

Zobacz, na czym polega SEO i dlaczego pozycjonowanie stron internetowych to nie tylko słowa kluczowe. Sprawdź, czy audyt SEO przez agencję się opłaca.
SEO (skrót od Search Engine Optimization) to proces poprawy jakości i ilości ruchu z wyszukiwarek do strony internetowej. Celem SEO jest osiągnięcie przez stronę internetową wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań wpisywanych przez użytkowników np. w Google.
A jeśli tu trafiłeś, to znaczy, że SEO działa, bo pisząc ten poradnik korzystałam z dobrych praktyk pozycjonowania i optymalizacji treści. Czemu?
Abyś mógł jak najszybciej i jak najłatwiej znaleźć wartościowe odpowiedzi na swoje (za)pytania o SEO wpisane w wyszukiwarkę.
Z tego artykułu dowiesz się:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Zasady SEO to nie wiedza tajemna, chociaż każdy specjalista w dziedzinie pozycjonowania ma swoje sekretne sposoby na zwiększenie widoczności stron internetowych, którymi się zajmuje. A stawka jest wysoka, bo im lepsza jest pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania, tym więcej potencjalnych klientów do Ciebie trafi.
SEO jest bowiem jednym z ważniejszych elementów strategii marketingowej. Każda witryna internetowa potrzebuje innej taktyki SEO, aby odnieść sukces. Skuteczne SEO obejmuje kilka powiązanych ze sobą obszarów. Są to:
Podstawą skutecznego SEO jest stale rozwijana wiedza, analiza danych i uważna obserwacja zmian zachodzących w wynikach wyszukiwania. Te umiejętności zdobywa się latami. Istnieje bowiem wiele kwestii, które składają się na szeroki obraz SEO i potrzeba czasu, by sprawdzić, co działa, a co nie.
Tym bardziej że efekty pozycjonowania i optymalizacji prawie nigdy nie są widoczne natychmiast. Przyczyną jest sama specyfika funkcjonowania wyszukiwarek internetowych i aktywność Twojej konkurencji — która przecież nie śpi. To z kolei przekłada się na tygodnie lub nawet miesiące czekania (a tak naprawdę ciągłych starań), żeby zdobyć wysoką pozycję w wynikach.
Wyszukiwarka internetowa (ang. Search Engine) służy do wyszukiwania przez użytkownika Internetu informacji dostępnych w jego zasobach. Wyniki wyszukiwania (ang. SERP — Search Engine Results Page) to odpowiedzi na zapytania. Im lepsze, tym pojawią się wyżej na liście wyników.
Historia wyszukiwarek internetowych sięga 1989 roku. Wtedy to angielski naukowiec, Sir Tim Berners-Lee, stworzył World Wide Web. To był początek stron WWW. Berners-Lee zbudował pierwszy na świecie serwer WWW i przeglądarkę internetową. Wynalazł również HTML — podstawowy element składowy sieci Web.
Dziś możemy korzystać z wielu wyszukiwarek internetowych:
Jednak to Google jest najbardziej liczącym się graczem. Aż 91% treści wyszukiwań odbywa się w wyszukiwarce Google, co oznacza, że to właśnie tutaj należy jak najlepiej wypozycjonować swoją stronę, by odkryło ją najwięcej użytkowników i potencjalnych klientów firmy.
W latach 90. SEO ograniczało się do upychania słów kluczowych w tekście. Niektórzy stosowali naprawdę wymyślne rozwiązania. Istniały praktyki ukrywania ogromnych ilości pojedynczych słów kluczowych bez kontekstu, zapisywanych czcionką w kolorze tła. Wyszukiwarki były w tym czasie zbyt niedoskonałe, by odkryć, co się dzieje.
Nieuczciwe praktyki kupowania spamerskich linków powszechne na przełomie XX i XXI wieku doprowadziły do tego, że można było dobrze wypozycjonować strony niezwiązane w żaden sposób z kryteriami wyszukiwania. Wszystko dlatego, że nie istniały w tym czasie sposoby mierzenia autentyczności linków.
Wiele zmieniło się w 2000 roku, odkąd Google zaczął publikować wytyczne dotyczące SEO. Miały pomóc webmasterom w pozycjonowaniu stron i wyeliminować podejrzane SEO tricki z lat 90. Działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarek znamy pod nazwą White Hat SEO.
W 2021 roku ważnym czynnikiem rankingowym było user experience (doświadczenie użytkownika). Machine learning i automatyzacja stały się nieodłącznym elementem SEO i trzeba było włączyć te procesy w działania pozycjonerskie.
Obecnie swoją moc traci tradycyjnie rozumiane SEO kojarzone z tworzeniem treści nasyconych (lub przeładowanych) słowami kluczowymi. Google staje się mądrzejszy z każdym rokiem i coraz trudniej będzie wyróżniać się treścią na tle konkurencji. Stałym elementem natomiast pozostanie techniczne SEO, którego nie można pomijać na żadnym etapie tworzenia strategii pozycjonowania.
Zobacz też: Triki i sztuczki Google na 2023. Użyj ich w wyszukiwarce!
To nieprawda, że SEO jest łatwe. Nie każdy może optymalizować strony internetowe, uzyskując pożądane efekty. I chociaż Google nagradza tych, którzy tworzą wysokiej jakości treści, podane w sposób przejrzysty i jasny, to sam copywriting nie wystarczy, by wskoczyć na pozycję numer 1 — a czasem nawet na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.
Efektywne działania SEO wymagają przekrojowej wiedzy z zakresu analityki internetowej i tzw. data science. W dużej mierze praca nad SEO polega bowiem na porównywaniu, obserwacji, wyciąganiu wniosków i tworzeniu hipotez w oparciu o dane z różnych narzędzi. Nic nie jest pewne w tej dziedzinie, bo Google trzyma w tajemnicy informacje o funkcjonowaniu algorytmów odpowiadających za działanie swoich wyszukiwarek.
Dlaczego to tak istotne, by znaleźć się na pierwszej stronie Google?
Aż 75% użytkowników nie przechodzi w ogóle poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Dlatego nie możesz sobie pozwolić na zajmowanie pozycji w rankingu na drugiej, trzeciej lub czwartej stronie. Będąc tak nisko po prostu nie uzyskasz kliknięć i ruchu, których potrzebujesz, aby SEO było warte Twojego czasu i pieniędzy.
Dlaczego warto starać się o miejsce na podium w Google?
To wynika bezpośrednio z poprzedniego akapitu. Najwięcej ruchu do swojej strony zdobędziesz z trzech pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania, ponieważ 1. pozycja organiczna w Google uzyskuje średnio 18,2% kliknięć, druga pozycja — 10,05%, a trzecia — 7,22%. Kolejne pozycje zbierają już tylko okruszki z wielkiego ciasta, jakim jest tzw. Top 3 wyników.
Nie istnieje jedna złota zasada SEO. Google ciągle ulepsza swoje algorytmy, zmienia sposób prezentacji treści, dodaje nowe funkcjonalności w wynikach wyszukiwania. Słowem — trzeba na bieżąco orientować się i dostosowywać, by utrzymać się na powierzchni.
Oto 8 zasad SEO, których powinien przestrzegać każdy, kto pozycjonuje treści internetowe:
W świecie SEO treść to podstawa. I nie chodzi wyłącznie o sam tekst czy słowa kluczowe. Google analizuje również treści wideo i obrazki, o czym w kontekście SEO wspomina się nadal za rzadko.
Dobry copywriter SEO, z wiedzą na temat strategii pozycjonowania i optymalizacji treści, może zdziałać cuda, pisząc treści na blog albo opisy produktów dla sklepów internetowych. Jego teksty powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe, bogate słownictwo, być wyczerpujące, dostępne i oryginalne.
Powielanie treści prowadzi bowiem do tzw. kanibalizacji i pociąga za sobą poważne konsekwencje. Strona internetowa zawierająca zduplikowane treści będzie rankować bardzo nisko lub nawet zniknie z wyników wyszukiwania (na jakiś czas lub na stałe) wskutek kary nałożonej przez samego Google’a.
Zobacz też: Freelancer - co to za zawód i jak zacząć pracę w freelancingu?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Skuteczne SEO jest niemożliwe bez analizy danych. Nawet najlepsza intuicja nie zastąpi twardych liczb i wykresów, które ilustrują zmiany widoczności Twojej domeny w Google lub innych wyszukiwarkach. Oczywiście możesz wykonać całą robotę ręcznie, z pomocą arkuszy kalkulacyjnych, ale…
Narzędzia SEO oszczędzą Ci wiele godzin pracy. Dzięki nim wygenerujesz dokładne raporty jednym kliknięciem, zdobędziesz przekrojową wiedzę o tym, jak wypadasz na tle konkurencji i gdzie znajdują się szanse na sukces. Zmierzysz też skuteczność swojej strony w wynikach wyszukiwania w różnych krajach, językach, i na różnych urządzeniach.
Wskazówka: Rankowanie w Google to rywalizacja z innymi stronami o pierwsze miejsce. Jeśli nie śledzisz konkurencji, nie dowiesz się, gdzie przegrywasz i z czego wynika Twoja porażka.
Zobacz też: LinkedIn — co to jest, jak założyć konto? Przewodnik po LinkedIn.
Audyt SEO to proces, który pozwala zidentyfikować problemy z SEO danej domeny. Audyt SEO można przeprowadzić samodzielnie — o ile ma się odpowiednie umiejętności — lub zatrudnić agencję SEO, specjalizującą się optymalizacji stron internetowych.
Audyt SEO ujawnia:
Wykonanie audytu SEO może trwać nawet kilka tygodni, a sam audyt powinien polegać na bardzo wnikliwej analizie zarówno aspektów technicznego SEO, treści na stronie, jak i profilu linków przychodzących.
Audyt SEO kończy się przedstawieniem kompleksowej strategii SEO dla analizowanej strony internetowej. Z reguły odbywa się to w formie prezentacji. Klient otrzymuje dokładny i zrozumiały dla niego przepis na optymalizację swojej witryny. Ma on doprowadzić do poprawienia widoczności w wyszukiwarce, a finalnie do zwiększenia ruchu na stronie.
Jeśli chcesz się uczyć, masz zapał i chęć zagłębienia się w tajniki SEO, możesz samodzielnie wypozycjonować swoją stronę internetową. Wiedza dostępna jest w Internecie za darmo, trzeba tylko wiedzieć, z jakich źródeł korzystać. Na początek warto przeczytać to:
W czym może Ci pomóc agencja SEO?
Agencja SEO zatrudnia osoby specjalizujące się w różnych aspektach pozycjonowania stron. Oferuje szereg usług, w tym przede wszystkim audyty witryn internetowych, ale też budowanie stron czy link-building.
Ale agencja SEO nie zajmuje się stricte marketingiem. Pomaga tylko wdrożyć skuteczne rozwiązania i taktyki, by ułatwić klientowi osiągnięcie jego celów biznesowych. Oznacza to, że rezultatem działań agencji pozycjonerskiej jest przyrost bezpłatnego ruchu z wyszukiwarki na Twoją stronę internetową — tyle że to, czy uda Ci się ten ruch następnie zmonetyzować, zależy już tylko od Ciebie.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Masz doświadczenie z pozycjonowaniem stron? Interesuje Cię SEO? Jeśli masz pytania, zadaj je na forum poniżej artykułu.
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.
Jak zostać programistą? Jak wygląda praca programisty? Czy szkoła programowania dobrze przygotowuje do kodowania? Odpowiedzi znajdziesz tutaj.
Co oznaczają skróty: CEO, CFO, CTO, COO, CSO, CIO i inne? Wyjaśnienie skrótów po angielsku. Tłumaczenie po polsku. Zakres obowiązków. Zarobki.
Praca w zawodzie front end developer — jak zostać programistą front end? Jaki kurs wybrać? Jak napisać CV junior front end developera i dostać pracę?