Dear Sir or Madam: czy używać? Co zamiast tego zwrotu?
Stwórz CV terazMożliwe, że formułkę Dear Sir or Madam słyszałeś po raz ostatni w liceum. Teraz piszesz e-mail, podanie lub list motywacyjny po angielsku i zastanawiasz się, czy powinieneś posłużyć się tym zwrotem.
Dobrze trafiłeś.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co oznaczają zwroty Dear Sir / Dear Madam / Dear Sir or Madam
- kiedy poprawnie ich używać
- jakim zwrotem zastąpić Dear Sir or Madam w oficjalnej korespondencji.
Chcesz napisać list motywacyjny? Skorzystaj z naszego kreatora listu motywacyjnego, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Dear Sir or Madam — co znaczy ten zwrot i kiedy się go używa?
Angielski zwrot Dear Sir/Madam znaczy tyle co „Szanowni Państwo” (dosłownie: „Szanowny Panie/Pani”). Według słownika Cambridge takiej formułki używa się w oficjalnej korespondencji, gdy nie znamy bezpośredniego odbiorcy — np. w pismach, skargach i podaniach urzędowych.
Teraz pewnie myślisz, że skoro tak jest, to od zwrotu Dear Sir or Madam możesz zacząć też list motywacyjny po angielsku lub wszelkie inne pisma kierowane do pracodawcy. W końcu są to oficjalne dokumenty, a Ty nie zawsze wiesz, kto je przeczyta.
To jednak nie do końca prawda. W dobie internetu możesz łatwo sprawdzić tożsamość rekrutera. A same zwroty Dear Sir i Dear Madam są już dość przestarzałe i bardziej pasują do XIX-wiecznej Anglii niż do realiów współczesnego rynku pracy.
Taki sam problem dotyczy zwrotów To Whom It May Concern oraz Dear Sirs and Madams (używanego w komunikacji z grupą osób). One także są zbyt oficjalne, przestarzałe i bezosobowe.
Więcej na ten temat dowiesz się w kolejnych rozdziałach tego artykułu.
Chcesz napisać list motywacyjny? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Czy zwrot Dear Sir/Madam jest dobry na początku listu motywacyjnego?
Nie, nie jest.
Pisanie podania o pracę, wiadomości e-mail lub listu motywacyjnego do firmy — jeśli ma być skuteczne — wymaga od Ciebie należytej staranności. A użycie zwrotu Dear Sir or Madam może sugerować, że nie zadałeś sobie trudu, by poznać tożsamość odbiorcy.
Poza tym rekruter może pomyśleć, że wysyłasz ten sam list motywacyjny do dziesiątek innych firm — a tego nikt nie lubi. Tym bardziej, że według raportu z 2016 r. już kilka lat temu aż 87% rekruterów korzystało z LinkedIn, więc ich nazwiska możesz łatwo sprawdzić — w mediach społecznościowych lub na stronie internetowej firmy.
Bezosobowe zwroty typu Dear Sir i Dear Madam mogą też urazić Twojego odbiorcę. Bo o ile w języku polskim zwracanie się do kogoś na „Pan”/„Pani” uchodzi za grzeczne i pożądane, to już we współczesnej kulturze anglosaskiej — szczególnie w Stanach Zjednoczonych — o wiele bardziej ceni się bezpośredniość.
3. Co zamiast Dear Sir or Madam? Przykładowe zwroty po angielsku
Zatem czym możesz zastąpić zwroty Dear Sir, Dear Madam albo Dear Sir/Madam? Oto przykłady zwrotów grzecznościowych do maila, listu motywacyjnego lub podania o pracę po angielsku.
- Dear Ms/Mr [imię lub nazwisko adresata] — czyli „Szanowna Pani/Panie” [nazwisko adresata]. Jest to zwrot oficjalny, a jednocześnie bardziej osobisty i współczesny niż Dear Sir/Madam.
- Dear Dr [nazwisko adresata], Dear Professor [nazwisko adresata] — ten zwrot działa tak samo jak poprzedni, tylko że w tym wypadku zwracasz się do odbiorcy, używając jego tytułu naukowego.
- Dear Hiring Manager / Dear HR Manager / Dear Recruiter / Dear [stanowisko adresata] — zamiast zaczynać list motywacyjny od Dear Sir or Madam, możesz posłużyć się nazwą stanowiska osoby, która go przeczyta — np. HR managera, kierownika lub dyrektora firmy. To dobry sposób na personalizację listu, jeśli nie znasz dokładnego nazwiska adresata.
- Dear Recruitment Team / Dear [nazwa działu] Team — swój e-mail lub list motywacyjny możesz również zaadresować do całego zespołu, a nie do konkretnej osoby. W takim wypadku zamiast Sir/Madam powinieneś wpisać nazwę działu. To sprytny pomysł na ominięcie problemu z nazwiskami — wystarczy wejść na stronę firmy i poznać nazwy zespołów.
- Dear [imię i nazwisko adresata] — tutaj pomija się skróty Ms i Mr, czyli odpowiedniki polskiego „Pan” i „Pani”. Jest on więc bardziej bezpośredni, ale wciąż bezpieczny w użyciu. Możesz go wykorzystać szczególnie podczas aplikowania do firm, których pracownicy są w młodym wieku i/lub w których panuje swobodna atmosfera.
Już wiesz, jak możesz zastąpić zwrot Dear Sir or Madam w cover letter lub innej zawodowej korespondencji (np. w mailu z CV).
A jeśli mimo to zdecydujesz się na użycie tego sformułowania, uważaj na literówki i błędy. Przykładowo, podobnie brzmiący zwrot Dear Sir/Madame ma już nieco inne znaczenie — bo słówko Madame pochodzi z francuskiego i oznacza kobietę zamężną (jest to odpowiednik angielskiego skrótu Mrs).
Pamiętaj też, że dobry list motywacyjny to tylko uzupełnienie profesjonalnego CV po angielsku — bo niemal zawsze to ten dokument pracodawca przeczyta w pierwszej kolejności.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
A czy Tobie zdarzyło się użyć zwrotu Dear Sir/Madam w oficjalnej korespondencji po angielsku? Napisz komentarz na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.