SEO - co to jest? Zasady pozycjonowania i optymalizacji [2024]
Stwórz CV terazSEO (skrót od Search Engine Optimization) to proces poprawy jakości i ilości ruchu z wyszukiwarek do strony internetowej. Celem SEO jest osiągnięcie przez stronę internetową wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań wpisywanych przez użytkowników np. w Google.
A jeśli tu trafiłeś, to znaczy, że SEO działa, bo pisząc ten poradnik korzystałam z dobrych praktyk pozycjonowania i optymalizacji treści. Czemu?
Abyś mógł jak najszybciej i jak najłatwiej znaleźć wartościowe odpowiedzi na swoje (za)pytania o SEO wpisane w wyszukiwarkę.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest SEO i skąd się wzięło
- jakie zasady pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych są najważniejsze w 2024 roku
- z jakich narzędzi SEO warto korzystać
- czym jest audyt SEO — robiony samodzielnie lub przez agencję.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Czym jest SEO i jak działają wyszukiwarki?
Zasady SEO to nie wiedza tajemna, chociaż każdy specjalista w dziedzinie pozycjonowania ma swoje sekretne sposoby na zwiększenie widoczności stron internetowych, którymi się zajmuje. A stawka jest wysoka, bo im lepsza jest pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania, tym więcej potencjalnych klientów do Ciebie trafi.
SEO jest bowiem jednym z ważniejszych elementów strategii marketingowej. Każda witryna internetowa potrzebuje innej taktyki SEO, aby odnieść sukces. Skuteczne SEO obejmuje kilka powiązanych ze sobą obszarów. Są to:
- Techniczne SEO (ang. technical SEO) — działania, które ingerują w architekturę strony i pomagają robotom wyszukiwarek w lepiej zrozumieć budowę witryny internetowej i zaindeksować jej treść.
- SEO na stronie (and. on-site SEO) — polega na wykorzystaniu słów kluczowych i tagów HTML w sposób, który pomaga zwiększyć ruch z wyszukiwarek w Twojej witrynie. W tym przypadku chodzi o treść, bo jak napisał Bill Gates: Content is King.
- Optymalizacja poza stroną (ang. off-site SEO) — budowanie linków (ang. link building), działania w social mediach oraz wszelkiego rodzaju publikacje zewnętrzne z linkami do Twojej witryny internetowej (m.in. artykuły sponsorowane).
Podstawą skutecznego SEO jest stale rozwijana wiedza, analiza danych i uważna obserwacja zmian zachodzących w wynikach wyszukiwania. Te umiejętności zdobywa się latami. Istnieje bowiem wiele kwestii, które składają się na szeroki obraz SEO i potrzeba czasu, by sprawdzić, co działa, a co nie.
Tym bardziej że efekty pozycjonowania i optymalizacji prawie nigdy nie są widoczne natychmiast. Przyczyną jest sama specyfika funkcjonowania wyszukiwarek internetowych i aktywność Twojej konkurencji — która przecież nie śpi. To z kolei przekłada się na tygodnie lub nawet miesiące czekania (a tak naprawdę ciągłych starań), żeby zdobyć wysoką pozycję w wynikach.
Jak działają wyszukiwarki internetowe i dlaczego najważniejszą z nich jest Google?
Wyszukiwarka internetowa (ang. Search Engine) służy do wyszukiwania przez użytkownika Internetu informacji dostępnych w jego zasobach. Wyniki wyszukiwania (ang. SERP — Search Engine Results Page) to odpowiedzi na zapytania. Im lepsze, tym pojawią się wyżej na liście wyników.
Historia wyszukiwarek internetowych sięga 1989 roku. Wtedy to angielski naukowiec, Sir Tim Berners-Lee, stworzył World Wide Web. To był początek stron WWW. Berners-Lee zbudował pierwszy na świecie serwer WWW i przeglądarkę internetową. Wynalazł również HTML — podstawowy element składowy sieci Web.
Dziś możemy korzystać z wielu wyszukiwarek internetowych:
- Microsoft Bing
- Yahoo
- Baidu
- Yandex
- DuckDuckGo
- Ask.com
- Ecosia
- Aol.com
Jednak to Google jest najbardziej liczącym się graczem. Aż 91% treści wyszukiwań odbywa się w wyszukiwarce Google, co oznacza, że to właśnie tutaj należy jak najlepiej wypozycjonować swoją stronę, by odkryło ją najwięcej użytkowników i potencjalnych klientów firmy.
Krótka historia SEO
W latach 90. SEO ograniczało się do upychania słów kluczowych w tekście. Niektórzy stosowali naprawdę wymyślne rozwiązania. Istniały praktyki ukrywania ogromnych ilości pojedynczych słów kluczowych bez kontekstu, zapisywanych czcionką w kolorze tła. Wyszukiwarki były w tym czasie zbyt niedoskonałe, by odkryć, co się dzieje.
Nieuczciwe praktyki kupowania spamerskich linków powszechne na przełomie XX i XXI wieku doprowadziły do tego, że można było dobrze wypozycjonować strony niezwiązane w żaden sposób z kryteriami wyszukiwania. Wszystko dlatego, że nie istniały w tym czasie sposoby mierzenia autentyczności linków.
Wiele zmieniło się w 2000 roku, odkąd Google zaczął publikować wytyczne dotyczące SEO. Miały pomóc webmasterom w pozycjonowaniu stron i wyeliminować podejrzane SEO tricki z lat 90. Działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarek znamy pod nazwą White Hat SEO.
Czym było SEO kiedyś i jak będzie się zmieniało w 2024 roku?
W 2021 roku ważnym czynnikiem rankingowym było user experience (doświadczenie użytkownika). Machine learning i automatyzacja stały się nieodłącznym elementem SEO i trzeba było włączyć te procesy w działania pozycjonerskie.
Obecnie swoją moc traci tradycyjnie rozumiane SEO kojarzone z tworzeniem treści nasyconych (lub przeładowanych) słowami kluczowymi. Google staje się mądrzejszy z każdym rokiem i coraz trudniej będzie wyróżniać się treścią na tle konkurencji. Stałym elementem natomiast pozostanie techniczne SEO, którego nie można pomijać na żadnym etapie tworzenia strategii pozycjonowania.
Zobacz też: Triki i sztuczki Google na 2024.
2. Skuteczne SEO — na czym polega pozycjonowanie stron?
To nieprawda, że SEO jest łatwe. Nie każdy może optymalizować strony internetowe, uzyskując pożądane efekty. I chociaż Google nagradza tych, którzy tworzą wysokiej jakości treści, podane w sposób przejrzysty i jasny, to sam copywriting nie wystarczy, by wskoczyć na pozycję numer 1 — a czasem nawet na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.
Efektywne działania SEO wymagają przekrojowej wiedzy z zakresu analityki internetowej i tzw. data science. W dużej mierze praca nad SEO polega bowiem na porównywaniu, obserwacji, wyciąganiu wniosków i tworzeniu hipotez w oparciu o dane z różnych narzędzi. Nic nie jest pewne w tej dziedzinie, bo Google trzyma w tajemnicy informacje o funkcjonowaniu algorytmów odpowiadających za działanie swoich wyszukiwarek.
Dlaczego to tak istotne, by znaleźć się na pierwszej stronie Google?
Aż 75% użytkowników nie przechodzi w ogóle poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Dlatego nie możesz sobie pozwolić na zajmowanie pozycji w rankingu na drugiej, trzeciej lub czwartej stronie. Będąc tak nisko po prostu nie uzyskasz kliknięć i ruchu, których potrzebujesz, aby SEO było warte Twojego czasu i pieniędzy.
Dlaczego warto starać się o miejsce na podium w Google?
To wynika bezpośrednio z poprzedniego akapitu. Najwięcej ruchu do swojej strony zdobędziesz z trzech pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania, ponieważ 1. pozycja organiczna w Google uzyskuje średnio 18,2% kliknięć, druga pozycja — 10,05%, a trzecia — 7,22%. Kolejne pozycje zbierają już tylko okruszki z wielkiego ciasta, jakim jest tzw. Top 3 wyników.
Zasady SEO 2024
Nie istnieje jedna złota zasada SEO. Google ciągle ulepsza swoje algorytmy, zmienia sposób prezentacji treści, dodaje nowe funkcjonalności w wynikach wyszukiwania. Słowem — trzeba na bieżąco orientować się i dostosowywać, by utrzymać się na powierzchni.
Oto 8 zasad SEO, których powinien przestrzegać każdy, kto pozycjonuje treści internetowe:
- Zrozum intencję użytkownika, który wpisuje daną frazę w wyszukiwarkę.
- Monitoruj zmiany, jakie zachodzą w Google.
- Zadbaj o jakość i zrozumiałość treści.
- Dostosuj język do odbiorcy.
- Optymalizuj meta tagi.
- Stwórz przyjazny UX strony.
- Stale mierz efekty optymalizacji.
- Skróć czas ładowania się strony.
SEO copywriting — jak pisać dobre teksty SEO?
W świecie SEO treść to podstawa. I nie chodzi wyłącznie o sam tekst czy słowa kluczowe. Google analizuje również treści wideo i obrazki, o czym w kontekście SEO wspomina się nadal za rzadko.
Dobry copywriter SEO, z wiedzą na temat strategii pozycjonowania i optymalizacji treści, może zdziałać cuda, pisząc treści na blog albo opisy produktów dla sklepów internetowych. Jego teksty powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe, bogate słownictwo, być wyczerpujące, dostępne i oryginalne.
Powielanie treści prowadzi bowiem do tzw. kanibalizacji i pociąga za sobą poważne konsekwencje. Strona internetowa zawierająca zduplikowane treści będzie rankować bardzo nisko lub nawet zniknie z wyników wyszukiwania (na jakiś czas lub na stałe) wskutek kary nałożonej przez samego Google’a.
Zobacz też: Freelancer - co to za zawód?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
3. SEO tools, czyli najlepsze SEO narzędzia do optymalizacji stron
Skuteczne SEO jest niemożliwe bez analizy danych. Nawet najlepsza intuicja nie zastąpi twardych liczb i wykresów, które ilustrują zmiany widoczności Twojej domeny w Google lub innych wyszukiwarkach. Oczywiście możesz wykonać całą robotę ręcznie, z pomocą arkuszy kalkulacyjnych, ale…
Narzędzia SEO oszczędzą Ci wiele godzin pracy. Dzięki nim wygenerujesz dokładne raporty jednym kliknięciem, zdobędziesz przekrojową wiedzę o tym, jak wypadasz na tle konkurencji i gdzie znajdują się szanse na sukces. Zmierzysz też skuteczność swojej strony w wynikach wyszukiwania w różnych krajach, językach, i na różnych urządzeniach.
Wskazówka: Rankowanie w Google to rywalizacja z innymi stronami o pierwsze miejsce. Jeśli nie śledzisz konkurencji, nie dowiesz się, gdzie przegrywasz i z czego wynika Twoja porażka.
Narzędzia SEO
- Google Search Console — (dawniej Google Webmaster Tools) to bezpłatna usługa Google, dzięki której możesz monitorować wyniki Twojej witryny internetowej w wyszukiwarkach Google i identyfikować błędy w jej działaniu
- Ahrefs — płatne narzędzie do badania słów kluczowych, analizy konkurencji i śledzenia pozycji słów kluczowych. Większość funkcji Ahrefs jest przeznaczona dla specjalistów od marketingu
- MOZ — popularne narzędzie SEO, które oferuje takie funkcje jak: Link Explorer, Keyword Explorer i Rank Tracker. Występuje w wersji bezpłatnej i abonamentowej
- SEM rush — kompletny zestaw narzędzi, które pomagają analizować i zarządzać projektami SEO
- Keyword planner — bezpłatne narzędzie, które pomaga w zarządzaniu kampaniami Google Ads i SEO. Pomaga odkrywać słowa kluczowe, dostarcza informacji o tym, jak często są one wyszukiwane i jakie koszty wiążą się z wyświetlaniem reklam w powiązanych z nimi wynikach wyszukiwania, jeśli oprócz SEO chcesz zająć się SEM (np. w Google Ads)
- Google Analytics — bezpłatna usługa Google, która śledzi ruch w Twojej witrynie i tworzy na ten temat szczegółowe raporty. Pomaga właściwie interpretować m.in. dane o skuteczności Twoich strategii marketingowych, produktów i treści.
Zobacz też: LinkedIn — co to jest, jak założyć konto?
4. Audyt SEO — na czym to polega?
Audyt SEO to proces, który pozwala zidentyfikować problemy z SEO danej domeny. Audyt SEO można przeprowadzić samodzielnie — o ile ma się odpowiednie umiejętności — lub zatrudnić agencję SEO, specjalizującą się optymalizacji stron internetowych.
Audyt SEO ujawnia:
- techniczne problemy z SEO
- błędy w strukturze witryny
- nowe słowa kluczowe lub nisze tematyczne, w które warto celować treściami
- problemy z UX strony
- ewentualne zagrożenia ze strony konkurentów.
Wykonanie audytu SEO może trwać nawet kilka tygodni, a sam audyt powinien polegać na bardzo wnikliwej analizie zarówno aspektów technicznego SEO, treści na stronie, jak i profilu linków przychodzących.
Audyt SEO kończy się przedstawieniem kompleksowej strategii SEO dla analizowanej strony internetowej. Z reguły odbywa się to w formie prezentacji. Klient otrzymuje dokładny i zrozumiały dla niego przepis na optymalizację swojej witryny. Ma on doprowadzić do poprawienia widoczności w wyszukiwarce, a finalnie do zwiększenia ruchu na stronie.
Agencja SEO czy pozycjonowanie na własną rękę?
Jeśli chcesz się uczyć, masz zapał i chęć zagłębienia się w tajniki SEO, możesz samodzielnie wypozycjonować swoją stronę internetową. Wiedza dostępna jest w Internecie za darmo, trzeba tylko wiedzieć, z jakich źródeł korzystać. Na początek warto przeczytać to:
- Jak szukać słów kluczowych, czyli poprawny keyword research
- Przewodnik SEO dla początkujących
- Jak zdobywać wysokiej jakości linki do swojej strony
- Featured snippets — czym są i jak je zdobywać
- SEO copywriting — jak robić to dobrze?
- Techniczne SEO — przewodnik
W czym może Ci pomóc agencja SEO?
Agencja SEO zatrudnia osoby specjalizujące się w różnych aspektach pozycjonowania stron. Oferuje szereg usług, w tym przede wszystkim audyty witryn internetowych, ale też budowanie stron czy link-building.
Ale agencja SEO nie zajmuje się stricte marketingiem. Pomaga tylko wdrożyć skuteczne rozwiązania i taktyki, by ułatwić klientowi osiągnięcie jego celów biznesowych. Oznacza to, że rezultatem działań agencji pozycjonerskiej jest przyrost bezpłatnego ruchu z wyszukiwarki na Twoją stronę internetową — tyle że to, czy uda Ci się ten ruch następnie zmonetyzować, zależy już tylko od Ciebie.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Masz doświadczenie z pozycjonowaniem stron? Interesuje Cię SEO? Jeśli masz pytania, zadaj je na forum poniżej artykułu.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.