
Tematy do rozmowy: 30+ ciekawych propozycji, jak zacząć rozmowę
Jak zacząć rozmowę? Naucz się wybierać ciekawe tematy do rozmowy, by móc gadać bez końca. Dzięki tym przykładom zostaniesz mistrzem konwersacji!
Umiejętne zarządzanie czasem to nieoceniona zdolność, zarówno w pracy, jak i życiu codziennym. Czym jest i jak się go nauczyć? Przejdźmy od razu do sedna.
Z tego poradnika dowiesz się:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
1
Niestety muszę być z Tobą szczery: Lepsze zarządzanie czasem przychodzi właśnie z czasem oraz z praktyką. Jednakże...
Są metody, które możesz zacząć wprowadzić w życie od zaraz, żeby poprawić swoją organizację czasu. Wszystko zaczyna się od ustalenia priorytetów.
Pilne sprawy wymagają od Ciebie natychmiastowej reakcji. Ale to, że coś jest pilne, nie musi znaczyć, że jest to też ważne. Załatwianie spraw, które wydają się pline, ale w rzeczywistości mają małe znaczenie kosztuje nas wszystkich dużo czasu.
Zawsze skupiaj uwagę na tym, co ważne, zaczynając od pilnych rzeczy, by następnie przejść do tych mniej palących.
Jeśli chodzi o sprawy, które są pilne, ale niespecjalnie istotne — staraj się je zlecić komuś, kto może się nimi zająć. A jeśli nie masz takiej osoby, wróć do nich później (o ile to w ogóle konieczne).
A sprawy, które nie są ani pilne, ani ważne? Zignoruj je. Albo — jeśli to coś, co tak naprawdę lubisz robić, typu sprawdzanie branżowych nowinek na Twitterze — zostaw to na sam koniec.
Aby ułatwić sobie organizację zadań, zastosuj siatkę priorytetów, taką jak ta:
Oto kilka praktycznych przykładów zadań z różnych pól, dzięki którym zrozumiesz różnicę:
Pilne i ważne zadania (zrób je teraz!):
Ważne zadania, które nie są pilne (zrób je w następnej kolejności):
Pilne, ale nieistotne zadania (zrób później albo zleć komuś):
Sprawy, które nie są ani ważne ani pilne (zignoruj je):
Każdy z nas ma pory dnia, kiedy jesteśmy najbardziej produktywni. Jeżeli to możliwe, zarezerwuj ten czas na swoje najtrudniejsze zadania, które wymagają pełnego skupienia.
Ja na przykład jestem typowym przeciwieństwem rannego ptaszka. Wiem, że nie jestem w stanie napisać nic sensownego przez 2-3 godziny po przebudzeniu. Właśnie dlatego na tę porę dnia ustalam sobie mniej wymagające obowiązki, takie jak odpowiadanie na maile, dokumentacja mojej pracy itp.
Siatka priorytetów z poprzedniej sekcji przyda się także tutaj: mając listę mniejszych, niezbyt pilnych, ale ważnych zadań, możesz do niej sięgnąć, kiedy masz chwilę czasu, ale nie czujesz się na siłach, by wziąć na siebie skomplikowane sprawy.
Keith Wilcox, badacz z Uniwersytetu Columbia, przeanalizował pół miliona zadań wprowadzonych do popularnej aplikacji do tworzenia list, aby zbadać zachowanie użytkowników.
Obliczył, że kiedy użytkownicy przesuwają termin wykonania zadania, potrzebują na jego wykonanie średnio o 16 dni więcej, niż wtedy, gdy utrzymują pierwotnie ustalony termin.
Niedotrzymywanie terminów to w zasadzie standard — użytkownicy z badania Wilcoxa zmieniali terminy 51% zadań.
Stąd lepiej jest stworzyć plan na cały tydzień, dzięki czemu nie musisz tracić czasu na zastanawianie się, co zrobić w następnej kolejności.
A najlepiej jest opracować listę zadań do zrobienia, w której zawrzemy wszelkie czynności, które chcemy wykonać w danym tygodniu (i w danym dniu), potem wprowadzić ją do kalendarza i pozwolić kalendarzowi nami sterować.
Chcesz dowiedzieć się więcej o byciu lepszym w zarządzaniu czasem i priorytetami? Przeczytaj nasz artykuł ze wskazówkami od zawodowych project managerów: Twoje życie osobiste to projekt. Zarządzaj nim niczym project manager.
3
Sprawne zarządzanie czasem w pracy to mus. Jak pokazało niedawne badanie LinkedIn, zarządzanie czasem to jedna z pięciu najbardziej pożądanych miękkich umiejętności w 2021 roku.
A co takiego czyni zarządzanie czasem jeszcze bardziej pożądanym?
Właśnie to, że jest to miękka umiejętność.
Oznacza to, że można zastosować ją w najróżniejszych branżach i na wszystkich stanowiskach. Niezależnie od tego, czym się zajmujesz — jeżeli poprawisz się w zarządzaniu czasem, znacząco zwiększysz swoje szanse na lepsze zatrudnienie.
Co zatem składa się na umiejętne zarządzanie czasem?
Jak widzisz, wiele różnych elementów składa się na skuteczne zarządzanie czasem.
Nie wystarczy wrzucić kilku z powyższych punktów do listy umiejętności w CV, podobnie jak podczas rozmowy o pracę nie wystarczy po prostu powiedzieć: „świetnie sobie radzę z zarządzaniem czasem”.
Musisz udowodnić, że naprawdę posiadasz te umiejętności. Najlepiej pokazując przykłady, jak zastosowałeś je w praktyce.
Spójrzmy więc, jak możesz to zrobić.
Zaczniemy od prezentacji umiejętności organizacji czasu w Twoim CV.
(Jeżeli bardziej zależy Ci, by nauczyć się odpowiadać na pytania na rozmowie o pracę, przejdź do następnej sekcji.)
3
A więc w ogłoszeniu o pracy, którą chcesz zdobyć, był wymóg sprawnego zarządzania czasem...
Jak już mówiłem, nie możesz po prostu wpisać „zarządzania czasem” do swojej listy umiejętności w CV. Nie tędy droga.
Jasne, że wplecenie kilku odpowiednich słów kluczowych w sekcję poświęconą umiejętnościom może ułatwić Twojemu CV pomyślne przejście przez skan ATS (czyli oprogramowanie Applicant Tracking System, które sprawdza, czy Twoje CV pasuje do oferty pracy, na którą zaaplikowałeś).
Ale gdy tylko lekturą Twojego CV zajmie się człowiek, będzie chciał dowiedzieć się, jakie masz dowody na poparcie zdolności, którymi się chwalisz.
Będziesz musiał opisać sytuacje z życia wzięte, w których zastosowałeś konkretne elementy, które składają się na umiejętne zarządzania czasem.
W którym miejscu CV najlepiej to zrobić?
W opisach poprzednich stanowisk i osiągnięć, czyli w sekcji poświęconej doświadczeniu zawodowemu. Tak to powinno wyglądać w praktyce:
Sekretarka
Asystent kierownictwa
Project menedżerka
Inżynier oprogramowania
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o prezentacji swoich umiejętności i osiągnięć w CV, sprawdź poradnik Nowoczesne CV na 2021.
4
Gratulacje!
W Twoim CV udało Ci się skutecznie zademonstrować swoją umiejętność zarządzania czasem i ustalania priorytetów, i zaproszono Cię na rozmowę.
Muszę Cię więc uprzedzić, że większość potencjalnych pracodawców będzie chciało poznać jeszcze więcej szczegółów dotyczących Twojej organizacji czasu. I będzie coraz trudniej.
Pytania o zarządzanie czasem najczęściej zaliczają się do kategorii pytań sytuacyjnych.
Spójrzmy na kilka przykładów pytań z rozmów kwalifikacyjnych oraz na przykładowe odpowiedzi — te trafne, a także takie, których lepiej się wystrzegać.
W tym pytaniu chodzi przede wszystkim o zdolność ustalania priorytetów. Przyjrzyj się poniższym przykładom odpowiedzi. Czym się różnią?
DOBRZE |
---|
Mieliśmy trzy duże zamówienia na raz. Zleciłem najmniej skomplikowane z nich szefowi asystentów i przeorganizowałem grafik mniej pilnych zadań, tak aby mieć czas na dwa pozostałe zamówienia. Wszystkie zamówienia zostały wysłane na czas, a dodatkowo zarobiliśmy 200 tysięcy złotych, bo klienci zdecydowali powtórzyć transakcje. Szef asystentów stanął na wysokości zadania, za co otrzymał pochwały od kierownictwa. |
ŹLE |
---|
W którymś momencie przyszło kilka dużych zamówień. Wziąłem nadgodziny i wszystko udało się dopiąć. |
W którymś momencie przyszło kilka dużych zamówień. Wziąłem nadgodziny i wszystko udało się dopiąć.
Pierwsza odpowiedź wykazuje dwie świetne umiejętności związane z organizacją czasu, czyli zdolność decydowania o priorytetach oraz sprawne delegowanie zadań.
(A dodatkowo demonstruje ogólne umiejętności managerskie!)
A druga odpowiedź? Powiedzmy sobie szczerze: jakkolwiek nadgodziny są wyznacznikiem poświęcenia dla dobra firmy, są one dokładnym przeciwieństwem skutecznego zarządzania czasem w pracy.
DOBRZE |
---|
Mój zespół musiał stworzyć aplikację typu SaaS dla ważnego klienta. Wprowadziłam organizację pracy w oparciu o technikę Agile SDLC: pracowaliśmy w dwutygodniowych sprintach z codziennymi spotkaniami typu stand-up. Podział obowiązków zależny od etapu rozwoju produktu pozwolił nam zakończyć projekt, wykorzystując o 20% czasu mniej, niż w pierwotnym grafiku. |
ŹLE |
---|
Musieliśmy stworzyć aplikację typu SaaS dla dużego klienta. Dopięcie wszystkich elementów zajęło nam rok. Przez cały czas trzymałam się bardzo rygorystycznego grafiku zadań. |
Dobra odpowiedź pokazuje, że kandydatka skutecznie zarządza projektem oraz świetnie radzi sobie z pracą w grupie.
A ta nietrafiona? Jest w niej zdecydowanie zbyt mało szczegółów, przez co cała odpowiedź nie jest przekonująca.
DOBRZE |
---|
Kiedy nasz dział uległ redukcji, spadło na mnie dwa razy więcej obowiązków niż zazwyczaj. Zredukowałem czas potrzebny na moje zadania dzięki zastosowaniu nowego oprogramowania do transkrypcji oraz nowego systemu sortowania rozmów kwalifikacyjnych. W ten sposób byłem w stanie wykonać dwa razy więcej zadań w tym samym czasie. |
ŹLE |
---|
W okresie świątecznej gorączki miałem do wykonania znacznie więcej zadań niż zazwyczaj. Ponieważ wykonanie ich oznaczałoby codzienne nadgodziny, wytłumaczyłem moim przełożonym, że nie jestem w stanie zrobić niektórych rzeczy w wyznaczonych terminach, a oni zgodzili się z moim stanowiskiem. |
Poprawna odpowiedź stanowi idealny przykład rozwiązywania problemów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a także kreatywnego myślenia.
Z kolei odpowiedź sklasyfikowana tutaj jako zły przykład tak naprawdę nie jest najgorsza. Czasami lepiej jest poświęcić część projektów, by lepiej wykonać inne. Dobrze jest też wiedzieć, kiedy nadchodzi czas na taki wybór.
Tylko że taka odpowiedź może być wzięta za brak inicjatywy, a to może się skreślić kandydata w oczach rekrutera.
Aby przygotować się na każde pytanie, jakie może zadać Ci rekruter, przeczytaj przewodnik: Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej i gotowe odpowiedzi.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto podsumowanie kluczowych lekcji na temat umiejętnego zarządzania czasem:
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dzięki za lekturę mojego artykułu! Teraz bardzo przydałaby mi się wskazówki od Ciebie. Jakie umiejętności są Twoim zdaniem najważniejsze w zarządzaniu czasem w dzisiejszym świecie? Daj mi znać w komentarzu, nie będę zwlekał z odpowiedzią!
Jak zacząć rozmowę? Naucz się wybierać ciekawe tematy do rozmowy, by móc gadać bez końca. Dzięki tym przykładom zostaniesz mistrzem konwersacji!
Zdolność rozwiązywania problemów jest dla większości pracodawców najbardziej pożądaną umiejętnością, jaką może posiadać pracownik. Jak ją rozwijać?
Jak ważny jest sen, dlaczego powinno Cię to obchodzić oraz jak niewłaściwa higiena snu szkodzi Twojemu zdrowiu i samopoczuciu? Naucz się lepiej spać dzięki poradom ekspertów.