Moje konto
8 kroków do lepszego rozwiązywania problemów w pracy

8 kroków do lepszego rozwiązywania problemów w pracy

Jason Patel
Jason Patel
Twórca Transizion

Gdy zapytamy pracodawców o najbardziej pożądane umiejętności u pracowników, prawie zawsze wymienią zdolność radzenia sobie z problemami. 

 

Rozwiązywanie problemów to umiejętność przydatna w każdej pracy. Bo nie ma ścieżki kariery, która byłaby pozbawiona przeszkód.

 

Prowadząc moją firmę, Transizion, wraz z zespołem codziennie pochylam się nad nowymi problemami. Rozwinęliśmy dokładnie te umiejętności, które pozwalają stawić czoła najróżniejszym wyzwaniom. Jednak aby posiąść takie zdolności, potrzeba czasu i poświęcenia. 

 

Mistrzowie rozwiązywania problemów potrafią dobrze reagować na nieprzewidziane trudności. Umieją także znaleźć kreatywne rozwiązania, które usprawniają procesy i podnoszą ich skuteczność.

 

Gdy poprawiając umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, staniesz się bardziej produktywny jako pracownik, będziesz także bardziej pożądanym kandydatem do nowej pracy. 

 

Zatem – jak się za to zabrać?

 

Wypróbuj poniższe proste metody, a zostaniesz ekspertem w rozwiązywaniu problemów: 

 

1. Graj w gry, które pobudzają umysł do pracy

 

Rzuć wyzwanie swojemu umysłowi: rozwiązuj zagadki logiczne i sudoku, graj w szachy i układaj kostkę Rubika. Te gry wymagają od mózgu zarówno zdolności analitycznych, jak i myślenia lateralnego. Myślenie lateralne zaś opiera się na kreatywnym podejściu do problemu.

 

Jak głosi słynna sentencja Leonarda Da Vinci: „Nieużywane żelazo rdzewieje, stojąca woda traci swoją czystość i gdy jest zimno, zamarza – podobnie bezczynność nadwątla żywotność umysłu”. Dlatego musisz kuć żelazo, póki gorące i ćwiczyć swój umysł, by nie tracił swoich mocy. 

 

Na szczęście umysł człowieka jest neuroplastyczny, czyli zmienia się i dostosowuje do nowych doświadczeń i czynności. Gdy regularnie trenujesz umysł, zarzucając go zagadkami logicznymi i grami, połączenia nerwowe w mózgu wzmacniają i przyspieszają pracę. Zyskuje na tym Twoja zdolność do rozwiązywania problemów. 

 

2. Bądź aktywny 

 

Mówi się, że najlepszym treningiem dla umysłu jest sam trening. Wiele badań wskazuje na zbawienny wpływ ćwiczeń fizycznych na pamięć i myślenie. 

 

Okazuje się bowiem, że trening aerobowy prowadzi do wzrostu hipokampu — obszaru mózgu odpowiedzialnego za pamięć i zdobywanie wiedzy. 

 

Aktywność fizyczna redukuje także stres i niepokój, jednocześnie poprawiając nastrój i jakość snu, co w naturalny sposób wspomaga myślenie. 

 

Udowodniono, że taniec, joga, a także sporty wymagające przemyślanej strategii i szybkiego ruchu, np. piłka nożna, wzmacniają zdolności poznawcze.

 

Jeśli chcesz poprawić swoją umiejętność radzenia sobie z trudnościami, wstań i zacznij się ruszać!

 

3. Podpatruj, jak inni rozwiązują problemy 

 

Czy w Twoim zespole jest ktoś, kto świetnie radzi sobie z problemami? Warto podpatrywać, w jaki sposób to robi i tym samym dowiedzieć się, co możemy poprawić u siebie. 

 

Jeśli masz taką możliwość, zapytaj bardziej doświadczonego współpracownika, jak radzi sobie z przeszkodami w pracy. 

  • Czy jest jakaś konkretna metoda, którą stosuje w starciu z problemami? 
  • W jaki sposób ukierunkował swoje umiejętności na pokonywanie trudności?
  • Może ma jakieś rady, jak poprawić swoje umiejętności w tej materii? 

 

4. Naucz się rozwiązywać problemy według ustalonego schematu 

 

Często bywa tak, że najlepszym sposobem na znalezienie nowych, innowacyjnych rozwiązań dla problemów w pracy jest wyjście poza schemat. Jednakże jasno określony, z góry ustalony schemat działania pomoże Ci skupić się na rozwijaniu konkretnych umiejętności. 

 

Oto typowy schemat rozwiązywania problemów, który możesz zacząć ćwiczyć:

  • Zdefiniuj problem. W czym tkwi problem? Na kogo lub co wpływa? Jak poważny jest ten problem? 
  • Zidentyfikuj przyczynę problemu. Kiedy miał miejsce ten problem? Dlaczego i jak do niego doszło? Czy brakuje Ci jakichś informacji? Jeśli tak, jak możesz je zdobyć?
  • Zastanów się nad rozwiązaniami. Jakie są potencjalne rozwiązania tego problemu?
  • Oceń każde z rozwiązań. Jakie są plusy i minusy każdej z możliwych opcji? Czy są rozwiązania, które możesz połączyć w jedno? Które z nich daje największą szansę na pożądane rezultaty?
  • Wybierz jedną z opcji. Dlaczego to rozwiązanie jest najlepsze? W jaki sposób wprowadzisz je w życie?
  • Określ wyniki. Jakich rezultatów oczekujesz? Skąd będziesz wiedzieć, że problem jest rozwiązany? Czy wybrana opcja przyniosła oczekiwany skutek? Jeżeli nie, jakie inne sposoby rozwiązania problemu wypróbujesz?

 

Kiedy poczujesz, że trudności Cię przerastają, ta ustalona procedura działania pomoże Ci uporać się z nimi krok po kroku. 

 

A może chcesz czegoś więcej, na przykład stawiać czoła problemom niczym agent CIA? Wypróbuj Phoenix Checklist, czyli listę pytań, dzięki której spece z CIA radzą sobie z nieoczekiwanymi wyzwaniami!

 

5. Skoncentruj się na rozwiązaniu

 

Kiedy całą uwagę skupiamy na problemie, naszemu umysłowi trudno jest znaleźć rozwiązanie. To dlatego, że koncentrowanie się na problemie prowadzi do negatywnego myślenia. Z kolei negatywne myślenie pobudza naturalną reakcję znaną jako „walcz albo uciekaj”, bądźsprawia, że reagujemy emocjonalnie, np. obwiniając się.

 

Twój umysł zaczyna zadawać wtedy pytania takie jak: Dlaczego takie rzeczy zawsze mi się przytrafiają? Czyja to wina? Jak mogę udowodnić, że to nie moja wina?

 

Takie rozmyślanie lepiej jest zastąpić znacznie ważniejszym pytaniem: Jak mogę rozwiązać ten problem?

 

Nie daj się zwariować. Gdy już określisz istotę problemu, zacznij myśleć o rozwiązaniu. Zamiast się martwić lub szukać winnych, każ swojemu umysłowi szukać pomysłów i przydatnych odpowiedzi. 

 

6. Pytaj „dlaczego?” 

 

Pytanie „dlaczego?” pomoże Ci dotrzeć do źródła problemu i znaleźć skuteczne rozwiązanie.

 

Powiedzmy, że Twoim problemem jest częste spóźnianie się do pracy. A więc — dlaczego

 

  1. Zawsze wyłączasz budzik i mówisz sobie: „Jeszcze tylko pięć minut i wstaję”. Dlaczego tak trudno Ci wstać wraz z budzikiem?
  2. Nie wysypiasz się. Dlaczego?
  3. Zbyt późno chodzisz spać. Dlaczego?
  4. Może to dlatego, że pijesz zbyt dużo kawy w ciągu dnia. A może przed zaśnięciem zbyt dużo czasu spędzasz przed ekranem, przeglądając social media.

 

Teraz możesz znaleźć rozwiązanie.

 

Ustal swój dzienny limit kofeiny i ogranicz czas spędzany w mediach społecznościowych. Dzięki temu będziesz lepiej spać, co z kolei ułatwi poranne wstawanie i punktualność w pracy. 

 

Jasne, że ten przykład nie jest specjalnie złożonym problemem. Ale zawsze warto zapytać „dlaczego?”, aby dojść do przyczyny problemu. Jeśli nie rozwiązujesz problemu u źródła, to tak naprawdę nigdy do końca go nie rozwiązujesz.

 

7. Zbieraj pomysły

 

Kiedy urządzasz sobie burzę mózgów, staraj się „składować” wszystkie pomysły, jakie przychodzą Ci do głowy. Często od razu odrzucamy część myśli, mówiąc sobie: „nie sądzę, żeby to zadziałało” albo: „pewnie to głupi pomysł”.

 

Rób listę wszystkich rzeczy, które przyjdą Ci do głowy. Dosłownie. Wszystkiego, na co wpadniesz. Nieważne, czy to głupie, bezsensowne, czy zwyczajnie niemożliwe. Twoim celem jest pobudzenie kreatywności. 

 

Zamiast blokować kreatywne myślenie swoim negatywnym nastawieniem, zastanów się: „a co jeśli…” albo „wyobraźmy sobie, że…”.

 

A gdy już zapiszesz wszystkie swoje pomysły, zrób selekcję i wybierz najlepsze możliwości. 

 

8. Szukaj okazji do rozwiązania problemów 

 

Praktyka może nie czyni mistrza, ale na pewno zbliży Cię do mistrzostwa. Chcesz nauczyć się nowych metod rozwiązywania problemów? Stosuj je na co dzień. 

 

Rozglądaj się za sytuacjami, w których potrzeba rozwiązać jakiś problem. Kiedy jakaś grupa zastanawia się nad rozwiązaniem problemu, dołącz do nich albo chociaż obserwuj ich działania. Zgłaszaj się do nowych projektów i staraj się uczestniczyć w nieznanych dotąd przedsięwzięciach. 

 

Do każdego codziennego wyzwania podejdź z nastawieniem typu: „a co jeśli…”. Szukaj świeżych pomysłów i rozwiązań. Zapisuj je w swoich notatkach. 

 

Z czasem coraz łatwiej będzie Ci podejmować decyzje i coraz swobodniej będziesz podchodzić do rozwiązywania problemów.

 

Jak Ty to widzisz?

 

Z jakim poważnym problemem przyszło Ci się zmierzyć w pracy? Jak udało Ci się go pokonać?

 

Jakie wskazówki pomogły Ci poprawić umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji?

 

Porozmawiajmy o tym!

Oceń mój artykuł
Średnia: 4.33 (3 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Jason Patel
Jason Patel
Jason jest twórcą Transizion, firmy konsultingowej dla przyszłych studentów, oferującej pomoc w planowaniu dalszej kariery. Transizion może się pochwalić stuprocentową satysfakcją wśród studentów, rodziców i absolwentów. O Jasonie i jego firmie opowiadały media takie jak BBC, Washington Post, Forbes, Fast Company i wiele innych. Transizion stawia sobie za cel zrównanie szans młodych ludzi w USA.

Podobne artykuły

Elevator pitch, czyli błyskawiczna autoprezentacja: co zrobić by działała

Elevator pitch, czyli błyskawiczna autoprezentacja: co zrobić by działała

Elevator pitch, czyli autoprezentacja, którą możesz zmieścić w czasie podróży windą przeraża każdego, może z wyjątkiem bohaterów Mad Men i Wilka z Wall Street. Jeśli jej nie znosisz, to nic dziwnego – tradycyjny elevator pitch to przegrana sprawa. Tu nauczysz się stworzyć taki, który działa.