Polski
    Moje konto

    Kontroluj swoje dane

    Używamy plików cookie, aby udoskonalić proces tworzenia CV i listów motywacyjnych. Z tego powodu możemy udostępniać Twoje dane dotyczące użytkowania podmiotom trzecim. Więcej informacji o tym, jak używamy plików cookie, znajdziesz w naszej Polityce plików cookie. Jeśli chcesz ustawić preferencje dotyczące plików cookie, kliknij przycisk Ustawienia. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij Akceptuj.

    Ustawienia Akceptuj

    Ustawienia plików cookie

    Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

    Wybierz akceptowane pliki cookie

    Analityka

    Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

    Wydajność i personalizacja

    Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

    Reklamy

    Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

    Niezbędne

    Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

    Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

    Zapisz preferencje
    1700 kandydatów podpowiada firmom co zmienić w rekrutacji

    1700 kandydatów podpowiada firmom co zmienić w rekrutacji

    UWAGA: Najnowszy raport z wynikami badania 3500 kandydatów z 2019 roku, wykresami oraz komentarzami ekspertów znajdziesz TUTAJ.

     

    Przeprowadzaliśmy kilkanaście konsultacji kariery w tygodniu. Na większości spotkań kandydaci opowiadają nam historie o nieudanych rekrutacjach.

     

    Przeważająca część kandydatów jest niezadowolonych z tych samych elementów procesu rekrutacyjnego. 

     

    Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić badanie, które pokaże pracodawcom, co powinni zmienić w sposobie, w który poszukują pracowników.

     

    Nasze badanie, przeprowadzone zostało pod patronatem Harvard Business Review Polska, odpowiedziało 1700 użytkowników InterviewMe. Sprawdź, co mówią.

     

    Uwaga: W tym artykule przedstawiamy wyniki badania z 2016 roku. Najnowsze badanie kandydatów z 2019 roku znajdziesz TUTAJ.

     

    Szukasz pracy? Aby zainteresować najlepszych pracodawców musisz przygotować skuteczne CV i list motywacyjny. W naszym kreatorze znajdziesz profesjonalne wzory do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

     

    co zmienić w rekrutacji

    Zobacz inne szablony, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

     

    Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

     

    Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

     

    Stwórz CV teraz 

     

    1. Skąd kandydaci czerpią najczęściej informacje o firmach?

     

    Najnowsze dane znajdziesz w naszym badaniu z 2019 roku. Zajrzyj tutaj: Badanie kandydatów 2019.

     

    • dla 72% kandydatów najważniejszym źródłem informacji o firmie jest ogłoszenie o pracę;
    • aż 68% szuka informacji na stronach internetowych i forach internatowych;
    • 65% poszukuje informacji o firmie na oficjalnych stronach internetowych pracodawcy;
    • Opinie od znajomych zajęły 4 miejsce (48%) i wyprzedziły oficjalne media społecznościowe pracodawcy (35%).

     

    pracodawca badanie 

     

    Co warto poprawić?

     

    Oficjalna komunikacja firmy rzadko dostarcza wszystkich informacji poszukiwanych przez kandydatów. Dlatego ponad 2/3 kandydatów przegląda nieoficjalne źródła informacji o pracodawcach: publikacje dostępne w sieci, opinie pracowników, fora internetowe.

     

    Po pierwsze, warto dopracować stronę firmową oraz uzupełnić ofertę pracy o informacje poszukiwane przez kandydatów (zobacz punkt 2).

     

    Po drugie, pracodawcy powinni monitorować popularne zapytania związane z ich firmą: np. "NAZWA FIRMY rekrutacja", "opinie o pracy NAZWA FIRMY". 

     

    Warto, aby potencjalni pracownicy mogli łatwo znaleźć rzetelne źródło informacji, zamiast trafić na fora internetowe i portale z mało wiarygodnymi opiniami. Pomocne mogą być zewnętrzne profile pracodawcy tworzone we współpracy z działem HR danej firmy. Profil taki musi być widoczny na wysokich pozycjach w Google i odpowiadać na zapytania kandydatów.

     

    2. Jakie informacje powinna zawierać oferta pracy?

     

    Co powinna zawierać oferta, która odpowiada na oczekiwania kandydatów?

     

      • Widełki wynagrodzenia (87%);
      • Informacje o dalszych krokach rekrutacji (62%);
      • Możliwości rozwoju kompetencji w firmie (44%);
      • Informacje o formie współpracy lub umowie (33%);
      • Benefity oferowane przez firmę (21%);

     

    pracodawca badanie 

     

    Co warto poprawić?

     

    W poprzednim pytaniu oferta pracy zajęła pierwsze miejsce w źródłach wiedzy o pracodawcy. Firmy powinny zwracać szczególną uwagę, aby zamieszczać w niej jak najwięcej informacji ważnych dla osób szukających pracy.

     

    Kandydatów interesuje przede wszystkim wynagrodzenie. Nie wszystkie firmy są gotowe na przejrzystość dotyczącą płac. Najczęściej widełki nie pojawiają się w ogłoszeniu, ponieważ:

     

    • istnieje rozbieżność płac wewnątrz firmy na danym stanowisku;
    • firma obawia się, że konkurencja uzyska informacje o płacach i będzie w stanie oferować lepsze zarobki; 

      

    Dobrym pomysłem jest dodanie do ogłoszenia informacji o przewidywanym czasie i dalszych krokach procesu rekrutacyjnego

     

    3. Czy kandydaci zwracają uwagę na opinie o firmie w Internecie?

     

    pracodawca badanie

     

    Ponad 3/4 kandydatów twierdzi, że opinie znalezione w sieci mają wpływ na przyjęcie oferty pracy.

     

    Co warto poprawić?

     

    Pracownicy powinni mieć możliwość napisania merytorycznych opinii w miejscu, gdzie pracodawca może się do nich ustosunkować. Aby opinia o pracodawcy była wartościowa, powinna zawierać informacje o:

     

    • zajmowanym przez komentującego stanowisku,
    • długości pracy na nim,
    • obszarach do poprawy dla firmy.

     

    Rozwiązaniem może być zewnętrzny profil pracodawcy widoczny w Google, który będzie odpowiedzią na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych pracowników.

     

    Profil powinien być prowadzony we współpracy z przedstawicielem pracodawcy, tak aby użytkownicy mieli dostęp do informacji z pierwszej ręki. Opinie powinny służyć wymianie informacji oraz konstruktywnej krytyce.   

     

    4. Jakich informacji brakuje kandydatom na rozmowie?

     

    • Kandydatów najczęściej irytuje to, że na rozmowie opis obowiązków nie jest przedstawiany przejrzyście (65% badanych);
    • 65% ankietowanych wskazuje, że na rozmowie brakuje im informacji o widełkach wynagrodzenia;
    • Informacje o możliwości awansu są istotne dla 48% kandydatów;
    • Dodatkowo, warto dodać informację o atmosferze w zespole (38%) oraz szczegółowy opis firmy (15% badanych).

     

    pracodawca badanie

     

    Co warto poprawić?

      

    Aby poprawnie opisać zakres obowiązków, rekruter musi rozumieć stanowisko, na które zatrudnia. HR może zatrudniać najlepszych pracowników tylko dzięki ścisłej współpracy z odpowiednim działem. Więcej o tym, jak zaplanować taką współpracę przeczytasz w naszym wpisie dla Harvard Business Review Polska.

     

    Jeśli firma nie może określić wynagrodzenia w ogłoszeniu, informacja o widełkach powinna być przekazana przez rekrutera na pierwszej rozmowie. To zaoszczędzi czas kandydatów oraz samej firmy. 

     

    5. Co ma decydujący wpływ na przyjęcie oferty pracy?

     

    Najważniejsze dla kandydatów jest:

     

    • wynagrodzenie (ponad 86% badanych)
    • możliwości rozwoju (69%)
    • atmosfera w pracy (58%)
    • lokalizacja (54%)
    • kultura organizacji (44%)
    • opinie o pracodawcy w Internecie (27%)

     

    pracodawca badanie

     

    Co warto poprawić?

     

    Wszystkie przedstawione powyżej informacje powinny być łatwo dostępne dla kandydatów. Firmy, które nie oferują wysokich wynagrodzeń mogą konkurować z innymi pracodawcami dzięki umożliwieniu rozwoju kompetencji, atmosferze, czy kulturze organizacji. 

     

    Pomocne mogą być filmy employer brandingowe lub galerie zdjęć, które uzupełnią informacje rekrutacyjne. Firmy muszą zwrócić uwagę, aby informacje w sieci były spójne z tymi przekazywanymi przez rekruterów. To buduje zaufanie kandydatów do oferty pracodawcy. 

     

    6. Jak ważny w rekrutacji jest wizerunek pracodawcy w sieci?

     

    Ponad 53% kandydatów wskazało, że wizerunek pracodawcy w Internecie jest ważny lub kluczowy w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu pracy. 

     

    pracodawca badanie

     

    Jakie wnioski płyną z naszego badania?

     

    Firmy mogą niewielkim nakładem finansowym zbudować strategię obecności w sieci.

     

    To, czego kandydaci oczekują od pracodawców to szczerość i zrozumienie ich potrzeb.

     

    Zmiana sposobu komunikacji i uwzględnienie potrzeb kandydatów, pozwolą przyciągnąć najlepszych pracowników i ograniczą koszty związane z rekrutacją.

     

    Jak łatwo dostarczyć kandydatom ważne informacje?

     

    Stwórz bezpłatny profil pracodawcy w InterviewMe.

     

    Na podstawie wywiadu z przedstawicielem HR Twojej firmy, wspólnie uzupełnimy informacje wyszukiwane przez kandydatów. Dzięki profilowi pracodawcy w naszym serwisie Twoja firma zyska:

     

    • widoczność profilu na najpopularniejsze frazy wyszukiwane przez kandydatów w Google; 

     

    • analizy ruchu na zakładce pracodawcy; 

     

    • dostęp do ponad 600 000 użytkowników miesięcznie odwiedzających nasz serwis.

     

    Profile są bezpłatne. Informacje uzupełnimy wspólnie na podstawie wywiadu telefonicznego. Zobacz przykładowe profile pracodawców tutaj lub napisz do nas na kontakt@interviewme.pl po więcej informacji.

     

    Metodologia badania

     

    Stworzyliśmy ankietę złożoną z 4 pytań z możliwością wielokrotnego wyboru i 2 pytań z jedną możliwą odpowiedzią. Pytania dotyczyły kontaktu z pracodawcami w czasie rekrutacji i informacji o firmach w sieci.

     

    Od 17.06.2016 do 17.07.2016 zbieraliśmy ankiety wśród czytelników naszego boga i osób obserwujących InterviewMe w mediach społecznościowych. Udało nam się zebrać 1678 głosów, za które dziękujemy wszystkim, którzy chcieli podzielić się z nami swoimi opiniami.

     

    Najnowszy raport z wynikami badania 3500 kandydatów z 2019 roku, wykresami oraz komentarzami ekspertów znajdziesz TUTAJ.

    Oceń mój artykuł: badanie kandydatow
    Średnia: 4.78 (27 oceny)
    Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
    Dominika Kowalska
    Dominika Kowalska, ekspertka kariery, przed którą rekrutacja, onboarding i rozwój zawodowy nie mają żadnych tajemnic. Z czytelnikami InterviewMe dzielę się wiedzą na temat poszukiwania pracy, pisania CV i planowania ścieżki kariery.

    Podobne artykuły

    Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną? Jakie pytania zadać?

    Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną? Jakie pytania zadać?

    Z tego artykułu dowiesz się, jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną, która pokaże Twój profesjonalizm. Sprawdzisz, ile powinna trwać rozmowa rekrutacyjna, jak stworzyć przyjacielską atmosferę, jakie pytania zadać kandydatowi oraz jakich błędów unikać.