Moje konto
SEO - co to jest? Zasady pozycjonowania i optymalizacji [2021]

SEO - co to jest? Zasady pozycjonowania i optymalizacji [2021]

Zobacz, na czym polega SEO i dlaczego pozycjonowanie stron internetowych to nie tylko słowa kluczowe. Sprawdź, czy audyt SEO przez agencję się opłaca.

SEO (skrót od Search Engine Optimization) to proces poprawy jakości i ilości ruchu z wyszukiwarek do strony internetowej. Celem SEO jest osiągnięcie przez stronę internetową wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań wpisywanych przez użytkowników np. w Google.

 

A jeśli tu trafiłeś, to znaczy, że SEO działa, bo pisząc ten poradnik korzystałam z dobrych praktyk pozycjonowania i optymalizacji treści. Czemu? 

 

Abyś mógł jak najszybciej i jak najłatwiej znaleźć wartościowe odpowiedzi na swoje (za)pytania o SEO wpisane w wyszukiwarkę.

 

Z tego artykułu dowiesz się: 

  • co to jest SEO i skąd się wzięło
  • jakie zasady pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych są najważniejsze w 2021 roku
  • z jakich narzędzi SEO warto korzystać
  • czym jest audyt SEO — robiony samodzielnie lub przez agencję.

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

1. Czym jest SEO i jak działają wyszukiwarki?

 

Zasady SEO to nie wiedza tajemna, chociaż każdy specjalista w dziedzinie pozycjonowania ma swoje sekretne sposoby na zwiększenie widoczności stron internetowych, którymi się zajmuje. A stawka jest wysoka, bo im lepsza jest pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania, tym więcej potencjalnych klientów do Ciebie trafi.

 

SEO jest bowiem jednym z ważniejszych elementów strategii marketingowej. Każda witryna internetowa potrzebuje innej taktyki SEO, aby odnieść sukces. Skuteczne SEO obejmuje kilka powiązanych ze sobą obszarów. Są to:

 

  1. Techniczne SEO (ang. technical SEO) — działania, które ingerują w architekturę strony i pomagają robotom wyszukiwarek w lepiej zrozumieć budowę witryny internetowej i zaindeksować jej treść. 

  2. SEO na stronie (and. on-site SEO) — polega na wykorzystaniu słów kluczowych i tagów HTML w sposób, który pomaga zwiększyć ruch z wyszukiwarek w Twojej witrynie. W tym przypadku chodzi o treść, bo jak napisał Bill Gates: Content is King.

  3. Optymalizacja poza stroną (ang. off-site SEO) — budowanie linków (ang. link building), działania w social mediach oraz wszelkiego rodzaju publikacje zewnętrzne z linkami do Twojej witryny internetowej (m.in. artykuły sponsorowane). 

 

Podstawą skutecznego SEO jest stale rozwijana wiedza, analiza danych i uważna obserwacja zmian zachodzących w wynikach wyszukiwania. Te umiejętności zdobywa się latami. Istnieje bowiem wiele kwestii, które składają się na szeroki obraz SEO i potrzeba czasu, by sprawdzić, co działa, a co nie. 

 

Tym bardziej że efekty pozycjonowania i optymalizacji prawie nigdy nie są widoczne natychmiast. Przyczyną jest sama specyfika funkcjonowania wyszukiwarek internetowych i aktywność Twojej konkurencji — która przecież nie śpi. To z kolei przekłada się na tygodnie lub nawet miesiące czekania (a tak naprawdę ciągłych starań), żeby zdobyć wysoką pozycję w wynikach.

 

Jak działają wyszukiwarki internetowe i dlaczego najważniejszą z nich jest Google?

 

Wyszukiwarka internetowa (ang. Search Engine) służy do wyszukiwania przez użytkownika Internetu informacji dostępnych w jego zasobach. Wyniki wyszukiwania (ang. SERP — Search Engine Results Page) to odpowiedzi na zapytania. Im lepsze, tym pojawią się wyżej na liście wyników.

 

Historia wyszukiwarek internetowych sięga 1989 roku. Wtedy to angielski naukowiec, Sir Tim Berners-Lee, stworzył World Wide Web. To był początek stron WWW. Berners-Lee zbudował pierwszy na świecie serwer WWW i przeglądarkę internetową. Wynalazł również HTML — podstawowy element składowy sieci Web. 

 

Dziś możemy korzystać z wielu wyszukiwarek internetowych:

  • Google
  • Microsoft Bing
  • Yahoo
  • Baidu
  • Yandex
  • DuckDuckGo
  • Ask.com
  • Ecosia
  • Aol.com

 

Jednak to Google jest najbardziej liczącym się graczem. Aż 91% treści wyszukiwań odbywa się w wyszukiwarce Google, co oznacza, że to właśnie tutaj należy jak najlepiej wypozycjonować swoją stronę, by odkryło ją najwięcej użytkowników i potencjalnych klientów firmy. 

 

Krótka historia SEO

 

W latach 90. SEO ograniczało się do upychania słów kluczowych w tekście. Niektórzy stosowali naprawdę wymyślne rozwiązania. Istniały praktyki ukrywania ogromnych ilości pojedynczych słów kluczowych bez kontekstu, zapisywanych czcionką w kolorze tła. Wyszukiwarki były w tym czasie zbyt niedoskonałe, by odkryć, co się dzieje.

 

Nieuczciwe praktyki kupowania spamerskich linków powszechne na przełomie XX i XXI wieku doprowadziły do tego, że można było dobrze wypozycjonować strony niezwiązane w żaden sposób z kryteriami wyszukiwania. Wszystko dlatego, że nie istniały w tym czasie sposoby mierzenia autentyczności linków. 

 

Wiele zmieniło się w 2000 roku, odkąd Google zaczął publikować wytyczne dotyczące SEO. Miały pomóc webmasterom w pozycjonowaniu stron i wyeliminować podejrzane SEO tricki z lat 90. Działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarek znamy pod nazwą White Hat SEO.

 

Czym będzie SEO w 2021 roku?

W 2021 roku ważnym czynnikiem rankingowym stanie się user experience (doświadczenie użytkownika). Machine learning i automatyzacja staną się nieodłącznym elementem SEO i trzeba będzie włączyć te procesy w działania pozycjonerskie.

W międzyczasie swoją moc traci tradycyjnie rozumiane SEO kojarzone z tworzeniem treści nasyconych (lub przeładowanych) słowami kluczowymi. Google staje się mądrzejszy z każdym rokiem i coraz trudniej będzie wyróżniać się treścią na tle konkurencji. Stałym elementem natomiast pozostanie techniczne SEO, którego nie można pomijać na żadnym etapie tworzenia strategii pozycjonowania.

Zobacz też: Triki i sztuczki Google na 2021. Użyj ich w wyszukiwarce!

 

2. Skuteczne SEO — na czym polega pozycjonowanie stron?

 

To nieprawda, że SEO jest łatwe. Nie każdy może optymalizować strony internetowe, uzyskując pożądane efekty. I chociaż Google nagradza tych, którzy tworzą wysokiej jakości treści, podane w sposób przejrzysty i jasny, to sam copywriting nie wystarczy, by wskoczyć na pozycję numer 1 — a czasem nawet na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

 

Efektywne działania SEO wymagają przekrojowej wiedzy z zakresu analityki internetowej i tzw. data science. W dużej mierze praca nad SEO polega bowiem na porównywaniu, obserwacji, wyciąganiu wniosków i tworzeniu hipotez w oparciu o dane z różnych narzędzi. Nic nie jest pewne w tej dziedzinie, bo Google trzyma w tajemnicy informacje o funkcjonowaniu algorytmów odpowiadających za działanie swoich wyszukiwarek. 

 

Dlaczego to tak istotne, by znaleźć się na pierwszej stronie Google? 

 

75% użytkowników nie przechodzi w ogóle poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Dlatego nie możesz sobie pozwolić na zajmowanie pozycji w rankingu na drugiej, trzeciej lub czwartej stronie. Będąc tak nisko po prostu nie uzyskasz kliknięć i ruchu, których potrzebujesz, aby SEO było warte Twojego czasu i pieniędzy.

 

Dlaczego warto starać się o miejsce na podium w Google? 

 

To wynika bezpośrednio z poprzedniego akapitu. Najwięcej ruchu do swojej strony zdobędziesz z trzech pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania, ponieważ 1. pozycja organiczna w Google uzyskuje średnio 18,2% kliknięć, druga pozycja — 10,05%, a trzecia — 7,22%. Kolejne pozycje zbierają już tylko okruszki z wielkiego ciasta, jakim jest tzw. Top 3 wyników.

 

Zasady SEO 2021

 

Nie istnieje jedna złota zasada SEO. Google ciągle ulepsza swoje algorytmy, zmienia sposób prezentacji treści, dodaje nowe funkcjonalności w wynikach wyszukiwania. Słowem — trzeba na bieżąco orientować się i dostosowywać, by utrzymać się na powierzchni. 

 

Oto 8 zasad SEO, których powinien przestrzegać każdy, kto pozycjonuje treści internetowe:

 

  1. Zrozum intencję użytkownika, który wpisuje daną frazę w wyszukiwarkę.
  2. Monitoruj zmiany, jakie zachodzą w Google.
  3. Zadbaj o jakość i zrozumiałość treści.
  4. Dostosuj język do odbiorcy.
  5. Optymalizuj meta tagi.
  6. Stwórz przyjazny UX strony.
  7. Stale mierz efekty optymalizacji.
  8. Skróć czas ładowania się strony.

 

SEO copywriting — jak pisać dobre teksty SEO?

 

W świecie SEO treść to podstawa. I nie chodzi wyłącznie o sam tekst czy słowa kluczowe. Google analizuje również treści wideo i obrazki, o czym w kontekście SEO wspomina się nadal za rzadko.

 

Dobry copywriter SEO, z wiedzą na temat strategii pozycjonowania i optymalizacji treści, może zdziałać cuda, pisząc treści na blog albo opisy produktów dla sklepów internetowych. Jego teksty powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe, bogate słownictwo, być wyczerpujące, dostępne i oryginalne. 

 

Powielanie treści prowadzi bowiem do tzw. kanibalizacji i pociąga za sobą poważne konsekwencje. Strona internetowa zawierająca zduplikowane treści będzie rankować bardzo nisko lub nawet zniknie z wyników wyszukiwania (na jakiś czas lub na stałe) wskutek kary nałożonej przez samego Google’a.

 

Zobacz też: Freelancer - co to za zawód i jak zacząć pracę w freelancingu?

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

3. SEO tools, czyli najlepsze SEO narzędzia do optymalizacji stron

 

Skuteczne SEO jest niemożliwe bez analizy danych. Nawet najlepsza intuicja nie zastąpi twardych liczb i wykresów, które ilustrują zmiany widoczności Twojej domeny w Google lub innych wyszukiwarkach. Oczywiście możesz wykonać całą robotę ręcznie, z pomocą arkuszy kalkulacyjnych, ale…

 

Narzędzia SEO oszczędzą Ci wiele godzin pracy. Dzięki nim wygenerujesz dokładne raporty jednym kliknięciem, zdobędziesz przekrojową wiedzę o tym, jak wypadasz na tle konkurencji i gdzie znajdują się szanse na sukces. Zmierzysz też skuteczność swojej strony w wynikach wyszukiwania w różnych krajach, językach, i na różnych urządzeniach.

Wskazówka: Rankowanie w Google to rywalizacja z innymi stronami o pierwsze miejsce. Jeśli nie śledzisz konkurencji, nie dowiesz się, gdzie przegrywasz i z czego wynika Twoja porażka.

Narzędzia SEO

 

  • Google Search Console — (dawniej Google Webmaster Tools) to bezpłatna usługa Google, dzięki której możesz monitorować wyniki Twojej witryny internetowej w wyszukiwarkach Google i identyfikować błędy w jej działaniu
  • Ahrefs — płatne narzędzie do badania słów kluczowych, analizy konkurencji i śledzenia pozycji słów kluczowych. Większość funkcji Ahrefs jest przeznaczona dla specjalistów od marketingu
  • MOZ — popularne narzędzie SEO, które oferuje takie funkcje jak: Link Explorer, Keyword Explorer i Rank Tracker. Występuje w wersji bezpłatnej i abonamentowej
  • SEM rush — kompletny zestaw narzędzi, które pomagają analizować i zarządzać projektami SEO
  • Keyword planner — bezpłatne narzędzie, które pomaga w zarządzaniu kampaniami Google Ads i SEO. Pomaga odkrywać słowa kluczowe, dostarcza informacji o tym, jak często są one wyszukiwane i jakie koszty wiążą się z wyświetlaniem reklam w powiązanych z nimi wynikach wyszukiwania, jeśli oprócz SEO chcesz zająć się SEM (np. w Google Ads)
  • Google Analytics — bezpłatna usługa Google, która śledzi ruch w Twojej witrynie i tworzy na ten temat szczegółowe raporty. Pomaga właściwie interpretować m.in. dane o skuteczności Twoich strategii marketingowych, produktów i treści.

 

Zobacz też: LinkedIn — co to jest, jak założyć konto? Przewodnik po LinkedIn.

 

4. Audyt SEO — na czym to polega?

 

Audyt SEO to proces, który pozwala zidentyfikować problemy z SEO danej domeny. Audyt SEO można przeprowadzić samodzielnie — o ile ma się odpowiednie umiejętności — lub zatrudnić agencję SEO, specjalizującą się optymalizacji stron internetowych. 

 

Audyt SEO ujawnia: 

  • techniczne problemy z SEO
  • błędy w strukturze witryny
  • nowe słowa kluczowe lub nisze tematyczne, w które warto celować treściami
  • problemy z UX strony
  • ewentualne zagrożenia ze strony konkurentów.

 

Wykonanie audytu SEO może trwać nawet kilka tygodni, a sam audyt powinien polegać na bardzo wnikliwej analizie zarówno aspektów technicznego SEO, treści na stronie, jak i profilu linków przychodzących. 

 

Audyt SEO kończy się przedstawieniem kompleksowej strategii SEO dla analizowanej strony internetowej. Z reguły odbywa się to w formie prezentacji. Klient otrzymuje dokładny i zrozumiały dla niego przepis na optymalizację swojej witryny. Ma on doprowadzić do poprawienia widoczności w wyszukiwarce, a finalnie do zwiększenia ruchu na stronie. 

 

Agencja SEO czy pozycjonowanie na własną rękę?

 

Jeśli chcesz się uczyć, masz zapał i chęć zagłębienia się w tajniki SEO, możesz samodzielnie wypozycjonować swoją stronę internetową. Wiedza dostępna jest w Internecie za darmo, trzeba tylko wiedzieć, z jakich źródeł korzystać. Na początek warto przeczytać to:

 

  1. Jak szukać słów kluczowych, czyli poprawny keyword research
  2. Przewodnik SEO dla początkujących
  3. Jak zdobywać wysokiej jakości linki do swojej strony
  4. Featured snippets — czym są i jak je zdobywać
  5. SEO copywriting — jak robić to dobrze?
  6. Techniczne SEO — przewodnik

 

W czym może Ci pomóc agencja SEO? 

 

Agencja SEO zatrudnia osoby specjalizujące się w różnych aspektach pozycjonowania stron. Oferuje szereg usług, w tym przede wszystkim audyty witryn internetowych, ale też budowanie stron czy link-building.

 

Ale agencja SEO nie zajmuje się stricte marketingiem. Pomaga tylko wdrożyć skuteczne rozwiązania i taktyki, by ułatwić klientowi osiągnięcie jego celów biznesowych. Oznacza to, że rezultatem działań agencji pozycjonerskiej jest przyrost bezpłatnego ruchu z wyszukiwarki na Twoją stronę internetową — tyle że to, czy uda Ci się ten ruch następnie zmonetyzować, zależy już tylko od Ciebie. 

 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Masz doświadczenie z pozycjonowaniem stron? Interesuje Cię SEO? Jeśli masz pytania, zadaj je na forum poniżej artykułu.

Oceń mój artykuł: seo
Średnia: 5 (1 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

Podobne artykuły