Employer branding: co to jest? Definicja, rodzaje, przykłady
Stwórz CV terazWspółcześnie, znalezienie wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy zostaną w firmie na dłużej, stanowi duże wyzwanie.
Najlepsi kandydaci już nie muszą walczyć o dobre posady. Bardzo często to pracodawcy walczą o nich. Dlatego tak ważny stał się tzw. employer branding.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest employer branding
- jakie są jego rodzaje i przykłady
- jakie korzyści dla pracodawcy niesie employer branding.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Employer branding — co to jest?
Employer branding po polsku to po prostu „budowanie marki pracodawcy”. Są to wszystkie działania firmy, które mają na celu przekonanie pracowników i kandydatów, że jest to atrakcyjne środowisko pracy, w którym będą się rozwijać i z którego wartościami mogą się utożsamiać. Employer branding ma prowadzić do tego, że firma będzie postrzegana jako „pracodawca z wyboru”.
Upraszczając, można powiedzieć, że employer branding to rodzaj reklamowania pracodawcy.
Jest to jednak termin dosyć młody. Określenia „employer brand” jako pierwsi użyli w swoim artykule "The Employer Brand" Simon Barrow i Tim Ambler w 1996 roku. Jednak prekursorem wdrażania employer brandingu była firma McKinsey (początek XXI wieku).
Może Cię także zainteresować: Jak prowadzić procesy rekrutacyjne? Wyniki badania kandydatów
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Rodzaje i przykłady employer brandingu
Działania związane z budowaniem marki pracodawcy dzielimy na dwa podstawowe rodzaje.
Employer branding wewnętrzny — jest skierowany do obecnych pracowników firmy. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o stworzenie przyjaznego środowiska pracy i możliwości rozwoju, a co za tym idzie ograniczenie zjawiska odpływu pracowników (szczególnie w krótkim czasie po zatrudnieniu).
Przykłady employer brandingu wewnętrznego:
- świadczenia dodatkowe i benefity pracownicze (np. prywatna opieka medyczna, karta MultiSport, lunche firmowe, Wczasy pod Gruszą)
- imprezy i wyjazdy integracyjne
- szkolenia, warsztaty, programy rozwojowe
- rozwinięta komunikacja wewnętrzna (informowanie o wydarzeniach, np. poprzez mailingi)
- system bonusów i nagród
- konkursy i prezenty (np. z okazji świąt)
- system wewnętrznej rekrutacji
- rozwinięty proces onboardingu pozwalający szybko i skutecznie wdrożyć nowych pracowników
- dbanie o work-life balance pracowników
Employer branding zewnętrzny — jest skierowany do kandydatów. Ten rodzaj EB pozwala zbudować wizerunek firmy atrakcyjnej i przyjaznej dla potencjalnych pracowników.
Przykłady employer brandingu wewnętrznego:
- uczestnictwo w targach pracy i konferencjach
- współpraca z biurami karier uczelni
- aktywne prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych
- przemyślana promocja firmy w ofertach pracy
- profesjonalnie przygotowane strony „O firmie”, “Kariera” itp. w serwisie internetowym firmy
- oferowanie wysokiej jakości produktów i usług, które stanowią wizytówkę firmy
Bardzo ważnym momentem z perspektywy employer brandingu jest rozmowa kwalifikacyjna. Pracodawca musi mieć świadomość, że w jej trakcie nie tylko ocenia kandydata, ale jest również oceniany przez potencjalnego pracownika. Dlatego tak ważne jest, aby rozmowa rekrutacyjna była profesjonalna i pozostawiła dobre wrażenie — u obu stron.
Może Cię również zainteresować: Jak przeprowadzić profesjonalną rozmowę kwalifikacyjną?
3. Jakie korzyści daje pracodawcy employer branding?
Skuteczny employer branding przede wszystkim ułatwia rekrutację najlepszych kandydatów, a także ich zatrzymanie. Z badań wynika, że aż 84% pracowników rozważyłoby przejście do firmy, która ma lepszą reputację niż ich obecny pracodawca.
Na jakie główne korzyści wynikające z EB wskazują sami pracodawcy? Zgodnie z raportem HRM Institute, są to przede wszystkim:
- spójna komunikacja
- lepsze dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej
- łatwość przyciągania talentów
- większe zaangażowanie pracowników
- uznanie firmy za idealnego pracodawcę (wysoka pozycja rankingowa)
- zmniejszenie rotacji pracowników
- obniżenie kosztów związanych z rekrutacją.
Profesjonalny employer branding i pozytywny wizerunek firmy wpływa również na inne aspekty rozwoju przedsiębiorstwa. Może np. ułatwiać nawiązywanie relacji biznesowych (stabilny zespół i rzetelność są postrzegane jako atut), a także pozyskiwanie nowych klientów (zadowolenie pracowników przekłada się na jakość oferowanych usług i produktów).
Może Cię także zainteresować: Assessment center — co to jest? Jakie są jego zalety?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
A jaka jest Twoja opinia na temat employer branding? Podziel się swoimi obserwacjami w komentarzu pod artykułem.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.