Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Burza mózgów jako metoda generowania pomysłów: przykłady

Stwórz CV teraz

Nasi użytkownicy zostali zatrudnieni przez:*

Musisz wymyślić skuteczne rozwiązanie problemu w firmie. Siedzisz już kilka godzin i nic — wygląda na to, że dziś Twoja kreatywność wzięła sobie wolne. Na szczęście — zamiast głowić się samemu, możesz zorganizować w pracy burzę mózgów.

W tym artykule przeczytasz:

  • co to jest burza mózgów i na czym polega
  • jak możesz zastosować tę metodę w pracy
  • jak przeprowadzić efektywną burzę mózgów krok po kroku.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

Poznaj też inne metody przydatne w pracy:

1. Co to jest burza mózgów? Definicja i zasady

Burza mózgów — po angielsku brainstorming — jest to technika pracy grupowej, której celem jest znalezienie jak największej liczby potencjalnych rozwiązań i wybranie tego najlepszego.Wykorzystuje się ją też w edukacji jako jedną z metod aktywizujących grupę. 

Zatem burza mózgów to inaczej po prostu twórcza dyskusja nad wybranym problemem. Jest ona jedną z metod heurystycznych — czyli takich, które służą podejmowaniu najwłaściwszych decyzji w skomplikowanych sytuacjach.

Burzę mózgów wymyślił amerykański menedżer i przedsiębiorca Alex Faickney Osborn (choć według niektórych historyków podobne metody były stosowane już w III tysiącleciu p.n.e. w Azji). Z powodzeniem stosował ją w swojej agencji reklamowej BBDO, by w latach 40. zaprezentować ją szerszej publiczności.

Niestety — pierwszy eksperyment z wykorzystaniem tej metody, przeprowadzony w 1958 roku, zakończył się niepowodzeniem. Naświetlił też liczne wady burzy mózgów, dlatego kolejni badacze starali się ją udoskonalać. W 2011 roku Olga Goldenberg i Jennifer Wiley opublikowały szeroką metaanalizę, z której wynika, że w niektórych kwestiach Osborn rzeczywiście miał rację, choć nie we wszystkich.

A na czym dokładnie polega metoda burzy mózgów?

Burza mózgów — zasady

Pierwszą i najważniejszą zasadą burzy mózgów jest wymyślenie jak największej liczby pomysłów. Na tym etapie ich liczba jest ważniejsza niż jakość. Można też korzystać z pomysłów innych osób, zmieniać je i rozwijać. Dyskusją powinien zarządzać dobry kierownik lub inna wyznaczona osoba.

Drugą zasadą burzy mózgów jest powstrzymanie się od krytyki i otwartość na każdy pomysł. Czyli — możesz powiedzieć wszystko i nie musisz się tego wstydzić. Nawet „najgłupszy” pomysł nie może spotkać się z dezaprobatą grupy, bo to mogłoby zahamować czyjąś kreatywność.

Natomiast trzecią ważną zasadą tej metody jest wspólne doskonalenie pomysłów. To oznacza, że nawet najbardziej niedorzeczną ideę można później ulepszyć w toku wspólnej dyskusji.

Burza mózgów — metody 

Wraz z rosnącą popularnością, technika burzy mózgów doczekała się wielu odmian. Oto najpopularniejsze z nich.

Burza mózgów — metoda Philips 66

Ta odmiana burzy mózgów — nazywana też dyskusją 66, buzz session lub metodą Philipsa (od nazwiska jej twórcy) — nadaje się do pracy w większych grupach osób. Zespół dzieli się na 6-osobowe podgrupy. W każdej wyznacza się moderatora dyskusji, który podaje temat do rozważenia. Następnie wszystkie podgrupy mają 6 minut na przedyskutowanie danego problemu we własnym gronie. Na końcu przedstawia się wnioski na forum.

Burza mózgów — metoda 635

Metoda 635 — inaczej brainwriting — swoją nazwę zawdzięcza trzem krokom, które należy przeprowadzić. Najpierw dzieli się zespół na grupy złożone z 6 osób. A każda z nich musi zapisać na kartce 3 pomysły rozwiązania problemu w czasie nie dłuższym niż 5 minut. Następnie należy wymienić się kartką z sąsiadami (tj. wziąć arkusz od poprzedzającej Cię osoby, a swój podać kolejnej) i dopisać następne 3 pomysły. Ta metoda burzy mózgów gwarantuje uzyskanie dużej liczby pomysłów w stosunkowo krótkim czasie.

Burza mózgów — metoda rolestorming

Technika rolestorming polega na wcielaniu się w różne role w firmie (np. CEO, team lidera czy kierownika biura). Generowane w tym czasie pomysły należy wówczas rozpatrywać przez pryzmat odgrywanego stanowiska. Dzięki tej metodzie uczestnicy burzy mózgów mogą spojrzeć na sprawę z innego punktu widzenia oraz poczuć dystans do proponowanych przez siebie rozwiązań.

Burza mózgów — metoda Gordona Little’a

Ta odmiana burzy mózgów polega na zastosowaniu specjalnej procedury. Na początku moderator dyskusji ukierunkowuje zespół na ogólną koncepcję i dopiero w miarę spływania pomysłów ujawnia mu coraz więcej informacji o rzeczywistym problemie. Ma to stymulować kreatywność grupy i zapobiegać wymyślaniu rozwiązań zbyt idealnych lub oczywistych.

Odwrócona burza mózgów

Technika odwróconej burzy mózgów polega nie na szukaniu rozwiązań, ale potencjalnych problemów. Tę metodę często stosuje się przed rozpoczęciem ważnego projektu, aby przewidzieć ewentualne przeszkody i w porę im zapobiec.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Burza mózgów — przykłady zastosowań

Technika burzy mózgów ma wiele zastosowań. Z powodzeniem sprawdzi się nie tylko w pracy w startupie, ale nawet w redakcjach czy podczas pracy w korporacji — pod warunkiem, że sama dyskusja będzie prowadzona w mniejszych zespołach (Osborn proponował, by grupa była nie większa niż 12 osób).

Oto przykłady sytuacji zawodowych, w których można z powodzeniem zastosować burzę mózgów:

Burza mózgów — przykłady

  • Wymyślenie nowego produktu lub usługi.
  • Wymyślenie nazwy nowego produktu.
  • Opracowanie dodatkowych funkcji lub cech produktu.
  • Znalezienie nowych kanałów sprzedaży.
  • Przygotowanie tematów na artykuły pisane w pracy.
  • Opracowanie nowego hasła reklamowego.
  • Sporządzenie pomysłów na nową promocję.
  • Znalezienie innych zastosowań dla danego produktu.
  • Opracowanie pomysłów na zwiększenie zysków firmy.
  • Wymyślenie sposobów na ograniczenie kosztów.
  • Zaprojektowanie formuły i miejsca wyjazdu integracyjnego dla pracowników.
  • Opracowanie nowego eventu dla klientów.
  • Stworzenie scenariusza na reklamę lub spot promocyjny.
  • Wynalezienie sposobów na usprawnienie pracy w zespole.
  • Wymyślenie nowych benefitów pracowniczych.
  • Opracowanie formuły rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami.
  • Sporządzenie listy potencjalnych sponsorów i partnerów biznesowych.
  • Wymyślenie sposobów na radzenie sobie z trudnymi klientami.
  • Znalezienie przyczyn składania reklamacji przez klientów.
  • Wymyślenie sposobów na usprawnienie produktów lub usług.

Jak widzisz, burza mózgów może dotyczyć przeróżnych tematów — od pomysłów na produkty i usługi po radzenie sobie z klientami oraz lepszą organizację pracy i zarządzanie czasem. Jest to więc technika przydatna nie tylko w marketingu czy finansach, ale nawet w działach HR.

3. Jak przeprowadzić burzę mózgów w pracy krok po kroku?

Żeby burza mózgów przyniosła oczekiwany efekt, musi być odpowiednio przeprowadzona. 

Problemy, jakie możesz napotkać, wynikają głównie z naszych uwarunkowań psychicznych — m.in. strachu przed oceną, konformizmu oraz potrzeby akceptacji i aprobaty. Wyzwaniem może być również dyskusja w gronie osób o różnych temperamentach i konieczna w tym procesie podzielność uwagi — ponieważ każdy uczestnik musi zarówno słuchać innych, jak i na bieżąco tworzyć własne pomysły.

Zatem jak możesz usprawnić burzę mózgów w swoim zespole? Oto kilka wskazówek.

1. Zbierz odpowiedni zespół

Uczestnicy burzy mózgów powinni się między sobą różnić — pracować w różnych obszarach, mieć inne doświadczenia i sposób myślenia. Wystarczy, że zbierzesz od 3 do 12 osób — w większej grupie trudniej o konstruktywną dyskusję i zaangażowanie wszystkich. Dobrze też, by uczestnicy się znali — badacze dowiedli, że wówczas burza mózgów przynosi lepsze efekty.

2. Przygotuj salę i narzędzia do pracy

Zadbaj o komfort uczestników burzy mózgów. Upewnij się, że każdy z nich ma miejsce do pracy oraz dostęp do potrzebnych narzędzi — m.in. tablicy, kartek i długopisów. Wszyscy uczestnicy powinni się dobrze widzieć.

3. Wybierz moderatora dyskusji

Moderator będzie odpowiadał za przebieg dyskusji, wyjaśnienie uczestnikom zasad i udzielanie głosu. Dobrze, by miał charyzmę, potrafił aktywnie słuchać innych i zachęcać ich do kreatywnego myślenia. Taka osoba powinna też wyznaczyć czas spotkania (nie krótszy niż 30 minut) i poinformować o tym zespół.

4. Przedstaw grupie cel spotkania

Zdefiniowanie problemu i celu dyskusji to niezbędny element powodzenia burzy mózgów. To właśnie na celu powinni skupić się uczestnicy, szukając pomysłów i rozwiązań.

5. Wytłumacz zasady burzy mózgów
Przypomnij uczestnikom zasady burzy mózgów — przede wszystkim otwartość i powstrzymywanie się od krytyki (przynajmniej na etapie rzucania pomysłów). Dzięki temu będą czuć się bardziej komfortowo.

6. Zadawaj dodatkowe pytania

Dobrym sposobem na usprawnienie burzy mózgów jest zadawanie pytań pomocniczych (np. odnoszących się do prywatnego doświadczenia członków zespołu z produktami i usługami). W ten sposób można znaleźć lepsze rozwiązania i pobudzić kreatywność uczestników dyskusji. 

7. Notuj wszystkie pomysły i wybierz najlepszy
Zapisywanie pomysłów pomoże w ich omówieniu, udoskonalaniu i usunięciu tych, które są do siebie zbyt podobne. Następnie wybierzcie najlepszy z nich, by poddać go dalszej analizie — najlepiej na końcu spotkania lub niedługo potem.

8. Doceń uczestników burzy mózgów

Podziękuj im za udział w dyskusji i informuj o dalszych etapach wdrażania pomysłu. Dzięki temu będą wiedzieć, że ich wysiłek się opłacił.

Chcesz napisać list motywacyjny? Skorzystaj z naszego kreatora listu motywacyjnego, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Stwórz list motywacyjny teraz

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

Czy stosujesz burzę mózgów w swojej pracy? Czy zauważasz efekty tej metody? Zostaw komentarz na forum poniżej.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: burza mozgow
Średnia: 4.6 (5 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Dominika Kowalska
Dominika Kowalska jest ekspertką kariery i certyfikowaną pisarką CV (CPRW), która przez ostatnie 5 lat pomagała innym rozwijać się zawodowo. Od 2018 roku Dominika koncentruje się na testowaniu skutecznych strategii pisania CV, dostarczając czytelnikom łatwych do zrozumienia, opartych na licznych źródłach i popartych badaniami artykułów zgodnych z redakcyjnymi wytycznymi InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły