Trwa wysyłanie danych...
Proszę czekać.

1700 kandydatów podpowiada firmom co zmienić w rekrutacji.

Jak szukać pracy? | 2016-08-29
Piotr Sosnowski
Szef konsultantów kariery w InterviewMe

Przeprowadzamy kilkanaście konsultacji kariery w tygodniu. Na większości spotkań kandydaci opowiadają nam historie o nieudanych rekrutacjach.

 

Przeważająca część kandydatów jest niezadowolonych z tych samych elementów procesu rekrutacyjnego. 

 

Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić badanie, które pokaże pracodawcom, co powinni zmienić w sposobie, w który poszukują pracowników.

 

Nasze badanie, przeprowadzone zostało pod patronatem Harvard Business Review Polska, odpowiedziało 1700 użytkowników InterviewMe. Sprawdź, co mówią.

 

1. Skąd kandydaci czerpią najczęściej informacje o firmach?

 

  • dla 72% kandydatów najważniejszym źródłem informacji o firmie jest ogłoszenie o pracę;
  • aż 68% szuka informacji na stronach internetowych i forach internatowych;
  • 65% poszukuje informacji o firmie na oficjalnych stronach internetowych pracodawcy;
  • Opinie od znajomych zajęły 4 miejsce (48%) i wyprzedziły oficjalne media społecznościowe pracodawcy (35%).

 

pracodawca badanie 

 

Co warto poprawić?

 

Oficjalna komunikacja firmy rzadko dostarcza wszystkich informacji poszukiwanych przez kandydatów. Dlatego ponad 2/3 kandydatów przegląda nieoficjalne źródła informacji o pracodawcach: publikacje dostępne w sieci, opinie pracowników, fora internetowe.

 

Po pierwsze, warto dopracować stronę firmową oraz uzupełnić ofertę pracy o informacje poszukiwane przez kandydatów (zobacz punkt 2).

 

Po drugie, pracodawcy powinni monitorować popularne zapytania związane z ich firmą: np. "NAZWA FIRMY rekrutacja", "opinie o pracy NAZWA FIRMY". 

 

Warto, aby potencjalni pracownicy mogli łatwo znaleźć rzetelne źródło informacji, zamiast trafić na fora internetowe i portale z mało wiarygodnymi opiniami. Pomocne mogą być zewnętrzne profile pracodawcy tworzone we współpracy z działem HR danej firmy. Profil taki musi być widoczny na wysokich pozycjach w Google i odpowiadać na zapytania kandydatów.

 

2. Jakie informacje powinna zawierać oferta pracy?

 

Co powinna zawierać oferta, która odpowiada na oczekiwania kandydatów?

 

    • Widełki wynagrodzenia (87%);
    • Informacje o dalszych krokach rekrutacji (62%);
    • Możliwości rozwoju kompetencji w firmie (44%);
    • Informacje o formie współpracy lub umowie (33%);
    • Benefity oferowane przez firmę (21%);

 

pracodawca badanie 

 

Co warto poprawić?

 

W poprzednim pytaniu oferta pracy zajęła pierwsze miejsce w źródłach wiedzy o pracodawcy. Firmy powinny zwracać szczególną uwagę, aby zamieszczać w niej jak najwięcej informacji ważnych dla osób szukających pracy.

 

Kandydatów interesuje przede wszystkim wynagrodzenie. Nie wszystkie firmy są gotowe na przejrzystość dotyczącą płac. Najczęściej widełki nie pojawiają się w ogłoszeniu, ponieważ:

 

  • istnieje rozbieżność płac wewnątrz firmy na danym stanowisku;
  • firma obawia się, że konkurencja uzyska informacje o płacach i będzie w stanie oferować lepsze zarobki; 

  

Dobrym pomysłem jest dodanie do ogłoszenia informacji o przewidywanym czasie i dalszych krokach procesu rekrutacyjnego. 

 

3. Czy kandydaci zwracają uwagę na opinie o firmie w Internecie?

 

pracodawca badanie

 

Ponad 3/4 kandydatów twierdzi, że opinie znalezione w sieci mają wpływ na przyjęcie oferty pracy.

 

Co warto poprawić?

 

Pracownicy powinni mieć możliwość napisania merytorycznych opinii w miejscu, gdzie pracodawca może się do nich ustosunkować. Aby opinia o pracodawcy była wartościowa, powinna zawierać informacje o:

 

  • zajmowanym przez komentującego stanowisku,
  • długości pracy na nim,
  • obszarach do poprawy dla firmy.

 

Rozwiązaniem może być zewnętrzny profil pracodawcy widoczny w Google, który będzie odpowiedzią na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych pracowników.

 

Profil powinien być prowadzony we współpracy z przedstawicielem pracodawcy, tak aby użytkownicy mieli dostęp do informacji z pierwszej ręki. Opinie powinny służyć wymianie informacji oraz konstruktywnej krytyce.   

 

4. Jakich informacji brakuje kandydatom na rozmowie?

 

  • Kandydatów najczęściej irytuje to, że na rozmowie opis obowiązków nie jest przedstawiany przejrzyście (65% badanych);
  • 65% ankietowanych wskazuje, że na rozmowie brakuje im informacji o widełkach wynagrodzenia;
  • Informacje o możliwości awansu są istotne dla 48% kandydatów;
  • Dodatkowo, warto dodać informację o atmosferze w zespole (38%) oraz szczegółowy opis firmy (15% badanych).

 

pracodawca badanie

 

Co warto poprawić?

  

Aby poprawnie opisać zakres obowiązków, rekruter musi rozumieć stanowisko, na które zatrudnia. HR może zatrudniać najlepszych pracowników tylko dzięki ścisłej współpracy z odpowiednim działem. Więcej o tym, jak zaplanować taką współpracę przeczytasz w naszym wpisie dla Harvard Business Review Polska.

 

Jeśli firma nie może określić wynagrodzenia w ogłoszeniu, informacja o widełkach powinna być przekazana przez rekrutera na pierwszej rozmowie. To zaoszczędzi czas kandydatów oraz samej firmy. 

 

5. Co ma decydujący wpływ na przyjęcie oferty pracy?

 

Najważniejsze dla kandydatów jest:

 

  • wynagrodzenie (ponad 86% badanych)
  • możliwości rozwoju (69%)
  • atmosfera w pracy (58%)
  • lokalizacja (54%)
  • kultura organizacji (44%)
  • opinie o pracodawcy w Internecie (27%)

 

pracodawca badanie

 

Co warto poprawić?

 

Wszystkie przedstawione powyżej informacje powinny być łatwo dostępne dla kandydatów. Firmy, które nie oferują wysokich wynagrodzeń mogą konkurować z innymi pracodawcami dzięki umożliwieniu rozwoju kompetencji, atmosferze, czy kulturze organizacji. 

 

Pomocne mogą być filmy employer brandingowe lub galerie zdjęć, które uzupełnią informacje rekrutacyjne. Firmy muszą zwrócić uwagę, aby informacje w sieci były spójne z tymi przekazywanymi przez rekruterów. To buduje zaufanie kandydatów do oferty pracodawcy. 

 

6. Jak ważny w rekrutacji jest wizerunek pracodawcy w sieci?

 

Ponad 53% kandydatów wskazało, że wizerunek pracodawcy w Internecie jest ważny lub kluczowy w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu pracy. 

 

pracodawca badanie

 

Jakie wnioski płyną z naszego badania?

 

Firmy mogą niewielkim nakładem finansowym zbudować strategię obecności w sieci.

 

To, czego kandydaci oczekują od pracodawców to szczerość i zrozumienie ich potrzeb.

 

Zmiana sposobu komunikacji i uwzględnienie potrzeb kandydatów, pozwolą przyciągnąć najlepszych pracowników i ograniczą koszty związane z rekrutacją.

 

Jak łatwo dostarczyć kandydatom ważne informacje?

 

Stwórz bezpłatny profil pracodawcy w InterviewMe.

 

Na podstawie wywiadu z przedstawicielem HR Twojej firmy, wspólnie uzupełnimy informacje wyszukiwane przez kandydatów. Dzięki profilowi pracodawcy w naszym serwisie Twoja firma zyska:

 

• widoczność profilu na najpopularniejsze frazy wyszukiwane przez kandydatów w Google; 

 

• analizy ruchu na zakładce pracodawcy; 

 

• dostęp do ponad 300 000 użytkowników miesięcznie odwiedzających nasz serwis.

 

Profile są bezpłatne. Informacje uzupełnimy wspólnie na podstawie wywiadu telefonicznego. Zobacz przykładowe profile pracodawców tutaj lub napisz do nas na kontakt@interviewme.pl po więcej informacji.

 

Metodologia badania

 

Stworzyliśmy ankietę złożoną z 4 pytań z możliwością wielokrotnego wyboru i 2 pytań z jedną możliwą odpowiedzią. Pytania dotyczyły kontaktu z pracodawcami w czasie rekrutacji i informacji o firmach w sieci.

 

Od 17.06 do 17.07 zbieraliśmy ankiety wśród czytelników naszego boga i osób obserwujących InterviewMe w mediach społecznościowych. Udało nam się zebrać 1678 głosów, za które dziękujemy wszystkim, którzy chcieli podzielić się z nami swoimi opiniami.

Oceń mój artykuł. Średnia: 4.4 (5 głosów)
Komentarze
 Powrót do wszystkich wpisów  Powrót do kategorii Jak szukać pracy?
Artykuły o podobnej tematyce