Moje konto
Praca na kolei [PKP Intercity, PKP Cargo i inne]. Jak zostać maszynistą?

Praca na kolei [PKP Intercity, PKP Cargo i inne]. Jak zostać maszynistą?

Marta Rojewska
Marta Rojewska
Ekspertka kariery

Czujesz pociąg do kolei?

 

Lubisz być w trasie?

 

Zamiast pleców kolegi z biura wolisz oglądać szerokie przestrzenie (nawet jeśli bywają powtarzalne jak menu w Warsie)?

 

Jeśli tak, to pora dowiedzieć się jak zostać maszynistą kolejowym.

 

Ale po kolei.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

  • jak wygląda praca na kolei
  • jak zostać maszynistą i na czym polega kurs na maszynistę
  • jakie są warunki i zalety pracy w PKP i innych firmach transportu kolejowego
  • ile zarabia maszynista pociągu — także maszynista metra.

 

Skoro szukasz pracy, to potrzebujesz CV. Stwórz je szybko w kreatorze CV. Dokument będzie profesjonalny i skuteczniejszy niż zwykłe CV napisane na komputerze. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

cv

Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

1

Jak zostać maszynistą pociągu?

 

Po pierwsze — w pracy maszynisty Twoje wykształcenie nie ma większego znaczenia.

 

Nie musi być techniczne, chociaż akurat w tym przypadku może pomóc przyszłemu maszyniście w zrozumieniu budowy pojazdu i usuwaniu usterek na szlaku.

 

Większość spółek kolejowych wymaga wykształcenia średniego, ale zawodowe również powinno wystarczyć. 

 

Za to istnieje wymóg wieku: powinieneś mieć minimum 20, ale maksimum 30 lat.

 

I nie być karanym.

 

Jeśli spełniasz powyższe wymogi, możesz próbować zostać maszynistą.

 

Jak?

 

Na początek sprawdź oferty pracy na stronie PKP Cargo, Polregio, PKP InterCIty, PKP PLK, czy po prostu zwykłe portale z ogłoszeniami typu Indeed.

 

Możesz też po prostu wpisać w Google pkp praca, pkp cargo praca, pkp intercity praca, czy praca w Kolejach Mazowieckich.

 

Gdy już znajdziesz ofertę pracy, koniecznie będziesz musiał wysłać CV, a może nawet też list motywacyjny.

 

Spróbuj stworzyć oba dokumenty w naszym kreatorze CV.

 

Narzędzie oferuje bardzo eleganckie, profesjonalne wzory i pozwala wygenerować efektowny dokument w 5 minut.

 

Podstawowe wzory CV mają nawet barwy praktycznie identyczne z kolorami w logotypie PKP. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

cv

Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

 

 

Jeśli stworzysz CV w kreatorze, telefon niebawem zadzwoni i zostaniesz zaproszony na badania lekarskie.

 

To pierwszy etap rekrutacji.

 

Badania na maszynistę

 

Twoje zdrowie musi być bardzo dobre. Liczy się tylko 1. kategoria.

 

Zostaniesz poddany szczegółowym badaniom wzroku i słuchu, ale lekarze sprawdzą również:

 

  • Twój refleks
  • podzielność uwagi
  • zdolność koncentracji.

 

Możesz się również spodziewać badania w kierunku diagnostyki cukrzycy oraz chorób serca.

 

Do tego dojdą również testy psychologiczne.

 

Tak, tak — maszynista to szalenie odpowiedzialny zawód. Każdego dnia będziesz przewoził setki lub nawet tysiące ludzi i zanim ktokolwiek powierzy Ci prowadzenie lokomotywy, musisz być przetestowany wielotorowo.

 

Po badaniach przychodzi kolej (sic!) na pierwszy kurs i egzamin. Będzie to licencja maszynisty.

 

Licencja maszynisty

 

Kurs na maszynistę trwa 2 miesiące.

 

Podczas kursu poznasz:

 

  • przepisy ruchu kolejowego
  • sygnalizację
  • budowę pojazdów trakcyjnych
  • zasady BHP na kolei.

 

Potem?

 

Musisz zdać egzamin.

 

Jeśli Ci się to uda,e Urząd Transportu Kolejowego wyda Ci licencję maszynisty.

 

Jesteś już w połowie drogi!

 

Kolejny przystanek to kurs praktyczny.

 

Szkolenie praktyczne na pojazdach trakcyjnych

 

Trwa 16 miesięcy.

 

Podczas szkolenia czekają Cię:

 

  • zajęcia teoretyczne (poznasz budowę maszyn, schematy obwodów elektrycznych, pneumatycznych itp.)
  • jazda na symulatorze (PKP Intercity posiada super nowoczesny sprzęt), w czasie której zapoznasz się z różnorodnymi symulacjami zdarzeń możliwych w czasie jazdy
  • zajęcia w warsztacie (będziesz smarował, dokręcał..., słowem: poznawał pociąg od środka) aż przez 7 tygodni
  • trwające 500 godzin obserwacje (patrzysz i zapamiętujesz jak pracuje maszynista) — spędzisz 300 godzin na elektrowozach i 200 godzin na spalinowozach.

 

Szkolenie kończy się egzaminem.

 

Jeśli go zdasz... będziesz mógł już samemu wsiąść za pulpit maszyny.

 

Uwaga: Okres przysposobienia do zawodu maszynisty jest płatny.

 

Wiele pomocnych informacji na temat wdrożenia do zawodu maszynisty znajdziesz w tym filmie na oficjalnym kanale PKP Intercity w serwisie YouTube.

 

Jak dodajesz do CV kursy, które mają potwierdzić Twoje kwalifikacje, zrób to z głową. Jak? Dowiedz się z tego tekstu: Kursy, szkolenia w CV — gdzie wpisać je do CV?

 

2

PKP — praca na kolei po kolei

 

Polskie Koleje Państwowe jest dla maszynistów podstawowym pracodawcą.

 

Co roku do PKP Intercity zgłasza się około 1 500 kandydatów do pracy.

 

Tylko 100 osób zostaje dopuszczonych do pierwszego etapu szkolenia.

 

80 zostaje przyjętych.

 

Ale—

 

PKP poszukuje pracowników co roku, bo kadra maszynistów niebezpiecznie się starzeje.

 

Ponad 45% z nich to osoby w wieku 50-59 lat.

 

12% jest powyżej sześćdziesiątki.

 

Tylko 30% maszynistów ma mniej niż 30 lat.

 

Z kolei na stronie PKP Cargo widnieje informacja, że w 2018 przyjęto tam aż 500 nowych osób.

 

Co z tego wszystkiego wynika?

 

Że widać światełko w tunelu dla Twoich marzeń o zostaniu maszynistą.

 

Różne przedsiębiorstwa transportu kolejowego, które kiedyś wchodziły w skład Polskich Kolei Państwowych stale poszukują nowych pracowników, dlatego zamiast się wahać, spróbuj swoich sił w rekrutacji.

 

Jeśli nie na maszynistę, to może w innym zawodzie?

 

Praca na kolei — pozostałe stanowiska

 

  1. Konduktor

 

Sprawdza bilety i legitymacje, pomaga pasażerom, powstrzymuje palących od papieroska w toalecie, a czasem bywa nawet kierownikiem pociągu.

 

Ile zarabia konduktor?

 

Portal wynagrodzenia.pl podaje, że konduktorzy mogą zarobić od 2700 do ponad 4000 zł brutto.

 

Dostają również dodatki, czyli prowizje od wypisanych w pociągu biletów.

 

Jak zostać konduktorem?

 

Pierwsze warunki to, podobnie jak w przypadku maszynisty: zaświadczenie o niekaralności i nieposzlakowana opinia.

 

Potem następują psychotesty i badania lekarskie. Na końcu: szkolenie zawodowe i egzamin.

 

Ważnym atutem będą też języki obce w Twoim CV, bo w zawodzie konduktora przyjdzie Ci spotykać zagranicznych pasażerów i musisz być w stanie się z nimi porozumieć.

 

  1. Dyspozytor trakcyjny:

 

  • odpowiada za planowanie składów, czyli lokomotyw i drużyn trakcyjnych
  • sprawuje kontrolę nad pociągiem od chwili uruchomienia do czasu przybycia składu na stację końcową
  • odpowiada za płynną i zgodną z rozkładem jazdy pracę pociągu
  • monitoruje ruch pociągów.

 

Rekrutacja na dyspozytora przeprowadzana jest najczęściej wewnętrznie — spośród osób, które mają już doświadczenie na różnych stanowiskach na kolei.

 

  1. Rewident taboru

 

Rewident taboru przeprowadza kontrole techniczne pojazdów.

 

Korzysta przy tym z aplikacji PKP Intercity, która zawiera informacje o wszystkich zdarzeniach i usterkach, wpisywane przez kierownika pociągu podczas przejazdu.

 

Rewidenci decydują również o tym, co trzeba naprawić, zanim pociąg wyruszy w dalszą trasę.

 

Aby zostać rewidentem taboru, należy przejść dwuletnie szkolenie i zdać egzamin, który daje uprawnienia do wykonywania tego zawodu.

 

Bardzo często rewidenci rekrutowani są spośród innych pracowników kolei.

 

  1. Elektromonter / Elektronik / Mechanik

 

Są to stanowiska, które wymagają wykształcenia średniego technicznego w specjalnościach: mechatronicznej, mechanicznej, elektrycznej lub elektromechanicznej.

 

Może myślisz o przekwalifikowaniu lub zmianie stanowiska? Nie wiesz, jak się do tego zabrać? Przeczytaj: Praca bez stresu — chce zmienić pracę, ale się boję.

 

3

Ile zarabia maszynista? Czy praca na kolei jest dobrze płatna?

 

Zarobki maszynisty zależą od kilku czynników.

 

Przede wszystkim jednak od:

 

  • rodzaju przewoźnika, dla którego pracuje
  • kategorii prowadzonych pociągów
  • stażu pracy
  • regionu zatrudnienia
  • kapitału firmy.

 

Maszyniści dostają również dodatki do pensji, między innymi za pracę w niedziele i święta.

 

Portal wynagrodzenia.pl podaje, że średnia pensja maszynisty pociągu wynosi 5178 zł brutto.

 

Najniższe zarobki w tym zawodzie to 3700 zł brutto, a najwyższe ponad 6000 zł brutto.

 

W PKP Cargo młody maszynista na początek może liczyć na pensję w wysokości około 2700 netto w przypadku, gdy jeździ na trakcji spalinowej i ponad 3000 zł na pociągach elektrycznych.

 

No dobrze, ale za co właściwie dostajesz te pieniądze?

 

Samo kierowanie pociągiem, to nie jedyny obowiązek maszynisty.

 

Jest on odpowiedzialny również za:

 

  • stan techniczny pojazdu trakcyjnego
  • odpowiednie sprzęgnięcie pojazdu ze składem pociągu,
  • przestrzeganiem zasad BHP, przepisów oraz wszelkich instrukcji,
  • utrzymanie czystości w kabinie maszynisty i przedziałach maszynowych oraz szyb czołowych, zewnętrznej części podwozia czy reflektorów,
  • ogrzewanie pociągów w zimowych miesiącach.

 

Trochę tego jest.

 

Rozwińmy temat obowiązków maszynisty.

 

Jeśli od dawna chcesz pogadać z szefem o pieniądzach, przeczytaj artykuł: Negocjacja podwyżki, czyli jakie wynagrodzenie możesz sobie wywalczyć u pracodawcy?

 

4

Na czym polega praca maszynisty?

 

Po pierwsze — będąc maszynistą pracujesz bez względu na pogodę, święta, niedziele i porę dnia lub nocy.

 

Będziesz musiał prowadzić pociąg nawet przez 12 godzin (najdłuższa trasa pociągu w Polsce ma 1054 km — to pociąg Intercity z Przemyśla do Świnoujścia). Potem należy Ci się 48 godzin wolnego.

 

Lecz—

 

przy okazji odwiedzasz różne części kraju lub Europy.

 

Praca wymaga co prawda ciągłego skupienia i stałej uwagi, ale często jest spokojna i przebiega w komfortowych warunkach.

 

No dobrze, zdarzają się misje specjalne typu prowadzenie pociągu na Open’era, ale wtedy możesz myśleć po cichu „Dlaczego nie zostałem dróżnikiem?

 

Ważną informacją jest to, że pociąg to drugi najbezpieczniejszy rodzaj transportu na świecie, a polskie koleje kupują coraz wygodniejsze, nowocześniejsze i szybsze pojazdy.

 

Chcesz poznać więcej dowodów na bezpieczeństwo pracy za pulpitem maszyny trakcyjnej? Oto one:

 

  1. Maszynista prowadzi lokomotywy pociągów pasażerskich lub towarowych w obsadzie jednoosobowej lub w dwie osoby, razem z pomocnikiem.

 

  1. Pulpit lokomotywy wyposażony jest w sygnały urządzeń zabezpieczających, które mają pilnować, by maszynista nie zasnął. Jeśli zauważą brak reakcji ze strony maszynisty, pociąg automatycznie wyhamuje.

 

  1. Przez cały czas prowadzenia pociągu maszynista jest w stałym kontakcie z dyżurnym ruchu i konduktorami.

 

Szukając pracy maszynisty nie zapomnij o odwiedzeniu zakładki kariera każdej z poniższych firm.

 

Poniżej znajdziesz spis przewoźników — zarówno państwowych, jak i zupełnie prywatnych:

 

  1. Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  1. Przewozy Regionalne
  2. Koleje Mazowieckie
  3. Koleje Dolnośląskie
  4. Koleje Śląskie
  5. Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
  6. Szybka Kolej Miejska w Warszawie
  7. Warszawska Kolej Dojazdowa
  8. Arriva RP
  9. DB Schenker Rail Polska
  10. CTL Logistics (CTL)
  11. Orlen KolTrans
  12. Lotos Kolej
  13. Freightliner PL
  14. Rail Polska (RP)
  15. East West Railways
  16. ITL Polska
  17. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW)
  18. PKP Polskie Linie Kolejowe
  19. Infra Silesia
  20. UBB Polska

 

A może startowałeś już do jednej z tych firm, ale się nie udało? Jeśli tak, to sprawdź porady naszych ekspertów w artykule: Rozpatrywanie kandydatury poszło źle — czy mogę aplikować drugi raz do tej samej firmy?

 

5

Maszynista metra

 

W ubiegłym roku Metro Warszawskie oferowało wakaty dla kilkunastu maszynistów podziemnej kolejki.

 

Zgłosiło się ponad 1000 osób!

 

Dlaczego maszynista metra to tak intratna posada?

 

Po pierwsze: zarobki. Nawet do 6000 zł brutto (plus dodatki).

 

Ale nie bez powodu.

 

Wymagania dla kandydatów na maszynistę metra są wysokie.

 

Aby kierować pociągiem linii M1 lub M2, należy:

 

  • mieć wykształcenie techniczne (np. dyplom technika lub dyplom technika elektronika)
  • szczycić się bardzo dobrym stanem zdrowia— szczególnie ważny jest wzrok
  • posiadać określone predyspozycje psychologiczne
  • mieszkać w Warszawie lub okolicach.

 

Poza doskonałym wzrokiem musisz mieć również wiedzę z zakresu elektroniki i działalności metra. I jedno i drugie zostanie sprawdzone podczas rekrutacji.

 

Liczy się również zdrowie psychiczne i, podobnie jak w przypadku maszynisty pociągu naziemnego, duża odpowiedzialność.

 

W końcu codziennie przewozisz w każdym składzie ponad 1500 osób.

 

Kurs maszynisty metra trwa pół roku, a szkolenie kończy się egzaminem.

 

W odróżnieniu od motorniczego pociągu, Twoje godziny pracy są dość ustabilizowane i nie masz szans na zmiany dłuższe niż 8 godzin.

 

Ale—

 

Masz też zdecydowanie gorsze widoki za oknem.

 

Właściwie żadne.

 

Benefity dla maszynistów metra? Bogaty pakiet świadczeń socjalnych oraz bilet na wszystkie środki komunikacji miejskiej w 1 i 2 strefie.

 

Warszawskie Metro zatrudnia około 250 maszynistów. Już niedługo trasa drugiej nitki metra, więc na pewno liczba wakatów wzrośnie.

 

Maszynista — praca, która jest tak samo ciekawa, jak trudna. Próbowałeś zostać maszynistą? A może nim jesteś? Podziel się z nami swoją historią.

 

Oceń mój artykuł
Średnia: 5 (9 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta Rojewska
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

Podobne artykuły

Rozmowa kwalifikacyjna - dlaczego pytać rekruterów?

Rozmowa kwalifikacyjna - dlaczego pytać rekruterów?

le razy po rozmowie wydawało się, że świetnie Ci poszło, ale w końcu nie było finału w postaci otrzymania pracy? Co było nie tak? Dlaczego się nie udało? Najprawdopodobniej jedyną osobą, która zna odpowiedź na te pytania, jest Twój rekruter. Informacja zwrotna, pomoże Ci ustalić, co zmienić i dopracować na kolejnych rozmowach. Dlaczego, o co i w którym momencie zapytać rekrutera?