HR [Human Resources]: co to jest, jak wygląda praca działu HR
Stwórz CV terazTermin HR to skrót do human resources, który oznacza po polsku zarządzanie zasobami ludzkimi. W praktyce HR to dział, który odpowiada za rekrutację, zatrudnianie, onboarding, szkolenia i administrowanie świadczeniami pracowniczymi w firmie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co w praktyce oznacza termin human resources
- czym zajmuje się pracownik działu HR
- jak zostać HR-owcem.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. HR — co to znaczy?
HR oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie (human resources management). To pojęcie jest szerokie, ale w praktyce odnosi do pracy wykonywanej kiedyś przez dział kadr lub dział personalny przedsiębiorstwa.
Od razu muszę zaznaczyć, że zarządzanie zasobami ludzkimi to nie to samo, co zarządzanie ludźmi. Dział HR, choć blisko współpracuje z zarządem i władzami przedsiębiorstwa, nie ma dużego wpływu na strategię biznesową. Skupia się na tym, jacy ludzie funkcjonują w firmie i w jaki sposób.
Dział HR to również swego rodzaju łącznik między kierownictwem organizacji a jej pracownikami. Zadaniem HR-u jest wprowadzanie oficjalnych aktualizacji zasad i sugerowanie zmian w zasadach, gdy przestają one służyć firmie lub pracownikom.
Jeśli chodzi o sam termin HR, to pojawił się on po raz pierwszy w książce amerykańskiego ekonomisty Johna R. Commonsa „Dystrybucja bogactwa”, opublikowanej w 1893 r. Trzeba było jednak wielu lat, doświadczeń rewolucji przemysłowej i zauważenia kwestii praw pracowniczych, by powstały w przedsiębiorstwach zalążki działów Human Resources.
Dział HR — obowiązki
Przejdźmy do konkretów. HR, a więc zarządzanie zasobami ludzkimi, to proces, który służy każdej firmie. Pomaga nie tylko wpływać na atmosferę pracy i dobre samopoczucie pracowników, ale też ulepszać funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Do najważniejszych obowiązków działu HR należą:
- rekrutacja kandydatów na stanowiska
- publikacja ogłoszeń o pracę
- selekcja napływających CV
- prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych
- dostarczanie pracownikom wiedzy dotyczącej ich praw w firmie
- działania administracyjne (np. obsługa kadrowo-płacowa pracowników)
- identyfikacja zachowań mobbingowych i przeciwdziałanie im
- nadzór nad pakietem benefitów pracowniczych
- motywowanie pracowników
- dbanie o komunikację z pracownikami
- organizacja szkoleń i wydarzeń mających na celu integrację pracowników
- zapewnianie dobrej i przyjaznej atmosfery w firmie.
Ale to nie wszystko. Praca działu HR to wiele wyzwań, związanych z komunikacją zarówno z pracownikami, jak i szefostwem firmy.
Jednym z największych wyzwań w moim zawodzie jest przekonanie biznesu do inicjatyw, które nie przynoszą korzyści biznesowych w krótkiej perspektywie lub takich, które mają wpływ na funkcjonowanie firmy, ale trudno je w prosty sposób zmierzyć.
Zobacz też: CEO: co to za skrót po polsku? COO, CTO, CFO — znaczenie
2. Miękki HR
Miękki HR dotyczy rekrutacji i organizacji życia w firmie, zaczynając od zdobywania nowych talentów, a kończąc na zapewnianiu im jak najlepszych warunków pracy. Miękki HR to działania typu komunikacja z potencjalnymi pracownikami na LinkedIn, zamieszczanie ofert pracy, czy przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych.
Poszukiwanie i wybór najlepszych kandydatów do pracy to nie wszystko. Równie ważną sprawą jest nadzór nad tym, w jakich warunkach pracownicy realizują swoje zadania. Chodzi o zwiększenie wydajności ich poziomu satysfakcji poprzez tworzenie warunków, które będą ułatwiać osiągnięcie celów wyznaczonych przez firmę.
Miękki HR to działania obejmujące:
- rekrutację pracowników
- ustalanie system, który pomogą w efektywniejszej pracy
- przeprowadzanie okresowej ewaluacji pracy pracowników
- rozwiązywanie konfliktów
- monitorowanie poziomu zadowolenia pracowników
- zwiększanie potencjału pracowników
- kreowanie wizerunku firmy na rynku pracy.
Zobacz też: Jak i gdzie szukać pracy? 49 stron i portali z ofertami pracy
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
3. Twardy HR
Twardy HR dotyczy kwestii prawnych, kadrowych i administracyjnych. To, co kiedyś kojarzyło nam się z działem kadr, dziś stanowi właśnie twardy HR. Chodzi o wszelkie sprawy formalne, związane z zatrudnianiem pracowników oraz prowadzeniem dokumentacji.
Twardy HR to działania obejmujące:
- zawieranie umów z pracownikami firmy
- naliczanie urlopów
- wyliczanie wynagrodzeń
- przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji
- obsługa systemu kadrowo-płacowego
- rozliczanie zwolnień lekarskich pracowników
- sporządzanie dokumentacji związanej z przebiegiem zatrudnienia
- zgłoszenia do ZUS, urzędu skarbowego, GUS, PFRON.
Jak widzisz, osoby, które wykonują działania określane jako twardy HR muszą dobrze orientować się w prawie pracy i być na bieżąco z obowiązującymi przepisami.
Zobacz też: Klauzula CV (Wyrażam zgodę) — Aktualny wzór po RODO.
4. Jak zostać HR-owcem?
Praca w dziale HR jest bardzo zróżnicowana. W zależności od wyboru swojej specjalizacji i od etapu rozwoju zawodowego możesz pracować jako:
- Dyrektor ds. personalnych
- HR business partner
- Kierownik ds. personalnych
- Kierownik ds. rekrutacji
- Kierownik działu kadr i płac
- Specjalista ds. personalnych
- Koordynator ds. personalnych
- Specjalista ds. rekrutacji
- Specjalista ds. szkoleń
- Specjalista ds. kadr i płac
- Inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy
- Asystent ds. personalnych
- Doradca zawodowy.
Aby zostać HR-owcem trzeba mieć skończone studia, najlepiej na kierunku psychologia lub socjologia. Bardzo istotna jest znajomość języka angielskiego, konieczna w kontaktach z obcojęzycznymi pracownikami.
Znajomość prawa i zagadnień kadrowo-płacowych jest obowiązkowa, jeśli chcesz zajmować się twardym HR-em. W dzisiejszych czasach praca rekruterów jest też w dużym stopniu wspomagana takimi programami ATS, jak Recruitee, eRecruiter, HRlink, Traffit, czy Element, dlatego ważne są również umiejętności związane z obsługą tych platform.
A co z umiejętnościami miękkimi w pracy HR-owca?
To, co jest niezbędne w pracy HR-owca, to zrozumienie biznesu. Bez znajomości modelu biznesowego organizacji, dla której się pracuje, specyfiki usług/produktów, które ta organizacja oferuje oraz wiedzy o tym, w jaki sposób każdy dział przyczynia się do realizacji strategii firmy, nie można skutecznie wspierać menedżerów w zarządzaniu zespołami.
HR business partner
HR business partner to stanowisko w firmie, a osoba je piastująca jest zaufanym partnerem strategicznym, oferującym wsparcie menedżerów i prezesów. HR business partner nie musi być stałym pracownikiem — często taką funkcję pełnią zewnętrzni konsultanci ds. HR.
Zarobki w dziale HR
Zdecydowanie największe pensje wśród pracowników działów HR mają dyrektorzy do spraw personalnych. Mediana wynagrodzeń na tym stanowisku wynosi 15 745 zł brutto. Specjalista do spraw rekrutacji zarabia średnio 4 500 zł brutto. Według danych z 2019 roku najniższe płace wśród HR-owców mają inspektorzy ds. BHP (3 600 zł brutto), asystenci ds. personalnych (3 493 zł brutto) i doradcy zawodowi (3 200 zł brutto).
Jaka będzie przyszłość HR, gdy zatrudnimy AI?
Przewiduje się, że sztuczna inteligencja ułatwi pracę w rekrutacji. Wiele prognoz zapowiada rychłą przewagę algorytmów nad umiejętnościami ludzkimi. Jeśli chodzi o branżę HR, to takie scenariusze już spełniają się na naszych oczach.
Takie zadania pracowników HR jak przeglądanie setek CV, ich ocena i wybieranie najlepszych z łatwością mogą przejąć „maszyny”. Narzędzia do analizy aplikacji są nawet w stanie określić stopień prawdopodobieństwa, że dany kandydat zmieni pracę w ciągu pierwszych 90 dni!
Wiemy, że rozwój technologii pozwala na automatyzację wielu procesów i w związku z tym powoduje eliminację tzw. czynnika ludzkiego w wielu obszarach. Myślę, że w najbliższych dekadach nastąpi swego rodzaju transformacja rynku pracy. Zastąpimy wiele zawodów i czynności mechanizmami, maszynami, programami. Pozostaną i/lub powstaną zawody, w których czynnik ludzki jest wręcz esencją, w których wymagana będzie kreatywność, nieszablonowe myślenie, rozwiązywanie nietypowych problemów, reagowanie na nieprzewidywalne sytuacje.
Z jednej strony może to oznaczać, że moduły AI pozwolą na znaczącą automatyzację części procesów rekrutacyjnych i rozwojowych. Z drugiej strony im więcej nietuzinkowych i unikalnych ról będą agregować organizacje w swoich zespołach, tym bardziej nietuzinkowe wyzwania będą napotykali w swojej pracy menedżerowie i tym wyższe znaczenie będą miały kompetencje miękkie. To oznacza, że z jednej strony pracownicy działów HR będą posiadać określone umiejętności techniczne, aby realizować procesy w formule cyfrowej, ale z drugiej — rdzeń pracy może w pewnym sensie pozostać niezmienny.
Zobacz też: Assessment center — przykładowe zadania i 15 rad jak się przygotować
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.