
Jak zapytać o wynik rekrutacji? Po jakim czasie dzwonić?
Po jakim czasie oddzwoni rekruter? Zobacz, co zrobić po rozmowie kwalifikacyjnej, ile czasu czekać na odpowiedź i jak zapytać o jej wynik. Sprawdź też wzór maila z pytaniem o wynik rozmowy.
Przeprowadzaliśmy kilkanaście konsultacji kariery w tygodniu. Na większości spotkań kandydaci opowiadają nam historie o nieudanych rekrutacjach.
Przeważająca część kandydatów jest niezadowolonych z tych samych elementów procesu rekrutacyjnego.
Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić badanie, które pokaże pracodawcom, co powinni zmienić w sposobie, w który poszukują pracowników.
Nasze badanie, przeprowadzone zostało pod patronatem Harvard Business Review Polska, odpowiedziało 1700 użytkowników InterviewMe. Sprawdź, co mówią.
Uwaga: W tym artykule przedstawiamy wyniki badania z 2016 roku. Najnowsze badanie kandydatów z 2019 roku znajdziesz TUTAJ.
Szukasz pracy? Aby zainteresować najlepszych pracodawców, musisz przygotować skuteczne CV i list motywacyjny. W naszym kreatorze znajdziesz profesjonalne wzory do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Co warto poprawić?
Oficjalna komunikacja firmy rzadko dostarcza wszystkich informacji poszukiwanych przez kandydatów. Dlatego ponad 2/3 kandydatów przegląda nieoficjalne źródła informacji o pracodawcach: publikacje dostępne w sieci, opinie pracowników, fora internetowe.
Po pierwsze, warto dopracować stronę firmową oraz uzupełnić ofertę pracy o informacje poszukiwane przez kandydatów (zobacz punkt 2).
Po drugie, pracodawcy powinni monitorować popularne zapytania związane z ich firmą: np. "NAZWA FIRMY rekrutacja", "opinie o pracy NAZWA FIRMY".
Warto, aby potencjalni pracownicy mogli łatwo znaleźć rzetelne źródło informacji, zamiast trafić na fora internetowe i portale z mało wiarygodnymi opiniami. Pomocne mogą być zewnętrzne profile pracodawcy tworzone we współpracy z działem HR danej firmy. Profil taki musi być widoczny na wysokich pozycjach w Google i odpowiadać na zapytania kandydatów.
Co powinna zawierać oferta, która odpowiada na oczekiwania kandydatów?
Co warto poprawić?
W poprzednim pytaniu oferta pracy zajęła pierwsze miejsce w źródłach wiedzy o pracodawcy. Firmy powinny zwracać szczególną uwagę, aby zamieszczać w niej jak najwięcej informacji ważnych dla osób szukających pracy.
Kandydatów interesuje przede wszystkim wynagrodzenie. Nie wszystkie firmy są gotowe na przejrzystość dotyczącą płac. Najczęściej widełki nie pojawiają się w ogłoszeniu, ponieważ:
Dobrym pomysłem jest dodanie do ogłoszenia informacji o przewidywanym czasie i dalszych krokach procesu rekrutacyjnego.
Ponad 3/4 kandydatów twierdzi, że opinie znalezione w sieci mają wpływ na przyjęcie oferty pracy.
Co warto poprawić?
Pracownicy powinni mieć możliwość napisania merytorycznych opinii w miejscu, gdzie pracodawca może się do nich ustosunkować. Aby opinia o pracodawcy była wartościowa, powinna zawierać informacje o:
Rozwiązaniem może być zewnętrzny profil pracodawcy widoczny w Google, który będzie odpowiedzią na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych pracowników.
Profil powinien być prowadzony we współpracy z przedstawicielem pracodawcy, tak aby użytkownicy mieli dostęp do informacji z pierwszej ręki. Opinie powinny służyć wymianie informacji oraz konstruktywnej krytyce.
Co warto poprawić?
Aby poprawnie opisać zakres obowiązków, rekruter musi rozumieć stanowisko, na które zatrudnia. HR może zatrudniać najlepszych pracowników tylko dzięki ścisłej współpracy z odpowiednim działem. Więcej o tym, jak zaplanować taką współpracę przeczytasz w naszym wpisie dla Harvard Business Review Polska.
Jeśli firma nie może określić wynagrodzenia w ogłoszeniu, informacja o widełkach powinna być przekazana przez rekrutera na pierwszej rozmowie. To zaoszczędzi czas kandydatów oraz samej firmy.
Najważniejsze dla kandydatów jest:
Co warto poprawić?
Wszystkie przedstawione powyżej informacje powinny być łatwo dostępne dla kandydatów. Firmy, które nie oferują wysokich wynagrodzeń mogą konkurować z innymi pracodawcami dzięki umożliwieniu rozwoju kompetencji, atmosferze, czy kulturze organizacji.
Pomocne mogą być filmy employer brandingowe lub galerie zdjęć, które uzupełnią informacje rekrutacyjne. Firmy muszą zwrócić uwagę, aby informacje w sieci były spójne z tymi przekazywanymi przez rekruterów. To buduje zaufanie kandydatów do oferty pracodawcy.
Ponad 53% kandydatów wskazało, że wizerunek pracodawcy w Internecie jest ważny lub kluczowy w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu pracy.
Jakie wnioski płyną z naszego badania?
Firmy mogą niewielkim nakładem finansowym zbudować strategię obecności w sieci.
To, czego kandydaci oczekują od pracodawców to szczerość i zrozumienie ich potrzeb.
Zmiana sposobu komunikacji i uwzględnienie potrzeb kandydatów, pozwolą przyciągnąć najlepszych pracowników i ograniczą koszty związane z rekrutacją.
Stwórz bezpłatny profil pracodawcy w InterviewMe.
Na podstawie wywiadu z przedstawicielem HR Twojej firmy, wspólnie uzupełnimy informacje wyszukiwane przez kandydatów. Dzięki profilowi pracodawcy w naszym serwisie Twoja firma zyska:
• widoczność profilu na najpopularniejsze frazy wyszukiwane przez kandydatów w Google;
• analizy ruchu na zakładce pracodawcy;
• dostęp do ponad 600 000 użytkowników miesięcznie odwiedzających nasz serwis.
Profile są bezpłatne. Informacje uzupełnimy wspólnie na podstawie wywiadu telefonicznego. Zobacz przykładowe profile pracodawców tutaj lub napisz do nas na kontakt@interviewme.pl po więcej informacji.
Stworzyliśmy ankietę złożoną z 4 pytań z możliwością wielokrotnego wyboru i 2 pytań z jedną możliwą odpowiedzią. Pytania dotyczyły kontaktu z pracodawcami w czasie rekrutacji i informacji o firmach w sieci.
Od 17.06.2016 do 17.07.2016 zbieraliśmy ankiety wśród czytelników naszego boga i osób obserwujących InterviewMe w mediach społecznościowych. Udało nam się zebrać 1678 głosów, za które dziękujemy wszystkim, którzy chcieli podzielić się z nami swoimi opiniami.
Najnowszy raport z wynikami badania 3500 kandydatów z 2019 roku, wykresami oraz komentarzami ekspertów znajdziesz TUTAJ.
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.
Po jakim czasie oddzwoni rekruter? Zobacz, co zrobić po rozmowie kwalifikacyjnej, ile czasu czekać na odpowiedź i jak zapytać o jej wynik. Sprawdź też wzór maila z pytaniem o wynik rozmowy.
Z tego artykułu dowiesz się, jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną, która pokaże Twój profesjonalizm. Sprawdzisz, ile powinna trwać rozmowa rekrutacyjna, jak stworzyć przyjacielską atmosferę, jakie pytania zadać kandydatowi oraz jakich błędów unikać.
Czy rekruterzy na rozmowach kwalifikacyjnych zawsze mówią prawdę? Którym stwierdzeniom warto się przyjrzeć dokładniej?