Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Jak prowadzić procesy rekrutacyjne? Wyniki badania kandydatów 2019

Stwórz CV teraz

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Czego brakuje w procesach rekrutacji? W jaki sposób pracodawcy powinni kontaktować się z potencjalnymi pracownikami? Co decyduje o tym, czy kandydat przyjmie ofertę pracy?

Serwis kariery InterviewMe przeprowadził badanie, w którym prawie 3500 kandydatów i pracowników odpowiedziało na te, oraz inne pytania dotyczące jakości procesów rekrutacyjnych w Polsce.

W naszym raporcie znajdziesz wyniki badania kandydatów, wykresy, kluczowe wnioski oraz komentarze ekspertów.

Badanie kandydatów 2019 okiem eksperta

Udało nam się dotrzeć do prawie 3500 kandydatów, którzy podpowiadają firmom co poprawić w rekrutacjach. Jestem dumny z tego, że kandydaci ufają InterviewMe i chcą dzielić się z nami swoim szczerymi, czasami bolesnymi opiniami o rekrutacji.

Dlaczego warto skorzystać z sugestii od aktywnych kandydatów? Bo dotyczą prostych zmian, które można łatwo zastosować w rekrutacjach prowadzonych przez większość firm.

Wiedza zgromadzona w raporcie przyda się każdemu, kto pracuje w HR - niezależnie od zajmowanego stanowiska. Przecież każda, nawet największa kariera zaczynała się od bycia kandydatem. Ostatnia edycja naszego badania sprawiła, że wiele firm odświeżyło swoje techniki rekrutacyjne. Wierzę, że tym razem będzie podobnie!
Piotr SosnowskiPiotrek SosnowskiVP InterviewMe & Zety

Metodologia badania

Zespół InterviewMe przeprowadził badanie w dniach 23 kwietnia–21 maja 2019 roku na grupie 3498 respondentów.

W anonimowej ankiecie odpowiedzieli oni na 9 pytań (wielokrotnego i jednokrotnego wyboru) dotyczących procesów rekrutacyjnych w Polsce.

Profil respondentów

W przeprowadzonym badaniu ponad 57% respondentów stanowiły kobiety.

W większości były to osoby z większych miast, liczących ponad 100 tys. mieszkańców.

Wśród respondentów przeważały osoby stosunkowo młode, w wieku od 18 do 40 lat.

Zdecydowana większość ankietowanych mogła pochwalić się wykształceniem wyższym (ponad 66%).

Najwięcej uczestników badania pracowało lub szukało pracy w branży IT, handlu, administracji oraz finansach

Gdzie kandydaci najczęściej szukają ofert pracy?

Zdecydowana większość kandydatów szuka pracy w internecie — na portalach z ogłoszeniami, w mediach społecznościowych i na stronach pracodawców. Wiele osób bazuje również na pomocy znajomych i rodziny.

Co ciekawe, tylko 9% z badanych nie szuka pracy poprzez portale z ogłoszeniami pracy.

Warto również wspomnieć, że kandydaci wybierający opcję „Inne” często wskazywali na targi pracy.

gdzie kandydaci szukają ofert pracy

Jak wynika z zebranych danych, niewiele osób decyduje się na szukanie pracy poprzez Urząd Pracy (tylko nieco ponad 6%). Najczęściej robią to starsi kandydaci w wieku 41–65 lat (8,5% wskazań).

Jakich informacji najczęściej brakuje w ofertach pracy?

Kandydaci najczęściej narzekają na brak widełek wynagrodzenia (ponad 80% wskazań).

Problem stanowi również brak informacji o dalszych etapach rekrutacji (prawie 42%) i możliwościach rozwoju w firmie (37%).

Część badanych, która wybrała odpowiedź “Inne”, wytyka pracodawcom brak podstawowych informacji takich jak… nazwa firmy czy też lokalizacja! Warto więc być uważnym przy tworzeniu oferty.

jakich informacji brakuje w ofertach pracy

Warto wspomnieć, że formą współpracy / umowy interesuje się więcej kobiet (22%) niż mężczyzn (14%).

Ciekawy jest również fakt, że informacja o widełkach wynagrodzenia jest bardziej istotna dla osób z wyższym wykształceniem (prawie 88% wskazań) niż średnim (niecałe 68%).

Co ma decydujący wpływ na przyjęcie oferty pracy?

Dla większości badanych decydująca jest wysokość wynagrodzenia (76% wskazań).

Wielu kandydatów zwraca również uwagę na możliwości rozwoju, lokalizację, godziny pracy czy też zakres obowiązków.

Należy jednak zwrócić uwagę na to, że w tym pytaniu odpowiedzi rozkładają się stosunkowo równomiernie.

Może to sugerować, że na decyzję kandydatów wpływa wiele czynników i są one dla nich istotne w podobnym stopniu.

co ma decydujący wpływ na przyjęcie oferty pracy

Znamienne jest to, że możliwość rozwoju w firmie jest szczególnie ważna w grupie wiekowej 26–30 lat (62% wskazań).

Warto też wspomnieć, że takie kwestie jak zakres obowiązków, lokalizacja firmy i godziny pracy okazały się ważniejsze dla kobiet niż mężczyzn.

Pełny raport z wynikami badania, analizami, wykresami i komentarzami ekspertów pobierzesz w PDF na stronie Badanie kandydatów 2019:

Jeśli chcesz porozmawiać o raporcie, zapytać co robimy w InterviewMe, dowiedzieć się, dlaczego zaufało nam już ponad 200 firm lub po prostu pogadać — zapraszamy do kontaktu!

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Oceń mój artykuł: badanie kandydatow 2019
Średnia: 4.94 (17 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Wojciech Martyński jest ekspertem kariery, pisarzem oraz redaktorem prowadzącym InterviewMe, cytowanym m.in. przez Gazetę Prawną, Bankiera, Wyborczą, Interię, Infor, Wirtualną Polskę, INNPoland i Puls Biznesu. Jako absolwent politologii i dziennikarstwa, od ponad 12 lat działa w mediach i marketingu. Od 2017 r. pomaga naszym czytelnikom znaleźć wymarzoną pracę i rozwijać ich kariery, przygotowując artykuły poradnikowe oraz opiniotwórcze badania i raporty. Tworząc własne materiały oraz redagując treści innych autorów, kieruje się redakcyjnymi wytycznymi InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły

Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną? Przebieg i pytania

Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną? Przebieg i pytania

Z tego artykułu dowiesz się, jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną, która pokaże Twój profesjonalizm. Sprawdzisz, ile powinna trwać rozmowa rekrutacyjna, jak stworzyć przyjacielską atmosferę, jakie pytania zadać kandydatowi oraz jakich błędów unikać.