Trwa wysyłanie danych...
Proszę czekać.

3 rady, jak walczyć z prokrastynacją i szybciej znaleźć pracę.

Jak szukać pracy? | 2016-11-29
Kamila Okulska
Specjalista ds. marketingu w InterviewMe

Postanowiłeś, że znajdziesz nową pracę. Wiesz, na jakich portalach jej szukać i jak napisać skuteczne CV.

 

Tylko z jakiegoś powodu wciąż tego nie robisz! Co więcej, masz ciągłe wyrzuty sumienia.

 

Bardzo możliwe, że dotknęła Cię prokrastynacja, czyli nieustanne odkładanie na później. 

 

Czy zdarzyło Ci się pomyśleć:

 

  • Poszukam nowej pracy w przyszłym roku/po urlopie.
  • Najpierw załatwię swoje sprawy prywatne, a potem rozejrzę się za nową pracą.
  • Jak znajdę wolną chwilę, żeby przygotować CV, zacznę je rozsyłać.

 

oznacza to, że prokrastynacja to Twój problem.

 

W tym artykule poznasz 4 konkretne rady, które pomogą Ci zmienić swoje nastawienie i szybciej znaleźć lepszą pracę.

 

Ciągle brakuje Ci wolnej chwili, żeby napisać CV? Przygotowanie CV w Wordzie może zająć sporo czasu i powodować niechęć. Rozjeżdżający się tekst i kłopoty z formatowaniem to problemy wielu użytkowników.

 

Poszukaj w sieci kreatora CV. Dzięki temu zaoszczędzisz czas, a CV będzie wyglądać profesjonalnie. W naszym kreatorze CV online (stwórz CV tutaj) napisanie CV zajmie Ci kilkanaście minut!

 

Spójrz na dwa CV Dominiki:

 

prokrastynacja

CV szablon Modern (zdjęcie umieszczone za zgodą) - zobacz inne szablony CV i stwórz CV tutaj

 

CV po prawej stronie powstało w naszym kreatorze CV. Wcale nie musisz poświęcić dużo czasu, żeby Twoje CV wyglądało podobnie. Dzięki kreatorowi szybko ułożysz tekst na stronie, dodasz sekcje czy zmienisz kolory.

 

Chcesz dowiedzieć się, jak to zrobić ? W tym artykule nauczysz się, jak stworzyć szybkie CV:

 

"Szybkie CV. Zobacz, jak napisać skuteczne CV w kilka minut."(czytaj) 

 

Dlaczego dotyka Cię prokrastynacja?

 

Będzie Ci łatwiej walczyć z prokrastynacją, jeśli dowiesz się, dlaczego odkładasz wszystko na później: 

 

Wyobraź sobie, że jesteś bezrobotny. Nie masz żadnej pracy i nie masz z czego opłacić czynszu, rachunków i innych zobowiązań. 

 

Co więcej, nie stać Cię na żadne przyjemności. Masz więc dużo wolnego czasu, a na dodatek, nie masz za co ciekawie go spędzić!

 

O ile nie jesteś w głębokiej depresji, po maksymalnie 2 tygodniach zaczniesz intensywnie szukać zatrudnienia. Napiszesz CV i zaczniesz je rozsyłać do pracodawcy.

 

Dlaczego nie dzieje się tak, jeśli szukasz nowej, lepszej pracy?

 

  • nie jesteś pod dużą presją 
  • po 8 godzinach pracy czujesz zmęczenie i chcesz odpocząć
  • nie jesteś w ciężkiej sytuacji finansowej

 

Twoja prokrastynacja wynika z braku zagrożenia. A to właśnie w sytuacji zagrożenia jesteś skłonny do działania.

 

Poniżej zobaczysz wskazówki, które pomogą Ci przejść do działania i znaleźć lepszą pracę.

 

UWAGA: Prokrastynacja to nie jest lenistwo! To tendencja, która może przyjmować formy od łagodnych do poważnych, wymagających leczenia. Wskazówki w tym artykule są dla osób, u których występuje łagodna forma. Jeśli masz wątpliwości, czy Twoje odkładanie na później nie jest chorobliwe lub widzisz u siebie cechy tzw. osobowości unikającej, skorzystaj z pomocy specjalisty np. psychologa lub terapeuty.

 

rozwój osobisty

 

1. Jak mądrze planować, żeby nie odkładać na później?

 

Zmiana pracy to duża zmiana w życiu. A im bardziej skomplikowany projekt, tym ciężej się wziąć do pracy. Najlepszym przykładem jest praca magisterska. Mnóstwo osób przekłada jej pisanie w nieskończoność.

 

Dlaczego?

 

Ponieważ napisanie 120 stron wydaje się być nie do ogarnięcia!

 

Tak samo jest z poszukiwaniem pracy.

 

Potraktuj szukanie nowej pracy jako projekt. Podziel go na mniejsze na etapy:

 

a. Przeczytaj artykuły o skutecznym CV

 

Jeśli nie masz dużo czasu, poszukaj kompletnych poradników np:

 

"Jak napisać CV, które zapewni Ci pracę? 9 rad [Przykłady]" (czytaj).

 

"22 przykładowe wzory CV na Twoje stanowisko" (czytaj). 

 

W zależności od potrzeb poświęć na to np. 2 lub 4 godziny.

 

b. Napisz własne CV

 

Możesz napisać CV w Wordzie lub skorzystać z naszego kreatora CV online (stwórz CV tutaj). Kreator pomoże Ci stworzyć skuteczne CV dzięki interaktywnym wskazówkom w każdej sekcji.

 

Pamiętaj, żeby CV stworzyć na podstawie wiedzy, którą masz dzięki artykułom. Gdy skończysz pisać, przejrzej artykuły i CV jeszcze raz. Upewnij się, że:

 

    • skutecznie opisałeś osiągnięcia
    • nie pominąłeś istotnej sekcji
    • opisałeś tylko doświadczenie związane ze stanowiskiem, o które się starasz

 

c. Szukaj ofert pracy

 

Skorzystaj z wyszukiwarek ofert jak np. Interviewme, Pracuj.pl, InfoPraca. Jeśli zależy Ci na pracy w konkretnej firmie, wejdź na jej stronę internetową i zobacz, czy poszukuje pracowników.

 

Jeśli nie ma aktualnych ofert pracy, znajdź adres kontaktowy do działu HR lub do managera działu, w którym chciałbyś pracować. Spróbuj też nawiązać kontakty z osobami odpowiedzialnymi poprzez LinkedIn.

 

d. Rozsyłaj dokumenty

 

W tym kompletnym przewodniku zobaczysz, jak wysłać CV, żeby pracodawca je przeczytał:

 

"Co napisać w mailu z CV? Jak wysyłać CV, żeby dostać pracę?"(czytaj)

 

DARMOWY EBOOK: Zanim wyślesz CV do pracodawcy upewnij się, że nie ma w nim błędów! Zobacz najczęstsze błędy w bezpłatnym ebooku - "24 błędy w CV, przez które nie dostajesz pracy" (pobierz)

 

Przygotuj plan działania. Podziel szukanie pracy na etapy.

 

Zobacz poniżej przykład planu:

 

zadania do wykonania

 

Jak widzisz, zadania związane z szukaniem pracy zaznaczone są innym kolorem. Dzięki temu od razu je widzisz i wiesz, że nie powinieneś ich odkładać na później.

 

Zwróć uwagę, że zadania do wykonania są rozdzielone w czasie. Dzięki temu, łatwiej będzie Ci się na nich skupić i nie odrywać. Możesz dodatkowo ustawić przypomnienia w telefonie.

 

W powyższym przykładzie cały projekt szukania pracy jest rozpisany na jeden tydzień. Oczywiście dostosuj kalendarz do swoich potrzeb i możliwości czasowych. Możesz rozłożyć zadania nawet na miesiąc. Najważniejsze, żebyś konsekwentnie trzymał się planu!

 

Zobacz podsumowanie, czyli co Ci przeszkodzi, a co pomoże wygrać z prokrastynacją:  

 

ŹLE: 

 

  • robienie wszystkiego na raz: nie odrywaj się od pisania CV, żeby przeglądać oferty.
  • zamiana kolejności: nie przeglądaj ofert, póki nie masz CV. 
  • planowanie wszystkiego na jeden dzień: nie wytrzymasz i prędzej czy później zaczniesz surfować po Internecie.
  • brak planu

 

DOBRZE:

 

  • potraktuj pracę jak projekt: Podziel go na mniejsze części.
  • najpierw napisz CV: Gdy będzie gotowe, dopiero wtedy szukaj ofert i dopasuj CV do konkretnego stanowiska.
  • zrób plan działania i trzymaj się go

 

Dzięki temu, że podzielisz zadania do wykonania na mniejsze części, poszukiwanie pracy nie będzie Cię przerastać. Zwiększysz swoje szanse na to, że weźmiesz się do dzieła! 

 

Zobacz poniższy artykuł jeśli chcesz wiedzieć, jak dopasować CV do oferty pracy:

 

"Curriculum vitae, które zapewni Ci pracę - 7 wskazówek" (czytaj)

 

2. Jak technika Pomodoro pomoże Ci wygrać z prokrastynacją?

 

 Już wiesz, że do szukania pracy powinieneś podejść jak do projektu i realizować go etapami.

 

Zrobiłeś plan i siadasz do komputera, żeby napisać sekcję osiągnięć w CV. Po 15 minutach okazuje się jednak, że ….. przeglądasz zdjęcia znajomych na Facebooku. Co więcej, wstydzisz się za swoje lenistwo.

 

Zdarzyło Ci się znaleźć w podobnej sytuacji ?

 

Zobacz, jak technika Pomodoro może pomóc Ci wygrać z prokrastynacją:

 

a. Wybierz zadanie i przygotuj kuchenny czasomierz

 

Chcesz czytać artykuły o CV? Weź czasomierz i usiądź do komputera. Otwórz w zakładkach wszystkie artykuły, które chcesz przeczytać. Zobacz poniżej, jak powinien wyglądać Twój pasek zakładek, żeby Twoje szukanie pracy było skuteczne:

 

DOBRZE: 

 

zadania do wykonania

 

Otwórz tylko te zakładki, które są związane z zadaniem do wykonania. Dzięki temu unikniesz rozpraszania przez Facebooka czy strony z newsami.

 

ŹLE:

 

niechęć do pracy

 

Kilkanaście otwartych zakładek będzie Cię rozpraszać, a nawet powodować niechęć do pracy! Dodatkowo, jeśli będziesz szukać artykułu, który chcesz przeczytać, możesz przypadkowo trafić na Facebooka!

 

b. Ustaw czas na 25 minut

 

Właśnie 25 minut trwa jedno Pomodoro. Uwaga: przez 25 minut nie możesz zajmować się niczym innym jak tylko Twoim zadaniem! Nie pozwól, żeby cokolwiek lub ktokolwiek Ci przeszkodził. Powinieneś widzieć czasomierz przez cały czas trwania zadania.

 

Jeżeli skończysz zadanie zanim upłynie 25 minut, weź się za kolejne. Nie przerywaj pracy, zanim nie zadzwoni budzik.

 

c. Skorzystaj z 5 minut przerwy!

 

Po upływie jednego Pomodoro daj sobie 5 minut przerwy. Przerwa to ważny element techniki i nie wolno Ci jej pominąć.

 

d. Co możesz zrobić po 4-tym Pomodoro?

 

W zależności od Twojego planu, możesz zakończyć pracę lub pracować dalej. Jeśli chcesz kontynuować, daj sobie dłuższą (około 20-30 minut) przerwę. Możesz coś zjeść, albo poplotkować przez telefon. 

 

Część zasad wydaje Ci się dziwna? Zobacz, jakie korzyści zyskasz dzięki zastosowaniu techniki Pomodoro!

 

  • większa efektywność. Łatwiej Ci się maksymalnie skoncentrować bo wiesz, że to tylko na 25 minut.
  • lepsza wydajność. Pracujesz intensywniej, bo zależy Ci, żeby skończyć zadanie przed przerwą.
  • silna motywacja. Łatwiej podejdziesz do zadania, na które masz określony czas.
  • duża dokładność. Dzięki przerwom, Twój mózg nie jest przeciążony i jesteś w stanie pracować dłużej.

 

Spodobała Ci się technika Pomodoro? Zobacz inne przydatne narzędzia, które zwiększą Twoją produktywność:

 

"10 aplikacji, które pomogą Ci oszczędzić czas i zwiększyć produktywność" (czytaj)

 

technika pomodoro

 

3. Co to jest prawo Parkinsona i co ma wspólnego z prokrastynacją?

 

Czy słyszałeś kiedyś opinię:

 

„Czas marnowany jest w ilościach proporcjonalnych do całego czasu, jakim w ogóle dysponujemy.”

 

czyli: ile czasu przeznaczysz na daną czynność, tyle dana czynność Ci zajmie.

 

To właśnie prawo Parkinsona. Jego teoria dotyczyła pracy urzędników, ale bardzo możliwe, że dotyczy też Ciebie.

 

Jeśli przeznaczysz np. 4 godziny na napisanie CV, to tyle będziesz je pisał. Jeśli przeznaczysz 2, skończysz w 2. Co najważniejsze, CV napisane w 2 godziny nie będzie gorsze od tego napisanego w 4 godziny.

 

Dlaczego tak się dzieje?

 

Jeśli przeznaczysz zbyt dużo czasu na daną czynność to i tak weźmiesz się za nią pod koniec upływającego czasu, czyli..... dotknie Cię prokrastynacja!

 

Zobacz, jak wykorzystać prawo Parkinsona do walki z prokrastynacją i skuteczniej szukać pracy:

 

  • ustalaj minimalne terminy. Nie przeznaczaj 3 godzin dziennie na szukanie ofert pracy. Może się okazać, że przeglądasz oferty przez 20 minut, a przez pozostały czas siedzisz na Facebooku.

 

  • miej kilka zadań do wykonania na dzień. Tak jak widziałeś w kalendarzu w pierwszej części artykułu. Zaplanuj czas na poszukiwanie pracy i inne czynności. Jeśli wiesz, że musisz wyjść z domu, zepniesz się i będziesz pracować efektywniej.

 

  • ogranicz czas na poszukiwanie pracy. Im mniej sobie go dasz, tym szybciej skończysz.

 

Opisane metody są sprawdzone i pomogły już wielu osobom. Nie czekaj na Nowy Rok i nie traktuj szukania nowej pracy jako postanowienia noworocznego, bo ... to byłaby prokrastynacja! Skorzystaj z porad i weź się do działania już teraz. 

 

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji? Zobacz najskuteczniejsze cytaty motywacyjne:

 

"32 najlepsze cytaty motywacyjne - Steve Jobs, Mark Twain i inni" (czytaj)

 

A Ty? Uważasz, że metody na prokrastynację z artykułu są skuteczne? A może znasz jakąś inną metodę, która pomogła Ci się zmobilizować do szukania pracy? Wypowiedz się w komentarzu.

 

odkładanie na później

Oceń mój artykuł. Średnia: 4.8 (12 głosów)
Komentarze
 Powrót do wszystkich wpisów  Powrót do kategorii Jak szukać pracy?
Artykuły o podobnej tematyce