Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Nasi użytkownicy zostali zatrudnieni przez:*

Coraz częstszym benefitem dla pracowników firm jest tzw. home office. I nie chodzi tutaj o brytyjskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, a o pracę z domu — na całość lub część etatu.

Zastanawiasz się, czy warto przejść na home office? Spróbuję rozwiać Twoje wątpliwości.

W tym artykule przeczytasz:

  • na czym polega home office
  • które branże i zawody mają możliwość pracy z domu 
  • co o home office mówi nowy Kodeks pracy
  • jakie są wady i zalety pracy zdalnej.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

1. Home office — co to znaczy? Kto może tak pracować?

Home office (z ang. domowe biuro) to określenie na pracę wykonywaną w domu, zazwyczaj biurową. To wyrażenie jest popularne głównie w środowiskach korporacyjnych.

Praca w home office polega na wykonywaniu swoich obowiązków służbowych bez konieczności chodzenia do siedziby firmy. W tym celu zazwyczaj korzysta się ze środków komunikacji elektronicznej — czyli komputera lub telefonu z dostępem do internetu.

Obecnie w Polsce praktykuje się trzy rodzaje home office:

  • pracę zdalną w pełnym wymiarze godzin
  • pracę zdalną w pojedynczych sytuacjach losowych
  • pracę hybrydową (łączenie pracy stacjonarnej ze zdalną w wybrane dni tygodnia).

Od czasów pandemii coraz więcej osób decyduje się na home office. Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego z 2022 r. wskazuje, że już 36% polskich firm oferuje możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej. A 72% badanych przedsiębiorców potwierdza, że taki model zatrudnienia ogranicza koszty prowadzenia firmy. Z kolei ankieta przeprowadzona w 2021 r. przez serwis LiveCareer wykazała, że ponad połowa respondentów lubi pracować zdalnie.

Oczywiście, nie chodzi tutaj o pracę anestezjologa, taksówkarza, baristy, kelnera, ochroniarza, policjanta, budowlańca czy magazyniera — bo to są zawody (jedne z wielu), które z definicji wymagają pracy w terenie.

To jednak nie znaczy, że w home office pracują jedynie freelancerzy z własną działalnością gospodarczą. Taką możliwość często oferują średnie i duże firmy, w których pracuje się przy komputerze i które mają dobrze przygotowany system komunikacji online między pracownikami.

Oto przykładowe zawody, które całościowo lub częściowo możesz wykonywać w domu:

Jak widzisz, możliwości jest naprawdę sporo.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Home office — co na to Kodeks pracy?

W polskim prawodawstwie home office to po prostu praca zdalna. Kiedyś nazywano ją również pracą na odległość lub telepracą — jednak do czasu.

W kwietniu 2023 r., w związku z nowelizacją Kodeksu pracy, weszły w życie nowe przepisy o pracy zdalnej. Oto najważniejsze zmiany.

  • Nowe procedury wprowadzenia home office. Umowę o pracę zdalną można zawrzeć zarówno na początku zatrudnienia, jak i w trakcie jego trwania. Kontrakt nie musi mieć formy pisemnej.
  • Nowe obowiązki pracodawcy. Firmy, które zatrudniają pracowników na home office, muszą zapewnić im niezbędne narzędzia do pracy, pokryć część kosztów związanych z wykonywaniem obowiązków poza biurem oraz zagwarantować wsparcie techniczne i niezbędne szkolenia.
  • Możliwość wyboru miejsca pracy. Pracownik może wykonywać obowiązki służbowe w dowolnym miejscu — zarówno w domu, jak i w kawiarni czy hotelu. Jednak nowe miejsce pracy za każdym razem musi uzgodnić z pracodawcą.
  • Ułatwienia dla wybranych pracowników. Osoby w ciąży, wychowujące małe dzieci lub opiekujące się osobami z niepełnosprawnością mają pierwszeństwo w uzyskaniu zgody na home office, o ile zezwala na to charakter ich pracy.
  • Możliwość powrotu do pracy stacjonarnej. Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą w każdej chwili wnioskować o powrót do tradycyjnego modelu pracy.

Oczywiście, te regulacje dotyczą osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

3. Home office — wady i zalety pracy z domu

Wyobraź to sobie: budzisz się rano, robisz sobie kawę, włączasz komputer i już jesteś w pracy! Bez korków, niewygodnych ubrań i szefa stojącego nad głową. Brzmi ciekawie?

Praca online z domu ma wiele zalet. Według wspomnianego już raportu PIE przedsiębiorcy, który zdecydowali się na elastyczne formy pracy, zauważyli wzrost produktywności. Powodem tego stanu rzeczy może być m.in. większa motywacja wśród pracowników, by swoje zadania wykonać szybko, a później mieć czas dla siebie.

Dobra organizacja home office pozwala też lepiej zadbać o swój work-life balance — szczególnie jeśli dojazdy do pracy kosztowały Cię sporo czasu i nerwów. To bardzo korzystna forma pracy dla introwertyków, dla których częste interakcje ze współpracownikami są męczące.

Możliwość pójścia na home office jest również skutecznym narzędziem firm na przyciąganie i zatrzymywanie pracowników. A jeśli praca jest całkowicie zdalna, pracodawcy mogą zatrudniać specjalistów z całego kraju.

Z kolei specjaliści Future Business Institute wskazują, że praca zdalna pozwala firmom ograniczyć koszty działalności. Jest to możliwe dzięki zmniejszeniu fizycznej powierzchni biurowej i obniżeniu wydatków związanych z obsługą biura (takich jak rachunki za media, czynsze, meble, sprzęt i zaplecze socjalne).

Jednak aby wysłanie pracowników na home office przyniosło oczekiwane korzyści, pracodawca powinien zadbać o skuteczne narzędzia online, odpowiednią organizację pracy i automatyzację niektórych procesów. W przeciwnym wypadku pracownicy mogą odczuwać frustrację, a ich motywacja do wykonywania obowiązków znacznie spadnie.

Warto również zainwestować w rozwój kompetencji cyfrowych pracowników — w przeciwnym wypadku home office przyniesie firmie więcej szkody niż pożytku. A według danych FBI co piąty pracownik nie czuje się dobrze przygotowany do pracy zdalnej.

Warto również pamiętać, że praca z domu wymaga więcej dyscypliny i samokontroli. Jeśli ich nie posiadasz, możesz mieć problem z oddzieleniem życia osobistego od prywatnego, a to w dłuższej perspektywie znacznie obniży Twoją satysfakcję z pracy. Zaś długofalowy brak kontaktu ze współpracownikami może negatywnie wpłynąć na Waszą pracę zespołową.

Chcesz napisać list motywacyjny? Skorzystaj z naszego kreatora listu motywacyjnego, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Stwórz list motywacyjny teraz

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

A czy Ty lubisz przebywać na home office? Co sądzisz o takiej formie organizacji pracy? Napisz w komentarzu — jestem ciekawa Twoich doświadczeń.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: home office
Średnia: 5 (1 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły