Praca w kulturze i sztuce — 11 porad, jak ją zdobyć [+ Oferty]
Stwórz CV terazKręci Cię organizowanie eventów kulturalnych, festiwali muzycznych czy filmowych? A może od zawsze chciałeś zdobyć pracę w teatrze, muzeum lub domu kultury? Nie Ty jeden!
Znalezienie dobrze płatnej pracy w kulturze i sztuce to nie lada wyzwanie. Ale nie jest to niewykonalne! Po pierwsze, musisz dobrze zaplanować swoją karierę. Po drugie, wiedzieć, gdzie szukać ofert. Po trzecie, zainteresować najlepszych pracodawców. Jak to zrobić?
Z artykułu dowiesz się:
- od czego zacząć, jeśli chcesz zdobyć pracę w kulturze lub sztuce
- jak budować swoją markę i wizerunek profesjonalisty
- gdzie szukać ofert pracy w kulturze
- jak przygotować CV i list motywacyjny do zawodu związanego z kulturą, aby zrobić wrażenie na pracodawcy
Chcesz od razu stworzyć CV oraz list motywacyjny do pracy w kulturze lub sztuce? W naszym kreatorze znajdziesz oryginalne szablony do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Praca w kulturze i sztuce – od czego zacząć?
Wiele osób szuka pracy w kulturze, ponieważ interesuje się kinem, muzyką lub literaturą. Wiedzą wszystko o filmie noir, historii punk rocka czy pierwszych pisarzach science fiction. Ale samo zainteresowanie sztuką nie wystarczy, aby zdobyć np. pracę w muzeum.
Większość kandydatów nie zdaje sobie sprawy z tego, że wykształcenie, umiejętności, doświadczenie i pasje powinny tworzyć harmonijną całość.
Tacy kandydaci zazwyczaj mają problem ze zdobyciem dobrej pracy. Ty musisz wyróżnić się na ich tle.
Jeśli odpowiednio zaplanujesz swoją karierę, masz dużą szansę znaleźć wymarzoną pracę w sektorze kultury. Bez narzekania na brak ofert lub niskie zarobki.
Jak zaplanować idealną ścieżkę zawodową w kulturze?
- Świadomie wybierz ścieżkę edukacji. Nie musisz studiować kulturoznawstwa czy animacji kultury, aby zdobyć pracę w tej branży. Przy wyborze studiów kieruj się swoimi pasjami, ale pomyśl również o tym, czy pomogą Ci one rozwijać specjalistyczne umiejętności i ułatwią zdobycie dobrego zawodu. Jeśli na przykład chcesz pracować w branży muzycznej przy dużych festiwalach, może warto pomyśleć o studiach z realizacji dźwięku albo specjalistycznych kursach fotograficznych? Opcji jest wiele, a zdobyte wykształcenie może być w przyszłości wyjściem awaryjnym, gdyby nie udało Ci się znaleźć satysfakcjonującego stanowiska w sektorze kultury czy sztuki. Warto też sprawdzić wcześniej, jak konkretne zajęcie wygląda “w praktyce” (jeśli np. marzysz o pracy związanej z archeologią, zainteresuje Cię wywiad z archeolożką Martą Guzowską). Obecnie zastanawiasz się nad wyborem kierunku? Zajrzyj do naszego artykułu "Jakie studia wybrać? Co warto studiować, aby dostać pracę?".
- Zacznij od praktyk lub stażu. To najlepszy sposób na to, aby zdobyć pierwsze doświadczenia w branży i pokazać swoje umiejętności pracodawcy. Bardzo często praktykanci i stażyści otrzymują oferty stałej współpracy – dla firmy jest to dużo bezpieczniejsze rozwiązanie niż zatrudnianie zupełnie „obcego” kandydata. Praktyki, staż czy wolontariat to również szansa na poznanie samej branży i obowiązków. Dzięki temu dowiesz się, czy rzeczywiście praca w kulturze czy sztuce Cię kręci. Więcej dowiesz się z naszego poradnika: „Staż i praktyki zawodowe - jak je znaleźć i załatwić”.
- Cały czas się rozwijaj i zdobywaj nowe umiejętności. Zdobycie pracy w kulturze to dopiero początek drogi. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, powinieneś zaplanować swoją karierę. Zastanów się, jakie stanowisko byłoby spełnieniem Twoich marzeń. Dyrektor festiwalu filmów krótkometrażowych? Redaktor naczelny wydawnictwa książek non-fiction? Zastanów się, jakie umiejętności musisz zdobyć, aby osiągnąć ten etap. Szeroką ofertę szkoleń, konferencji i innego rodzaju projektów edukacyjnych związanych z kulturą znajdziesz na stronie Narodowego Centrum Kultury.
- Zadbaj o swój wizerunek w internecie. Chociaż zgodnie z nowymi przepisami RODO pracodawcy nie mogą sprawdzać kandydatów np. na Facebooku, to jednak w praktyce wciąż może się to zdarzać. Profil wypełniony zdjęciami z zakrapianych imprez to duże ryzyko. Poza tym, jeśli np. szukasz pracy w sztuce, wygląd Twojego Instagrama może Ci bardzo pomóc. Musisz też zadbać o profesjonalny profil na LinkedIn. Aż 87% rekruterów używa LinkedIn do sprawdzania profilu kandydata. Jak go dopracować? Wskazówki znajdziesz w artykule: „LinkedIn - jak stworzyć profil i dostawać więcej ofert pracy?”.
- Poznawaj ludzi z branży. Na pewno obiło Ci się o uszy słowo „networking”. To żadna tajemnica, że łatwiej jest znaleźć pracę po znajomości. W pierwszej kolejności skontaktuj się ze znajomymi, którzy pracują w ośrodkach kultury lub firmach związanych z tą branżą i dowiedz się, czy nie poszukują pracowników. Jeśli nie masz takich znajomości, wykonaj solidny research na LinkedIn. Odszukaj specjalistów HR, którzy współpracują z firmami z tej instytucjami kultury, nawiąż z nimi kontakt i podpytaj, czy obecnie nie prowadzą żadnych procesów rekrutacyjnych. Dobrą okazją do nawiązania pierwszych znajomości są również targi pracy. Jak się do nich przygotować, przeczytasz w artykule: „Najlepsze targi pracy w Polsce - które wybrać?”.
Od dłuższego czasu nie możesz znaleźć pracy? Być może popełniasz typowe błędy, które łatwo wyeliminować. Jak to zrobić? Dowiesz się tego z poradnika: Jak znaleźć pracę? Porady
2. Praca w kulturze i sztuce – gdzie szukać ofert?
Większość osób po prostu wpisuje w Google „praca w kulturze warszawa”, „praca w muzealnictwie wrocław” czy „praca w teatrze kraków”. Jest to oczywiście najszybszy sposób na znalezienie ofert.
Pamiętaj jednak, że tak robią wszyscy. Dlatego pierwsze ogłoszenia z wyników wyszukiwania przyciągają najwięcej chętnych.
Jeśli żadna z ofert w Google nie spełnia Twoich oczekiwań, przejrzyj najbardziej znane portale z ogłoszeniami: Pracuj.pl, InfoPraca.pl, OLX, Gumtree, Indeed, Jooble czy też Gratka.
Warto również odwiedzić Centralną Bazę Ofert Pracy stworzoną przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Wskazówka: Więcej serwisów z ofertami pracy, także w kulturze, znajdziesz w naszym zestawieniu: Jak i gdzie szukać pracy?
Przede wszystkim powinieneś jednak zainteresować się serwisem „Pracuj w kulturze”. Jest to projekt realizowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu Kadra Kultury i wspierany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Znajdziesz tam różnorodne oferty pracy w kulturze – zarówno na etat, dzieło i zlecenie (a także wolontariaty, praktyki i staże). Warto również dołączyć do grupy „Pracuj w kulturze” na Facebooku, która zrzesza już ponad 6000 osób szukających pracy w kulturze i sztuce.
Jeśli jesteśmy przy Facebooku, to zerknij też na inne grupy, takie jak „Praca w kulturze i sztuce” (ponad 50 tys. członków) i „Praca za pieniądze film/teatr/tv/stanowiska w kulturze” (30 tys. użytkowników). Codziennie znajdziesz tam nowe oferty.
Dla osób, które szukają pracy w muzealnictwie, świetnym źródłem aktualnych ogłoszeń będzie strona muzealnictwo.com.
Jeśli z kolei interesuje Cię praca w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, aktualne oferty znajdziesz w wyszukiwarce na stronie nabory.kprm.gov.pl.
Wskazówka: Pracę związaną z szeroko pojętą kulturą możesz znaleźć także w mediach (np. w redakcji TVP Kultura lub „Co jest Grane”). Dlatego warto przejrzeć aktualne oferty w serwisie Wirtualnemedia. Dodatkowe porady znajdziesz w naszym artykule: „Praca w mediach - jak ją znaleźć i zostać dziennikarzem”.
Nie zapomnij również zajrzeć na strony internetowe swoich ulubionych teatrów, kin, muzeów, festiwali czy też innych ośrodków kultury. W zakładkach „Praca”, „Kariera” czy też „Dołącz do nas” możesz trafić na idealną ofertę!
Marzy Ci się praca z domu? Zajrzyj do naszego poradnika, w którym podpowiadamy, jak dobrze zarobić nie wychodząc z domu: Praca w domu i zarabianie przez internet.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
3. CV i list motywacyjny do pracy w kulturze. Jak się wyróżnić?
Czy wiesz, dlaczego wiele osób nie może znaleźć pracy w kulturze? Pewnie dlatego, że brakuje ofert dla artystów i osób z humanistycznym wykształceniem… To nieprawda!
Po prostu większość kandydatów nie potrafi przygotować skutecznego CV oraz listu motywacyjnego, które zainteresują pracodawców. Dla Ciebie to świetna wiadomość! Jeśli zastosujesz się do naszych porad i przyłożysz się do stworzenia tych dokumentów, zyskasz dużą przewagę nad innymi kandydatami.
Praca w kulturze – jak napisać CV i list motywacyjny, które przyciągną wzrok pracodawcy?
- Dopasuj dokumenty do oferty pracy. To najważniejsza zasada tworzenia CV i listu motywacyjnego, także do pracy w instytucjach kultury. Pamiętaj, aby w pierwszej kolejności wyróżnić te doświadczenia, umiejętności i wykształcenie, które odpowiadają na wymagania w ogłoszeniu. Jak zrobić to skutecznie? Zajrzyj do naszego artykułu: „Jak dopasować CV do oferty pracy i je wyróżnić?”.
- Stwórz tzw. podsumowanie zawodowe. W Polsce wciąż niewielu kandydatów wie, że warto dodać ten element do CV. Jest to krótki opis Twoich kluczowych doświadczeń, umiejętności, wykształcenia czy celów zawodowych na samej górze życiorysu. Dzięki niemu pracodawca od razu zwróci uwagę na Twoje atuty. Więcej dowiesz się z poradnika: „Cele zawodowe i podsumowanie w CV”.
- Bądź konkretny! Pracodawcy nie lubią lania wody. Każdy kandydat może napisać, że „jest kreatywny” lub „interesuje się kinem oraz teatrem”. Zamiast tego udowodnij, że jesteś twórczym umysłem i podziel się linkiem do swojego bloga filmoznawczego. Pisząc CV i list motywacyjny, skup się na konkretnych umiejętnościach, podawaj nazwy ośrodków kultury, z którymi współpracowałeś, oraz szczegóły swoich obowiązków. Więcej wskazówek, jak pisać o sobie w życiorysie, znajdziesz w artykule: „Jak napisać CV, które da Ci pracę?"
- Pochwal się osiągnięciami. To najlepszy sposób na to, aby wyróżnić się z tłumu innych kandydatów. Wiele osób nawet nie wie, że ma na swoim koncie konkretne sukcesy. Nie musisz od razu być laureatem „Orła”. Może przeprowadziłeś wywiad z Krzysztofem Warlikowskim? A może udzielałeś się jako wolontariusz przy organizacji Malta Festival 2016? Warto wyróżnić te informacje!
- Pokaż, jakie korzyści przyniesiesz pracodawcy. Użyj tzw. języka korzyści. Jeśli szukasz pracy w kulturze, to najlepiej zastosować ten zabieg w liście motywacyjnym. Wyjaśnij, co zyska pracodawca, jeśli zatrudni właśnie Ciebie.
- Zadbaj o wygląd dokumentów. Czy wiesz, że na jedno stanowisko zgłasza się średnio 250 kandydatów? Z braku czasu rekruter nie będzie czytał kilkustronicowych bloków tekstu, w których trudno znaleźć najważniejsze informacje. Aby wyróżnić swoje CV i list motywacyjny, stosuj nazwy kategorii, pogrubienia, punktory i odstępy między wierszami. Zadbaj o oryginalny CV szablon. Uważaj na literówki i błędy ortograficzne. Idealnie, jeśli uda Ci się zmieścić na jednej kartce A4. Dokumenty wyślij w formacie PDF (chyba że pracodawca poprosił o inny rodzaj pliku). Dzięki temu Twoje dokumenty będą na każdym monitorze wyświetlać się w ten sam sposób i nie zaryzykujesz, że tekst się rozjedzie.
Chcesz stworzyć atrakcyjny graficznie list motywacyjny, z wyraźnie wyróżnionymi kluczowymi informacjami? W naszym kreatorze przygotujesz taki dokument w 5 minut (tutaj).
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jesteś w trakcie szukania pracy w kulturze? Co stwarza Ci największe problemy i z jakimi przeszkodami spotykasz się najczęściej? Podziel się swoją historią w komentarzu poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.