B2B - co to za umowa? Co to znaczy? Co z wypowiedzeniem?
Stwórz CV terazUmowa B2B zawierana jest pomiędzy osobą samozatrudnioną a firmą, dla której osoba ta wykonuje jakieś usługi. Dzięki relacji business to business obie strony zyskują finansowo — stąd popularność tej formy współpracy.
W praktyce umowa B2B często zastępuje umowę o pracę, po to, by pracodawca mógł obniżyć sobie koszty utrzymania podwładnego. Osoba, która wykonuje usługę, również ma szansę otrzymania wyższej pensji. Jak to się dzieje? Czy to legalne? O czym warto wiedzieć?
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest umowa B2B
- jakie są wady i zalety pracy na B2B
- jak wypowiada się umowę B2B.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Umowa B2B — co należy wiedzieć?
Umowa B2B to kontrakt (umowa, której przedmiotem jest świadczenie usług), zawierany pomiędzy firmą a osobą samozatrudnioną, czyli prowadzącą działalność gospodarczą. Pozornie taka forma współpracy wygląda z zewnątrz jak umowa o pracę. Ale nie może nią być.
Na B2B niej jesteś pracownikiem, ale świadczeniobiorcą / usługobiorcą lub po prostu stroną umowy. Nie masz nad sobą szefa. To oznacza, że nikt nie narzuci Ci miejsca, a nawet godzin wykonywania pracy.
Oczywiście wszystkie szczegóły można spisać w umowie, pamiętając o tym, że zatrudnianie kogoś w ramach umowy B2B tylko po to, by obniżyć koszty zatrudnienia i podwyższyć pensję, jest w zasadzie bezprawne.
Wskazówka: Jeśli podpiszesz umowę B2B, ale warunki współpracy będą identyczne jak na umowie o pracę, będziesz mógł domagać się od pracodawcy udzielenia Ci urlopu wypoczynkowego, zarówno bieżącego, jak i zaległego. Już nie mówiąc o tym, że zapłaci on składki ZUS od Twojego wynagrodzenia do 5 lat wstecz.
Skąd biorą się niższe koszty zatrudnienia w opcji B2B?
Chodzi przede wszystkim o to, że w przypadku współpracy B2B firma nie opłaca za Ciebie żadnych składek. Ani ZUS-u, ani podatku dochodowego. Wszystkiego trzeba dopilnować samemu. Dzięki temu firma może zaoferować wyższą pensję.
Wskazówka: Umowa B2B jest regulowana przez kodeks cywilny, a nie przez kodeks pracy. To oznacza, że osobę zawierającą kontrakt B2B nie chronią żadne uprawnienia pracownicze.
Umowa B2B — zalety z punktu widzenia pracownika
Zalety umowy B2B dla pracownika to głównie:
- możliwość odliczenia od podatku wielu artykułów niezbędnych do pracy
- niezależność dochodowa
- brak ograniczeń w wyborze liczby usługodawców (możliwość pracy nad wieloma projektami jednocześnie)
- otrzymywanie pensji netto (na rękę).
Osoby, które nie chcą wiązać się z pracodawcą jedną umową o pracę i pragną realizować różne projekty jednocześnie, szczególnie cenią sobie umowę B2B, bo nie ogranicza ona ich planów zawodowych i pozwala na uzyskiwanie zarobków z kilku źródeł.
Umowa B2B — wady z punktu widzenia pracownika
Wadami umowy B2B dla pracownika są na pewno:
- brak prawa do płatnego urlopu wypoczynkowego
- brak prawa do płatnego urlopu macierzyńskiego
- brak prawa do płatnego zwolnienia lekarskiego
- konieczność pilnowania wszystkich formalności
- często konieczność zatrudnienia kogoś do prowadzenia księgowości własnej firmy (koszt — ok. 150 zł miesięcznie).
Warto dodać, że osoby pracujące na B2B muszą samodzielnie pilnować opłacania wszystkich składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w terminie. To dlatego, że istnieje taki obowiązek. W przypadku B2B żaden pracodawca go za nas nie spełni.
Wynagrodzenie na B2B
Wynagrodzenie na B2B wynosi tyle, ile zostało wpisane do kontraktu. Dosłownie, bo kwota, która widnieje w dokumencie, jest kwotą netto. Są osoby, które właśnie tak chcą zarabiać — dostając gołą pensję na rękę.
Oczywiście od tego wynagrodzenia trzeba jeszcze zapłacić składki ZUS (ubezpieczenie zdrowotne, rentowe, emerytalne, wypadkowe), na Fundusz Pracy oraz podatek dochodowy (miej to w tyle głowy, przy ustalaniu wynagrodzenia).
Jeśli chcesz sprawdzić, jak wiele możesz finansowo zyskać na B2B, poszukaj w internecie kalkulatorów B2B. Szybko zrobią za Ciebie obliczenia, uwzględniając wszystkie warunki i przypadki.
Współpraca B2B — korzyści dla pracodawcy
Jeśli w ofercie pracy widnieje informacja o możliwości współpracy na zasadach B2B wiedz, że nie oznacza to ukłonu w Twoją stronę. Dla pracodawcy taka umowa jest bardzo korzystna, przede wszystkim z uwagi na brak obowiązku:
- odprowadzania podatku
- wysłania pracownika na badania lekarskie
- stosowania okresów ochrony przed wypowiedzeniem umowy
- nadzorowania pracownika
- zapewnienia pracownikowi miejsca pracy.
Jednym słowem — cięcie kosztów i brak odpowiedzialności.
Zobacz też: Brutto netto — kalkulator. Jak wyliczyć wynagrodzenie na rękę?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Wypowiedzenie umowy B2B (czyli umowy o współpracy)
Osoba, która podpisała umowę B2B z firmą, jest w stosunku do swojego pracodawcy partnerem biznesowym, a nie podwładnym. To dlatego — jak już było wspomniane wyżej — nie chronią jej żadne prawa pracownicze.
Umowę B2B wypowiada się więc na zasadach, które zostały spisane w kontrakcie. Jeśli strony ustaliły okres wypowiedzenia na 3 miesiące, to taki będzie obowiązywał. A żeby wypowiedzieć umowę B2B, wystarczy złożyć pismo — tak jak w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę.
Poniżej zamieszczam wzór dokumentu.
Wypowiedzenie umowy B2B — wzór
Pamiętaj, że umowa B2B, choć popularna wśród freelancerów i artystów, jest bardzo niepewną formą zatrudnienia (właściwie nie ma tu mowy o zatrudnieniu). Bez ochrony, jaką dają przepisy Kodeksu pracy, narażasz się na nieoczekiwane decyzje strony, z którą współpracujesz na zasadach business to business.
Zobacz też: Rodzaje umów o pracę w Polsce. Jakie są typy umów?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.