Moje konto
Copywriter - kto to? Jak zacząć i znaleźć pracę (także zdalną) + Zarobki

Copywriter - kto to? Jak zacząć i znaleźć pracę (także zdalną) + Zarobki

Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery w InterviewMe

Czy wiesz, dlaczego w tym momencie czytasz ten tekst?

 

Ponieważ jestem dobrym copywriterem.

 

Ten poradnik zawiera większość informacji , których potrzebujesz (prawdopodobnie nawet wszystkie!).

 

I są one świetnie zoptymalizowane pod wyszukiwarki internetowe.

 

Właśnie dlatego Google podsunął Ci właśnie ten poradnik!

 

Oczywiście nie mam zamiaru tylko się przechwalać. Chcę podzielić się z Tobą swoją wiedzą i doświadczeniem.

 

Za chwilę podpowiem Ci, jak zostać copywriterem, który tworzy popularne treści i z łatwością znajduje dobrą pracę!

 

Chcesz od razu przygotować CV oraz list motywacyjny copywritera? W naszym kreatorze znajdziesz oryginalne szablony do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

copywriter

Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

Z artykułu dowiesz się:

 

  • kim jest copywriter i jak nim zostać
  • gdzie szukać ofert pracy w copywritingu (i ile możesz zarobić)
  • jak przygotować CV oraz list motywacyjny copywritera i zainteresować najlepszych pracodawców.

 

1

Copywriter — kto to i na czym polega copywriting?

 

Copywriter to autor tekstów i haseł reklamowych, a także innych treści takich jak teksty SEO, opisy produktów, scenariusze czy też ogłoszenia.

 

Copywriting nie polega jednak tylko na pisaniu krótkich materiałów promocyjnych czy artykułów na strony internetowe.

 

Obecnie copywriter uczestniczy w całym procesie kreacji, często współpracuje z działem kreacji i uczestniczy np. w kręceniu filmów reklamowych czy też nagraniach do radia.

 

„Kopirajter” może pracować jako wolny strzelec (freelancer) np. zdalnie z domu, lub być zatrudniony w agencji reklamowej, wydawnictwie, redakcji lub firmie, która prowadzi własnego bloga.

 

Nie obcy jest mu również copywriting SEO. Co to jest?

 

Copywriter SEO skupia się na przygotowywaniu treści do internetu, a jego celem jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach. Przygotowując materiały bazuje na popularnych słowach kluczowych, których internauci szukają w wyszukiwarkach typu Google.

 

Czym zajmuje się copywriter?

 

  • przygotowywaniem treści reklam prasowych
  • pisaniem scenariuszy reklam telewizyjnych lub radiowych
  • planowaniem wyglądu ulotek, okładek, stron internetowych
  • pisaniem treści na strony internetowe
  • opisywaniem produktów
  • przygotowywaniem zapleczowych tekstów SEO
  • optymalizacją stron internetowych pod kątem SEO
  • marketingiem szeptanym (np. komentowaniem w internecie)
  • przygotowywaniem ofert handlowych
  • prowadzeniem bloga firmowego
  • przygotowywaniem treści na podstawie briefów
  • content marketingiem (tworzeniem ebooków, raportów, poradników wideo i podcastów)
  • prowadzeniem fanpage’y (np. na Facebooku)
  • pisaniem treści do mailingów
  • pisaniem artykułów sponsorowanych
  • przygotowywaniem materiałów prasowych lub komunikatów PR-owych.

 

Interesuje Cię przede wszystkim praca zdalna z domu? Zestaw praktycznych porad, także dla copywriterów, znajdziesz w naszym artykule: Praca w domu i zarabianie przez internet: 12 pomysłów. Oferty i zarobki (czytaj).

 

2

Jak zacząć przygodę z copywritingiem i zostać copywriterem?

 

Copywriter przede wszystkim powinien dobrze pisać.

 

I nie chodzi tylko o znajomość zasad ortografii czy interpunkcji.

 

Rozumienie potrzeb czytelnika i klienta, wciąganie go w historię (tzw. storytelling), zachęcenie do wykonania jakiejś czynności (np. zakupu produktu) to podstawy pracy copywritera

 

Bezcenna jest również znajomość zasad SEO i analityki internetowej (przede wszystkim Google Analytics).

 

Coraz częściej w pracy copywritera przydaje się znajomość programów graficznych i montażu wideo.

 

Niezbędne jest również sprawne poruszanie się w świecie social media i bycie na bieżąco z najnowszymi trendami.

 

Powinieneś wiedzieć, które kanały na YouTube są obecnie popularne, jakie memy królują w internecie i jaki post był ostatnio najczęściej udostępniany na Facebooku.

 

A jeśli tego nie wiesz, musisz umieć szybko to sprawdzić.

 

Oczywiście, aby zostać copywriterem, nie trzeba studiować dziennikarstwa czy marketingu internetowego.

 

W internecie znajdziesz mnóstwo teoretycznych i praktycznych kursów z copywritingu, SEO, analityki internetowej czy też obsługi social media.

 

Sprawdź przede wszystkim ofertę serwisów:

 

 

Na rynku znajdziesz również wiele książek związanych z copywritingiem, np.:

 

 

Aby być z branżą na bieżąco, czytaj również blogi marketingowe:

 

 

A także blogi zagraniczne np. moz.com, contentmarketinginstitute.com czy bufferapp.com.

 

I pamiętaj ćwiczenie czyni mistrza.

 

Nawet jeśli jeszcze nie znalazłeś pracy, możesz pisać „do szuflady” i samemu trenować różne formy copywritingu.

 

Pamiętaj: do szuflady w tym wypadku znaczy na swojego bloga. Łatwo założysz go na Wordpress lub blogger.com. Posiadanie portfolio to pierwszy krok do zostania copywriterem. Bez niego nie złapiesz pierwszego zlecenia.

 

Chciałbyś zostać dziennikarzem prasowym? Marzysz o pracy w radiu lub telewizji? Zajrzyj do naszego poradnika: Praca w mediach — 15 rad jak ją znaleźć i zostać dziennikarzem + oferty (czytaj).

 

3

Copywriter — zarobki i oferty. Gdzie szukać pracy, aby dobrze zarabiać na copywritingu?

 

Ile zarabia copywriter?

 

Muszę odpowiedzieć: to zależy.

 

Od czego?

 

Przede wszystkim od Twojego doświadczenia i umiejętności, liczby i rodzaju zleceń, a także pracodawcy i miejscowości.

 

Znacznie więcej zarobisz przygotowując ebooka (nawet 1000 zł) dla dużej warszawskiej korporacji niż krótki tekst SEO dla niewielkiej firmy z mniejszej miejscowości (ok. 10-15 zł).

 

Mediana wynagrodzenia dla copywritera to ok. 3300 zł brutto (oznacza to, że 50% osób zarabia mniej, a 50% więcej).

 

Lepiej zarabia się w branży finansowej — np. firmach związanych z ubezpieczeniami lub bankowością.

 

Dlaczego?

 

Takie firmy po prostu są w stanie płacić więcej. Poza tym znacznie więcej osób chce pisać o muzyce, kinie i podróżach niż kredytach i polisach.

 

Zgadza się — im temat trudniejszy, tym stawka wyższa.

 

Copywriter — praca. Gdzie szukać ofert?

 

Wiele osób szukając pracy związanej z copywritingiem po prostu wpisuje w Google „copywriter praca zdalna”, „copywriter zlecenia”, „praca pisanie tekstów” czy też „copywriter praca warszawa”.

 

Pamiętaj jednak, że w ten sposób trafisz na oferty z największą konkurencją.

 

Dlatego w pierwszej kolejności powinieneś zastanowić się, dla jakich firm chciałbyś pracować.

 

Zajrzyj na ich strony www i poszukaj zakładek Praca, Kariera lub Dołącz do nas. Odwiedź również ich profile na LinkedIn i Facebooku.

 

Warto wiedzieć: W InterviewMe i Zety stawiamy na tworzenie najlepszych treści. Dlatego chętnie zatrudniamy ambitnych copywriterów. Być może szukamy właśnie Ciebie! Sprawdź oferty pracy na InterviewMe.pl.

 

Następnie powinieneś zajrzeć do serwisów z ofertami pracy dla copywriterów. Najbardziej zaufane portale to:

 

 

W kolejnym kroku możesz sprawdzić również portale z różnorodnymi ofertami, takie jak:

 

 

Warto również dołączyć do grup z ofertami pracy na Facebooku.

 

Ogłoszenia dla copywriterów znajdziesz m.in. w grupach:

 

 

Więcej stron z ofertami pracy, także dla copywriterów, znajdziesz w naszym zestawieniu: „Jak i gdzie szukać pracy? 49 stron i portali z ofertami pracy na 2018”.

 

4

Jak napisać CV i list motywacyjny copywritera, aby dostać pracę?

 

CV i list motywacyjny mogą stanowić Twój atut lub przekreślić szanse na dobrą pracę.

 

Jednak wielu kandydatów na copywriterów traktuje te dokumenty z lekceważeniem.

 

To błąd!

 

Jeśli stworzysz wyróżniające się CV oraz list motywacyjny, pracodawca na pewno zwróci na Ciebie uwagę.

 

Jak to zrobić?

 

CV i list motywacyjny copywritera — jak się wyróżnić?

 

1. Dopasuj dokumenty do oferty pracy.

 

W pierwszej kolejności dokładnie przeczytaj ogłoszenie. W CV i liście motywacyjnym wyróżnij te informacje, które są związane z wymaganiami pracodawcy. Więcej wskazówek znajdziesz tutaj: „Jak dopasować CV do oferty pracy i je wyróżnić? (5 porad + przykłady)”.

 

2. Stwórz podsumowanie zawodowe copywritera.

 

Jest to krótki opis najważniejszych doświadczeń, umiejętności i osiągnięć umieszczany na samej górze CV, dzięki czemu przyciąga uwagę rekrutera. Więcej dowiesz się z poradnika: „Cele zawodowe i podsumowanie w CV —- wzór jak napisać (+przykłady)”.

 

3. Bądź konkretny i pochwal się osiągnięciami!

 

Prawie każdy kandydat na copywritera może napisać, że „przygotowywał teksty reklamowe” lub „prowadził profil na Facebooku”. Bądź bardziej szczegółowy. Wymień nazwy firm, stanowisk, szerzej opiszobowiązki, zwróć uwagę na swoje największe sukcesy (np. zwiększenie wejść na stronę). Więcej wskazówek znajdziesz w artykule: „Jak napisać CV, które da Ci pracę? 9 rad (prawdziwe przykłady)”.

 

4. W liście motywacyjnym pokaż pracodawcy, jakie korzyści mu przyniesiesz.

 

W liście nie kopiuj informacji z CV! To świetna okazja, aby szerzej opisać swoje obowiązki czy podać przykłady sytuacji, w których wykorzystałeś swoje umiejętności. Więcej dowiesz się z poradnika: „Jak napisać list motywacyjny do pracy (przykłady listów i 8 rad eksperta)”.

 

5. Razem z CV i listem wyślij swoje przykładowe teksty.

 

Nawet jeśli pracodawca tego nie wymaga, warto wysłać mu swoje copywriterskie portfolio. Mogą być to linki do Twoich materiałów (umieść je w CV) lub artykuły przygotowane szczególnie na potrzeby rekrutacji.

 

6. Zadbaj o wygląd dokumentów.

 

CV i list motywacyjny to Twoja wizytówka. Jeśli będziesz w nich robił literówki i błędy ortograficzne lub źle sformatujesz dokumenty, pracodawca uzna, że tak samo lekceważąco podchodzisz do swoich obowiązków w pracy copywritera. Zadbaj o czytelność CV i listu, stosuj odstępy między wierszami, pogrubienia, nazwy kategorii i punktory.

 

Chcesz stworzyć oryginalne CV oraz list motywacyjny z wyraźnie wyróżnionymi kluczowymi informacjami? W naszym kreatorze przygotujesz taki dokument w 5 minut (tutaj).

 

copywriter

Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj


Jesteś w trakcie poszukiwania pracy związanej z copywritingiem? Masz ciekawe obserwacje lub spotkała Cię nietypowa sytuacja podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Podziel się swoją historią w komentarzu poniżej!

Oceń mój artykuł
Średnia: 5 (4 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojtek Martyński
Wojtek Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły