Moje konto
Jak zostać pilotem samolotu? Ile kosztuje licencja i ile zarabia pilot?

Jak zostać pilotem samolotu? Ile kosztuje licencja i ile zarabia pilot?

Zarobki w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.

 

Podróże po całym świecie i służbowe noclegi w prestiżowych hotelach.

 

Podziw rodziny, znajomych i followersów na Instagramie.

 

Dla pilotów liniowych to codzienność.

 

Marzysz o tym samym?

 

W tym artykule dowiesz się, jak zostać pilotem samolotu.

 

Szukasz pracy? Chcesz zmienić zawód? Najlepszych pracodawców zainteresujesz profesjonalnym CV oraz listem motywacyjnym. W naszym kreatorze znajdziesz oryginalne szablony do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

jak zostać pilotem

Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

Z artykułu dowiesz się:

 

  • jak zostać pilotem samolotu i ile kosztuje licencja pilota
  • czy kandydat na pilota musi być okazem zdrowia
  • gdzie wyrobić kurs na pilota
  • ile zarabia pilot samolotu
  • gdzie szukać ofert pracy.

 

1

Jak zostać pilotem samolotu?

 

Zdobycie licencji pilota nie jest proste i szybkie.

 

Szczególnie jeśli chcesz latać samolotami pasażerskimi i dobrze na tym zarabiać.

 

Musisz być przygotowany na wiele godzin szkoleń teoretycznych i praktycznych oraz ciężkie egzaminy. A także spore wydatki.

 

Jednak wysokie zarobki, prestiż, widoki z „biura” i przyjemność latania zazwyczaj rekompensują tę trudną ścieżkę edukacji.

 

Jak zatem wygląda szkolenie na pilota?

 

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że w lotnictwie cywilnym możesz uzyskać 3 podstawowe licencje:

 

PPL(A) — Private Pilot Licence (Aircraft)

 

Jest to podstawowa licencja turystyczna, która umożliwia tylko latanie rekreacyjne w dobrych warunkach atmosferycznych (nie możesz zarobkowo przewozić pasażerów).

 

Aby uzyskać tę licencję, musisz m.in. mieć ukończone 17 lat, odbyć ponad 100 godzin szkoleń teoretycznych i 45 godzin praktycznych, a następnie zdać egzaminy. Koszt licencji PPL(A) to ok. 20–30 tys. zł.

 

CPL(A) — Commercial Pilot Licence (Aircraft)

 

Jest to licencja pilota zawodowego, dzięki której można pilotować samoloty zarobkowo (ale tylko maszyny o masie do 5,7 tony i zabierające na pokład do 9 pasażerów).

 

To ograniczenie masy i liczby pasażerów oznacza, że pilot posiadający licencję CPL(A) nie może być dowódcą (kapitanem) samolotu o większej liczbie miejsc i większej masie. Ale— 

 

Z powodzeniem może być pierwszym oficerem, a zatem tzw. drugim pilotem.

 

Taki pilot, na przemian z kapitanem, może pilotować nawet bardzo duże Boeingi i Airbusy. 

 

Co więcej, zdecydowana większość pierwszych oficerów ma właśnie licencję CPL(A), bo dopiero latając w ten sposób zdobędzie wymagany nalot do licencji ATPL.

 

Aby uzyskać tę licencję, musisz ukończyć kurs teoretyczny ATPL(A), który obejmuje 120 godzin wykładów i 530 godzin nauki własnej. Wymagane jest zdanie egzaminów teoretycznych i praktycznych oraz wylatanie co najmniej 200 godzin.

 

ATPL (Airline Transport Pilot Licence)

 

Jest to najwyższy stopień, jaki pilot zawodowy może uzyskać w lotnictwie cywilnym. Licencja ta umożliwia sterowanie samolotami o masie powyżej 5,7 tony i zabierającymi na pokład ponad 9 pasażerów. Jest to licencja liniowa, która umożliwia pilotowanie samolotów pasażerskich.

 

Po uzyskaniu licencji CPL(A), uprawnień IR(A) (loty według wskazań przyrządów, niezależnie od warunków pogodowych) i MEP(L) (latanie samolotami wielosilnikowymi) oraz zdaniu egzaminów, zdobywa się tzw. licencję liniową zamrożoną — ATPL(A) FROZEN.

 

Pełną licencję ATPL(A) można uzyskać po wylataniu 1500 godzin, w tym 300 godzin w IR(A) oraz 200 godz. w załodze wieloosobowej. Łączny koszt licencji CPL(A) i ATPL to ok. 150–200 tys. zł.

 

Przykładowy koszty kursu od zera do licencji ATPL (z wyróżnieniem cen szkoleń teoretycznych i praktycznych, nalotu oraz egzaminów) znajdziesz tutaj.

 

Podczas poszczególnych szkoleń kandydaci na pilotów zdobywają wiedzę m.in. z zakresu:

 

  • prawa lotniczego
  • medycyny lotniczej
  • meteorologii
  • nawigacji i radionawigacji
  • zasad lotu
  • łączności
  • wyposażenia i elektroniki pokładowej
  • planowania i monitoringu lotu
  • osiągów samolotu.

 

Co jest najtrudniejszym elementem kursów pilotażu?

 

Bartłomiej Walas Pilot instruktor, kapitan na samolocie Cessna Citation Jet

Niewątpliwie najbardziej wymagająca jest nie tyle sama nauka latania czy ćwiczenie umiejętności pilotowania samolotu, co nauka przepisów i procedur regulujących całe lotnictwo. W imię bezpieczeństwa, cała branża lotnicza straciła wiele ze swojej magii i romantyzmu na rzecz ścisłego przestrzegania procedur. Dzisiaj, wbrew temu, co zapewne większość pasażerów sądzi, nie chodzi o umiejętność delikatnego posadzenia samolotu na pasie. Nie to czyni z lotnika dobrego pilota. Dowodem jego umiejętności jest właściwe zastosowanie procedur i skrupulatne przestrzeganie przepisów, które są dziś gwarancją bezpiecznego i komfortowego lotu. Dlatego piloci spędzają mnóstwo czasu w szkolnej ławce lub ucząc się w domu ― i to nie tylko na początku kariery, ale też przez całe lotnicze życie. To może zniechęcić wiele osób i sprawia, że wielu uczestników kursów pilotażu rezygnuje ze starań o licencję pilota właśnie z powodu bardzo żmudnej nauki i trudnych egzaminów.
Bartłomiej Walas
Bartłomiej Walas
Pilot instruktor, kapitan na samolocie Cessna CitationJet

 

Piloci muszą też biegle posługiwać się językiem angielskim, ponieważ jest to oficjalny język w komunikacji i obsłudze lotniczej (np. z wieżami kontroli lotów).

 

Jak można nauczyć się i ćwiczyć anglojęzyczną terminologię stosowaną w komunikacji lotniczej?

Podstawą anglojęzycznej terminologii lotniczej, fachowo nazywanej frazeologią lotniczą jest przede wszystkim po prostu dobra znajomość języka angielskiego jako takiego. Następnie, ważne jest, by zapoznać się ze stosunkowo krótka listą frazeologizmów i ich znaczeniem ― niejednokrotnie innym niż ich potoczne rozumienie. Mając te dwie podstawy warto jak najczęściej wsłuchiwać się w korespondencję radiową między samolotami a kontrolerami lotów. W tym celu można korzystać z dość popularnych skanerów lotniczych lub po prostu poszukać stron internetowych specjalizujących się w retransmisji korespondencji na różnych lotniskach świata w czasie rzeczywistym. Jeśli ktoś już lata i używa na początku języka polskiego, to warto wprowadzać sobie stopniowo elementy korespondencji w języku angielskim. W końcu pierwsze loty odbywa się zwykle w swoim macierzystym kraju i jeśli coś pójdzie nie tak po angielsku, można się ratować językiem polskim.
Bartłomiej Walas
Bartłomiej Walas
Pilot instruktor, kapitan na samolocie Cessna CitationJet

 

Wciąż nie wiesz, co chcesz robić w życiu? Zajrzyj do naszego poradnika: Jaki zawód wybrać? 20 porad, jak wybrać pracę, która do Ciebie pasuje.

 

2

Czy kandydat na pilota samolotu musi być okazem zdrowia?

 

Wielu osobom wydaje się, że kandydat na pilota musi być zdrowy jak ryba.

 

To mit. Chociaż oczywiście pewne choroby i wady mogą odciąć tę ścieżkę kariery.

 

Szans na zostanie pilotem nie będą miały raczej osoby z poważnymi lub przewlekłymi chorobami, których objawy mogą się ujawnić niespodziewanie — np. z cukrzycą, chorobami serca, uzależnieniami i chorobami psychicznymi.

 

W zostaniu pilotem nie przeszkadzają natomiast lekkie wady wzroku. W przypadku latania turystycznego możesz mieć od -8 do +5 dioptrii. Dla pilotów liniowych ten przedział wynosi: od -6 do +5. Dozwolone jest latanie w okularach i szkłach korekcyjnych.

 

Z latania eliminują jaskra, brak widzenia przestrzennego oraz poważne zaburzenia w widzeniu kolorów.

 

Kandydat, który chce wyrobić licencję PPL(A), musi pozytywnie przejść badania lotniczo-lekarskie II klasy. W przypadku osób ubiegających się o wyższe licencje, wymagane są badania klasy I.

 

Badania dla pilotów obejmują m.in.:

 

  • EKG
  • audiogram i tympanometrię (ocena sprawności słuchu i odporności na zmiany ciśnienia)
  • spirometrię
  • badania okulistyczne, laryngologiczne i neurologiczne
  • badanie przez lekarza orzecznika.

 

Ciekawostka: Jeśli interesują Cię realia pracy pilota, zajrzyj również na prowadzony przez zawodowego pilota kanał YouTube „Turbulencja". Znajdziesz tam odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania, nagrania z kokpitu i inne lotnicze „smaczki".

 

Chcesz zadbać o swoje zdrowie? Przede wszystkim powinieneś znaleźć równowagę między pracą, a życiem prywatnym. Jak to zrobić? Zajrzyj do naszego artykułu: Work life balance - definicja, przykłady i 16 rad jak osiągnąć równowagę.

 

3

Kurs pilota — gdzie odbyć szkolenie, aby zostać pilotem?

 

Jeśli marzysz o zostaniu pilotem, możesz wybrać jedną z trzech ścieżek edukacyjnych.

 

W Polsce pilotów cywilnych kształcą Politechnika Rzeszowska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie oraz Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie (chociaż w tym przypadku, absolwenci zazwyczaj wybierają zawód pilota wojskowego).

 

Co ciekawe, Polska to jedyny kraj w Unii Europejskiej, w którym najlepsi kandydaci na pilotów mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Szkolenia lotnicze dofinansowuje Ministerstwo Infrastruktury.

 

Pilotem można zostać również wybierając prywatną szkołę lub aeroklub — w internecie można znaleźć firmy oferujące tego typu profesjonalne kursy, np.:

 

 

Własne szkolenia oferują również linie lotnicze. Jest to dobra opcja dla osób, które marzą o pracy u konkretnego przewoźnika. Własne akademie pilotażu prowadzą m.in.:

 

 

Jesteś w trakcie szukania pracy? Dowiedz się, jak przyspieszyć ten proces i zdobyć atrakcyjne stanowisko: Aktywne poszukiwanie pracy: 10 skutecznych metod (+ Jaki urlop wziąć).

 

4

Ile zarabia pilot samolotu?

 

Wiele osób decyduje się na kosztowne szkolenie, ponieważ liczą na to, że ta inwestycja stosunkowo szybko się zwróci.

 

I rzeczywiście — zarobki pilotów robią wrażenie.

 

Różnią się one jednak w zależności od stopnia, doświadczenia pilota, zamożności linii lotniczych czy też modelu samolotu.

 

Przykładowo, piloci Boeingów 787 Dreamliner w Polskich Liniach Lotniczych LOT zarabiają miesięcznie ok. 30 tys. zł brutto. Pierwszy oficer oficer (czyli drugi pilot) może liczyć na 21 tys. zł brutto.

 

Z kolei piloci LOT latający na Boeingach 737 zarabiają ok. 23 tys. zł brutto, a pierwsi oficerowie — 15 tys. zł brutto.

 

A jak jest w innych krajach?

 

W liniach lotniczych Ryanair kapitan samolotu może liczyć nawet na 13 000 euro miesięcznie (ok. 55 tys. zł brutto).

 

Z kolei w Wizz Air zarobki pilotów wynoszą ok. 15–20 tys. zł brutto miesięcznie.

 

Dla porównania, w niemieckiej Lufthansie zarobki pilotów wynoszą od 25 do 80 tys. zł brutto, a w Emirates kapitan Airbusa A380 i Boeinga 777 może liczyć na ok. 60 tys. zł miesięcznie.

 

W poszukiwaniu rekordowych zarobków należy udać się do Chin. Tamtejsze linie Sichuan Airline i Qingda Airlines niedawno oferowały najlepszym pilotom ok. 25 tys. dolarów miesięcznie (ponad 90 tys. zł).

 

Tak więc na pytanie, ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego, można odpowiedzieć: od 15 do nawet 90 tys. zł.

 

Chcesz zarabiać więcej w swojej obecnej pracy? Być może będziesz potrzebował specjalnego wniosku o podwyżkę. Tutaj dowiesz się, jak go stworzyć: Podanie o podwyżkę wzór + argumenty i 15 porad.

 

5

Gdzie szukać ofert pracy dla pilotów?

 

Boeing przewiduje, że w ciągu 20 lat linie lotnicze będą potrzebować ponad 600 tys. pilotów.

 

Tylko w samej Europie do 2036 r. zostanie zatrudnionych ponad 100 tys. pilotów.

 

Dlatego najlepsi kandydaci nie powinni mieć problemu ze znalezieniem pracy.

 

Niedawno nabór ogłosiły Polskie Linie Lotnicze LOT. Do końca 2019 r. firma chce zatrudnić 300 nowych pilotów. Oficjalną stronę rekrutacji znajdziesz tutaj.

 

I właśnie śledzenie oficjalnych serwisów kariery poszczególnych linii lotniczych jest najlepszym sposobem na znalezienie ogłoszenia o wymarzonej pracy. Znajdziesz je na przykład tutaj:

 

 

Warto również korzystać z wyszukiwarek ofert pracy dla pilotów. Najpopularniejsze z nich to aviationjobsearch.com i jobs.flightglobal.com.

 

Jeśli chcesz pracować jako pilot, nie musisz szukać wyłącznie w dużych liniach lotniczych. Zatrudnienie możesz także znaleźć w aeroklubach np. jako instruktor pilotażu, pilot lotów widokowych lub pilot odrzutowców biznesowych.

 

Nie wszyscy piloci muszą latać w samolotach liniowych — statystycznie mniej niż co drugi w nich lata. Warto wspomnieć o jeszcze raczkującym w Polsce, ale za to bardzo rozwiniętym w wielu krajach świata tzw. lotnictwie dyspozycyjnym, odbywającym loty na odrzutowcach biznesowych. To jest też pokaźna część rynku lotniczego, w której wymogi odnośnie załóg są identyczne, jak w samolotach liniowych. Samoloty odrzutowe do celów biznesowych niejednokrotnie latają szybciej i wyżej niż samoloty pasażerskie — i często dolatują do miejsc, do których samoloty rejsowe nie docierają.
Bartłomiej Walas
Bartłomiej Walas
Pilot instruktor, kapitan na samolocie Cessna CitationJet

 

Marzysz o pracy pilota lub już zacząłeś szkolenie? Podziel się swoją historią i obserwacjami w komentarzu poniżej!

Oceń mój artykuł
Średnia: 4.72 (95 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły