Używamy plików cookie, aby udoskonalić proces tworzenia CV i listów motywacyjnych. Z tego powodu możemy udostępniać Twoje dane dotyczące użytkowania podmiotom trzecim. Więcej informacji o tym, jak używamy plików cookie, znajdziesz w naszej Polityce plików cookie. Jeśli chcesz ustawić preferencje dotyczące plików cookie, kliknij przycisk Ustawienia. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij Akceptuj.
Ustawienia Akceptuj
Ustawienia plików cookie
Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookie i Polityką prywatności.
Wybierz akceptowane pliki cookie
Analityka
Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.
Wydajność i personalizacja
Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.
Reklamy
Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.
Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.
Zapisz preferencje
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić Ci jak najlepsze doświadczenia podczas korzystania z naszego serwisu. Więcej dowiesz się zapoznając się z naszą Polityką Prywatności
Kontroler ruchu lotniczego: zarobki, praca, wymagania, kurs PAŻP
Kontroler ruchu lotniczego: zarobki, praca, wymagania, kurs PAŻP
Marzysz o pracy związanej z lotnictwem, ale nie chcesz latać? Kontroler ruchu lotniczego PAŻP (z ang. PANSA) ma dobre zarobki i dłuższy płatny urlop. Dowiedz się, jak nim zostać!
Nie każdy czuje jednak chęć latania w przestworzach.
Istnieje jeszcze inny zawód związany z lotnictwem, który też jest dobrze płatny i prestiżowy — a przy tym bardziej przyziemny.
Dosłownie.
Chodzi o kontrolera ruchu lotniczego, który często ma większą odpowiedzialność niż pilot samolotu.
Niemożliwe? A jednak!
W tym artykule dowiesz się:
jakie predyspozycje są potrzebne do zawodu kontrolera lotów
ile zarabia kontroler ruchu lotniczego
jak wygląda proces rekrutacji
w jaki sposób wypełnić formularz rekrutacyjny do kursu w PAŻP.
Szukasz wyjątkowej pracy? Bez wyjątkowego CV się nie obejdzie. Wszystko, czego potrzebujesz, znajdziesz w naszym kreatorze CV. Wybierasz szablon, wypełniasz według wskazówek i gotowe. Sprawdź!
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
1
Kontroler ruchu lotniczego — jak wygląda i na czym polega jego praca?
Kontroler ruchu lotniczego (KRL) — sprawuje kontrolę nad ruchem lotniczym przy pomocy metody wizualnej lub radaru w celu prowadzenia bezpiecznego i płynnego przepływu ruchu lotniczego.
Praca kontrolera ruchu lotniczego jest niezwykle odpowiedzialna i stresogenna.
W jednej chwili kontroler może obsługiwać nawet kilkanaście samolotów, które trzeba przetasować. W slangu oznacza to zaplanowanie startu i lądowania samolotów znajdujących się w kolejce.
Kontroler ruchu musi zwracać uwagę również na zjawiska atmosferyczne i ruch wojskowy. To spore utrudnienie.
Do jego obowiązków należy również opanowanie sytuacji kryzysowych.
Samolot może mieć awarię, a musi wylądować bezpiecznie.
Stewardessa zgłasza, że pasażer samolotu potrzebuje pomocy medycznej? Po lądowaniu samolotu powinna czekać na niego karetka. Kontroler musi ją zorganizować.
Jak sam widzisz—
Zawód ten wymaga podzielnej uwagi oraz ogromnej odporności na sytuacje stresowe. Niejeden przy takim natłoku informacji nie wytrzymałby presji!
Należy przy tym pamiętać, że błąd kontrolera lotów może kosztować ludzkie życie.
Nie bez przyczyny kontrolerzy ruchu lotniczego pracują przez 2 godziny, a później udają się na odpoczynek. Dopiero po godzinie przerwy mogą wrócić na swoje stanowisko.
Oficjalne materiały PAŻP mówią nam, że jeszcze w 1995 roku nad polskim niebem miało miejsce 170 000 lotów. W 2015 roku było ich już prawie milion!
Codziennie nad Polską przelatuje 2500 samolotów, a łączna liczba pasażerów samolotów przelatujących nad Polską wynosi 500 000.
Z innego filmu możemy dowiedzieć się, że jeden kontroler ruchu lotniczego obsługuje około 40 samolotów na godzinę.
Nic dziwnego, że tak wiele osób zadaje sobie pytanie, ile zarabia kontroler lotów. W końcu tak trudny, a jednocześnie ważny dla transportu zawód musi wiązać się z dobrą pensją!
To prawda:
Do uzyskania wstępnej licencji S-ATCL (Student-Air Traffic Controller Licence), zarobki podczas szkolenia wynoszą około 11 tysięcy złotych brutto miesięcznie. Okres ten wynosi około pół roku.
Po uzyskaniu licencji S-ATCL rozpoczyna się okres praktyk OJT (On-the-Job Training) na stanowisku operacyjnym. Trwa on około 9-10 miesięcy. W tym okresie czasu zarobki podczas szkolenia wynoszą od 14 do 17 tysięcy brutto miesięcznie.
Okres szkolenia kończy się egzaminem ATCL (Air Traffic Controller Licence). Po zdaniu egzaminu i po otrzymaniu licencji ATCL kontroler ruchu zarabia na start 20 tysięcy złotych brutto miesięcznie.
Od tego momentu kontroler lotów może pracować nad swoją ścieżką awansu:
Kierownik kontroli lotniskowej TWR zarabia 24 tysiące złotych brutto miesięcznie.
Zarobki kierownika kontroli zbliżania APP wynoszą 38 tysięcy złotych brutto miesięcznie.
Najwięcej zarabia kierownik kontroli obszaru ACC. Jego wynagrodzenie to 52 tysiące złotych brutto miesięcznie.
Zarobki kontrolera ruchu lotniczego rosną wraz ze stażem. Dodatek stażowy wynosi od 3% do 20%. W ten sposób Polska Agencja Żeglugi Powietrznej stara się zatrzymać najlepsze talenty w kraju.
Warto wspomnieć, że kontrolerzy ruchu lotniczego mają dodatkowy, 15-dniowy płatny urlop. Oprócz tego PAŻP prowadzi Pracowniczy Program Emerytalny, gdzie odkłada dodatkowe 7% pensji pracownika.
Kontroler lotów - predyspozycje potrzebne do pracy w wieży kontroli lotów
Janusz Janiszewski, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej mówi wprost:
Tylko 2% społeczeństwa posiada predyspozycje do zawodu kontrolera ruchu lotniczego.
Nic dziwnego, że to zawód deficytowy.
W 2027 roku ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. Polska ma się stać jednym z najważniejszych krajów dla europejskiego transportu lotniczego. Do tego potrzeba wyszkolonych ludzi z odpowiednimi predyspozycjami.
Oficjalnym językiem w ruchu powietrznym jest język angielski. Wymaga się od kontrolera nie tylko perfekcyjnej jego znajomości. Musi również znać specyficzny żargon lotniczy, umieć komunikować się w klarowny sposób i posiadać dobrą dykcję.
Czemu?
Kontroler ruchu lotniczego jest w stałym kontakcie z pilotami przelatującymi nad danym terenem lub korzystającymi z danego lotniska.
Są to załogi z całego świata, a komunikacja odbywa się drogą radiową, więc nie zawsze wszyscy słyszą się wyraźnie.
Dlatego właśnie musisz znać określone zwroty i skróty, żeby zminimalizować ryzyko nieporozumienia.
Kapitan Sławomir Majcher, pilot PLL LOT S.A. mówi wprost:
Całe niebo jest podzielone — tak jak ziemia — na sektory, na drogi powietrzne, którymi samoloty latają. W związku z tym, kontrolerzy zastępują pilotowi dodatkową parę oczu.
Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego? [Nabór na kurs i do pracy w PAŻP]
Po pierwsze, nie zostaniesz kontrolerem lotów przychodząc z ulicy.
Jest możliwe wyłącznie po ukończenia kursu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (w skrócie po polsku PAŻP — lub po angielsku PANSA, od Polish Air Navigation Services Agency).
PAŻP jako jedyna w Polsce zarządza ruchem w przestrzeni powietrznej, szkoli oraz zatrudnia kontrolerów ruchu lotniczego. Obecnie w PAŻP zatrudnionych jest ponad 570 kontrolerów ruchu lotniczego.
Agencja ogłasza nabór dwa razy do roku. Chętnych są tysiące. Dosłownie!
Pomimo tego wstępną selekcję przechodzi zaledwie kilkanaście osób. Kontrola lotów to praca dla nielicznych.
Co więcej—
Tylko część z nich ostatecznie zostaje kontrolerami ruchu lotniczego.
Jak dokładnie wygląda nabór?
Nabór na kurs KRL w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
Kandydat przechodzi proces selekcji, który składa się z następujących etapów:
Analiza nadesłanego formularza rekrutacyjnego
Testy z języka angielskiego oraz testy predyspozycyjne w formie papierowej
Testy predyspozycyjne FEAST w formie elektronicznej
Sam proces selekcyjny jest jednak dopiero początkiem bardzo długiej drogi kandydata do uzyskania licencji.
Jeśli przejdziesz wstępną selekcję, otrzymasz zaproszenie do wzięcia udziału w szkoleniu.
Trwa ono 12–13 tygodni i odbywa się w specjalistycznym ośrodku szkoleniowym.
Szkolenie obejmuje:
sesję egzaminacyjną teoretyczną (2 tygodnie)
szkolenie teoretyczne — kurs w zakresie uprawnienia RATING (6–7 tygodni)
sesję egzaminacyjną teoretyczną (2 tygodnie)
szkolenie praktyczne — kurs w zakresie uprawnienia RATING (około 5 miesięcy)
egzamin praktyczny przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną.
Zaliczenie ostatniego egzaminu powoduje uzyskanie licencji praktykanta w zawodzie kontrolera ruchu lotniczego. Oficjalna nazwa licencji praktykanta to Student-Air Traffic Controller Licence (S-ATCL).
Kolejny etap szkolenia odbywa się już w warunkach praktycznych, na terenie wybranego lotniska. Trwa ono 9–10 miesięcy. Oficjalna nazwa szkolenia to On-the-Job Training (OJT).
Szkolenie praktyczne kończy się egzaminem praktycznym. Po jego ukończeniu kontroler otrzymuje licencję Air Traffic Controller Licence (ATCL) uprawniającą do zawodu.
Łącznie ukończenie ścieżki szkoleniowej trwa około 2 lata.
Gdzie szukać pracy jako kontroler ruchu lotniczego?
Zawód kontrolera ruchu lotniczego jest elitarny.
Zatem—
Choć znajdziesz w popularnych wyszukiwarkach ofert pracy ogłoszenia o naborach na kontrolerów lotów, to wszystkie i tak prowadzą do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Dlatego najszybciej dowiesz się szczegółów sprawdzając bezpośrednio zakładkę Kurs na KRL na stronie PAŻP.
A ja w kolejnym rozdziale pomogę Ci przygotować dokumenty rekrutacyjne.
Jak wypełnić formularz rekrutacyjny na kontrolera ruchu lotniczego? [Krok po kroku]
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej nie wymaga od kandydatów na KRL przesłania CV ani listu motywacyjnego.
Musisz jedynie wypełnić formularz rekrutacyjny.
Ale—
Ten kwestionariusz łączy w sobie elementy CV i listu motywacyjnego, więc rządzi się identycznymi zasadami, co typowe dokumenty rekrutacyjne.
Zatem—
Możesz wypełnić go byle jak i od razu wylądować. (Na liście odrzuconych kandydatów.)
Możesz też się postarać — i w tym chcę Ci pomóc.
Poniżej znajdziesz wskazówki, jak wypełnić formularz na kurs na kontrolera ruchu lotniczego w PAŻP tak, aby mieć maksymalne szanse na sukces. Pod wskazówkami znajdziesz też link do samego formularza.
No to zaczynamy:
Dane osobowe
Zacznij od wypełnienia danych osobowych. Pamiętaj, aby numer telefonu podać bez prefiksu +48.
Następnie wskaż, kiedy uzyskałeś świadectwo maturalne. Ocena z matury nie jest istotna, jednak PAŻP wymaga od kandydatów na kontrolera ruchu lotniczego zdanej matury .
Wykształcenie
Kolejny krok to podanie swojego wykształcenia.
Pamiętaj, aby zacząć od ostatnio ukończonej szkoły lub uczelni. Zastosuj odwróconą kolejność chronologiczną.
W przypadku wykształcenia średniego nie masz możliwości podania nazwy szkoły lub profilu. Dopiero przy wykształceniu wyższym możesz podać rodzaj uczelni (np. techniczna lub ekonomiczna) oraz kierunek studiów.
W polu Podaj nazwę szkół/szkoły i kierunek wykształcenia masz możliwość wpisania kierunku swojego wykształcenia wraz z osiągnięciami.
Jeśli do tej pory nigdy się nad tym nie zastanawiałeś, możesz wykorzystać sprawdzoną metodę w postaci analizy SWOT i stworzyć tzw. SWOT osobisty: Metoda SWOT — poznaj swoje mocne i słabe strony
Opis sytuacji potwierdzających umiejętności
Do pracy jako kontroler ruchu lotniczego potrzebujesz kilku kluczowych umiejętności
Są to:
odporność na stres
decyzyjność
praca zespołowa.
W kwestionariuszu rekrutacyjnym musisz opisać historie, w których wykorzystałeś te umiejętności w praktyce.
Nie muszą to być doświadczenia bezpośrednio z pracy zawodowej.
Jeśli startujesz do PAŻP jako świeżo upieczony absolwent, wykorzystaj sytuacje, które miały miejsce w szkole czy na studiach.
Staraj się przekazać maksimum treści, ale nie rozpisuj się przesadnie. Pamiętaj także o poprawności gramatycznej i ortograficznej.
Jeśli uczestniczyłeś wcześniej w procesie rekrutacyjnym na kontrolera ruchu lotniczego, musisz o tym napisać.
W formularzu rekrutacyjnym znajdują się pytania o każdy z etapów szkolenia na kontrolera ruchu lotniczego.
Oto one:
Czy uczestniczyłeś w procesie rekrutacyjnym?
Czy brałeś udział w sesji Assessment Center?
Czy uczestniczyłeś w rozmowie kwalifikacyjnej?
Ta sama kwestia dotyczy udziału w sesji egzaminacyjnej bazującej na testach FEAST. W tym przypadku musisz wspomnieć o każdym egzaminie — również tym, który miał miejsce w związku z rekrutacją do organizacji innej niż PAŻP.
Jeśli miałeś wcześniej doświadczenia z procesem rekrutacyjnym na kontrolera ruchu lotniczego, musisz podać szczegóły na ten temat, czyli:
kraj, w którym przystąpiłeś do egzaminu
nazwę instytucji egzaminującej
datę egzaminu
oraz nazwisko, jeśli posługiwałeś się, jeśli było inne niż obecne.
Na samym końcu tej sekcji znajduje się pytanie: Jakie masz oczekiwania względem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, jako potencjalnego pracodawcy?
Dobrze zastanów się nad tym, co tutaj napiszesz.
Być może są to komfortowe warunki pracy, a może dobra integracja zespołu, z którym przyjdzie Ci pracować.
Nie ma jednej, poprawnej odpowiedzi. Wszystko zależy od Ciebie.
Test z języka angielskiego
Jak już dobrze wiesz, kontroler ruchu musi posługiwać się biegle językiem angielskim.
Z tego powodu ostatnim, ważnym etapem kwestionariusza rekrutacyjnego, jest test z języka angielskiego.
Ten test ma za zadanie sprawdzić nie tylko Twoją znajomość słownictwa czy gramatyki, ale przede wszystkim przejrzystość Twojej komunikacji w tym języku obcym.
W sytuacjach stresowych w codziennej pracy KRL to właśnie jasna komunikacja ma ułatwić rozwiązywanie problemów.
Przyznaj—
Nie ma nic gorszego niż sytuacja, gdy pilot z kontrolerem ruchu lotniczego nie mogą się porozumieć.
Poprawność gramatyczna na nic się zda, jeśli nie będziesz potrafił przekazać swoich myśli w jasny, klarowny i logiczny sposób, z użyciem poprawnej terminologii, opanowując przy tym własny stres.
W teście czekają na Ciebie dwa zadania językowe, na które musisz odpowiedzieć w nie mniej niż 5, a nie więcej niż 10 zdaniach.
Oto wspomniane zadania:
An incident, experience or person that made me who I am.
Advantages and disadvantages of using low cost airlines.
Wybierz to, które bardziej Ci odpowiada i pamiętaj o przejrzystości przy budowaniu zdań.
Klauzula informacyjna
Na koniec—
Nie zapomnij o wyrażeniu zgód na przetwarzanie Twojej aplikacji. Bez tego Twoja aplikacja może zostać odrzucona. Tutaj dowiesz się więcej: Aktualna klauzula do CV (zgodna z RODO).
W formularzu do PAŻP wystarczy, że zaznaczysz zgody przy odpowiednich polach w tej sekcji. W ten sposób:
oświadczysz, że zapoznałeś się z klauzulą informacyjną
wyrazisz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych na potrzeby rekrutacji.
Musisz napisać również list motywacyjny?W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Co sądzisz o procesie rekrutacyjnym na kontrolera ruchu lotniczego? Czy uważasz, że zarobki są adekwatne do oczekiwań względem kontrolerów lotów? Zdecydowałeś się wystartować w rekrutacji na kontrolera ruchu lotniczego? Podziel się swoją historią w komentarzu pod artykułem.
Ekspert kariery w InterviewMe. W swoich tekstach dzielę się wiedzą o tym, jak pisać skuteczne CV i listy motywacyjne, i jak radzić sobie na rozmowach kwalifikacyjnych, żeby dostać pracę.
8 nieznanych ale skutecznych rad jak napisać dobry list motywacyjny, który zapewni Ci zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Większość kandydatów nie korzysta z tych kroków, a ich listów nikt nawet nie czyta. Chcesz szybko znaleźć pracę? Przeczytaj ten artykuł!
Zobacz, jak działa program do pisania CV InterviewMe. Napisz CV w aplikacji, także na telefon. Sprawdź, czy warto korzystać z darmowego programu do CV.