Crowdsourcing - co to znaczy? Przykłady w Polsce i za granicą
Stwórz CV terazCrowdsourcing to proces, który polega na angażowaniu się szerokiej grupy ludzi do wykonywania zadań i proponowania rozwiązań, aby zrealizować konkretne cele organizatora. Jest wykorzystywany przez firmy, instytucje publiczne oraz organizacje non-profit, którym crowdsourcing zastępuje tradycyjnych pracowników.
Metoda crowdsourcingu pozwala nie tylko obniżyć koszty procesów, ale przede wszystkim pozyskać wiedzę tłumu, co jest szczególnie istotne w przypadku tworzenia produktów, usług lub rozwiązań dla szerokiej grupy docelowej.
W tym artykule:
- dowiesz się, na czym polega crowdsourcing
- poznasz historię crowdsourcingu
- poznasz przykłady crowdsourcingu.
Profesjonalne CV to przepustka do lepszej, dobrze płatnej pracy. Wypróbuj kreator CV. Skorzystaj z gotowych szablonów i podpowiedzi, żeby stworzyć życiorys, który da Ci pracę.
Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Co crowdsourcing ma wspólnego z pracą online?
Termin crowdsourcing wywodzi się od połączenia słów z języka angielskiego: crowd — tłum, ang. i sourcing — pozyskiwanie. Został użyty po raz pierwszy w 2006 przez Jeffa Howe, redaktora kultowego magazynu WIRED.
Jeff Howe zdefiniował crowdsourcing jako:
Outsourcing wszelkich aktywności przedsiębiorstwa do nieokreślonej, szerokiej grupy internautów w formie otwartego zaproszenia.
Od tego czasu pojawiła się bardziej aktualna i precyzyjna definicja crowdsourcingu, która wiąże ten termin z nowymi technologiami, mediami społecznościowymi i web 2.0.
Zaproponował ją naukowiec Daren C. Brabham:
Crowdsourcing to cyfrowy i rozproszony model produkcji lub rozwiązywania problemów przez internautów, realizujący konkretne cele organizatora (przedsiębiorstwa, rządu, czy jednostki).
Choć crowdsourcing zyskał swoją nazwę w 2006 roku, sama idea jest znacznie starsza.
Zastosował ją już sam Napoleon Bonaparte, który zmagał się z dostarczaniem świeżego jedzenia dla armii. Ogłosił otwarty konkurs na nowe formy przechowywania żywności na froncie. Zwyciężył pomysł konserwy, za który twórca uzyskał nagrodę 12 000 franków.
Jak jest teraz?
Współczesnym wcieleniem crowdsourcingu jest między innym… budżet obywatelski. Jego historia sięga zaledwie trzydziestu lat wstecz.
W 1989 roku w brazylijskim mieście Porto Alegre mieszkańcy kilkunastu osiedli wyszli z oddolną inicjatywą i zaproponowali stworzenie narzędzia umożliwiającego wpływanie na rozwój miasta.
W ten sposób we współpracy z władzami lokalnymi powstał pierwszy budżet partycypacyjny na realizację najciekawszych pomysłów na poprawienie jakości życia mieszkańców.
Idea budżetu obywatelskiego szturmem podbiła inne kraje — i przyjęła się także w Polsce.
Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje projekty związane z przestrzenią publiczną. Kolejny etap to głosowanie. Potem najlepsze projekty są wdrażane w życie.
Takie rozwiązanie ma dużo sensu. Mieszkańcy sami wiedzą najlepiej:
- jakie problemy dotykają ich na co dzień
- które aspekty życia w mieście są najbardziej zaniedbane
- co należy zmienić lub naprawić.
Efekty są naprawdę interesujące. Tą metodą zbudowano np. wieże lęgowe dla jeżyków w Toruniu. Więcej ciekawych przykładów poznasz w ostatniej sekcji artykułu.
Wszystko zaczyna się od pomysłu. Kreatywność, otwartość i ciekawość to cenione cechy — również w pracy! Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj: Cechy dobrego pracownika - 11 najważniejszych
2. Crowdsourcing — zalety, zastosowania i korzyści
Crowdsourcing to przyszłość w biznesie.
Według raportu Gartnera, 75% wiodących firm będzie w przyszłości używało jakiejś formy crowdsourcingu.
Jeff Howe, twórca terminu crowdsourcing, uważa, że korzystanie z inteligencji zbiorowej pozwala:
- szybciej rozwiązywać problemy
- tworzyć wartości
- wybierać najlepsze rozwiązania
- zdobywać fundusze.
Crowdsourcing umożliwia działanie z niewielkimi nakładami finansowymi i jednocześnie zmniejsza ryzyko nietrafionych inwestycji—
A w razie porażki przedsięwzięcia nie ponosi kosztów wynagrodzeń oraz kosztów wprowadzenia nowej usługi czy produktu na rynek.
Inteligencja tłumu pozwala zatem uniknąć strat.
Jak to możliwe?
Choćby dlatego, że motywacje tłumu nie zawsze są czysto finansowe. Akcja crowdsourcingowa nie musi w ogóle przewidywać wynagrodzenia pieniężnego, bo uczestnikom może wystarczyć satysfakcja ze współtworzenia produktu czy usługi.
Inne czynniki motywujące do udziału w crowdsourcingu to:
- przyjemność z użycia swoich umiejętności i wiedzy w praktyce
- możliwość udziału w dużym projekcie bez zatrudniania się w dużej korporacji
- przestrzeń do wykazania się kreatywnością
- uznanie.
Z perspektywy organizacji aktywni uczestnicy procesów crowdsourcingowych przywiązują się do marek, które pomagają rozwijać. Organizacje osiągają zatem kolejną korzyść — zyskują lojalnych konsumentów lub aktywistów.
W publikacji Tłum jako źródło wiedzy i kapitału, możemy poznać następujące zalety crowdsourcingu:
Zalety crowdsourcingu
- oszczędność czasu i pieniędzy (tłum zdecydowanie szybciej generuje pomysły, a przygotowanie produktu, np. serwisu internetowego, jest zdecydowanie tańsze niż opłacanie pracy wąskiego, specjalistycznego zespołu)
- różnorodność zgłaszanych projektów i ich oryginalność (wiele perspektyw i punktów widzenia)
- uzyskanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań konsumentów
- tworzenie zaangażowanej społeczności (wspólnoty)
- korzyści marketingowo-promocyjne.
Ale—
Żeby można było mówić o crowdsourcingu, to muszą być spełnione określone warunki.
Daren C. Brabham wyróżnia cztery takie kryteria:
Warunki crowdsourcingu
- istnienie organizatora, który ma jakieś zadanie do zrealizowania
- istnienie społeczności, gotowej zrealizować je dobrowolnie
- istnienie cyfrowej przestrzeni, w której zachodzi praca i kontakt między organizatorem a istnienie społecznością
- istnienie wzajemnej korzyści dla organizatora i dla społeczności.
Ważne—
Crowdsourcing nie może być traktowany jako źródło darmowej wiedzy czy badań marketingowych. Źle realizowane kampanie crowdsourcingowe nie są odbierane pozytywnie przez tłum.
Przykład takiej kampanii poznasz w kolejnej sekcji tego artykułu.
Stwórz profesjonalne CV w 5 minut dzięki podpowiedziom. Sprawdź nasz kreator CV, wybierz i wypełnij szablon. Gotowe.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj
3. Crowdsourcing — dobre i złe przykłady
Zaczniemy od kampanii crowdsourcingowej, która przez zaniechanie stała się irytująca dla uczestników.
Santander Bank Możliwości
Bank Zachodni WBK stworzył serwis Bank Pomysłów, w którym użytkownicy mogli zgłaszać pomysły na rozwój bankowości elektronicznej. Użytkownicy mogli komentować i oddawać głosy na najlepsze pomysły, które następnie bank wdrażał w życie.
Po przejęciu BZ WBK przez Santander Bank serwis zmienił nazwę na Bank Możliwości.
Niestety—
Projekt został zaniedbany przez nowego właściciela, co wzbudziło frustrację użytkowników.
Jednocześnie, sam serwis może miał całkiem przyzwoite statystyki:
- ponad 3000 zarejestrowanych użytkowników
- prawie 10 000 zgłoszonych pomysłów
- ponad 60 000 oddanych głosów.
Zatem—
Mógłby nadal służyć do pozyskiwania pomysłów na nowe rozwiązania i funkcjonalności, ale przez zaniedbanie stał się jedynie niechlubną wizytówką banku.
Na szczęście istnieją inicjatywy crowdsourcingowe, które były (lub nadal są) udane.
Idea Storm firmy Dell
IdeaStorm firmy Dell to nieistniejąca już platforma, której użytkownicy mogli zgłaszać swoje uwagi, propozycje oraz pomysły na temat urządzeń i usług oferowanych przez firmę.
Dzięki tej platformie firma Dell pozyskała ponad 20 000 pomysłów, sugestii i konceptów, z czego ponad 500 zostało wdrożonych. Do największych zaliczamy wypuszczenie serii komputerów z preinstalowanym systemem operacyjnym Linux (zamiast Windows).
Lego Ideas
Firma Lego prowadzi projekt Lego Ideas (wcześniej Lego Cuusoo). Jest to strona internetowa, na której użytkownicy mogą zgłaszać swoje pomysły na produkty Lego. Nagrodą jest zrealizowanie danego projektu i wprowadzenie do tradycyjnej sprzedaży.
Oprócz tego, twórca uzyskuje 1% ze sprzedaży klocków bazujących na jego projekcie.
W serwisie użytkownicy oddają głosy na najlepsze projekty. Po uzyskaniu 10 000 głosów, projekt jest poddawany formalnej analizie podczas kwartalnych spotkań przedstawicieli firmy Lego.
Na ten moment firma zrealizowała 25 projektów, a 29 kolejnych zostało ogłoszonych. Najbardziej spektakularne projekty to:
Crowd translation
Internet umożliwił tworzenie tłumaczeń społecznościowych. Zamiast przekazywać treści do przetłumaczenia agencjom tłumaczeniowym, organizacje i firmy udostępniają narzędzia i platformy, za pomocą których tłumaczenia mogą wykonywać użytkownicy.
Platformy te posiadają moderatorów, którzy zatwierdzają odpowiednie tłumaczenia.
Poleganie w tej kwestii na użytkownikach ma dużą zaletę:
Hobbyści robią to za darmo — i często znacznie lepiej niż przeciętny zawodowy tłumacz. Wynika to z faktu, że interesują się danym produktem czy usługą i lepiej znają kontekst tłumaczenia i specyfikę rynku.
W modelu crowdsourcingowym tłumaczone są dwa popularne systemy zarządzania treścią (CMS):
Projekty realizowane w ramach budżetów obywatelskich
Wróćmy jeszcze raz do budżetów obywatelskich, które doskonale oddają ideę crowdsourcingu.
Jednym z ciekawszych projektów, jaki powstał w ramach budżetu obywatelskiego, jest Woonerf (nid. ulica do mieszkania, pol. podwórzec miejski) w Łodzi.
W związku z tym projektem zrewitalizowano ulicę 6. sierpnia. Pełni ona teraz funkcję deptaka, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Ruch samochodów został tam ograniczony do minimum.
Naprawmy.to
We współpracy na linii samorządy–mieszkańcy pomagają takie platformy jak naprawmy.to.
Dzięki temu serwisowi mieszkańcy mogą zgłaszać niepokojące problemy do rozwiązania:
Jak widzisz, crowdsourcing to świetne narzędzie, które może zostać wykorzystane nie tylko przez firmy. Dzięki możliwościom jakie daje internet, znacznie łatwiej pozyskiwać inteligencję tłumu.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Czy brałeś kiedykolwiek udział w akcji crowdsourcingowej? Co uważasz o takim modelu? Podziel się swoją opinią w komentarzu poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.