Moje konto
Employer branding: co to jest? Definicja, rodzaje, przykłady

Employer branding: co to jest? Definicja, rodzaje, przykłady

Tutaj dowiesz się, czym jest employer branding, jakie są jego rodzaje i przykłady, a także jakie korzyści dla pracodawcy niesie employer branding.

Współcześnie, znalezienie wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy zostaną w firmie na dłużej, stanowi duże wyzwanie.

 

Najlepsi kandydaci już nie muszą walczyć o dobre posady. Bardzo często to pracodawcy walczą o nich. Dlatego tak ważny stał się tzw. employer branding.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

  • czym jest employer branding
  • jakie są jego rodzaje i przykłady
  • jakie korzyści dla pracodawcy niesie employer branding.

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Stwórz CV teraz

 

employer branding
employer branding

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

1. Employer branding — co to jest?

 

Employer branding po polsku to po prostu „budowanie marki pracodawcy”. Są to wszystkie działania firmy, które mają na celu przekonanie pracowników i kandydatów, że jest to atrakcyjne środowisko pracy, w którym będą się rozwijać i z którego wartościami mogą się utożsamiać. Employer branding ma prowadzić do tego, że firma będzie postrzegana jako „pracodawca z wyboru”.

 

Upraszczając, można powiedzieć, że employer branding to rodzaj reklamowania pracodawcy.

 

Jest to jednak termin dosyć młody. Określenia „employer brand” jako pierwsi użyli w swoim artykule "The Employer Brand" Simon Barrow i Tim Ambler w 1996 roku. Jednak prekursorem wdrażania employer brandingu była firma McKinsey (początek XXI wieku).

 

Może Cię także zainteresować: Jak prowadzić procesy rekrutacyjne? Wyniki badania kandydatów

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

2. Rodzaje i przykłady employer brandingu

 

Działania związane z budowaniem marki pracodawcy dzielimy na dwa podstawowe rodzaje.

 

Employer branding wewnętrzny — jest skierowany do obecnych pracowników firmy. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o stworzenie przyjaznego środowiska pracy i możliwości rozwoju, a co za tym idzie ograniczenie zjawiska odpływu pracowników (szczególnie w krótkim czasie po zatrudnieniu).

 

Przykłady employer brandingu wewnętrznego:

 

  • świadczenia dodatkowe i benefity pracownicze (np. prywatna opieka medyczna, karta MultiSport, lunche firmowe, Wczasy pod Gruszą)
  • imprezy i wyjazdy integracyjne
  • szkolenia, warsztaty, programy rozwojowe
  • rozwinięta komunikacja wewnętrzna (informowanie o wydarzeniach, np. poprzez mailingi)
  • system bonusów i nagród
  • konkursy i prezenty (np. z okazji świąt)
  • system wewnętrznej rekrutacji
  • rozwinięty proces onboardingu pozwalający szybko i skutecznie wdrożyć nowych pracowników
  • dbanie o work-life balance pracowników

 

Employer branding zewnętrzny — jest skierowany do kandydatów. Ten rodzaj EB pozwala zbudować wizerunek firmy atrakcyjnej i przyjaznej dla potencjalnych pracowników.

 

Przykłady employer brandingu wewnętrznego:

 

  • uczestnictwo w targach pracy i konferencjach
  • współpraca z biurami karier uczelni
  • aktywne prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych
  • przemyślana promocja firmy w ofertach pracy
  • profesjonalnie przygotowane strony „O firmie”, “Kariera” itp. w serwisie internetowym firmy
  • oferowanie wysokiej jakości produktów i usług, które stanowią wizytówkę firmy

 

Bardzo ważnym momentem z perspektywy employer brandingu jest rozmowa kwalifikacyjna. Pracodawca musi mieć świadomość, że w jej trakcie nie tylko ocenia kandydata, ale jest również oceniany przez potencjalnego pracownika. Dlatego tak ważne jest, aby rozmowa rekrutacyjna była profesjonalna i pozostawiła dobre wrażenie — u obu stron.

 

Może Cię również zainteresować: Jak przeprowadzić profesjonalną rozmowę kwalifikacyjną?

 

3. Jakie korzyści daje pracodawcy employer branding?

 

Skuteczny employer branding przede wszystkim ułatwia rekrutację najlepszych kandydatów, a także ich zatrzymanie. Z badań wynika, że aż 84% pracowników rozważyłoby przejście do firmy, która ma lepszą reputację niż ich obecny pracodawca.

 

Na jakie główne korzyści wynikające z EB wskazują sami pracodawcy? Zgodnie z raportem HRM Institute, są to przede wszystkim:

 

  • spójna komunikacja
  • lepsze dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej
  • łatwość przyciągania talentów
  • większe zaangażowanie pracowników
  • uznanie firmy za idealnego pracodawcę (wysoka pozycja rankingowa)
  • zmniejszenie rotacji pracowników
  • obniżenie kosztów związanych z rekrutacją.

 

Profesjonalny employer branding i pozytywny wizerunek firmy wpływa również na inne aspekty rozwoju przedsiębiorstwa. Może np. ułatwiać nawiązywanie relacji biznesowych (stabilny zespół i rzetelność są postrzegane jako atut), a także pozyskiwanie nowych klientów (zadowolenie pracowników przekłada się na jakość oferowanych usług i produktów).

 

Może Cię także zainteresować: Assessment center — co to jest? Jakie są jego zalety?

 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

A jaka jest Twoja opinia na temat employer branding? Podziel się swoimi obserwacjami w komentarzu pod artykułem.

Oceń mój artykuł: employer branding
Średnia: 5 (2 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły

Work-life balance — co to? Definicja po polsku i przykłady

Work-life balance — co to? Definicja po polsku i przykłady

Z artykułu dowiesz się, co to jest work life balance, poznasz jego definicję i przykłady oraz korzyści, które ze sobą niesie (dla pracodawcy i pracownika). Sprawdzisz, jak work-life balance ma się w Polsce i jak firmy stosują jego zasady. Dowiesz się także, jak samemu wyćwiczyć tzw. WLB.