Szanowni Państwo - pisownia (z przecinkiem?) i zasady użycia
Stwórz CV terazSłowniki słownikami, ale czasami potrzebujemy szybkiej odpowiedzi na pytania językowe.
Szanowni Państwo,
poniżej znajdziecie wskazówki na temat zapisu i sposobu użycia interesującego Was zwrotu.
Z tego artykułu dowiecie się również:
- jak i kiedy używać formuły Szanowni Państwo w korespondencji
- jak zapisujemy zwrot Szanowni Państwo — z przecinkiem czy bez
- jak stosować zwrot Szanowni Państwo po angielsku i po niemiecku.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Szanowni Państwo
Szanowni Państwo to zwrot, który wydaje się bardzo oficjalny, ale jednocześnie naturalny. Jak inaczej zwrócić się w liście czy mailu do grupy osób, by brzmiało to poprawnie i grzecznie?
Formuła Szanowni Państwo jest najlepsza i warto jej używać. Nigdy nie popełnisz gafy. Ten zwrot pozwala rozpocząć korespondencję w sposób kulturalny, ale też neutralny. Zwłaszcza jeśli nie znasz osób, do których się zwracasz lub nie wiesz, kto będzie odczytywał Twoją wiadomość.
Zauważ, że zwrot Szanowni Państwo pozwala uniknąć zapisu typu Szanowna Pani/Panie w sytuacji, gdy wiadomość jest rozsyłana do indywidualnych odbiorców o różnej płci.
Jeśli jednak wiesz, do kogo kierujesz list, a z adresatem łączy Cię relacja nieoficjalna, zamiast Szanowna Pani / Szanowny Panie możesz napisać:
- Szanowny Panie Profesorze,
- Szanowna Pani Jolanto,
- Szanowny Panie Janie,
Szanowni Państwo — przecinek czy bez?
Pamiętaj, że formułę Szanowni Państwo zapisujemy wielkimi literami i stawiamy po niej przecinek. Kolejny wers zaczynamy małą literą od nowej linii.
W ten sposób:
Szanowni Państwo,
zwracam się z prośbą o rozpatrzenie mojej reklamacji.
Wskazówka: Jeśli tworzysz swoją wiadomość w języku angielskim, nowy wiersz rozpocznij wielką literą. Taka norma jest przyjęta w korespondencji anglojęzycznej.
Skrót od zwrotu Szanowni Państwo
Skrót od zwrotu Szanowni Państwo używany jest wtedy, gdy adresujemy kopertę. Nigdy nie stosuj go na początku korespondencji.
Na kopercie w miejscu wyznaczonym do wpisania adresata, możesz, zamiast Szanowni Państwo Kowalscy napisać:
Sz. Państwo Kowalscy
Czy używać zwrotu Szanowni Państwo w liście motywacyjnym?
List motywacyjny to formalny dokument, w którym należy używać zwrotów grzecznościowych. Szanowni Państwo to dobra formuła rozpoczynająca list motywacyjny, ale jeśli znasz nazwisko rekrutera, najlepiej będzie zwrócić się do niego bezpośrednio.
Oto dwa przykłady użycia zwrotów grzecznościowych w liście motywacyjnym:
1.
Szanowni Państwo,
z wielką przyjemnością aplikuję na stanowisko księgowego w firmie Abakus.
2.
Szanowna Pani,
chciałbym przedstawić 5 powodów, dla których uważam, że jestem idealnym kandydatem na stanowisko księgowego w firmie Abakus.
Pamiętaj, że powitalny zwrot w liście motywacyjnym powinien brzmieć formalnie, dlatego nigdy nie rozpoczynaj tego dokumentu formułą Witaj czy Dzień dobry.
Zobacz też: Jak napisać list motywacyjny? Wzór klasycznego listu (8 porad)
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Szanowni Państwo w jezykach obcych
Na koniec, zobaczymy, jak brzmi zwrot Szanowni Państwo po angielsku i po niemiecku — w razie jak byś miał wątpliwość co do reguł użycia takiej formuły w innym języku.
Szanowni Państwo po angielsku
Oto odpowiedniki zwrotu Szanowni Państwo po angielsku:
1.
Jest to formuła oficjalna, której używamy, gdy nie wiemy, kim jest odbiorca wiadomości. Korespondencję kończymy zwrotem:
Yours faithfully
[Podpis]
Jeśli wiesz, do kogo konkretnie kierujesz swój list lub e-mail, zwróć się do tej osoby w następujący sposób:
Dear Ms, [imię lub nazwisko adresatki] — Szanowna Pani [imię lub nazwisko adresatki]
Dear Mr, [imię lub nazwisko adresata] — Szanowny Panie [imię lub nazwisko adresata]
3.
Jeśli piszesz list motywacyjny po angielsku, możesz rozpocząć formułą:
- Dear Hiring Manager,
- Dear HR Manager,
- Dear Recruiter,
Szanowni Państwo po niemiecku
Odpowiednik zwrotu Szanowni Państwo po niemiecku to:
Sehr geehrte Damen und Herren
Formułę tę można zapisać na dwa sposoby — z przecinkiem, zaczynając kolejny wers małą literą lub bez przecinka i stawiając wielką literę na początku nowej linijki. Klasyczny wariant zapisu Sehr geehrte Damen und Herren to ten z przecinkiem, ale ten drugi jest również poprawny.
Zobacz też: Z wyrazami szacunku — czy stawiamy przecinek na końcu?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.