Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Digital marketing - co to właściwie jest i na czym polega?

Stwórz CV teraz

Nasi użytkownicy zostali zatrudnieni przez:*

Kiedyś marketingiem było m.in. wywieszanie reklam na słupach, potem spoty w radiu i telewizji, a dziś — wszystko dzieje się w internecie. Mamy digital marketing, którego działania promują produkty, usługi i marki w przestrzeni online.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest digital marketing
  • jak działa digital marketing
  • czy istnieją studia z digital marketingu.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

Digital marketing
Digital marketing

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Czym jest digital marketing?

Digital marketing, inaczej marketing cyfrowy, to działania związane z szeroko pojętą promocją marki w internecie i innych mediach cyfrowych. Chodzi nie tylko o reklamę, lecz także o komunikację z klientami (i tymi, którzy mają nimi wkrótce zostać).

Celem digital marketingu jest rozpowszechnienie przekazu marki poprzez obecność w mediach treści związanych z jej działalnością. Główną rolę gra w tych działaniach przede wszystkim internet. Dlaczego? Po co?

Odpowiedź jest prosta: jak wynika ze statystyk, aż 78% konsumentów poświęca więcej czasu na sprawdzanie i ocenę marki lub produktu w internecie niż w sklepie. To oznacza, że pracę u podstaw trzeba zacząć już na etapie, w którym potencjalny klient wpisuje swoje zapytanie w wyszukiwarkę Google.  Ale o SEO za chwilkę. 

Jak działa digital marketing?

Digital marketing koncentruje się na tym, by dotrzeć do klienta z konkretnym komunikatem, który w rezultacie ma go skłonić do zakupu produktu lub skorzystania z usług danej marki (firmy). Co więcej — targetowanie (a więc docieranie do odpowiedniej publiczności) jest dziś prostsze niż kiedyś.

Trzeba przyznać, że zaawansowane technologie i AI działają jako napęd dla digital marketingu. Wiedza o tym, jakich narzędzi użyć w przypadku konkretnego biznesu, jest kluczowa dla osiągnięcia zaplanowanych celów.

Digital marketing swoją skuteczność zawdzięcza między innymi temu, że łatwo jest monitorować wyniki podejmowanych kampanii, a co za tym idzie — optymalizować swoje działania. Takie narzędzia jak Google Analytics, Google Search Console, Google Ads i wiele innych pozwalają śledzić powodzenie obranej strategii.

Kanały w digital marketingu

Digital marketing wykorzystuje wiele kanałów komunikacji z potencjalnymi klientami. W zależności od branży i jej specyfiki, a także grupy docelowej, skutecznymi sposobami dotarcia do klienta mogą być:

  • strona internetowa firmy
  • social media
  • poczta e-mail
  • wyszukiwarka (Google)
  • płatne reklamy.

Przy planowaniu strategii marketingowej należy ocenić, który z wyżej wymienionych kanałów przynosi najliczniejszą „publiczność”.

Zobacz też: Kursy i certyfikaty w CV (np. Gdzie wpisać prawo jazdy w CV?).

2. Jakie są rodzaje digital marketingu?

Digital marketing to zarówno działania w social mediach i płatne reklamy, jak i tworzenie wartościowych treści na blogu firmy, której markę chcesz wypromować. W internecie możliwości są nieskończone.

W zależności od odbiorcy, rodzaju produktu/usługi, a także budżetu, wybiera się najlepszą dla danego biznesu strategię marketingową. Można również postawić na wszystkie z nich równolegle.

Rodzaje digital marketingu:

  • SEO (Search Engine Optimization) — strategia tworzenia treści w taki sposób, aby wyszukiwarki pozycjonowały Twoją stronę wysoko na pierwszej stronie np. w Google.
  • SEM — płatne reklamy, które pojawiają się na górze pierwszej strony w wyszukiwarce (ponad wynikami organicznymi); koszt tych reklam (pay-per-click) zazwyczaj zależy od tego, jak popularna jest fraza, na którą wykupujemy reklamę.
  • Content marketing — polega na tworzeniu i dystrybucji treści (najczęściej tekstów, ale też np. video), które stanowią dla odbiorców jakąś wartość, a nie jedynie komunikat reklamowy.
  • Social media marketing — obecność w takich kanałach mediów społecznościowych jak Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok, Pinterest, YouTube, Snapchat to dziś praktycznie konieczność dla każdego biznesu; social media marketing polega na zdobywaniu uwagi internautów np. poprzez tworzenie postów w konkretnych kanałach, a także wykupywaniu płatnych reklam (np. Facebook Ads).
  • E-mail marketing — czyli bezpośrednia komunikacja z potencjalnymi lub obecnymi klientami; wysyłanie wiadomości dotyczących aktualnej oferty firmy lub zawierających pomocną wiedzę. Aż 29% specjalistów od marketingu ocenia e-mail marketing jako skuteczniejszy niż SEO czy social media marketing.
  • Affiliate marketing — czyli delegowanie wykonania działań marketingowych niezależnym partnerom, często po prostu influencerom, którzy polecają dany produkt swojej publiczności.

Zobacz też: Grywalizacja — co to jest i na czym polega? [Przykłady].

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

3. Czy są studia, które zrobią z Ciebie digital marketera?

Żeby zostać specjalistą od digital marketingu, nie trzeba kończyć specjalistycznych studiów, chociaż pracodawcy będą na pewno punktować osoby po takich kierunkach jak marketing, PR czy zarządzanie.

Istnieją także kursy, które pozwalają przygotować się do pracy w digital marketingu — zarówno płatne, kończące się wartościowym certyfikatem, jak i darmowe, reklamujące się na stronach rządowych.

Praca w digital marketingu

Jeśli będziesz szukał pracy jako digital marketer, zwróć uwagę na to, że w ofertach to stanowisko występuje również pod następującymi nazwami:

  • Specjalista do spraw marketingu online 
  • Specjalista/Specjalistka ds. content marketingu
  • Performance Marketing Specialist
  • Specjalista ds. Digital Marketingu SEO/SEM.

Gdy już napiszesz CV, wyślesz je, a potem zwycięsko przejdziesz przez rozmowę kwalifikacyjną, do Twoich obowiązków będzie należało prawdopodobnie: 

  • zarządzanie obszarem SEM, SEO (optymalizacja stron internetowych)
  • monitorowanie i analiza kampanii Google Ads
  • zarządzanie profilami firmy w mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok)
  • współpraca z innymi działami firmy w zakresie realizacji strategii pozyskiwania ruchu na stronie
  • poszukiwanie nowych źródeł pozyskiwania klientów w kanałach płatnych
  • przygotowywanie wytycznych dla copywriterów
  • monitorowanie działań konkurencji i rynku
  • realizacja celów biznesowych firmy
  • inicjowanie nowych działań oraz dzielenie się pomysłami
  • opracowywanie i koordynacja kampanii mailingowych i newsletterowych
  • analiza kluczowych wskaźników efektywności prowadzonych działań, optymalizacja, przygotowywanie raportów oraz rekomendacja zmian (z wykorzystaniem Google Analytics)
  • bieżąca analiza trendów oraz wdrażanie innowacji w obszarze komunikacji online.

Pracę w digital marketingu oferują nie tylko agencje specjalizujące się w reklamie cyfrowej, ale także zwykłe firmy, którym zależy na odpowiedniej promocji swoich produktów lub usług w sieci. 

Zobacz też: Onboarding pracownika — co to (po polsku) + Przebieg procesu.

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: digital marketing
Średnia: 5 (5 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły