Moje konto
Outsourcing - co to? Na czym polega? Jakie daje korzyści?

Outsourcing - co to? Na czym polega? Jakie daje korzyści?

Tutaj dowiesz się, czym jest outsourcing (definicja, rodzaje i przykłady), dlaczego się go stosuje i jakie są korzyści oraz zagrożenia stosowania outsourcingu.

Podobnie jak żaden pracownik nie posiada wszystkich możliwych kompetencji, tak samo trudno o firmę, która jest wyspecjalizowana w każdym obszarze i branży.

 

Zazwyczaj brak skupienia na najważniejszym celu i konieczność realizowania dużej liczby mniej istotnych zadań, kończy się niepowodzeniem.

 

Właśnie dlatego wiele firm decyduje się na tzw. outsourcing.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

  • czym jest outsourcing (definicja, rodzaje i przykłady)
  • dlaczego się go stosuje
  • jakie są korzyści stosowania outsourcingu i jakie może on nieść zagrożenia.

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Stwórz CV teraz

 

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

1. Outsourcing — co to? Definicja i przykłady

 

Outsourcing to skrót stworzony z trzech angielskich słów outside-resource-using i w dosłownym tłumaczeniu oznacza: korzystanie z zasobów zewnętrznych. W praktyce outsourcing polega na przekazaniu przez firmę (lub innego rodzaju podmiot) części zadań, procesów, projektów itp. do realizacji innej, wyspecjalizowanej w tej dziedzinie firmie (lub rzadziej: wydzielonej z delegującej zadania firmy spółce-córce).

 

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje outsourcingu — kontraktowy (zewnętrzny) oraz kapitałowy (wewnętrzny). W pierwszym przypadku zadania powierza się zewnętrznej firmie, w drugim — zazwyczaj tworzy się spółkę-córkę, która przejmuje pewien obszar działalności.

 

Możemy również wyróżnić tzw. outsourcing pracowniczy. W tym przypadku chodzi o „wynajem” pracownika od firmy outsourcingowej lub agencji zatrudnienia, którego oddelegowuje się do wykonania konkretnych zadań. 

 

Stosowanie outsourcingu jest popularne przy delegowaniu zadań związanych z branżami takimi jak: IT, audyt, księgowość, logistyka, szkolenia, HR czy też marketing.

 

Przykłady stosowania outsourcingu:

 

  • Firma z branży gastronomicznej powierza firmie z branży IT stworzenie, utrzymywanie i rozwijanie aplikacji do składania zamówień.
  • Firma z branży finansowej powierza firmie zajmującej się HR prowadzenie całego procesu rekrutacji.
  • Państwowa spółka powierza firmie marketingowej zadania z zakresu PR, kontaktu z mediami oraz promocji w mediach.

 

Jednocześnie outsourcingu nie powinno się mylić ze współpracą na podstawie umowy zlecenia. Nie jest to bowiem prosty układ dostawca-odbiorca jak w przypadku zlecenia, lecz partnerska współpraca między firmami, w której obie strony mają „wygrać”. W przypadku outsourcingu zazwyczaj występują znacznie bardziej skomplikowane i szerzej zakrojone powiązania.

 

Jednak dlaczego w ogóle firmy decydują się na outsourcing? O korzyściach (i zagrożeniach) przeczytasz w kolejnym rozdziale.

 

Może Cię także zainteresować: Analiza SWOT — co to? Wady i zalety

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

2. Dlaczego stosuje się outsourcing? Korzyści i zagrożenia

 

Firmy decydują się na outsourcing przede wszystkim z dwóch powodów. 

 

Pierwszy z nich to koncentracja na najważniejszych celach przedsiębiorstwa poprzez oddelegowanie pobocznych zadań. Drugi to po prostu oszczędność — outsourcing zazwyczaj jest stosowany wtedy, gdy zasoby zewnętrzne są tańsze niż wewnętrzne.

 

Jednak jak podkreślają eksperci z Arizona State University, jest to nieco bardziej złożona kwestia. Oprócz wspomnianych wcześniej czynników, wskazują także na: uwolnienie wewnętrznych zasobów (np. pracowników), które można wykorzystać w innym celu, zwiększenie wydajności w przypadku procesów, do których realizacji firmie brakuje zasobów lub kompetencji czy też dzielenie się ryzykiem z inną firmą.

 

Poza tym coraz ważniejsze są takie kwestie jak dążenie do realizacji usług na jak najwyższym poziomie, dostęp do specjalistycznej wiedzy i zwiększenie elastyczności m.in. poprzez ograniczenie zatrudnienia.

 

A więc podsumowując, jakie są najważniejsze plusy outsourcingu?

 

Outsourcing — korzyści

 

  • koncentracja na najważniejszych celach firmy
  • oszczędność (pieniędzy, czasu, zasobów)
  • utrzymanie niższego poziomu zatrudnienia
  • korzystanie z usług wykwalifikowanych specjalistów
  • gwarancja bardzo wysokiej jakości usług
  • podział i zmniejszenie ryzyka
  • odciążenie zasobów wewnętrznych i możliwość wykorzystania ich w innym celu
  • dostęp do specjalistycznej wiedzy i uzyskanie zasobów, którymi firma wcześniej nie dysponowała
  • zwiększenie elastyczności
  • większa kontrola nad kosztami
  • większe dostosowanie do potrzeb klientów
  • krótszy termin realizacji zadań

 

Z badania przeprowadzonego przez Deloitte jasno wynika, że najważniejszym celem outsourcingu jest oszczędność (70% wskazań). Na drugim miejscu znalazła się elastyczność (40%), a na kolejnych pozycjach: szybkość wdrożenia na rynek, dostęp do narzędzi i procesów, a także „zwinne” przystosowywanie się do zmieniających się warunków (z ang. agility).

 

Jednak outsourcing to nie tylko korzyści. Błędy na etapie wyboru firmy outsourcingowej oraz podczas wdrażania procesu często prowadzą do negatywnych rezultatów. Jakich?

 

Outsourcing — zagrożenia

 

  • pojawienie się ukrytych wcześniej kosztów
  • przesadne skupienie na redukcji kosztów prowadzące do obniżenia jakości usług
  • spadek morale zespołu wewnątrz firmy, który czuje się zagrożony
  • ujawnienie firmie zewnętrznej wrażliwych danych
  • utrata kontroli nad procesami i uzależnienie się od dostawcy
  • problemy z komunikacją (np. bariera językowa, inne strefy czasowe, konflikty)

 

Aby uniknąć tych zagrożeń kluczowe jest wybranie odpowiedniego dostawcy oraz kontrolowanie jego działań. Wiele firm popełnia bowiem podstawowy błąd — przestaje interesować się ousourcowanym projektem i całkowicie przestaje nad nim panować.

 

Należy również pamiętać, aby przy wyborze firmy outsourcingowej nie kierować się wyłącznie ceną. Może się bowiem okazać, że najtańszy dostawca nie ma niezbędnych zasobów i kompetencji, aby wykonywać swoje zadania na satysfakcjonującym poziomie.

 

Może Cię również zainteresować: Wolny zawód — co to jest? Jakie zawody są „wolne”?

 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Masz własne doświadczenia związane ze stosowaniem outsourcingu? Podziel się swoimi obserwacjami w komentarzu pod artykułem.

Oceń mój artykuł: outsourcing
Średnia: 5 (1 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły