowiedzialność
  • inteligencję emocjonalną
  • otwartość i komunikatywność.

Oczywiście — egzekwowanie od pracowników realizowania ich zadań jest równie ważnym obowiązkiem team leadera. Jednak wymaga się, że zrobi on to w taki sposób, by nie tylko osiągnąć założony efekt, ale też zadbać o dobro i rozwój zawodowy każdego z członków zespołu.

Można więc powiedzieć, że team leader to nowoczesny przełożony. Taki, który wspiera i jest zaprzeczeniem stereotypowego szefa, do którego pracownicy boją się odezwać. Musi umieć skutecznie komunikować się z innymi i być wsparciem dla swoich „podopiecznych”.

Zobacz też: Cechy dobrego kierownika - 13 Umiejętności szefa i managera

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Jak zostać team leaderem? Ile można zarobić na tym stanowisku?

Stanowisko team leadera można zdobyć zarówno w rekrutacji wewnętrznej, jak i zewnętrznej. W obu przypadkach kandydata czeka rozmowa kwalifikacyjna. Oprócz standardowych pytań i odpowiedzi można spodziewać się również uczestnictwa w scence, a więc czegoś w rodzaju assessment center.

Jeśli chodzi o same pytania, to będą one dotyczyły Twojego stylu pracy, podejścia do relacji z członkami zespołu czy nastawienia do osiągania wyników.

Rekruterzy będą chcieli sprawdzić, jakie są Twoje cechy charakteru i osobowości, bo to właśnie odpowiednie predyspozycje sprawiają, że ktoś może być dobrym team leaderem. Niełatwo nauczyć się empatii. Ciężko też szybko wyrobić w sobie konkretne umiejętności komunikacyjne. Lepiej mieć je już na starcie. 

Ile zarabia team leader?

Jak podaje portal wynagrodzenia.pl, mediana wynagrodzenia na stanowisku team leadera wynosi 11 130 zł brutto. Jednocześnie 25% team leaderów otrzymuje pensję poniżej 8480 zł brutto, a kolejne 25% powyżej 15 020 zł brutto. 

Na wysokość zarobków mają wpływ takie czynniki jak staż pracy, wykształcenie, wielkość firmy oraz województwo, w którym ona działa. 

Zobacz też:

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej. 

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Oceń mój artykuł: team leader
Średnia: 4.18 (22 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły

Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.